Slangbyte

pelle.k

Ny medlem
Slangbyte
Hej !
Har haft min mountibike någon vecka nu. Är alltså nybörjare. Än så länge har jag inte fått någon punka på min hoj. Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa om hur man snabbt byter innerslang ute i skogen, det kanske finns någon film som visar hur proffsen snabbt byter slang (särskilt på bakdäcket)

//Pelle

Slangbyte
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför är det så viktigt att det går fort?
> Vart har du bråttom?

annars så kommer myggen, det förstår du väll :D
Mig äter dom upp iaf.

Slangbyte
Finns inget som får en att byta slang snabbare än att få massa punkor ...

Jag är skitlångsam på att byta slang - har bara fått en punka senaste året och då hade jag glömt pump så det var bara att ringa följebilen (läs: fru).

Öva på slangbyte får man göra när man byter däck ...

Slangbyte
pelle.k skrev:
> Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa om hur man snabbt
> byter innerslang ute i skogen

Ta med dig 1-2 däckavtagare(man ska kunna klara alla däck med 1, men gör man fel så blir det för spänt och två kan behövas), slang och pump.

Såhär gör jag, det går snabbt och smidigt, jag behöver bara en däckavtagare på detta vis.

1. Börja med att se till att luften verkligen är helt ute ur slangen innan du tar bort däcket, dvs skruva upp ventilen och tryck in den så allt pyser ut.

2. Börja från motsvarande ända där ventilen inte sitter, tryck in däcket så den sida av däcket du ska ta borts däckkant hamnar MITT I FÄLGEN. Gå igenom hela däcket för varje decimeter och se till att däckkanten åker in till mitten överallt.

3. När du når runt och kommer upp till ventilen, håll i däcket så "högt upp" som möjligt med vänsterhanden och gå återigen igenom hela däcket med högerhand för att dubbelkolla att däckets ena kant har kommit in i mitten av fälgen hela vägen runt.

- Om du lyckats få in däckkanten i mitten överallt förutom där du nu håller i däcket överst uppe vid ventilen, har du maximerat glipan mellan däcket(eftersom fälgen är djupare i mitten än på kanterna) och fälgen där du håller i däcket och på så sätt är det oerhört mycket lättare att få av däcket.

4. Ta däckavtagaren i högerhand, för in den mellan däcket och fälgen, vinkla den så lodrätt som möjligt mot navet, dvs så att däcket trycks ut, och ta i "allt vad du har" för att föra däckavtagaren i sidled så att den bänder ut däcket ut över fälgen.

5. Tryck i en ny slang, blås upp den lite så att den vidgar sig, det kan du göra enkelt med munnen genom att blåsa in luft i slangen. På dessa vis riskerar du inte att slangen kläms när du tränger över däcket på fälgen igen.

6. Börja vid ventilen och arbeta dig längst bort från ventilen, det du ska göra är att trycka in däcket under fälgkanten igen.

7. När du når slutet där däcket nu spänns, gör om rutinen med att trycka in däckets kanter mitt i fälgen, på så vis får du maximalt utrymme där däcket nu är spännt sista 2-3 decimetrarna.

8. Sätt ner däcket på marken och ställ dig på motsvarande sida där hela däckets kanter redan sitter på och greppa båda händerna över sidorna där däckkanterna ska in över fälgen och det är spänt. Ta i allt vad du kan i kanterna för att bända över däcket över fälgen igen.

Öva hemma i lägenheten för att förfina tekniken, det är jobbigt som nybörjare att stå i skogen med folk väntandes på dig och inte känna till tekniken för att maximera utrymmet i fälgen för att få av och på däcket. Det är inte kul att stå och bryta med leriga/hala händer utan att lyckas när folk tittar på.

Men när du väl står där i skogen och har problem med slangbytet, tveka inte om att fråga om hjälp. Alla har varit nybörjare nån gång.

Slangbyte
Måste säga att jag gör precis tvärtom, börjar alltid sätta tillbaka däcket från den sida som är mittemot ventilen, och när jag avslutningsvis kommer tll ventilen trycker jag in den 1-2 cm så att slangen lyfts bort från insidan av fälgen. Noll risk att klämma slangen mellan fälg/däck när man klämmer sista biten av däcket över fälgen.

Det här är enligt rekommendatition från Michelin, och de borde ju veta :-)

Slangbyte
Niko/Frost skrev:
> Måste säga att jag gör precis tvärtom, börjar
> alltid sätta tillbaka däcket från den sida som
> är mittemot ventilen, och när jag avslutningsvis
> kommer tll ventilen trycker jag in den 1-2 cm så
> att slangen lyfts bort från insidan av fälgen.
> Noll risk att klämma slangen mellan fälg/däck
> när man klämmer sista biten av däcket över
> fälgen.
>
> Det här är enligt rekommendatition från
> Michelin, och de borde ju veta :-)

Samtidigt så slitar du i däcket/slangen precis där ventilen sitter och riskerar att förstöra slangen vid ventilen eller själva ventilen. Det känns vårdslöst och krångligt om du samtidigt som du ska ta i för glatta livet måste hålla ner ventilen ordentligt i hålet :)

Slangbyte
Om man tar i för glatta livet så gör man ju något annat fel? Jag använder däckjärn på sista 7-10cm, inte för att man måste men för att om man gjorr allt annat rätt så går det väldigt enkelt och utan nämnvärd kraft att bara putta den sista biten däck över fälgkanten med ett däckjärn. Faktum är att handen rör nog inte ens däcket i det momentet eftersom vänsterhanden håller i fälgen medans tummen trycker in ventilen.

Jag har monterat säkert ett fyrtiotal olika däck på olika fälgar, allt från lvg till dh.

Slangbyte
Niko/Frost skrev:
> Om man tar i för glatta livet så gör man ju
> något annat fel? Jag använder däckjärn på
> sista 7-10cm, inte för att man måste men för
> att om man gjorr allt annat rätt så går det
> väldigt enkelt och utan nämnvärd kraft att bara
> putta den sista biten däck över fälgkanten med
> ett däckjärn. Faktum är att handen rör nog
> inte ens däcket i det momentet eftersom
> vänsterhanden håller i fälgen medans tummen
> trycker in ventilen.
>
> Jag har monterat säkert ett fyrtiotal olika däck
> på olika fälgar, allt från lvg till dh.

Alla tips förnöjer nog, men man behöver inte göra något fel för att behöva ta i för att få över ett däck. Att behöva ta i behöver inte defineras som ett långsamt sätt eller ett osmidigt sätt, det kan fortfarande "gå lätt".

Jag har ju bara monterat ett 20tal däck/fälgar så jag har nog fel helt enkelt? Nä.. Det funkar nog på båda sätten, och smidigt båda två! :)

Slangbyte
Jo jo självfallet - alla sätt som fungerar är bra sätt! :-)

Jag var bara nyfiken på hur eller varför du drar med hela handen i däcket och slangen för att få det över kanten. Okey om det är utan däckjärn, då får man ju ta ett rejält tag i däcket och dra det uppåt och vinkla överdelen bakåt för att få den nedre delen rätt vinklad och över kanten.

Men tekniken med däckjärn skiljer sig ju ganska kraftigt från hur man gör utan däckjärn, alltså bara för hand. Använder man samma teknik som man skulle göra utan däckjärn, och sen försöker få över det sista med däckjärn som extra hjälpmedel - då tror jag man motarbetar sig själv litegrann.

Fast jag anar att det du beskriver kanske är hur man gör det bäst utan däckjärn? Jag tolkar din ursprungliga text lite som att du använder däckjärn för att få av däcket men handkraft för att få på det igen?

Slangbyte
STIZZE skrev:
> Jag har aldrig sett nån dra på däcket med
> hjälp av däckjärn, posta video! :)

Om jag någonsin punkterar när du är med kommer du få se det. Alldeles för lat för att dra på för hand om det inte går på löjligt lätt, vilket f.n. endast är fallet på min CX och RR.
Dessutom för lat för att spela in en video.

Slangbyte
Samma här, tar alltid däckjärn om det inte går löjligt lätt. Jag ser ärligt talat inte vitsen med att bara använda händerna i annat än nödfall, i 9 av 10 fall går det långsammare och tar mer kraft. Det känns lite som en machogrej bara?

Men jag ger undantag för Schwalbe, både räser och mtb, de kan man ju i princip kasta på fälgen från andra änden av rummet :-)

Slangbyte
Vadå byta slang? Kör slanglöst så slipper man de flesta punkteringarna.

Ang. slang så tycker jag alltid att det långsammaste är att pumpa upp skiten igen.

Slangbyte
nl skrev:
> Vadå byta slang? Kör slanglöst så slipper man
> de flesta punkteringarna.
>
> Ang. slang så tycker jag alltid att det
> långsammaste är att pumpa upp skiten igen.

antar att det inte finns slanglösa däck till Racer va?

Slangbyte
phattrance skrev:
> nl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vadå byta slang? Kör slanglöst så slipper
> man
> > de flesta punkteringarna.
> >
> > Ang. slang så tycker jag alltid att det
> > långsammaste är att pumpa upp skiten igen.
>
>
> antar att det inte finns slanglösa däck till
> Racer va?

Hänger inte med, trodde tråden handlar om MTB. Citerar första inlägget:

> Hej!
> Har haft min mountibike någon vecka nu.

Men vist finns det slanglöst till LVG, tex:
http://www.maxxis.com/Bicycle/Road-Racing/Padrone.aspx
http://www.competitivecyclist.com/p...chinson-fusion-3-road-tubeless-tire-6875.html

Dock ingen erfarenhet då jag bara använt tubeless på min MTB och inte min LVG

Tillbaka
Topp