Skrikande skivbromsar från helvetet

hug0

Medlem
Älskade medcyklister. Välkommen till andaktsstund. Nu ska det delas! Delas med av flerårigt uppbyggd frustration. Frustration över hjärtskärande FÖRBANNADE JÄVLA skrivbromshelveten.
Är du en Stockholmscyklist som stått vid ett rödljus i lugnan ro klockan 7 en morgon, bara för att plötsligt få hjärtat krossat och trumhinnorna pangade av ett jävla pucko som försöker stanna bakom dig? Grattis, du kan ha träffat mig!

Jag har provat väldigt mycket och bara fått min självkänsla stampad på igen och igen. Dags att be om hjälp. Eftersom det händer på både min och fruns cykel så börjar jag ju tro att jag gör något jävligt fel.

Bakgrund:
Frun har en hybridpendlare med BR-M486. Jag har hybridpendlare med BR-M395. Hon har plågat Stockholm i flera år, jag bara i ett (innan dess var det fälgbroms för mig). Vi har B01S pads. Tur för henne att jag fick samma problem. Motivationen att fixa det ökar med närvaron till satans sång.

Symptom:
Efter genomförda åtgärder (se nedan) så bromsar det både jävligt bra och jävligt tyst i typ några veckor eller kanske till och med någon månad. Sen avtar bromsverkan ganska tydligt. Responsen i handtagen är fortfarande lika bra/hård, men det biter inte längre. Kan trycka rätt hårt och det biter aldrig. Känns som någon smörjt beläggen så de glider jättefint mot skivan... Är tyst i högre hastigheter men när det skall till att stanna helt, då börjar skrikfesten.

Eftersom jag inte gillar att vara i allas fokus har jag utvecklat tekniken att bromsa så gott det går och vid första skriket släpper jag bromsen och försöker stanna med att sätta ned fötterna och hoppa mig framåt. Jävligt snyggt. Men ändå mer diskret.

Testade åtgärder och resultat:
- Byta både skivor och belägg i en smäll på fruns cykel (ja, jag var rätt desperat). Höll i några månader sen skriket tillbaka.
- Byta bara beläggen och rengöra skivorna med Bräkleen. Höll i några veckor.
- Bränna beläggen med gasspis eller varmluftspistol tills det slutar ryka (och lite mer), sen gnida beläggen mot varandra med lite diskmedel och varmt vatten. Rengöra skivan med Bräkleen. Rengöra oken med Bräkleen. Höll i några veckor.
- Har gått igenom så oken sitter rakt. Och det bromsar ju fint en stund innan det börjar skrika.
- Kopparpasta på baksida av belägg. Hjälpte hyfsat en liten stund, sen som vanligt igen. Hjälper dock inte mot problemet att beläggen inte längre biter.

Såg en Sportson-video på YT där de tipsade om att man kunde få beläggen "hala"/skrikande om man fisbromsade för mycket. Men jag tycker inte jag gör det. Och då skulle det gå att bromsa upp dom igen. Men när mina belägg blivit hala så spelar det ingen roll hur hårt jag bromsar. Det bara glider och sjuuuuuuunger vackert.

Läckage av bromsvätska är ju förstås en möjlighet. Men fyra bromsok varav två är nya och aldrig luftade, och alla ska läcka ungefär i samma takt? Osannolikt.

Snart köper jag ett helt nytt kit med 675 eller whatever som håller käften.

Alla andra Stockholmare kör runt på tysta skivbromscyklar som ser helt uppfuckade ut. Jag håller min topsad men inte fan förstår bromsarna att uppskatta det!

Gissar att det av någon anledning är bara frambromsen som väsnas, på min gamla var det det, hur bra ringklocka som helst. Tyckte man att det var lite pinsamt så endast bakbromsen. Annars blev det alltid mycket bättre (=tyst) när man rengjort skivorna. Nya cykeln är bannemig för tyst och man får leka lite med växlarna för att ge sig tillkänna innan passering. Skrikande bromsar är jättebra! Du måste komma ut ;-)

Inte så att du smörjer någonstans som stänker på skivan alternativt med silikon som kryper?

Som någon skrev ovan, vad tvättar du med?

Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tvättar du cyklarna med?

+1
När jag tvättar min cykel på jobbet med bilschampot som finns där så börjar min cykel låta som en flock svanar.

Jag hade två par skivbromsar från Shimano, först Deore, sedan ett par andra Deore, tror jag det var (ca 2009-2010).

Båda hade ett fabrikationsfel som gjorde att det läckte liiiite liiite olja från kolvarna i oken, det gav exakt samma symptom som du har.

Båda reklamerades i olika omgångar, till slut fick jag ett par SLX som funkade som de ska.

Felet är lömskt och liknar tyvärr vanlig misskötsel.

den hojen som hade felet finns beskriven här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018819/1250339#msg-1250339

pärre skrev:
> Detta funkar för mig.
>
> http://www.cyclecomponents.com/swissstop-discbrake
> -silencer-spray-50-ml.html

Verkar ju som en väldigt magisk gucka! Ska höra hos min LBS, annars kanske jag köper den i nästa nätbeställning.

Rompa skrev:
> Vad tvättar du cyklarna med?

Bra fråga! I flera år har jag kört Biltemas bilschampoo på dunk. Men jag började ana oråd (när det gick att bränna ur beläggen med fin rök som resultat). Så nu tvättar jag med vanligt handdiskmedel. En av cyklarna har jag dock inte tvättat en enda gång sedan nya belägg. Dock samma ljud. Så den orsaken är tyvärr utesluten.

Kul att flera frågor, antar att det är rätt vanligt problem.

Enligt Biltemas etikett ska det inte vara något vax eller så i schampoot, men man vet ju aldrig.

Helkama raisu skrev:
> Inte så att du smörjer någonstans som stänker
> på skivan alternativt med silikon som kryper?

Tyvärr också uteslutet. Min cykel är remdriven och bromsarna har aldrig luftats, så det har aldrig varit smörjmedel/olja ens i närheten.

Gurra skrev:
> Jag hade två par skivbromsar från Shimano,
> först Deore, sedan ett par andra Deore, tror jag
> det var (ca 2009-2010).
>
> Båda hade ett fabrikationsfel som gjorde att det
> läckte liiiite liiite olja från kolvarna i oken,
> det gav exakt samma symptom som du har.
>
> Båda reklamerades i olika omgångar, till slut
> fick jag ett par SLX som funkade som de ska.
>
> Felet är lömskt och liknar tyvärr vanlig
> misskötsel.
>
> den hojen som hade felet finns beskriven här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018819/12503
> 39#msg-1250339

Intressant!
När jag tog bort beläggen på min cykel så var de lite fuktiga på baksidan, troligen bromsvätska. Men fruns belägg var helt torra. Dock samma symptom på båda cyklarna. Hur såg du ditt fel?
Vill ju på sätt och vis gärna att detta är problemet. Men så osannolikt att det händer på i princip fyra ok samtidigt.

Intressant!
Jag har exakt samma problem med mina Shimano Deore M615. Jag har provat det mesta utom att byta skivorna men hitintills förgäves. I ren desperation har jag beställt nya skivor.
Återkommer när jag har provat dessa.

På bilar var lösningen för vissa modeller som hade problem med skrikande bromsar att hindra ljudet (vibrationerna) att fortplanta sig vidare, genom något som skulle vara mellan beläggen och kolvarna. Nu är det väl svårt på cykelbromsar. Men kanske någon gummibricka på skruvarna som fäster bromsen. Kanske inte funkar om bromsen då flyttas någon millimeter, men hade varit kul o testa iaf.

Mina shimanobromsar skriker grymt och tar dåligt men det beror nog på skivan är sleten.
Mina formulabromsar däremot är väldigt tysta och fina.

Skivorna snarare, tar bort vägdamm etc skit utan att tillföra någon hinna. Det är sådant som får hydrauliska skivbromsar att tjuta. Skitiga skivor.

Jag har XT-ok med sintrade belägg och Hope-skivor på pendlarcrossen och har upplevt (förhållandevis) kass bromsverkan med ylande bromsar ett par gånger.

