Skrikande bromsar

micke p

Ny medlem
Skrikande bromsar
Har en Specialized Rockhopper 2021 och har problem med skrikande bromsar när det är blött. Original skivor och belägg. Ska jag byta belägg eller skivor och isåfall till vad?
Inget jag inte kan leva med men något irriterande.
/ mike

jonte987

Aktiv medlem
Skrikande bromsar
Är det riktigt kass så nya belägg och slipa rent skivorna. Sen kör in ordentligt.
Men är det bara när det är blött kan det vara svårt. Organiskt kanske funkar bättre i blött?

manneblask

Aktiv medlem
Skrikande bromsar
Skrik tillbaka så blir det bra 🤬

Skämt åsido så är det oundvikligt såhär års. Det brukar ge sig när bromsarna blivit lite varma. Jag kör 220/200mm-skivor och har cykeln förvarad där det är kallt så det är alltid kalla bromsar + väta = skrik.

Lidas77

Ny medlem
Skrikande bromsar
Har en Specialized Rockhopper 2021 och har problem med skrikande bromsar när det är blött. Original skivor och belägg. Ska jag byta belägg eller skivor och isåfall till vad?
Inget jag inte kan leva med men något irriterande.
/ mike
Lite halvt off topic MEN provade alla möjliga speciella rengöringsmedel för att få bort skriket. Fick husmorstipset av min mor ( som inte alls är cykelkunnig) att en torr trasa och YES kunde fungera, vilket det gjorde också. Kanske berodde på smuts och tvätt men ett år senare har de inte skrikit än trots turer i alla möjliga väder.

D

Deleted member 78355

Guest
Skrikande bromsar
Löddrar dom ännu eller? 😁 jag tycker dom har en förmåga att skrika en stund varje gång dom blir blöta oavsett vad man gör.

DoubleD

Aktiv medlem
Skrikande bromsar
Lite halvt off topic MEN provade alla möjliga speciella rengöringsmedel för att få bort skriket. Fick husmorstipset av min mor ( som inte alls är cykelkunnig) att en torr trasa och YES kunde fungera, vilket det gjorde också. Kanske berodde på smuts och tvätt men ett år senare har de inte skrikit än trots turer i alla möjliga väder.
Jag har typ testat allt på grabbens "cykla till skolan hoj" och inget har hjälpt mot skrikandet. Men detta tipset fixade det direkt, även om jag använde Grumme diskmedel istället. Tack!

davlov

Aktiv medlem
Skrikande bromsar
Jag kör keramiska belägg från Discobrakes. Grymma belägg och i princip helt tysta. Bättre bromsverkan än både metall och organiska när det är blött. Något sämre än organiska när det är torrt men de mattas inte heller.
Har kört på både Sram och Magura. Väldigt nöjd med dem förutom att de behöver beställas från England. Fick hem nya i förra veckan och det blev ca 600:- för 4 uppsättningar inkl tull och moms. Så inte spec dyrt, tR bara lite längre tid

Topp