Skydd mot chainsuck på racerram - finns det? [Nu med lösning och bilder!]

velman

Aktiv medlem
Jag vill skydda min racerram (kolfiber) mot chainsuck. Jag har sett att det finns metallplattor på vissa ramar men de verkar vara ditsatta vid tillverkningen. Finns sådana att köpa löst?

Helst skulle jag vilja ha något som ser till att kedjan inte får plats mellan klingan och ramen över huvud taget. Det kanske är bäst att tillverka något själv?

Tektro har ett par varianter men vet du något annat?

[edit]
Jag gjorde ett litet skydd idag. Det tog 40 minuter från det att vevpartiet åkte av tills dess att det sattes på plats igen. Se sida 2 för bilder och beskrivning.

Cykel025.jpg ht=400

Senast redigerad av en moderator:

triple

Medlem
Ursäkta, men egentligen heter det inte chainsuck när man får in kedjan mellan lingan och ramen, men vad det heter vet jag inte. Chainsuck är när man har sliten kedja/klingor så att kedjan följer med en bit runt på klingan fast den borde lossa på undersidan klingan. Alltså kedjan suger liksom fast i klingan!

Jag har en liten plastmojen som stoppar kedjan från att åka ner, borde gå att hitta någonstans... men jag hittar det inte nu! Den sitter som en ring runtsadelröret och har en "tapp" ut mot klingan om du fattar!

MTBiker

Aktiv medlem
Detta har aldrig hänt mig på racern. Är det inte inställningar på framväxeln du borde titta på istället?

fredrikw

Aktiv medlem
är det bara jag som tycker att chainsuck är något helt annat än det som diskuteras här?

velman

Aktiv medlem
Chainsuck är något annat ja, det är när kedjan dras med och fastnar mellan kedjestaget och klingorna. Alltså på 'undersidan' av vevpartiet. Drar man upp kedjan där riskerar man att spräcka kedjestaget och det är jag inte så intresserad av...

Pinnen från K-edge ser bara till att man inte tappar kedjan.

JT

Ny medlem
Klipp en bit av en CocaCola-burk och sätt fast på kedjestaget med självhäftande plast över. Går även bra med Fanta. Sprite funkar inte.

velman

Aktiv medlem
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Klipp en bit av en CocaCola-burk och sätt fast
> på kedjestaget med självhäftande plast över.
> Går även bra med Fanta. Sprite funkar inte.

Ja det kanske får bli något sådant. Jag kan ju alltid lägga lite slang mellan ramen och burken så att det blir så tight att jag inte kan få upp kedjan mellan ram och drev. Jag testar och slänger upp ett par foton.

JT

Ny medlem
Det spelar ingen roll hur tight du gör det. Om kedjan är påväg emellan och du lägger tryck på pedalerna så kommer den ta sig förbi hur trångt det än är. Särskilt om du lägger slang emellan som kedjan lätt greppar i. Det enda man kan göra är att minimera skadan då det händer och då gör bara aluminiumskyddet nytta. Kedjan kommer ändå ta sig förbi och troligtvis slita med sig skyddsplasten, men man slipper förhoppningsvis att kedja river upp lacken på ramen eller tar sig ändå in till kolfiberlagren. Det funkar alltså bara en gång, sen måste man tillverka ett nytt skydd.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Bästa sättet att skydda sig mot chainsuck är att byta kedja och klingor i rättan tid..

velman

Aktiv medlem
Alla komponenter är fräscha och det är jag brukar inte få chainsuck men jag vill ändå skydda ramen om det händer igen.

JT

Ny medlem
Daddy D.Lux skrev:
> Låter enklare att justera framväxeln och slippa
> skydd.

Det hindrar det inte från att hända ändå. Det kanske minskar risken, men det kan hända ändå.

MTBiker

Aktiv medlem
Daddy D.Lux skrev:
> På en välunderhållen racer? Det har jag aldrig
> upplevt på mååånga års cykling.

Instämmer till 100%

GurraG

Aktiv medlem
Inte hänt en enda gång på nån av Team Cykelcity´s tio hojar under två tuffa tävlingssäsonger.
Friska justerade prylar samt att du hanterar dem rätt är lösningen.

/G

velman

Aktiv medlem
Jag har kört mtb i många år och landsväg i snart fem år och kan är bra på att meka. Jag har haft ett (eller var det två?) chainsuck och det var i samband med det tanken väcktes. Cykeln är i mycket bra skick och kedjan fräsch.

