Skydd för landsvägscykling?

C-dale

Aktiv medlem
Väldigt sällan det händer vid omkullkörning i fart.
Har du kört MC någon gång?
Har kört ca 20.000 mil. Och tävlat 10 år i trial. Körde dock hellre än bra.Och ja, för det mesta skiljer förare o mc sig åt vid vurpor. Vid touringåka kan man sitta ganska inklämd mellan packning/passagerare o tank/tankväska med liten rörlighet.

Latmask

Aktiv medlem
Jag har landat i att händerna förmodligen är de mest utsatta kroppsdelarna vid en vurpa eller krock, samtidigt enkla att skydda vettigt, och dessutom där rätt triviala skador får bökiga konsekvenser. Därför började jag leta efter cykelhandskar med skydd/förstärkning över framför allt proximala handflatan och knogarna. Tji fick jag. Kollade på säkert 100 modeller av landsvägs- och mtb-handskar, samtliga med låg eller försumbar skyddsnivå. En och annan arbetshandske kändes mer lockande, men landade till slut i ett par lätta och korta mc-handskar i textil. Bekväma, billiga, och med radikalt högre skyddsnivå än dedikerade cykelhandskar. Smidiga nog att inte vara i vägen med bromsar, växlar mm.

Sen skulle jag jäkligt gärna hitta en hjälm med nån smidig variant av käkskydd, som inte ser ut som en motocrosshjälm.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har landat i att händerna förmodligen är de mest utsatta kroppsdelarna vid en vurpa eller krock, samtidigt enkla att skydda vettigt, och dessutom där rätt triviala skador får bökiga konsekvenser. Därför började jag leta efter cykelhandskar med skydd/förstärkning över framför allt proximala handflatan och knogarna. Tji fick jag. Kollade på säkert 100 modeller av landsvägs- och mtb-handskar, samtliga med låg eller försumbar skyddsnivå. En och annan arbetshandske kändes mer lockande, men landade till slut i ett par lätta och korta mc-handskar i textil. Bekväma, billiga, och med radikalt högre skyddsnivå än dedikerade cykelhandskar. Smidiga nog att inte vara i vägen med bromsar, växlar mm.

Sen skulle jag jäkligt gärna hitta en hjälm med nån smidig variant av käkskydd, som inte ser ut som en motocrosshjälm.
Vad är analysen som leder till den slutsatsen, vilka skador är det som MC-handsken ger bättre skydd mot och i vilka scenarion?

JPL

Aktiv medlem
Jag har ett par POC Bibs med kevlarinslag i sidorna och bak som ska skydda om man halkar runt på asfalten. Har dock aldrig testat om det går någon nytta, utan har lyckats undvika svårare vurpor på lvg. Jag tror modellen finns kvar att köpa (minns inte modell-namnet nu och orkar inte gå ner i tvätten och rota).

Vad gäller att köra fort på landsväg, så kan jag bara utgå från mig själv:
1. Ålder och vikt gör att det går sakta uppför, så det blir till att kompensera utför.
2. Kicken/adrenalinet och upplevelsen är värt risken för min del (än så länge iaf.) Att svepa utför på asfalt i 70-80 km/h är en del av upplevelsen med lvg-cykling för min del. Vill man verkligen vara utan detta?

Latmask

Aktiv medlem
Vad är analysen som leder till den slutsatsen, vilka skador är det som MC-handsken ger bättre skydd mot och i vilka scenarion?
Vet inte riktigt om jag förstår frågan. MC-handskarna har annat, och mer, material som skyddar bättre än cykelhandskarnas typiskt tunna material både mot nötning/skrubbning och penetrering, samt förstyvningar över knogarna som skyddar mot slag- och till viss del krosskador. I skadescenarios där man tar emot sig med händerna är det normalt handflata och undersida av vrist som tar stryk, och även knogar. Skelettskador som båtbensfrakturer, fingerfrakturer mm skyddar handskarna förstås inte mot.

Skador på händerna är speciellt besvärande i många vardagliga situationer, allt från att klä på sig till att torka sig på toa. Om det är lätt och utan negativa sidoeffekter att begränsa den skaderisken så tycker jag själv att det är tilltalande.

