Buff, glasögon. Ibland en balaklava (windstopper).Börjar bita riktigt i kinderna nu, hur skyddar ni er mot vinddraget?
Hade en kompis som åkte längdskidor med en sådan för många, många år sedan. Snorsituationen var problematisk...En sådan här funkar väldigt bra men fanken vet om jag inte skulle skämmas för mycket bland andra. En mera estetiskt tilltalande variant är en huva med brätten.
![]()
Jag har alltid fascinerats av vindstruten, dock aldrig provat. Smart men också väldigt ful. Men funkar den verkligen i praktiken för cykling? Åtminstone jag vill vrida på huvudet ibland, titta mer uppåt eller nedåt ibland etc. Känns väl som att det blir ett rejält vindfång om man vrider huvudet?En sådan här funkar väldigt bra men fanken vet om jag inte skulle skämmas för mycket bland andra
![]()
En bra huva funkar väldigt bra mot vind (med samma princip). Personligen tycker jag dock att de försämrar sikten för mycket (och jag är inte nog man/gubbe för en riktig vindstrut).En sådan här funkar väldigt bra men fanken vet om jag inte skulle skämmas för mycket bland andra. En mera estetiskt tilltalande variant är en huva med brätten.
![]()
Jag har aldrig själv testat en sådan men i militären använde en av motorcykelordonnanserna en sådan i temperaturer ned till -20 och han tyckte den var helt suverän.Jag har alltid fascinerats av vindstruten, dock aldrig provat. Smart men också väldigt ful. Men funkar den verkligen i praktiken för cykling? Åtminstone jag vill vrida på huvudet ibland, titta mer uppåt eller nedåt ibland etc. Känns väl som att det blir ett rejält vindfång om man vrider huvudet?
"Ansiktsburk, ansiktsburk, han fick vad han ville för hatt..." 🎼🎤🎹🎸
Jag har letat efter den klassiska norska modellen utan framgång.norska öronvärmare under hjälmen ihop med uppvirad halsduk duger nedåt 5 minus. sedan åker det på först ett, senare två hjälmöverdrag. pendling vid 26 minus har det varit, inget annat sätt än cykel funkar då på ett i närhet av normalt sätt i tokholm.
för nöjescykling får det räcka med 15 minus, i skogen. landsvägsåkning är plusgradersgöra.
+1 på hjälmtäckande huva, har pendlat i -10 med det utan mössa utan att frysa om öronen. Men ja, kräver att man vrider lite mer på huvudet pga försämrad sikt i periferin. Skidjackor med hjälmkompatibel huva brukar ha lite bättre form avs synfält.En bra huva funkar väldigt bra mot vind (med samma princip). Personligen tycker jag dock att de försämrar sikten för mycket (och jag är inte nog man/gubbe för en riktig vindstrut).
Körde med strut i lumpen. Funkade riktigt bra! Men om det snöade ymnigt så klarade inte luftkudden av att skydda ansiktet mot de kalla flingorna. Men struten på bilden är felmonterad -- det måste vara tätt runt ansiktet för att bilda en stabil luftkudde! Sen körde vi bara MC med våra, frågan är om de hjälper så mycket vid lägre hastigheter?En sådan här funkar väldigt bra men fanken vet om jag inte skulle skämmas för mycket bland andra. En mera estetiskt tilltalande variant är en huva med brätten.
![]()
Skägg på vintern.Börjar bita riktigt i kinderna nu, hur skyddar ni er mot vinddraget?
Skägg med fruset snor i, vad annars?Vad skulle Vassberg ha använt? 🎅
Jag har skrivit om hjälmöverdrag ovan vilket jag använder när det dyker under -10. När det inte är så kallt brukar jag tejpa över de största ventilatinshålen på framsidan av hjälmen.
Dom där är ju heeeelt suveräna!Earbags och Buff funkar i alla fall ner till -5 blir det kallare får Trainer ta vid ;-)
![]()
EAR BAG FLEECE Unisex
Earbags EAR BAG FLEECE - Unisex SVART ✓ Online & Butik ✓ Fri Frakt över 495 SEK & Fri Retur ✓ Köp nuwww.naturkompaniet.se
finns hos de större kedjorna, heter lil-sport (edit tydligen nu omdöpta till lill-sport'). ligger ofta under disk. så man måste alltså fråga, och den du servas av måste alltså känna till produkten.Jag har letat efter den klassiska norska modellen utan framgång.
Kan du peka mig i rätt riktning?
Köp flera så kan man välja färg beronde på sinnesstämning. https://www.biltema.se/fritid/traning/stretching-och-behandling/kinesiologitejp-5-m-2000036353Jag kan intyga att kinesiotejpning på kinderna funkar. Körde med det i vintras och det funkar bra faktiskt.
"LillSport drivs idag av familjen Granqvist i Karlstad och produktionen sker i egen fabrik belägen i Polen"Lillsport kommer väl från Karlstad?
Fatbike i -30. We have a winner. Fett med kudos från Stockholm där jag åmar mig över -6.Efter 2 tim fatbike i -30. Jåkhåmåhkke-style. Ansiktet verkar vara rätt individuellt, jag brukar aldrig skydda mig något särskilt, inte ens en bit under -30. Undviker dock vattenbaserade krämer i ansiktet. Kör oftast med vanlig hjälmmössa, men brukar ha med en varmare om man skulle behöva. Blir ju inte så mycket vinddrag på fatbike på snö heller.
Visa bilaga 597192
-6! det är ju otjänlig väderlek, endast inomhusaktiviteter gäller🥶Fatbike i -30. We have a winner. Fett med kudos från Stockholm där jag åmar mig över -6.
Fast jag gillar airtrimen :) Dels så skyddar den näsa och mun, dels så känns luften mycket mysigare att andas och dels så behöver jag ha mindre kläder för jag andas värmd luft.RN: Tidigare körde jag mycket med airtrim då jag har överkänsliga luftrör som protesterar mot det mesta (ansträngning, kyla, pollen). Behovet av airtrim har försvunnit efter att jag börjat med Turbohaler Pulmicort. Oj, det där lät som TV4 reklam, typ. Fast detta iofs efter läkares ordination och utskrift.