Skrivbordscykel? Någon som faktiskt testat? Vad tror ni?

Putteman

Medlem
Jag såg reklam för en sk skrivbordscykel. Alltså en kontorsstol utformad som nån slags motionscykel med pedaler.

Spontant känns det som en "TV-shop" produkt, dvs bara trams. Men när man tänker efter så pratas det ju ofta om att proffsen kör t.ex. 20% hårt och 80% lugnt i sin träning. Detta för att dom kör så pass många timmar så kroppen klarar inte att tillgodogöra sig mer hård träning, så då fyller dom på med lugn träning för att dom har tid typ.

Många anser att för oss motionärer med heltidsjobb och familjeliv så bör man således fokusera på att träna hårt när man väl kan då många av oss inte får ihop så många timmar på en vecka.

Mot den bakgrunden så kom jag in på tanken att tänk om skrivbordscykeln är guds gåva till oss alla kontorsråttor för att få in volym på lugn nivå?

• Vad tror ni?
  • Har någon testat?
  • Och även om vi (happy kollektivet) inte har testat är det en lösning vi tror på?
  • Är det ens happykorrekt att ha en skrivbordscykel?

42Hz

Aktiv medlem
Kan man ladda mobilen/laptop:en med den när man trampar? =)

salle

Aktiv medlem
Känns ju som ett krav vid nästa lönesamtal nu när jobba hemma har blivit det nya svarta!

kntzn

Aktiv medlem
För att få mer vardagsmotion är det väl alldeles utmärkt men ur träningssynpunkt är det rätt värdelöst. "lugnt" i den polariserade modellen innebär runt 70% ftp och den intensiteten vill man nog inte köra vid skrivbordet.

Seglarn

Aktiv medlem
Jag såg reklam för en sk skrivbordscykel. Alltså en kontorsstol utformad som nån slags motionscykel med pedaler.

Spontant känns det som en "TV-shop" produkt, dvs bara trams. Men när man tänker efter så pratas det ju ofta om att proffsen kör t.ex. 20% hårt och 80% lugnt i sin träning. Detta för att dom kör så pass många timmar så kroppen klarar inte att tillgodogöra sig mer hård träning, så då fyller dom på med lugn träning för att dom har tid typ.

Många anser att för oss motionärer med heltidsjobb och familjeliv så bör man således fokusera på att träna hårt när man väl kan då många av oss inte får ihop så många timmar på en vecka.

Mot den bakgrunden så kom jag in på tanken att tänk om skrivbordscykeln är guds gåva till oss alla kontorsråttor för att få in volym på lugn nivå?

• Vad tror ni?
  • Har någon testat?
  • Och även om vi (happy kollektivet) inte har testat är det en lösning vi tror på?
  • Är det ens happykorrekt att ha en skrivbordscykel?
Testat, helt värdelös för en cyklist. Pedaler sitter en bit framför sadeln, tänk trehjuling...

s

Aktiv medlem
Hur blir ergonomin på en sån dära tingest? Ser helt galet ut om inte annat.

Hep

Aktiv medlem
Morsan, född -36, gillar sin. Hon varvar den med rullator och soffa. Om TS känner sig tillhöra samma målgrupp är det bara att slå till.

implor

Aktiv medlem
Har en på jobbet (dock aldrig testat). Man ska nog se det som en ergonomi produkt och inte kondition.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
De här är något för alla som jobbar med fingertopparna?
Jag skulle hinna med att sittrampa på den 2-3 timmar per arbetsvecka :sneaky:

Putteman

Medlem
Testat, helt värdelös för en cyklist. Pedaler sitter en bit framför sadeln, tänk trehjuling...
Varför är det ingen som tillverkar en sådan som är som en riktig cykel??

Samma gåta varför man kan få till en hygglig sittposition i en spinningsal, medans motionscykeln i gymmet är utformad som en damtralla för glassturer. Vem har bestämt att man ska sitta dåligt på en motionscykel?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Jag tror jag har fått en fluga i min grogg. Kan vara korken från min dry lube, men jag ser dubbelt när jag glor med båda ö5ogonenanana. Men nej, jag har inge röka hemma. Bara en sista dimebag tills imor*onbitti5kri. Sov gottt, Eskilllllll!,,

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer