Slanglöst. Vad kan man förvänta sig egentligen?

Oggler

Aktiv medlem
I augusti monterade jag ett renegade slanglöst bak på HTn. Jag har åkt på det utan problem tills idag. På dagens runda fick jag ett genomslag. Men det blev inget stort hål. Trots att vätskan bubblade i hålet så tätade det aldrig. Men läckaget var inte större än att jag kunde hoja hem. ca 6km. Jag fick stanna halvvägs och pumpa lite med minipumpen.

Väl hemma slet jag av däcket och tvättade rent däck och fälg. Hålen var så små att jag faktiskt aldrig hittade hålen trots att jag märke upp ungefär var de var innan jag tig av däcket. Det syntes ju var vätskan bubblade. Jag satte tillbaka däcket på fälgen utan gicka i. Pumpade upp. Det höll luften gansa bra. Däcket tömtes på ca 10 min eller så. Så jag skurvade ut ventilen och fyllde på gucka. Generöst den här gången. Pumpade upp och försökte få guckan att täta. Men det bara bubblade. Det verkar inte vilja täta. Guckan i fråga är Squirt. Jag har tidigare haft problem med samma kombo. Renegade och Sqsirt. Då höll däcket tätt så länge hojen stod förvarad. Men så fort jag hojade på den så började däcket tappa tryck.

Är Squirt en ökänt dålig tätningsvätska? Eller är det här symptomatiskt för lövtunna däck som Renegade? Ett hål som tömmer däcket på ca 10 min borde väl kunna tätas av guckan, tycker jag. Eller?

Rattnalle

Aktiv medlem
Har du lagt däcket på sidan så vätska rinner ner ovanpå hålen?

Jag experimenterade lite för ett par år sen med andra vätskor än Stans med konsekvent usla resultat så jag är lite skeptiskt till allt annat sen dess. Kan ju vara värt att prova nåt annat om det är problem flera gånger. Hål du inte ens kan hitta borde verkligen täta nämligen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tunna Renegade är inte det enklaste. Har två som jag gett upp på och får sitta med slang på reservcykeln.

Oggler

Aktiv medlem
Kanske att man borde prova någon annan vätska. Men hur är det med kompatibiliteten mellan olika vätskor. Måste jag få bort typ precis allt av den gamla vätskan, tro? Och vilken vätska anses "bombproof".

Pfaff

Aktiv medlem
Och vilken vätska anses "bombproof".

Olika cyklister har olika erfarenheter med olika vätskor i olika däck. Det ger en del kombinationsmöjligheter. Och ger olika svar precis som med allt annat som diskuteras här.
Själv kör jag med Stans i däcken, har blandat med Orange Seal utan fatala missöden och snabb brutal död.
Doc Blue lär vara Stans med annan etikett.

Preacher

Aktiv medlem
Vill inflika att det är rätt viktigt att tvätta insidan på däcken med innan installation, det hjälper i många fall att skapa en bättre hinna på insidan och det ger lite mer "fotfäste" för många tubelessvätskor.

Har goda erfarenheter av Orange Seal, för vad det är värt.

Pfaff

Aktiv medlem
Vill inflika att det är rätt viktigt att tvätta insidan på däcken med innan installation, det hjälper i många fall att skapa en bättre hinna på insidan och det ger lite mer "fotfäste" för många tubelessvätskor.

Har goda erfarenheter av Orange Seal, för vad det är värt.
Har jag aldrig gjort. Med vad ska man tvätta? Thinner? Kranvatten?

Uppslag till ny tråd, "Visa insidan av dina däck"

detvanligavartaget

Aktiv medlem
På mtb:s tycker jag inte att hålen tätas nåt vidare av att man pumpar upp och snurrar lite på hjulet. Det som funkar bäst (tycker jag) är att pumpa upp och sen cykla stig en sväng, det är överlägset för att få ut vätska på sidorna av däcket tex.

CCS

Aktiv medlem

Finns en liknande tråd av kais01 här:

Pfaff

Aktiv medlem
Finns en liknande tråd av kais01 här:

Aha!
Egen avsaknad av problem kan förstås bero på att jag av högst oklara skäl har övergivit Continental till fördel för Schwalbe. Eller ibland WTB.
Men nu har jag alltså ett bra skäl.

Kneecap

Aktiv medlem
Aha!
Egen avsaknad av problem kan förstås bero på att jag av högst oklara skäl har övergivit Continental till fördel för Schwalbe. Eller ibland WTB.
Men nu har jag alltså ett bra skäl.

Tjena!

Detta är en bra anledning till att inte köpa Conti. Några månader gammal vätska.
Själva vätskan är alltså Conti, däcken tror jag är Specialized.

20220921_155734.jpg

kais01

Aktiv medlem
har insidan av däcket en fet hinna behöver den alltså tvättas bort. annars funkar inte tätningen.

med som lök på laxen porösa däcksidor behöver fräsch gucka hällas i med så korta intervall som under två månader. annars torkar den in.

ja, jag pratar om dig, conti.

Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
Jag (TS) satte lapp på insidan av däcket. Nu verkar det vara tätt. Men det återstår att se hur det håller trycket när jag hojar.

Hålet i fråga var så litet att det inte gick att se. Jag fick pumpa upp däcket och hålla det under vatten för att se var hålet var. Det är fasen märkligt att vätskan inte fixade det där.

Jag har kört 3st renegade S-works med Squirt i, i 2-3 år nu. Det har inte varit några större problem. Så det är lite märkligt att just det här hålet var så marigt.

Preacher

Aktiv medlem

En skvätt handdiskmedel och lite vatten i en disksvamp/rengöringssvamp och gnola sedan ordentligt, skölj av och torka ur/låt torka. Sedan kör installationen.

kais01

Aktiv medlem
En skvätt handdiskmedel och lite vatten i en disksvamp/rengöringssvamp och gnola sedan ordentligt, skölj av och torka ur/låt torka. Sedan kör installationen.
slipytan på svampen kan vara värdefull. i min tråd försökte jag först diskmedel och borste, dög inte.

inte heller citrus degreaser. rent blev det men fortfarande pärlade tätmjölken upp sig. valde att slipa lite med 120-papper, sen var det ok.

någon föreslog bromsrengörare, inte testat själv.

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Jag har bara kört Stans, har funkat så jag har inte behövt prova något annat. Jag har aldrig gjort rent däcket på insidan heller förutom vid större hål då jag behövt fästa en lagningslapp på insidan först.

DarthVidar

Aktiv medlem
När folk pratar om "Stans", vilken variant är det ni kör då? Det finns ju i alla fall den vanliga och sedan nån som skall täta ännu fortare...

Löken

Aktiv medlem
Upplevde samma problem för något år sedan, en reva som inte ville tätas under turen, blev några pumpningar på vägen hem. Däremot tätades däcket efter någon vecka i garaget och gick bra att cykla på igen. Så kanske ha lite tålamot och låta guckan verka.

Rassemouse

Aktiv medlem
Jo jag vet, men vilken är det folk använder!? För Muck-Off (som jag dessvärre har) verkar ju suga rätt hårt... Det tätar ju inte ens de pyttesmå hål som jag haft.
Intressant, muc-off har funkat riktigt bra för mig. Det verkar vara som nån skriver tidigare att olika vätskor funkar olika bra för olika personer och däck 🤷

mikaeljc

Aktiv medlem
Tjena!

Detta är en bra anledning till att inte köpa Conti. Några månader gammal vätska.
Själva vätskan är alltså Conti, däcken tror jag är Specialized.

Visa bilaga 583344

Ser inte så farligt ut.

Så här såg det ut i mitt däck. Orange+maxxis+rimpact.

Undrade varför däcket kändes obalanserat
20220911_172039.jpg

MTBemil

Aktiv medlem
Bytte för ett tag sen från stans vätska till effetto Mariposa eftersom vätska med ammoniak tydligen kunde skada vissa däck. Nån som har erfarenhet av det? Känns iallafall lite mindre äckligt att hålla på med.

C-dale

Aktiv medlem
Innehåller verkligen Stans ammoniak? De specar jag hittat pekar inte på det. Däremot nån typ av alkohol som förmodligen står för lukten.Tycker att Stans Race tätar där andra vätskor misslyckas, men när min flaska är slut vill jag testa Silcas nya gucka.

simson

Aktiv medlem
Bytte för ett tag sen från stans vätska till effetto Mariposa eftersom vätska med ammoniak tydligen kunde skada vissa däck. Nån som har erfarenhet av det? Känns iallafall lite mindre äckligt att hålla på med.
Maxxis rekommenderar att man INTE använder ammoniakbaserade vätskor ,(försvagas lite grann enligt maxxis),
jag har använt Stans i alla mina däck , schwalbe, maxxis, Continental wtb med flera och med mitt dåliga minne så kan jag bara minnas två däck som inte tätat ordentligt, ett nobby nic (som var för slanglöst )och ett annat av okänt märke ,
båda svettades genom sidoväggarna, schwalbe var det tydligen tillverkningsfel på det andra var helt enkelt inte gjort för slanglöst.
Testade nån gucka som följde med ett hjulpar som var ammoniakfri men den torkade bort fort.
Mange

Oggler

Aktiv medlem
Stans race verkar ju vara ett bra alternativ med enda nackdelen att man måste "stansa" om däcket då och då. Det hade ju inte varit något större problem bara man kunde lista ut hur man får bort resterna av guckan på insida däck? Är det någon som kommit på någon bra metod?

ejma

Aktiv medlem
Jag har gjort samma byte för ett par år sedan. Min erfarenhet är att Caffelattex tätar sämre och åldras snabbare än Stan. Fördelen är att det ej fastnar på däckkanterna för all framtid. Stans som torkat på däckkanterna är nästan omöjligt att få bort. Ett använt däck med stelnad Stans på däckkanterna som skall återmonteras kan bli svårt att få tätt. Att lägga över 2 timmar på att befria ett par däck från Stans tycker jag är för mycket.

C-dale

Aktiv medlem
Stans race verkar ju vara ett bra alternativ med enda nackdelen att man måste "stansa" om däcket då och då. Det hade ju inte varit något större problem bara man kunde lista ut hur man får bort resterna av guckan på insida däck? Är det någon som kommit på någon bra metod?
Om det är stora klumpar plockar jag bort dem. Resterande hinna hjälper ju till att täta och väger inte många gram så de får sitta kvar. Läst någonstans att diskmedel skulle funka . men det biter inte alls.

Köp & Sälj

Topp