Skydd för landsvägscykling?

Thomas_N

Medlem
Skydd för landsvägscykling?
Varför finns det så lite skydd för landsvägscykling?
Enda skyddet som verkar finnas är hjälm. Jag hade gärna köpt cykelbyxor och tröja med lite Kevlar eller armid för att skydda mot skrapsår. Även ärmvärmare med skydd för armbågarna hade varit intressant. Handskar verkar ofta vara gjorde i något material som inte skyddar vid en vurpa..
 

fiskarn

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Asfalten är rätt så mjuk ;)

Jag resonerar väl som som så att den risken får man ta.. Visst kan man slå sig halvt färdärvad men risken att ramla på mitt sätt att cykla är väl inte jättestor vad det verkar och massa skydd gör ju saker krångligare osv.
 

ejma

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Jag hade gärna köpt cykelbyxor och tröja med lite Kevlar eller armid för att skydda mot skrapsår.
Det säljs XC-bibs som skall vara lite tåligare vid kontakt med moder natur. Har inte provat sådana själv, men kanske någon annan?
Generellt brukar tåligare textiler ventilera dåligt.
 

KjellF

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Några stall har haft cykelkläder förstärkta med kevlar/aramidfiber på Tour de France så det har tillverkats. Jag har ingen aning om plaggen gjorde någon skillnad eller inte.
De få "gravelplagg" jag har är betydligt mer täta än mina andra plagg och enda skyddet är mer hållbara tyger.
Ingen av dessa skyddar mer än minska mängden skrapsår.
Riktiga skydd är det ont om och min gissning är att dels blir det varmt (speciellt i de stora cykelländerna) och dels blir det större risk för skavsår.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Handskar är vad jag förstår primärt för att skydda händerna vid vurpa. Bra styrlinda gör ju att kortfingrade handskar är helt överflödiga. :)
 

Booten

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Jag håller med Stumpy ovan. Det är relativt ovanligt med olyckor vid lvg cykling bortsett från klungkrascher vid gruppcykling. Men med det sagt så håller med om att det är läskigt att mosa nerför en backe över 50 blås i lycra.
 

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Tror det beror på att kläder man kan cykla med i många timmar, i värme, i regn m.m är svåra tt göra mer skyddande än att de begränsar några skrapsår.

De gånger jag gått omkull har jag skrapat lite, man får plåstra lite, inte värre än så.

De stora farorna är hårda saker som bilar, väggar, stora stenar, trafikskyltar m.m. Och skydd mot deh existerar inte (åtminstone inte om det ska gå att cykla i det på ett rimligt sätt.

Kort sagt, skrapsåren får man räkna in på erfarenhetskontot och något att skryta om på festen (rejält tillspetsadade historier så klart) 😎
 

aben

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Det är inte alldeles självklart att mera skydd ger mindre risk. Riskmedvetenhet verkar minska med skydd så att resultatet kan bli att risken faktiskt ökar, har läst studier som visade på det för cykehjälmar.
 

mzi

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
har läst studier som visade på det för cykehjälmar
Var det den här du läste?

 

aben

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Var det den här du läste?

Nej, den nedan och några till.
 

C-dale

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Scott lanserade en lycrabyxa med kevlar i sidorna men det slog tydligen inte vilket är lite konstigt, med tanke på hur proffsens höfter o bakar ser ut efter vurpor.
Har ett par gamla Endura byxor med extra lager av kevlartyg i sidorna, men jag tror att de är i varmaste laget för lvg-åkare.
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Förmodligen blir det för varm och stelt för att funka i verkligheten.
Man kan dock fundera över om det inte behövs speciellt i högre farten.
Om jag cyklar i 40 km/h iförd cykelkläder och hjälm höjer ingen på ögonbrynen.
Åker jag MC på samma villagata iförd MC-hjälm och cykelkläder tycker folk att det är farligt.
Vad är skillnaden i fara ?
 

Booten

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Efter att ha passerat villaområdet finns ju möjligheten att du kommer till en 80 eller 90 väg med din MC…. Men visst finns det tillfällen när det känns korkat med så lite skydd vid lvg cykling..
 

Thomas_N

Medlem
Skydd för landsvägscykling?
Det är inte alldeles självklart att mera skydd ger mindre risk. Riskmedvetenhet verkar minska med skydd så att resultatet kan bli att risken faktiskt ökar, har läst studier som visade på det för cykehjälmar.
Jag har hört sånt där men tror inte på att det skulle öka risken för min egen del. Då skulle man ju ibte köra med vinterdäck på vintern, inte köra med bälte och inte använda hjälm heller.
 

