pelle.k skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa om hur man snabbt
> byter innerslang ute i skogen
Ta med dig 1-2 däckavtagare(man ska kunna klara alla däck med 1, men gör man fel så blir det för spänt och två kan behövas), slang och pump.
Såhär gör jag, det går snabbt och smidigt, jag behöver bara en däckavtagare på detta vis.
1. Börja med att se till att luften verkligen är helt ute ur slangen innan du tar bort däcket, dvs skruva upp ventilen och tryck in den så allt pyser ut.
2. Börja från motsvarande ända där ventilen inte sitter, tryck in däcket så den sida av däcket du ska ta borts däckkant hamnar MITT I FÄLGEN. Gå igenom hela däcket för varje decimeter och se till att däckkanten åker in till mitten överallt.
3. När du når runt och kommer upp till ventilen, håll i däcket så "högt upp" som möjligt med vänsterhanden och gå återigen igenom hela däcket med högerhand för att dubbelkolla att däckets ena kant har kommit in i mitten av fälgen hela vägen runt.
- Om du lyckats få in däckkanten i mitten överallt förutom där du nu håller i däcket överst uppe vid ventilen, har du maximerat glipan mellan däcket(eftersom fälgen är djupare i mitten än på kanterna) och fälgen där du håller i däcket och på så sätt är det oerhört mycket lättare att få av däcket.
4. Ta däckavtagaren i högerhand, för in den mellan däcket och fälgen, vinkla den så lodrätt som möjligt mot navet, dvs så att däcket trycks ut, och ta i "allt vad du har" för att föra däckavtagaren i sidled så att den bänder ut däcket ut över fälgen.
5. Tryck i en ny slang, blås upp den lite så att den vidgar sig, det kan du göra enkelt med munnen genom att blåsa in luft i slangen. På dessa vis riskerar du inte att slangen kläms när du tränger över däcket på fälgen igen.
6. Börja vid ventilen och arbeta dig längst bort från ventilen, det du ska göra är att trycka in däcket under fälgkanten igen.
7. När du når slutet där däcket nu spänns, gör om rutinen med att trycka in däckets kanter mitt i fälgen, på så vis får du maximalt utrymme där däcket nu är spännt sista 2-3 decimetrarna.
8. Sätt ner däcket på marken och ställ dig på motsvarande sida där hela däckets kanter redan sitter på och greppa båda händerna över sidorna där däckkanterna ska in över fälgen och det är spänt. Ta i allt vad du kan i kanterna för att bända över däcket över fälgen igen.
Öva hemma i lägenheten för att förfina tekniken, det är jobbigt som nybörjare att stå i skogen med folk väntandes på dig och inte känna till tekniken för att maximera utrymmet i fälgen för att få av och på däcket. Det är inte kul att stå och bryta med leriga/hala händer utan att lyckas när folk tittar på.
Men när du väl står där i skogen och har problem med slangbytet, tveka inte om att fråga om hjälp. Alla har varit nybörjare nån gång.