Sen kan jag till en del förstå den, som jag uppfattar det, breda tveksamheten inför nästan allt som har med skydd att göra. Kanske är det samma mekanism som i t ex fälttävlan inom hästsporten, där en del av det som lockar utövarna verkar vara att det finns en reell risk att skada sig allvarligt, och man är inte benägen att tulla på den kittlingen.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ja, som alltid är strävan att få summan konstant.
Ska vi bli påtvingade mer skydd så får vi chansa mer för att öka farten.

Alltid ägnat mig åt hobbys som kräver hjälm, oavsett antal hjul eller höjd på berg så har det följt samma mönster. Det kommer nya krav på utrustning från förbunden och leder och material utvecklas för att kompensera.
Ofta med resultatet att de små olyckorna blir färre men de stora mycket större.

GoranS

Aktiv medlem
De gånger jag gått i backen (spd-vurpor i början av mitt motionscyklande oräknade) kan jag inte påminna mig att jag fått något direkt besvärande skrap. Det jag haft är en avslagen sena i ett lillfinger men den tror jag inte jag undvikit med mindre än att jag haft ett par så pass rejäla handskar att jag knappast hade velat cykla med dem under någon längre tid. Däremot har en ett knä med skaplig ärrbildning efter att ha skrapats upp vid flera tillfällen. Dessutom är skrap på höft/bak betydligt vanligare för mig. Därav min nyfikenhet kring varför du anser händer vara det mest utsatta då min (relativt begränsade erfarenhet säger att ben/höft och armar tar mer stryk.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Man vill väl inte vara utan att behöva duscha av sig lakanet på morgonen för det levrat fast sig på höftens asfaltallergi från gårdagens vurpa?
Då försvinner ju halva glädjen med att gå i backen.

Höft är väl där jag blivit av med huden först gånger, det är inte så roligt men inte heller så farligt. Alla gånger jag skrapat upp handflatorna på mina handskar har jag uppskattat dem. Tycker det är ett besvärligare ställe att skada, kör nästan uteslutande med cykelhandskar av skinn.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har ett par POC Bibs med kevlarinslag i sidorna och bak som ska skydda om man halkar runt på asfalten. Har dock aldrig testat om det går någon nytta, utan har lyckats undvika svårare vurpor på lvg. Jag tror modellen finns kvar att köpa (minns inte modell-namnet nu och orkar inte gå ner i tvätten och rota).

Vad gäller att köra fort på landsväg, så kan jag bara utgå från mig själv:
1. Ålder och vikt gör att det går sakta uppför, så det blir till att kompensera utför.
2. Kicken/adrenalinet och upplevelsen är värt risken för min del (än så länge iaf.) Att svepa utför på asfalt i 70-80 km/h är en del av upplevelsen med lvg-cykling för min del. Vill man verkligen vara utan detta?
Efter en krasch utför i tämligen måttlig fart (30 km/h eller kanske lite mer) har min skalle svårt att ta kurvor i någon högre fart. Är det däremot rakt fram och skapligt underlag kan jag dock släppa bromsarna i alla fall i upp emot 70 km/h (har inte haft tillfälle att testa mer fart).

För min del är dock uppförsbackarna höjdpunkten med cyklingen och jag har egentligen inget behov av att åka fort utför.

GoranS

Aktiv medlem
Man vill väl inte vara utan att behöva duscha av sig lakanet på morgonen för det levrat fast sig på höftens asfaltallergi från gårdagens vurpa?
Då försvinner ju halva glädjen med att gå i backen.

Höft är väl där jag blivit av med huden först gånger, det är inte så roligt men inte heller så farligt. Alla gånger jag skrapat upp handflatorna på mina handskar har jag uppskattat dem. Tycker det är ett besvärligare ställe att skada, kör nästan uteslutande med cykelhandskar av skinn.
Om det bara är att duscha av sig lakanet är det ju en sak. När det kommer till skruvar och kryckor har i alla fall jag svårt att känna någon ”glädje” över det.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Jag har spikar i höften efter en vurpa på tävling för länge sen, hjälmen gjorde ju sitt jobb och sprack! ser dock inte hur man kan skydda sig mot annat än ev skrapsår med ytterligare skydd(utan att bli en hockeymålvakt på köpet) att det inte finns är väl som någon skrev för att ingen efterfrågan finns helt enkelt, funderade aldrig själv på det faktiskt! nu cyklar jag inte landsväg längre, men man ville ju vara så lätt klädd som möjligt.