Jag misstänker att det kommer sig av bilschampot/tvättmedlet jag har använt, jag tror inte jag har nåt läckage vid oket. Det har dock alltid löst sig med att ge beläggen en omgång handdiskmedel och en stund på spisplattan tills det slutar ryka. Senaste gången brydde jag mig inte ens om att tvätta av skivorna. Det var nog ett par månader sen och bromsverkan nu känns fortfarande perfekt och utan ylande.

edit: för många bokstavingar

Senast ändrad:
Skönt att jag inte är ensam i detta träsk. Men vi måste ändå vara rätt få, för nog är det många med skivbromsar som cyklar i Stockholm men jag hör nästan aldrig någon liknande skönsång!

Frause: När du får dålig bromsverkan och tjut, löser det av sig självt eller är du tvungen att bränna och rengöra för att lösa det?

Muc-off Skivbromsrengöring låter ju på säljtexten som att den innehåller en del magi. Men antar att den i stort är samma som Bräkleen.

Men så problem rapporteras på både Deore och XT-nivå. Måste väl köpa detta till pendlaren...
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-xtr-m9000-race-disc-brake/rp-prod119722

hug0 skrev:
>
> Muc-off Skivbromsrengöring låter ju på
> säljtexten som att den innehåller en del magi.
> Men antar att den i stort är samma som Bräkleen.
>
>

Magi el inte, sörg för god ventilation. Spruta på torka av. Onyttigt att andas in

hug0 skrev:
>
> Frause: När du får dålig bromsverkan och tjut,
> löser det av sig självt eller är du tvungen att
> bränna och rengöra för att lösa det?
>
Bränna och rengöra. Att tokbromsa kan få det bättre ett litet tag, men inte särskilt länge. Det här har inte varit ett stort problem för mig, men det har som sagt hänt ett par gånger. En bränning av beläggen återställer funktionen helt.

Min slutsats är att "något" utifrån har kontaminerat beläggen, inte läckage från bromsarna, då borde det hända oftare.

Felet med mina skrikande skivbromsar (Shimano Deore M615) är lokaliserat. Det är oljeläckage i både främre och bakre calipern! Bromsarna är mindre än ett år gamla. Reklamation är gjord till ChainReaction där dom är inköpta.

Då jag kortade bromsslangarna måste jag råkat spilla en droppe på nån av frambromsens klossar. Det låter fan men eftersom det är pendelcykeln gör det inget. Ljudet får de annars fullständigt blinda och döva Malmöcyklisterna att vakna till liv :)

Herr Thomas skrev:
> Felet med mina skrikande skivbromsar (Shimano
> Deore M615) är lokaliserat. Det är oljeläckage
> i både främre och bakre calipern! Bromsarna är
> mindre än ett år gamla. Reklamation är gjord
> till ChainReaction där dom är inköpta.

Ja, och samma fel konstaterat i mina BR-M395. Märkte lite olja på baksida belägg tidigare. Gjorde rent allt och satte ihop. Skrikljud tillbaka efter typ 1 vecka. Kollar beläggens baksida efter 3 veckor och fuktigt igen.

Bikester gick med på att kompensera värdet av bromsarna när jag köpte nya SLX-bromsar (M675). Hoppas de kommer funka.

Verkar ju som vissa Shimanobromsar har väldigt låg kvalitet. Spec om man får läckage både fram och bak. Då är det ju inte bara ett måndagsex.

Reklamationen hos Chain Reaction gick igenom lätt som en plätt, jag behövde inte ens skicka tillbaks dom gamla bromsarna utan det räckte med att bifoga ett foto till reklamationen.
Nu sitter det M395 på cykeln och en så länge fungerar det bra. Hoppas bromsarna håller bättre den här gången :-)

Senast ändrad:
Testa att med bågfil såga två spår i beläggets kontaktyta mot skivan (likt bromsbelägg på bil) vet inte riktigt varför det funkar men det brukar lmsa problem med skrikande bromsar. Är skivorna skruvade med rätt moment? Om de sitter löst kan vibrationer i skivan skapa resonans. På mtbn så brukar jag lösa skrikande bromsar med att köra på dammiga vägar, dammet nöter då bort gammla avlagringar på skiva och belägg.

Tillbaka
Topp