C-dale

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Förmodligen blir det för varm och stelt för att funka i verkligheten.
Man kan dock fundera över om det inte behövs speciellt i högre farten.
Om jag cyklar i 40 km/h iförd cykelkläder och hjälm höjer ingen på ögonbrynen.
Åker jag MC på samma villagata iförd MC-hjälm och cykelkläder tycker folk att det är farligt.
Vad är skillnaden i fara ?
Om du vurpar och får motorcykeln över dig är det stor skillnad och förmodligen lär du lämna villagatan o gasa ut på landsvägen. Det svenska trygghetssyndromet bidrar ju till max skydd i alla lägen. En motpol kan man ju hitta i Italien t.ex. Lite annorlunda när jag sett herrar i Armanikostym o solglasögon gasa in till kontoret i Milano på sin superbike.
 

DeLiQ

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Förmodligen blir det för varm och stelt för att funka i verkligheten.
Man kan dock fundera över om det inte behövs speciellt i högre farten.
Om jag cyklar i 40 km/h iförd cykelkläder och hjälm höjer ingen på ögonbrynen.
Åker jag MC på samma villagata iförd MC-hjälm och cykelkläder tycker folk att det är farligt.
Vad är skillnaden i fara ?
Slå omkull med 8kg cykel mellan benen eller 250kg mc?
Jag vill nog påstå att det är en rejält stor skillnad i risk att skada sig.
 

moros

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Någon lyfte en gång ett exempel och jämförde med hur man skulle kört om bilen hade en stor spik som sköts ut ur ratten istället för en airbag. Visst hade man kört försiktigare men människan lär sig ju ignorera faror när man blir trygg (även med falsk trygghet) så till slut hade väl ganska många blivit spetsade ändå. :) Sen är det skillnad på säkerhetsutrustning på ett fordon som inte hämmar en jämfört med att klä på sig den samma. Lite högre tröskel på det senare känns det som

Sen finns det ju en del olyckor som är svåra att undvika hur riskmedveten man än är. Ett framhjul som plötsligt punkar eller värre i 80 knyck är ju inte så kul. Risken finns ju alltid.

Men ibland undrar man ju, framförallt när man ibland kittar sig i full mundering och kör ut för ett berg för att nästa dag köra landsväg utan skydd. Men olyckor som är "allvarliga", brutna nyckelben, armar och händer osv går ju ändå I stort sett aldrig att skydda sig från, inte om man skall kunna cykla något så när enkelt. Skrapsår mm kommer ju läka. Själv drog jag min värsta vurpa på länge just på en grusväg iklädd lycra (inga handskar) . Men det var egentligen mest mitt eget fel och hade kunnat undvikas med lite förnuft.
 

moros

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Om du cyklar i 80 km/h är du kanske inte så riskmedveten ändå.
Nej eller så har man bedömt att det är värt risken helt enkelt. Risk/reward och allt det där.

Själv har jag nog försökt sänka min risknivå något då jag börjar inse min dödlighet nu när jag börjar närma mig 50
 

-Andy-

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Nej eller så har man bedömt att det är värt risken helt enkelt. Risk/reward och allt det där.

Själv har jag nog försökt sänka min risknivå något då jag börjar inse min dödlighet nu när jag börjar närma mig 50
Det är lite det jag är inne på. Vad ska en amatör i Sverige göra i 80 km/h? Risk-konsekvens.
 

DD88

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Att träffas av motorcykeln är knappast något man oroar sig för jämfört med att glida in i trottoarkant eller i ett vajerräcke.

Att man inte använder skydd när man kör racer är nog mest pga fåfänga än något annat, att det skulle vara obekvämt eller svettigt ger jag inte mycket för. Finns gott om sporter där man historiskt sett har varit dåliga på att använda skydd men nu har höga krav på användandet av skyddsutrustning, utan att det på något sätt anses vara konstigt.
 

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Att träffas av motorcykeln är knappast något man oroar sig för jämfört med att glida in i trottoarkant eller i ett vajerräcke.

Att man inte använder skydd när man kör racer är nog mest pga fåfänga än något annat, att det skulle vara obekvämt eller svettigt ger jag inte mycket för. Finns gott om sporter där man historiskt sett har varit dåliga på att använda skydd men nu har höga krav på användandet av skyddsutrustning, utan att det på något sätt anses vara konstigt.
Vilka sporter tänker du på?

Att de skulle cykla TDF i fullt skinnställ i värmen tror jag de flesta kan utesluta. Och mindre skydd än så skulle förmodligen inte ha någon effekt på det som orsakar riktiga skador eller dödsfall. Lite skrapsår kommer med sporten.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Att träffas av motorcykeln är knappast något man oroar sig för jämfört med att glida in i trottoarkant eller i ett vajerräcke.

Att man inte använder skydd när man kör racer är nog mest pga fåfänga än något annat, att det skulle vara obekvämt eller svettigt ger jag inte mycket för. Finns gott om sporter där man historiskt sett har varit dåliga på att använda skydd men nu har höga krav på användandet av skyddsutrustning, utan att det på något sätt anses vara konstigt.
Det är en viss skillnad i hastighet också. En genomsnittlig landsvägscyklist snittar nog inte mer än 25-30 km/h och går nog sällan över 50 km/h när det går som snabbast. En genomsnittlig motorcyklist däremot snittar bra mycket mer än så.