JPL

Aktiv medlem
POC Ceramic VPDS. Hittar dom inte längre på POC:s hemsida, så kanske är dom inte i produktion längre.
Mönstret är med någon keramisk beläggning (man känner ytan) som enligt POC ska skydda när man kanar runt på höften. Men som sagt, peppar, peppar, jag har aldrig fått någon återkoppling om hur väl det fungerar.
IMG_9524.jpg

NLC

Aktiv medlem
Man köra med tights utanpå bibsen funkar och ganska bra mot skinnlossning på höften. Lite sol med MIPS(tm) så kan det andra lagret glida lite när asfalten hugger tag.

Ang nyckelbensbrottt så är väl det en bättre konsekvens än avslitna ledband i axeln? En offeranod i kroppen helt enkelt

Latmask

Aktiv medlem
Den här hjälmen, Bell Super 3R, ser nog ok ut utan skärm. Om man absolut vill komma bort från cross-looken. Annars är skärmen inte så dum. Det är dock ganska varmt att ha något framför munnen.
Jo, har tittat på den och på liknande som IXS Trigger, Troy Lee Stage, Bell Super Air R m fl, men tycker ändå att det blir väl mycket bmx över det hela. Jag är estetiskt lågpresterande men inte immun. 😜 Sen finns det säkert dagar då jag skulle tycka att det blev i varmaste laget som du säger, fast även rätt många dagar - som idag på morgonen - när det inte vore något problem alls.

kais01

Aktiv medlem
Jo, har tittat på den och på liknande som IXS Trigger, Troy Lee Stage, Bell Super Air R m fl, men tycker ändå att det blir väl mycket bmx över det hela. Jag är estetiskt lågpresterande men inte immun. 😜 Sen finns det säkert dagar då jag skulle tycka att det blev i varmaste laget som du säger, fast även rätt många dagar - som idag på morgonen - när det inte vore något problem alls.
hjälmarna där man ser ut som en fågelholk går bort just av det skälet. sen lämnar oftast ventilationen en del att önska.

kais01

Aktiv medlem
handskar som skydd mot annat än skrap är feltänkt, leder ofelbart till handledsfraktur. handledsskydd är däremot bra, men ännu bättre är armbågsskydd. då är det lättare att landa rullande efter en luftfärd. mycket bra hjälpmedel i den situationen.

nästa skydd att prioritera vore höftskydd. vid mtb populära knäskydd är enligt mig längre ner på listan, efter rygg och axelskydd.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Förstår dig. Jag använder min i skogen.

Ibland kan också lösningen vara en matchande cykel... :D

kais01

Aktiv medlem
Missförstår jag dig eller menar du att det finns ett orsakssamband där användning av handskar ökar sannolikheten för skelettskador?
nja, kan förtydliga; att om du lägger mer impakt mot handen än det ett par vanliga cykelhandskar skyddar mot kommer hävdar jag alltså inte handleden kunna stå emot detta.

den går av 'jättelätt' även i vanliga fall. vilket är omvittnat och vanligt. en dålig konstruktion helt enkelt, liksom nyckelbenet och yttre delen av fotleden.

ADD

Aktiv medlem
Logiskt, förstärkningar flyttar bara platsen för skada till ett annat ställe. En bra sak för att skona händer och nyckelben är att jobba bort reflexen att ta emot sig med händer/ armar när man ramlar. Rulla ihop och håll in dem mot kroppen. Inte lika lätt att göra som att skriva. Finns kurser i fallteknik.

Eller nöj er med att cykla på trainer hemma i bostaden om ni är rädda för att slå er.

Latmask

Aktiv medlem
nja, kan förtydliga; att om du lägger mer impakt mot handen än det ett par vanliga cykelhandskar skyddar mot kommer hävdar jag alltså inte handleden kunna stå emot detta.

den går av 'jättelätt' även i vanliga fall. vilket är omvittnat och vanligt. en dålig konstruktion helt enkelt, liksom nyckelbenet och yttre delen av fotleden.
Visst, så är det ju - kanske inte total handledsfraktur men båtbensfraktur är ju en vanlig skada. Men min uppfattning är att få människor hinner göra en avvägning av exakt hur de avser att ta emot sig, och agera utifrån beslutet, under de tiondelar av en sekund som en krock/vurpa/whatever tar. När shit happens, på cykel eller i andra sammanhang, så tar de allra flesta emot sig med händerna av instinkt snarare än av aktiv beslutsgång. Utifrån den uppfattningen kan handskar inte vara sämre än inga handskar, och handskar med högre skyddsnivå inte vara sämre än handskar med lägre skyddsnivå.