Den bästa lösningen är kanske att byta både kedja och drev men det är absolut inte den mest ekonomiska. ...och av just den anledningen letar jag efter ett bra knep att skydda ramen eller förhindra det på något sätt.

tirfing

Medlem
Har hänt mig en gång, lyckades slå loss lacken på ramen :(

Kör numera med K-Edge chain catcher då en dogfang inte passar på min ram. Känns bra att slippa oroa sig för att samma sak händer igen.

velman

Aktiv medlem
tirfing skrev:
> Har hänt mig en gång, lyckades slå loss lacken
> på ramen :(
>
> Kör numera med K-Edge chain catcher då en
> dogfang inte passar på min ram. Känns bra att
> slippa oroa sig för att samma sak händer igen.

En K-Edge chain catcher ser till att du inte tappar kedjan, chainsuck är när kedjan följer med drevet runt och kläms mellan kedjestag och drev.

tirfing

Medlem
velman skrev:
> En K-Edge chain catcher ser till att du inte
> tappar kedjan, chainsuck är när kedjan följer
> med drevet runt och kläms mellan kedjestag och
> drev.

Sant. Läst inte igenom tråden tillräckligt bra, då många och även jag ibland använder samma ord for chain suck och tappad kedja, även om det är fel.

JT

Ny medlem
Hur många av er som hävdar att det inte kan hända med en "rätt justerad framväxel" kör kompakt vevparti?

fredrikw

Aktiv medlem
Har kört med kompakt-vevparti på både crossen och racern under två säsonger, och aldrig haft chainsuck. Varför är en annan fråga, för jag kan nog inte direkt påstå att crossens drivpaket är väl omhändertaget :)

Niko/Frost

Aktiv medlem
Jag gillar att många verkar tycka att det är puckat att vilja offra två eller tre hundra kronor och 20 eller 30 gram för att skydda en investering (läs: kolfiber-ram, jag gissar femsiffrig inköpsumma...) med motiveringen "Det har aldrig hänt mig, varför skulle det kunna hända dig?"

Bättre safe än sorry tycker jag, speciellt när risken man tar är att uppleva en total katastrof med havererad finram...

Även om det är många här som har klarat sig ifrån chainsuck, eller avtrillad kedja, eller vad man vill kalla det, så är det väl ändå svårt och neka till att i verkligheten är det en sån där sak som många cyklister råkar ut för? Uttrycket är ju både myntat och utnött...

velman

Aktiv medlem
Niko/Frost skrev:
> Jag gillar att många verkar tycka att det är
> puckat att vilja offra två eller tre hundra
> kronor och 20 eller 30 gram för att skydda en
> investering (läs: kolfiber-ram, jag gissar
> femsiffrig inköpsumma...) med motiveringen "Det
> har aldrig hänt mig, varför skulle det kunna
> hända dig?"
>
> Bättre safe än sorry tycker jag, speciellt när
> risken man tar är att uppleva en total katastrof
> med havererad finram...
>
> Även om det är många här som har klarat sig
> ifrån chainsuck, eller avtrillad kedja, eller vad
> man vill kalla det, så är det väl ändå svårt
> och neka till att i verkligheten är det en sån
> där sak som många cyklister råkar ut för?
> Uttrycket är ju både myntat och utnött...

Tack, skönt med lite medhåll. :)

Det bästa hade varit en kraftigare metallplatta som är formad efter kedjestaget. Den fördelar kraften över en mycket större yta en en colaburk skulle göra.

Niko/Frost

Aktiv medlem
Har du en dremel i verktygslådan så är det väl en smal sak att såga ut en liten metallplatta ur lämplig offergåva från skrot&korn-lådan i snygg form med fasade kanter, linda gummiremsa/styrlinda/dylikt ett varv runt ramen vid kedjestaget, böja till metallplattan i lämplig konkavitet och fästa allt i ramen med t.ex slangklämma? ...eller kanske lite mer permanent och estetiskt mer tilltalande, limma dit det.

velman

Aktiv medlem
Jo så kanske det får bli. Om jag bara får formen någorlunda rätt kan jag ha lite slang mellan plattan och ramen för att jämna ut lite.

rus-tas

Ny medlem
Pa min Klein MTB sitter det ett aluskydd original (ca 3mm tjockt). Da jag gillar att kora med gammalt
skit har det val hant att det smallt ngn gang.

erpkrap

Medlem
Det har hänt mig EN gång på drygt 10 års cyklande.
Fast det var inte kul. Körde racer med en kompis norr om stan mot Sigtuna
och plötsligt så fastnade kedjan mellan framklingor och ram. Inga verktyg hade
jag och kompisen vände typ efter 20 min och såg min taskiga situation. Jag har för
mig att vi fick ta av en framklinga för att få loss kedjan.

