Skydd för cykeln/bilen vid lastning inne i bilen

Vill minnas att jag sett någon form av cover man kan lägga in cykeln i om man ska lasta cykeln inne i bilen. Någon som vet var man kan hitta detta? Har köpt en mindre bil och inser att jag nog behöver ta av både fram och bakhjul för att få det att funka att packa vettigt. Fast man ska lasta "smart" så brukar det alltid sluta med olja både här och där. Så jag skulle vilja ha någon typ av tygpåse eller i plastaktigt material.

Grilljanne

Ny medlem
Jag kör med flyttfiltar. Funkar utmärkt till det mesta, ink köra cykel i bilen. Finns i byggvaruhus för en runt 50 kr.

Aron

Moderator
Byggplast i lagom längd? En billig presenning från Biltema? Jag har svårt att se behovet av en dedikerad produkt.

geologen

Aktiv medlem
Filtar och överkast är bättre, tycker jag, för de formar sig lätt och kan dras över olika delar enkelt. Lätta att vika ihop och tar liten plats vid förvaring. Presenningar är väldigt knöliga i jämförelse.

Rattnalle

Aktiv medlem
En presenning i botten som fångar upp smuts. Tar också vätska vilket en filt inte gör. Sedan om det är mer än en cykel eller sakerna måste läggas väldigt mycket på varandra en filt emellan.

Vad gäller eventuell bökighet så får min lättviktspresenning med god marginal plats under golvet ihop med alla möjliga andra bra att ha grejer. Prydligt ihopvikt så, inte bara ihopknycklad.

Senast ändrad:
Tack för alla tips. Min tanke att ha som en stor "påse" är att då borde alltid den smutsiga och oljiga sidan vara inåt. Min erfarenhet med vanliga filtar och dylikt är att efter ett tag är den oljig/kladdig/smutsig på båda sidorna och då börjar resan mot bilens undergång... :-D

jonte987

Aktiv medlem
Förutsatt att man har en ren yta att lasta cykeln i påsen istället för en smutsig parkering. Fast olja slipper du kanske.

Pressening i botten måste vara bättre när man lastar i skogen. Skriv "denna sida upp"? Eller borsta av den innan du viker och lägger där farfar hade reservhjulet

Många bra tips. Viltsäck ser ju suveränt ut. En i storlek "hjort och älg" på 300 x 160 borde ju funka kan man tycka.. Det gäller i princip alltid racer för mig. Fördelen med säck-lösningen är också att då kan man lägga lätta saker även uppe på cykeln utan risk för oljefläckar med mm. Bilen har ju tendens till att bli zigenar-style när man är ute på cykelrelaterade evenemang..

NLC

Aktiv medlem
Grilljanne sa:
Jag kör med flyttfiltar. Funkar utmärkt till det mesta, ink köra cykel i bilen. Finns i byggvaruhus för en runt 50 kr.

+1, funkar dessutom bra som lättare vaddering mellan flera cyklar. Är man väldigt rädd om bilen (vilket jag anser vara fånigt) kanske man kan hitta/sy ett skydd runt vevparti och bakväxel.

Fredrik Z

Aktiv medlem
Billig väska på xxl

Bilagor

• C40DE577-58D3-41F6-AFCD-B8BB67B97C8A.png
    C40DE577-58D3-41F6-AFCD-B8BB67B97C8A.png
    73.8 KB · Besök: 183

kais01

Aktiv medlem
säkert användbar, men cykelväskor med text som skvallrar om innehållet kan ställa till trassel i vissa miljöer, t ex sj.

Stumpy

Aktiv medlem
En Zacky kanske?
Har en som jag mest använder för att lasta saker som skall till tippen, men borde funka fint för cykel också.

Paka

Medlem
En viltsäck är inte tät och ganska skör. Den är till för att skydda hängande vilt från flugor, inte för transport.

jekyll

Aktiv medlem
Paka sa:
En viltsäck är inte tät och ganska skör. Den är till för att skydda hängande vilt från flugor, inte för transport.