Latmask

Aktiv medlem
Logiskt, förstärkningar flyttar bara platsen för skada till ett annat ställe. En bra sak för att skona händer och nyckelben är att jobba bort reflexen att ta emot sig med händer/ armar när man ramlar. Rulla ihop och håll in dem mot kroppen. Inte lika lätt att göra som att skriva. Finns kurser i fallteknik.

Eller nöj er med att cykla på trainer hemma i bostaden om ni är rädda för att slå er.
Du använder inte hjälm heller va? Eller bilbälte?

kais01

Aktiv medlem
Visst, så är det ju - kanske inte total handledsfraktur men båtbensfraktur är ju en vanlig skada.
gogglade fram att det inträffar ca 700 båtbensfrakturer årligen i sverige, cirka 25000 handledsfrakturer, de flesta förstås äldre kvinnor; som inte cyklar:)

det betyder i runda slängar att 25 procent av oss kommer att drabbas av handledsfraktur under vår livstid, under 1 procent båtbensfraktur

båtbensfrakturer rapporteras drabba mest män, och mest 20-30 års ålder.

själv har jag i tonåren haft en så kallad pisiformefraktur, på lillfingersidan av handloven. mycket exklusiv skada. åkte skateboard dragen av en moped med hjälp av vattenskidlina. resten kan ni ju räkna ut 🤪

kais01

Aktiv medlem
Lite väl lätt konstruktion. Käkbågen gick lätt att böja in med handen. Men det var en lätt o skön hjälm för mig.
ja inget downhill-vapen direkt. men det är ju rätt veka konstruktioner generellt när det gäller landsvägshjälmar som det här skule vara fråga om. ett flertal är byggda för att pulveriseras vid krasch. en båge som böjs är möjligen inte helt fel för att undvika hårda krafter vidarebefordrade mot nacken.

vill man ha en lite stadigare fortfarande luftig hjälm med hakskydd kan parachute tvåan på bilden nedan kanske övervägas. den jag har själv, men skulle väl inte ta den på landsväg. ettan däremot skulle jag tolerera där.

trean är fågelholksmodell, ergo ful som tusan.
D451E438-35DC-4ED8-8E75-D4AF0C19C9FB.jpeg

jonja

Aktiv medlem
Jag misstänker att klickpedaler ger ett skapligt bra skydd mot fula fotledsskador vid vurpor, dvs att foten hålls kvar i sin vanliga ställning under fallet, och stoppas från idiotiska/reflexartade försök att hindra fallet.
Har sett ett antal riktigt fula fotledsskador på män/gubbar som tar sig hem från krogen eller privata fyllefester och försökt ta emot sig med fötterna när cykeln faller.
Samma resonemang gäller troligen händerna. Jag tolkar det som att det bästa är att hålla i sig i styret under fallet och ta smällen med axel/höft och kanske i viss mån knäsidan. Nyckelbenet är ju en ren bagatellskada i de flesta fall.

JPL

Aktiv medlem
Jag misstänker att klickpedaler ger ett skapligt bra skydd mot fula fotledsskador vid vurpor, dvs att foten hålls kvar i sin vanliga ställning under fallet, och stoppas från idiotiska/reflexartade försök att hindra fallet.
Har sett ett antal riktigt fula fotledsskador på män/gubbar som tar sig hem från krogen eller privata fyllefester och försökt ta emot sig med fötterna när cykeln faller.
Samma resonemang gäller troligen händerna. Jag tolkar det som att det bästa är att hålla i sig i styret under fallet och ta smällen med axel/höft och kanske i viss mån knäsidan. Nyckelbenet är ju en ren bagatellskada i de flesta fall.
Tyvärr är man ju lite obalanserad med clipless-pjucksen i baren och slirigt på golvet vid rännan på muggen, annars hade vi alla haft dom på oss för att undvika problemet på väg hem under småtimmarna.

-Andy-

Aktiv medlem
Är inte hela poängen att skorna ska lossna från pedalerna vid behov, t.ex. vid en krasch? Jag har aldrig sett någon som har haft fötterna kvar i pedalerna efter en krasch (varken IRL eller på TV).

