Skydda ansiktet för oss vintercyklister?

Guldragge

Aktiv medlem
RN: jo, airtrimen är suverän. Nån gång har den här plasthållaren som håller filtret på plats lossat och öppnat upp sig. Då har själva filtret legat på marken som en 2 meter lång papperstråd som man får stå och snurra ihop varsamt för att få det att funka igen.....har för mig att jag superlimmade ihop de där delarna till slut:)

weldion

Aktiv medlem
Letade fram denna till frun som året-runt-pendlar på cykel:
IMG_4115.jpeg

Hon får väl utvärdera den nu när kvicksilvret sjunker.

Guldragge

Aktiv medlem
Här ses jag modella i mitt favoritplagg såhär års. Vet inte riktigt vad den heter. Rapha Baselayer Proteam bla bla nånting. Skorstenströjan kallar jag den pga dess långa höga hals. Det som gör den, i mitt tycke, överlägsen en buff är att den sitter så tajt. De buffar jag kör med är en smula för lösa i min smak. Blir lätt att det bildas is då det inte hela tiden sitter tajt.
Skorsten.jpg

nisseson

Aktiv medlem
Här ses jag modella i mitt favoritplagg såhär års. Vet inte riktigt vad den heter. Rapha Baselayer Proteam bla bla nånting. Skorstenströjan kallar jag den pga dess långa höga hals. Det som gör den, i mitt tycke, överlägsen en buff är att den sitter så tajt. De buffar jag kör med är en smula för lösa i min smak. Blir lätt att det bildas is då det inte hela tiden sitter tajt. Visa bilaga 597317
Jag tar ofta in de buffar jag använder med lite hemmaslöjd, och ser till att ha/slänga på elastisk dragsko i toppen om det inte finns. Notera att jag hade syslöjd senast 1989, och saknar symaskin, så det är bevisligen lätt (men kanske inte snyggt om man närstuderar). Det gör att man kan ha samma buff till många plagg, annars är det där ju smart.

weldion

Aktiv medlem
Jag köpte nåt liknande på rean. Tanken var att ha den som förstärkning (lätt att ta på som förstärkning). Har en viss förhoppning att den ska funka.
Nästa steg är min ruskigt fula men extremt bra balaklava från Klim:
5037-000-000-000_media_00.jpg

Helt klart 10 av 10 när det kommer till balaklavor. Snorkeln där över näsa och mun gör att utandningsluften inte fryser runt munnen. Om det skulle bli is i närheten av huden, så hindrar även snorkeln att fartvinden kommer åt huden. Ett extra plus är att utandningsluften leds neråt, så glasögonen immar inte igen så lätt.

BFS

Aktiv medlem
Nästa steg är min ruskigt fula men extremt bra balaklava från Klim:
5037-000-000-000_media_00.jpg

Helt klart 10 av 10 när det kommer till balaklavor. Snorkeln där över näsa och mun gör att utandningsluften inte fryser runt munnen. Om det skulle bli is i närheten av huden, så hindrar även snorkeln att fartvinden kommer åt huden. Ett extra plus är att utandningsluften leds neråt, så glasögonen immar inte igen så lätt.
För några decennier sen handsydde jag en ansiktsmask (i helt vanlig tjock fleece) med lite samma princip. Utandningsluften skulle gå neråt (just för att inte imma igen glasögonen). Den funkade förvånansvärt bra (men användes bara när det var riktigt kallt). Den var mer funktionell än vacker att se på...

RN

Aktiv medlem
Jag skulle inte ha något tyg att andas genom när det är kallt ute, risken för köldskador är större då.

BFS

Aktiv medlem
Jag skulle inte ha något tyg att andas genom när det är kallt ute, risken för köldskador är större då.
Och det är obehagligt/begränsande att andas genom tyg (förutom att det blir blött/isigt). Just därför kändes det smart med en sorts kanal för in- och utandning. Blir liksom en värmeväxlare.

mattihp

Aktiv medlem
Kör decathlons billigaste Balaklava. Duger tills -20. Sen är nästa steg alldeles för varmt. Kör ansiktsmasker ett par gånger i veckan för hudens skull.

RN

Aktiv medlem
Och det är obehagligt/begränsande att andas genom tyg (förutom att det blir blött/isigt). Just därför kändes det smart med en sorts kanal för in- och utandning. Blir liksom en värmeväxlare.
Det var inte din lösning jag tänkte på, den är bra. Försvaret kör(de?) med någon motsvarande i läder som var rätt bra när det var kallt även om det kunde vara skitmeckigt att få av och på med telehjälm :)

BFS

Aktiv medlem
Det var inte din lösning jag tänkte på, den är bra. Försvaret kör(de?) med någon motsvarande i läder som var rätt bra när det var kallt även om det kunde vara skitmeckigt att få av och på med telehjälm :)
Meckigt är väldigt opraktiskt när man snabbt vill få på sig nåt varmare. Men läder kändes kallt! Hoppas det var nåt fluffigare på insidan. :)

Ulkan

Aktiv medlem
finns hos de större kedjorna, heter lil-sport (edit tydligen nu omdöpta till lill-sport'). ligger ofta under disk. så man måste alltså fråga, och den du servas av måste alltså känna till produkten.

man böjer lämpligen till dem så de sluter tätt framtill. som bieffekt tar de bort en massa av vindbruset. använder dem därför även när de inte behövs för värmens skull, och lättar på kroppens och halsens klädsel i motsvarande grad.

de är med andra ord verksamma mot att bli svettig:)

över typ18 grader i luften åker de dock av, när man är nere på t-shirt och shorts, nästa steg någonstans där blir det ultraluftiga skor giro republic knit, sedan ryker också cykelhandskarna. sist vid bortåt 25 blir att offra den aerodynamiska ryggan och förpassa den till pakethållaren.

men i ett stort temperaturspann har man nytta av dessa klassiska värmare!
Visa bilaga 597093

Årsmodell på denna hjälm? Ser ut som den gjort sitt och skulle behöva bytas 🫣

RN

Aktiv medlem
Meckigt är väldigt opraktiskt när man snabbt vill få på sig nåt varmare. Men läder kändes kallt! Hoppas det var nåt fluffigare på insidan. :)
Nix, men den var till för att bli av med fartvind och snö så det funkade (stridsvagn i 50 genom nysnö är KALLT om man inte har något för ansiktet)

BFS

Aktiv medlem
Nix, men den var till för att bli av med fartvind och snö så det funkade (stridsvagn i 50 genom nysnö är KALLT om man inte har något för ansiktet)
Snabbare än fatbiketempo. Säkert ingen nackdel heller, att ha läder i närheten av en stridsvagn oavsett temperatur. Stridsvagnar är hårda (killgissar jag) och ansikten mjuka.

NickPick

Aktiv medlem
Bbb rainshell eller cover har jag ibland på vintern. Sitter riktigt jäkla slum på hjälmen och är svart. Meget snyggare än en sån där lös påse folk sätter på, samt enklare än tejp.
Betalade 20 spänn på xxl i realådan…

Topp