skruvat problem..

• Trådstartare Trådstartare klantarsle
  • Start datum Start datum
K

klantarsle

Guest
skruvat problem..
Hej.
Nu har jag haft sönder en skruv på min cykel.
Den går alltså inte att få ut mer då hålet för insexnyckeln numera är runt.
Någon som har någon fiffig lösning?
Är enda alternativet att försöka borra sönder den?

skruvat problem..
Hej, klantarsle

1-Försök med en tång och greppa skallen.
2-Funkar inte det kan du slipa ett spår med en dremel eller en smal slip. Då får du ett spår som kan passa en platt mejsel.
3-borra upp, men oftast sitter skruven i nåt aliuminium aktigt, och det brukar vara mjukt så se upp.

//christer

skruvat problem..
Finns ju speciella "verktyg" för att dra ur skruvar, minns ej vad d heter, typ en vänstergängad skruv/gängtapp, som du skruvar i skruven, på samma sätt som du skulle skruva ur den normalt, den bildar alltså en ny gänga innuti skruven när du drar upp vanliga, så när den sitter där börjas skruven skruvas ut, lite dålig förklaring men hoppas du förstår, annars kanske någon vet vad det jag tänker på heter och kan skriva ett namn här, skulle ju underlätta =)

skruvat problem..
Om skruven sitter hårt får du aldrig loss den mha. en vänstergängad konisk skruvutdragare (a.k.a grispitt). De är tillverkade av sprött verktygsstål och går lätt av om momentet blir för stort. Då har du en avbruten härdad metallspets i skruven, inge kul å borra i. :)

Testa de förslag du fått ovan först. Sen kan du testa en cylindrisk skruvudragare med spår på sidorna. Man borrar ett hål i skruven med absolut rätt storlek, sedan knackar man ner den cylindriska tappen med spåren på sidorna i borrhålet. Trär på en liten hylsa som man kan greppa med skiftnyckel eller liknande för att skruva loss skruven. De finns att köpa där verktyg finns, kallas skruvutdragare kort och gott. Ett vanligt, men dyrt, märke är Ridgid. Kopior finns dock.

Sista alternativet är att stegvis borra bort skruven. Det gäller att börja borra mitt i skruven med litet borr, och sedan stegvis öka tills det knappt är något kvar. Det sista av gängorna kratsar man bort för att inte skada den invändiga gängan som skruven är nedskruvad i. Sen kan man rensgänga med gängtapp och sätta dit en ny skruv. Skulle det skita sig får man göra en större gänga istället eller trycka dit en insatsgänga av något slag (finns massa varianter).

En annan variant är att svetsa på en mutter eller en annan skruv på skruven så att du kan lossa den med lite kraft. Det bygger dock på att den inte sitter allt för känsligt till. Lätt att åsamka mer skada än nytta på så vis.

Kul med många valmöjligheter va? :)

Senast ändrad:
skruvat problem..
Bosse bildoktorn kom ju med ett annat bra förslag, borra i lämpligt hål i skruven/bulten, banka i en passande torx bits och skruva loss. Relativt billigt och enkelt.

/Leo

skruvat problem..
Vet inte om jag skulle våga testa varianten med att borra hål och slå i en tork (drifta kallas detta även, innom industrispråk) känns inte som en vanlig torx är gjort för detta, är ju rätt dyra.. sommarjobbade på i en "högpressitionsindustri" i somras, där d tillverkar bl.a. skruvar med hög kvalité vet därför att driftarna ger sig lite då å då, går inte alltid så jättelänge.. iof, jobbade mycket i fint rostfritt och fint titan där... kanske inte är d allra roligaste materialen att jobba i...

skruvat problem..
>=David Skrev:
>
> "sprött verktygsstål".. Hm det låter som om du åxå provat biltemas grejer. ;)
> Det finns bra grispittar åxå.

Det är samma typ av stål i de flesta grispittar. Kan jämföras med snabbstål eller liknande.
Har jobbat ett bra tag i en järnaffär och har testat på ganska många varianter, vissa oskäligt
dyra. Principen med sprödheten i materialet är dock den samma, dom går av. :)

Bits funkar utmärkt, ungefär samma grej att slå i en TORX-bits som att använda en skruvutdragare.
Skillnaden är att skruvutdragaren kan du slå ner längre och få mer "grepp" med.

Ridgids satser m. skruvutdragare [pdf]

Tillbaka
Topp