Niko/Frost

Aktiv medlem
Det hände mig häromdagen, fräscha TA-drev och dito KMC X9-kedja med vad jag tycker är en väljusterad framväxel. Tack och lov hade man kedjelås så det klarades av ganska fort... Kedja och drev var precis nygjorda och nysmorda den turen och det skedde vid lätt uppförsbacke i asfalt precis efter ett rödljus, ej under växling eller liknande. Jag är extremt minutiös med skicket och justeringen på mina grejer. Så det verkar bara inte klokt att döma ut scenariot som ett "Det händer inte mig."

Carl A

Aktiv medlem
kom att tänka på att jag inte krockat i bil och inte trillat på cykel på jättelänge; så jag ska koppla ur airbagen, sluta med säkerhetsbälte och cykelhjälm.

GurraG

Aktiv medlem
Kom att tänka på att jag kan snubbla omkull, krocka med bilen oxå, så fom nu kommer jag alltid att bära hjälm och alla skydd jag kan finna. Bilen kommer jag försöka klä in med nån slags skyddsbur och naturligtvis även använda hjälm och skydd när jag kör bil.

Supersonic

Aktiv medlem
Scott har förutseende nog, som standard, monterat en fin metallplatta på kedjestaget på min Addict CX RC -09. Tycker det var riktigt snyggt av dom. Sådana där småsaker och omsorg om produkterna och användarna, är sånt som gör att man får större förtroende för ett cykelmärke.

Jag har heller aldrig fått någon chainsuck och har inte reflekterat över det innan. Vägrar hem-modda fast någon colaburk på min landsvägsram. Vägrar hem-modd över huvudtaget för den delen.

Sam

Aktiv medlem
Finns även (på min) CR1. Men det hjälper inte Velman.

GöranH skrev:
> Scott har förutseende nog, som standard, monterat
> en fin metallplatta på kedjestaget på min Addict
> CX RC -09.

velman

Aktiv medlem
GurraG skrev:
> Kom att tänka på att jag kan snubbla omkull,
> krocka med bilen oxå, så fom nu kommer jag
> alltid att bära hjälm och alla skydd jag kan
> finna. Bilen kommer jag försöka klä in med nån
> slags skyddsbur och naturligtvis även använda
> hjälm och skydd när jag kör bil.

Om jag får en plats i ett lag med sponsrade ramar lovar jag att inte bry mig mer om chainsuck. Men i väntan på det kommer jag vara rädd om ramen. Den är ju inte direkt gratis.

fredrikw

Aktiv medlem
Jag ska klä in hela min ram i colaburk, så slipper den gå sönder om jag skulle ramla. Man ska vara rädd om sina fina cyklar.

GurraG

Aktiv medlem
Jag repeterar:
"Inte hänt en enda gång på nån av Team Cykelcity´s tio hojar under två tuffa tävlingssäsonger."

Vi pratar om många tusentals mil, många hårda etapplopp bla på pavé i Belgien o Holland.

/G

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
=> Cervelo är bäst v.s.b.

Tur att jag köpte en av era avlagda.

velman

Aktiv medlem
GurraG skrev:
> Jag repeterar:
> "Inte hänt en enda gång på nån av Team
> Cykelcity´s tio hojar under två tuffa
> tävlingssäsonger."
>
> Vi pratar om många tusentals mil, många hårda
> etapplopp bla på pavé i Belgien o Holland.
>
> /G

Grattis! Har du två nya drev över (53 / 39) så tar jag tackamt emot dem...

JT

Ny medlem
Jag har råkat ut för det åtminstone två gånger (vad jag minns) på en av mina hojar. Som förövrigt är en Cervelocykel. Jag sköter mina cyklar. Det är ett av de enda problem jag haft överhuvudtaget med någon av mina cyklar.

Tror ni Scott placerat skydd där på sina ramar för skojs skull?

Topp