Det vore kul om du kunde testa att cykla runt i ett skinnställ och fullfacehjälm några timmar med rejäl ansträngning och hög puls. Och kom ihåg att du kommer räknas som fåfäng om du inte gör det :giggle:

#vätternrundan2023iskinnställ
 

darkforce

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Slå omkull med 8kg cykel mellan benen eller 250kg mc?
Jag vill nog påstå att det är en rejält stor skillnad i risk att skada sig.
de beror snarare på omständigheter gått omkull med mc pga rullgrus i kevlarförstärkt jacka o kevlar jeans i 50km/h o va lite smått öm efter tumlat men annars ok däremot då jag gick omkull med graveln på asfalt pga rullgrus i 25km/h bröt ja tummen två revben o sönderskrapad haka hand axel o lårsida pga ja trassla in mej i cykeln
 

DD88

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Det är en viss skillnad i hastighet också. En genomsnittlig landsvägscyklist snittar nog inte mer än 25-30 km/h och går nog sällan över 50 km/h när det går som snabbast. En genomsnittlig motorcyklist däremot snittar bra mycket mer än så.

Det vore kul om du kunde testa att cykla runt i ett skinnställ och fullfacehjälm några timmar med rejäl ansträngning och hög puls. Och kom ihåg att du kommer räknas som fåfäng om du inte gör det :giggle:

#vätternrundan2023iskinnställ

Man behöver ju inte gå full retard. Hade det funnits en efterfrågan på skydd så hade marknaden tagit fram en lösning, tex ett ryggskydd hade väl egentligen inte varit fel i högre hastigheter men kanske svårt att hitta ett som matchar strumporna.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Man behöver ju inte gå full retard. Hade det funnits en efterfrågan på skydd så hade marknaden tagit fram en lösning, tex ett ryggskydd hade väl egentligen inte varit fel i högre hastigheter men kanske svårt att hitta ett som matchar strumporna.

Jo då. Allt eller inget :cool:

Vänta 20 år så kanske det har kommit fler/mer skydd. Allt fler landsvägscyklister har börjat förstå att det är en bra idé att de syns bra på vägen. Glada färger och DRL-lampor blir allt mer vanligt. Nästa steg är väl funktionella och rimliga skydd.

Det finns idag smidiga och följsamma skyddskläder som innehåller icke-newtonsk vätska och som blir hårda och skyddar vid en smäll. Jag har inte lyckats hittat några såna plagg som är gjorda för hård fysisk aktivitet, men det kanske kommer i framtiden. 20 år till så kanske...
 

Lejon

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Jo då. Allt eller inget :cool:

Vänta 20 år så kanske det har kommit fler/mer skydd. Allt fler landsvägscyklister har börjat förstå att det är en bra idé att de syns bra på vägen. Glada färger och DRL-lampor blir allt mer vanligt. Nästa steg är väl funktionella och rimliga skydd.

Det finns idag smidiga och följsamma skyddskläder som innehåller icke-newtonsk vätska och som blir hårda och skyddar vid en smäll. Jag har inte lyckats hittat några såna plagg som är gjorda för hård fysisk aktivitet, men det kanske kommer i framtiden. 20 år till så kanske...
Airbagväst känns som möjligt att utveckla. Jag köpte relativt nyligen en för mc-åka https://www.onebike.se/product/alpi...MIxYuz2bmi-gIVA4XVCh1s_gFSEAQYAyABEgIO0_D_BwE och den är faktiskt riktigt smidig. Inget för landsvägscykling men samma teknik anpassad för svettig cykling känns inte helt orimlig i framtiden.
 

Joem

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Tycker mer skydd är bra i teorin men har svårt att se vad för skydd som skulle vara aktuella. Vilken är den vanligaste skadan för en landsvägscyklist av allvarligare art än skrubbsår och hur ofta inträffar den? Om man kan fastslå det något så när, kan man då även utveckla ett skydd som kan minimera risk eller skall risk minimeras genom eget tänkande?
 

Joem

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Skydd för nyckelben osv skulle ju kunna va en grej men du ska de utformas tro?
Tänker lite samma sak. Nyckelben är ju vad man hör ”är vanligt”. Men som du säger, hur det skall utformas känns ju väldigt spännande. Därtill finns ju en viss konservatism inom cykelsporten. Tänk dig att var och varannan skulle komma klädd som om det vore någon jäkla tornering. Det vore en syn det 🙃
 

Bsk

Aktiv medlem
Skydd för landsvägscykling?
Nog behöver cykelsporten titta mer på riskerna för utövarna, nästan oavsett typ av cykling. Både för glada amatörer och för de som tävlar på elitnivå.

Tänker främst på hjärnskakningar och de problem som de ställer till med.
 

Köp & Sälj

Topp