Skydd ländryggen semi-DIY

southland

Aktiv medlem
Sen jag för länge sedan började använda ryggskydd till skidåkning har jag alltid retat mig på att dom skyddar allt när man står upp, men om man faller med tuck-and-roll teknik så böjer man sig så mycket att man blottar hela ländryggen och svanskotorna under ryggskyddet. Dessutom verkar jag ha sån tyngdpunkt att det oftast är den delen som går i marken först.
Samma gäller för downhill (en cykelkompis har till och med skadat sig på exakt sånt sätt) och det stör mig så i våras köpte jag ett par POC hip VPD 2.0 just för att dom verkligen har ett dedikerat skydd för svanskotan. Dock är det ganska litet och skyddar verkligen bara svanskotan, baksidan av höften och en del av längdryggen känns ändå exponerad.
Naturligtvis lyckas jag med att dra i en sten precis vid sidan av det skyddet, inget allvarligt men gjorde ont och ett kvitto på att det är för litet så dags för moddning:

Recept:
-POC hip shorts
-2x10 mm D3O
-lite lycra
-lokal sytant

Jag har testat det nu och absolut inget jag tänker på när jag kör DH iaf, och kan inte tänka mig annat än att skyddet är avsevärt bättre än innan. Tänkte dela ifall det är någon annan som funderat i liknande banor, samt för att det faktiskt blev ett stycke lyckad produktutveckling!
rak.jpg
Helt ok när man står upp.

böjd.jpg
Kass skydd i fallposition!

IMG_1115.jpg
Formgivning och utprovning

IMG_1117.jpg
Tillverkning

IMG_1119.jpg
Original vs nya

IMG_1118.jpg
Positionering

resultat.jpg
Den färdiga produkten. Den sticker upp en del över linningen men hålls på plats bra ändå.

Hälsingland

Aktiv medlem
Sweet har väl ett ryggskydd med en rejäl svans på. Gick ner riktigt långt har jag för mig när jag testade det i somras. Det var dock väldigt tungt vill jag minnas

DD88

Aktiv medlem
Spräckte svanskotan sent 90-tal och tre operationer senare läkte den, tog 8 år, så förstår helt och hållet tanken.

Kör med Leatts skyddbyxor som har 3df runt svanskotan och på lår, hade velat ha hårdplast men inte hittat något som sitter rätt.

Bilagor

• C06BE501-4839-4ACB-A0F1-0771B1FBB7CD.jpeg
    C06BE501-4839-4ACB-A0F1-0771B1FBB7CD.jpeg
    66.3 KB · Besök: 43

southland

Aktiv medlem
Spräckte svanskotan sent 90-tal och tre operationer senare läkte den, tog 8 år, så förstår helt och hållet tanken.

Kör med Leatts skyddbyxor som har 3df runt svanskotan och på lår, hade velat ha hårdplast men inte hittat något som sitter rätt.
Uh, just sånt är ju det man vill undvika.

Dom byxorna såg helt ok ut! Sen är det antagligen ganska personligt hur man är byggd, men på mig finns det några ben precis ovanför byxlinningen - därför jag drog upp skyddet.

southland

Aktiv medlem
Sweet har väl ett ryggskydd med en rejäl svans på. Gick ner riktigt långt har jag för mig när jag testade det i somras. Det var dock väldigt tungt vill jag minnas
Ok det har inte testat, kanske bättre än de jag har testat!
Min teori är att om man sätter det nedre delen av skyddet i shortsen ist så rör det sig mindre när man böjer ryggen så behöver man inte en överdriven svans.

Topp