GoranS

Aktiv medlem
Är inte hela poängen att skorna ska lossna från pedalerna vid behov, t.ex. vid en krasch? Jag har aldrig sett någon som har haft fötterna kvar i pedalerna efter en krasch (varken IRL eller på TV).
Kan bidra med händelse där ena foten inte lossnade vid vurpa. Rimligen vill man dock att fötterna ska lossna.

jonja

Aktiv medlem
De lossnar vid krasch, ja, men håller foten skyddad på väg ner, och förhindrar det reflexmässiga försöket att hålla hojen på rätt köl genom att sätta ner foten i marken i farten.

Jamazi

Aktiv medlem
Jag har den optimala lösningen! Vidareutveckla den dära uppblåsbara cykelhjälmen hövding. Till ett helkroppsskydd, så när man vurpar blåser den upp sig och när man närmar sig marken har man transformerat sig till en michelingubbe. 🤣

GoranS

Aktiv medlem
Jag har den optimala lösningen! Vidareutveckla den dära uppblåsbara cykelhjälmen hövding. Till ett helkroppsskydd, så när man vurpar blåser den upp sig och när man närmar sig marken har man transformerat sig till en michelingubbe. 🤣
Helt inbakad i en uppblåsbar "kudde"? Kan nog bli lite svettigt att cykla i och knappast något weight-weenies kommer att stå i kö för att köpa.

nieves

Aktiv medlem
Tycker mer skydd är bra i teorin men har svårt att se vad för skydd som skulle vara aktuella. Vilken är den vanligaste skadan för en landsvägscyklist av allvarligare art än skrubbsår och hur ofta inträffar den? Om man kan fastslå det något så när, kan man då även utveckla ett skydd som kan minimera risk eller skall risk minimeras genom eget tänkande?
Det slår väldigt olika för egen del. Men handleder är mest frekvent.

GoranS

Aktiv medlem
Det slår väldigt olika för egen del. Men handleder är mest frekvent.
Vad gäller saker värre än skrubbsår har jag en avslagen sena i ett lillfinger samt en lårbenshalsfraktur att bidra med till statistiken. Avklarat under knappt två decenniers motionscyklande + dessförinnan ca 15 års mer eller mindre dagligt ganska kort transportcyklande.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag har varit i närheten av fyra krascher på landsväg på tjugo år (två av dem på VR-arr) men hittills klarat mig själv. Jag har landat i att för mig är hjälm, glasögon och handskar en rimlig skyddsnivå (glasögon och handskar tillför även komfort, hjälm är för mig en no-brainer). Självklart är det så att den dagen något väl händer, ja då hade man önskat mer skydd. Det är en avvägning. Dödsfall och allvarliga skador inträffar i alla sporter och sammanhang i livet, det går inte att skydda sig mot fullständigt, och enklare tillbud och skador kan jag acceptera. Men det här är en individuell bedömning man måste göra, jag dömer inte någon som gör en tuffare bedömning än jag.
Och med det sagt har jag identifierat en potentiellt livsfarlig typ av tillbud som pga teknikutvecklingen nu går att skydda sig (bättre) mot, på ett sätt som inte hindrar eller försämrar aktiviteten. Jag ska köpa en Varia-radar vid tillfälle.

nieves

Aktiv medlem
Vad gäller saker värre än skrubbsår har jag en avslagen sena i ett lillfinger samt en lårbenshalsfraktur att bidra med till statistiken. Avklarat under knappt två decenniers motionscyklande + dessförinnan ca 15 års mer eller mindre dagligt ganska kort transportcyklande.
Jo jag har en del såsom revben, knäskada som ändå hade varit omöjliga att täcka med skydd med tanke på temperaturen och längd på distans.
Vurpor där man landar pladask och eller rullar är svåra att tackla. Spräckt 1 hjälm och trasiga handskar är skydden som levererat, jag tror inte att dom andra skadorna hade kunnat förhindras med någon utrustning som finns på marknaden idag iaf inte ngt som jag hade satt på mig.

Ibland går det bara illa. Ett knasigt exempel är en kompis som slant på blöt pedal vid påstigning, landade med ryggen på styret och fick en så pass illa revbensskada att det var färdighojat.
Trötthet p.g.a sömnbrist mm ökar risken för triviala misstag.

Topp