Misstänkte det när jag läste produktbeskrivningen. Tack för input!

Stumpy sa:
En Zacky kanske?
Har en som jag mest använder för att lasta saker som skall till tippen, men borde funka fint för cykel också.

Där har vi ju grejorna!

kais01

Aktiv medlem
perzzon sa:
kais01 sa:
säkert användbar, men cykelväskor med text som skvallrar om innehållet kan ställa till trassel i vissa miljöer, t ex sj.
Släng ett öga i cykel på tåg tråden. Nya rön :)

jo har sett det, och åker tåg med icke inslagen brompton på daglig basis. inslagen vanlig cykel har hela tiden varit tillåten på sj så länge inte paketet är för stort, fast det nu tycks vara mer tydligt uttryckt att det är ok:)

problemet med flyg och tåg är att det finns diverse oupplysta småpåvar på personalsidan som tycks se rött när det vankas cykel. det blir extra avgifter eller bara tjafs. bättre att ha ett emballage som inte uttryckligen säger vad det är frågan om. förutom det ser det en aning löjligt ut. ungefär som ett märke med '5-växlad' eller 'abs' bak på bilen.

C-dale

Aktiv medlem
För 20 år sedan lät jag en kapellmakare sy ett skydd i kapellväv till min första nya bil. Hänger med fortfarande även om passformen inte är så bra längre pga bilbyten.

Pfaff

Aktiv medlem
Sysav (skånes sopiga företag) säljer en lastsäck för kombibilar för tre femtilappar.
https://www.sysav.se/Privat/Produkter-och-tjanster/Lastsack-for-kombi-bil/
Finns kanske på andra håll i landet också.
Kan det hålla rent nog?

E3E30970-8A29-493E-A2C0-D33F869FC321.png

Själv använder jag gamla filtar, täcken, mattor. Vaffan som helst. O lämnar till återvinning när de blivit tillräckligt grisiga.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
NLC sa:
Rattnalle sa:
Bakbromsen sa:
Bilen har ju tendens till att bli zigenar-style när man är ute på cykelrelaterade evenemang..
Förstår inte vad du menar.. :-)

Ha! Hold my beer.

1 x 29" (M), 2 x 27.5" (XS), 1 x 20 " + helgpackning för 2 vuxna och 2 barn
Du har ju typ ansträngt dig, det hade inte jag :-)
Vi hade dock tält och packning för en hel månad under. Och skulle ha plats för ett antal lådor vin hem sen.

Du ser också ut att sakna lastnät, minuspoäng :-)

GustafH

Aktiv medlem
Velosock dyker upp bland annonser för mig då och då. Kanske kan vara nåt (vet att jag tipsade om det i en annan tråd också).

NLC

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
NLC sa:
Rattnalle sa:
Bakbromsen sa:
Bilen har ju tendens till att bli zigenar-style när man är ute på cykelrelaterade evenemang..

Ha! Hold my beer.

Vi hade dock tält och packning för en hel månad under. Och skulle ha plats för ett antal lådor vin hem sen.

Lastnätet åkte upp senare, men det är inte utan att man tänker tillbaka på det fast monterade som ofta satt på/i 245orna

Rattnalle

Aktiv medlem
NLC sa:
Rattnalle sa:
NLC sa:
Rattnalle sa:
Bakbromsen sa:

Ha! Hold my beer.

Lastnätet åkte upp senare, men det är inte utan att man tänker tillbaka på det fast monterade som ofta satt på/i 245orna
Jag har ju det riktiga gallret där bak men skulle gärna sett att det gick att använda även med fällda säten.

jonte987

Aktiv medlem
Vad kör ni för skydd med fällda säten? Till v90 hittar jag alfaburen. 7500 spänn...inte riktigt inom budget.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer