Skydda ansiktet för oss vintercyklister?

Lejon

Aktiv medlem
Jah brukar vänja mig ganska bra. Problem uppstår för mig först ner mot -15 grader, då blir näsan lätt obehagligt kall.
(Undvik förstås tvåltvätt och morgonrakning före morgoncykling vintertid.)

aben

Aktiv medlem
En sådan här funkar väldigt bra men fanken vet om jag inte skulle skämmas för mycket bland andra. En mera estetiskt tilltalande variant är en huva med brätten.

c2eccf5d1976f1400e5f4cf37890cfc6.jpg

r72

Aktiv medlem
En sådan här funkar väldigt bra men fanken vet om jag inte skulle skämmas för mycket bland andra. En mera estetiskt tilltalande variant är en huva med brätten.

Hade en kompis som åkte längdskidor med en sådan för många, många år sedan. Snorsituationen var problematisk...

Lejon

Aktiv medlem
En sådan här funkar väldigt bra men fanken vet om jag inte skulle skämmas för mycket bland andra
Jag har alltid fascinerats av vindstruten, dock aldrig provat. Smart men också väldigt ful. Men funkar den verkligen i praktiken för cykling? Åtminstone jag vill vrida på huvudet ibland, titta mer uppåt eller nedåt ibland etc. Känns väl som att det blir ett rejält vindfång om man vrider huvudet?

BFS

Aktiv medlem

En bra huva funkar väldigt bra mot vind (med samma princip). Personligen tycker jag dock att de försämrar sikten för mycket (och jag är inte nog man/gubbe för en riktig vindstrut).

aben

Aktiv medlem
Jag har alltid fascinerats av vindstruten, dock aldrig provat. Smart men också väldigt ful. Men funkar den verkligen i praktiken för cykling? Åtminstone jag vill vrida på huvudet ibland, titta mer uppåt eller nedåt ibland etc. Känns väl som att det blir ett rejält vindfång om man vrider huvudet?
Jag har aldrig själv testat en sådan men i militären använde en av motorcykelordonnanserna en sådan i temperaturer ned till -20 och han tyckte den var helt suverän.

Edit. Men jag tror den på bilden är ovanligt lång, hans var nog inte mer än hälften om jag kommer ihåg rätt.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
norska öronvärmare under hjälmen ihop med uppvirad halsduk duger nedåt 5 minus. sedan åker det på först ett, senare två hjälmöverdrag. pendling vid 26 minus har det varit, inget annat sätt än cykel funkar då på ett i närhet av normalt sätt i tokholm.

för nöjescykling får det räcka med 15 minus, i skogen. landsvägsåkning är plusgradersgöra.

Luzen

Aktiv medlem
norska öronvärmare under hjälmen ihop med uppvirad halsduk duger nedåt 5 minus. sedan åker det på först ett, senare två hjälmöverdrag. pendling vid 26 minus har det varit, inget annat sätt än cykel funkar då på ett i närhet av normalt sätt i tokholm.

för nöjescykling får det räcka med 15 minus, i skogen. landsvägsåkning är plusgradersgöra.
Jag har letat efter den klassiska norska modellen utan framgång.
Kan du peka mig i rätt riktning?

SIE

Aktiv medlem
En bra huva funkar väldigt bra mot vind (med samma princip). Personligen tycker jag dock att de försämrar sikten för mycket (och jag är inte nog man/gubbe för en riktig vindstrut).
+1 på hjälmtäckande huva, har pendlat i -10 med det utan mössa utan att frysa om öronen. Men ja, kräver att man vrider lite mer på huvudet pga försämrad sikt i periferin. Skidjackor med hjälmkompatibel huva brukar ha lite bättre form avs synfält.

Larsifer

Aktiv medlem

Körde med strut i lumpen. Funkade riktigt bra! Men om det snöade ymnigt så klarade inte luftkudden av att skydda ansiktet mot de kalla flingorna. Men struten på bilden är felmonterad -- det måste vara tätt runt ansiktet för att bilda en stabil luftkudde! Sen körde vi bara MC med våra, frågan är om de hjälper så mycket vid lägre hastigheter?

me.I.am

Aktiv medlem
När det är mer mot -10 tar jag en lång yllehalsduk, något/några varv runt huvvet och och sedan ner längs dragkedjan innanför jackan, brukar läcka in kalluft där.

minimalist

Aktiv medlem
Jag har aldrig testat det själv, men längdskidåkare ser man ju ofta med tejp på kinderna. Kanske inte så smidigt för pendling, men kan nog vara ett vettigt alternativ för träning.

Drosa

Aktiv medlem
Jag kan intyga att kinesiotejpning på kinderna funkar. Körde med det i vintras och det funkar bra faktiskt.

KjellF

Aktiv medlem
Jag har skrivit om hjälmöverdrag ovan vilket jag använder när det dyker under -10. När det inte är så kallt brukar jag tejpa över de största ventilatinshålen på framsidan av hjälmen.

simson

Aktiv medlem
Nu är det 30 år sen jag gjorde lumpen i Boden (Väldigt kallt ibland) , vad vi lärde oss då för att klara kylan bättre var att inte tvätta bort fettet i ansiktet med tvål å sånt utan bara torka lätt med fuktad duk eller nåt för att få bort värsta skiten.

kais01

Aktiv medlem
Jag har letat efter den klassiska norska modellen utan framgång.
Kan du peka mig i rätt riktning?
finns hos de större kedjorna, heter lil-sport (edit tydligen nu omdöpta till lill-sport'). ligger ofta under disk. så man måste alltså fråga, och den du servas av måste alltså känna till produkten.

man böjer lämpligen till dem så de sluter tätt framtill. som bieffekt tar de bort en massa av vindbruset. använder dem därför även när de inte behövs för värmens skull, och lättar på kroppens och halsens klädsel i motsvarande grad.

de är med andra ord verksamma mot att bli svettig:)

över typ18 grader i luften åker de dock av, när man är nere på t-shirt och shorts, nästa steg någonstans där blir det ultraluftiga skor giro republic knit, sedan ryker också cykelhandskarna. sist vid bortåt 25 blir att offra den aerodynamiska ryggan och förpassa den till pakethållaren.

men i ett stort temperaturspann har man nytta av dessa klassiska värmare!
526361DF-A009-41FF-A5E6-8201E59CCA95.jpeg

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Lillsport kommer väl från Karlstad?

Jag kör med merinobuff, värmer hakan i alla fall. Kinderna blir lite kalla, men det brukar gå över efter 5-10 minuter. Lagom till att man börjar frysa om händerna istället. :)

kais01

Aktiv medlem
vi får väl fråga lill-sport var öronvärmarna numera produceras. deras logo har bara funnits på dem på senare år. varför de kallas för norska vet jag inte riktigt, men man kan ju misstänka att modellen ursprungligen är därifrån. har själv bara använt dem sedan sjuttiotalet, dvs innan de kom en modevåg med diverse rosa pälsiga varianter för företrädesvis tonårstjejer.

försökte söka om deras bakgrund, men nätet har sedvanlig amnesi för allt som hänt före cirka 1997 och som inte återspeglats eller omnämnts senare. drottnings sonias finns deponerade på ett museum...

59D68480-38B6-4ED7-A39C-4D712F1A981F.jpeg

kais01

Aktiv medlem
de är säkert också bra:)

särskilt om man har tilltagna öron god styvhet, tydligt nedhängande örondobbar och möjligen undviker för mycket fartvind, fall, glasögon och i förekommande fall hörapparater.

så en praktisk och anatomisk fråga.

Domestique

Aktiv medlem
Efter 2 tim fatbike i -30. Jåkhåmåhkke-style. Ansiktet verkar vara rätt individuellt, jag brukar aldrig skydda mig något särskilt, inte ens en bit under -30. Undviker dock vattenbaserade krämer i ansiktet. Kör oftast med vanlig hjälmmössa, men brukar ha med en varmare om man skulle behöva. Blir ju inte så mycket vinddrag på fatbike på snö heller.

IMG_2304.jpg

Guldragge

Aktiv medlem
Efter 2 tim fatbike i -30. Jåkhåmåhkke-style. Ansiktet verkar vara rätt individuellt, jag brukar aldrig skydda mig något särskilt, inte ens en bit under -30. Undviker dock vattenbaserade krämer i ansiktet. Kör oftast med vanlig hjälmmössa, men brukar ha med en varmare om man skulle behöva. Blir ju inte så mycket vinddrag på fatbike på snö heller.

Visa bilaga 597192
Fatbike i -30. We have a winner. Fett med kudos från Stockholm där jag åmar mig över -6.

RN

Aktiv medlem
Jag kör med en balaklava under hjälmen och airtrim när det är kallt (börjar med airtrim runt nollan för mina luftrör är kass när jag cyklar). Det har räckt ner till -10 -12 någonstans iaf sen vetefan om jag är jättesugen på att cykla :D

Guldragge

Aktiv medlem
RN: Tidigare körde jag mycket med airtrim då jag har överkänsliga luftrör som protesterar mot det mesta (ansträngning, kyla, pollen). Behovet av airtrim har försvunnit efter att jag börjat med Turbohaler Pulmicort. Oj, det där lät som TV4 reklam, typ. Fast detta iofs efter läkares ordination och utskrift.

NickPick

Aktiv medlem
Craft extreme hjälmmössa är grymt bra faktiskt, men är det riktigt kallt så kan man dra en buff ardenneroffensiven style ”över” mössan och under hakan så att säga.aldrig förfrusit kinder eller så men man blir ju så duktig och då ännu mer isig om man har typ en buff framför munnen.

RN

Aktiv medlem
RN: Tidigare körde jag mycket med airtrim då jag har överkänsliga luftrör som protesterar mot det mesta (ansträngning, kyla, pollen). Behovet av airtrim har försvunnit efter att jag börjat med Turbohaler Pulmicort. Oj, det där lät som TV4 reklam, typ. Fast detta iofs efter läkares ordination och utskrift.
Fast jag gillar airtrimen :) Dels så skyddar den näsa och mun, dels så känns luften mycket mysigare att andas och dels så behöver jag ha mindre kläder för jag andas värmd luft.
Sen behöver jag den bara av någon anledning när jag cyklar, kan inte förklara det riktigt men det är (oftast) när jag har ansträngt mig, typ uppförsbacke, och så går ansträngningen ner och jag ska ner i puls, DÅ är det jobbigt att andas, eller om det kommer kall luft med hög fart.

Topp