Slipade glasögon för stigcykling?

Aron

Moderator
Min gubbsyn börjar bli påtaglig och jag vill gärna ta del av era erfarenheter kring slipade glasögon för stigcykling. Jag behöver se stigen lite tydligare men också tex monitor vid drönarflygningar. Det sistnämnda kan dock lösas med ett par billiga läsglasögon i ryggsäcken. Jag kan tänka mig att betala för ett par slipade sportglasögon, men känner mig lite fundersam över livslängden. Mina cykelprylar används mycket och både grus och lera förekommer. Är oron befogad, eller håller de bättre än man tror? Andra alternativet är att köpa ett par billigare läsglasögon, arbetsglasögon, eller lumparbågar. Men då får man inte samma breda synfält. Vad är era erfarenheter? Vad funkar bäst i längden?

Ska tillägga att jag inte behöver några specialslipningar, det är ren ålderssyn.

xzbatt

Aktiv medlem
Jag beställde tidigare i veckan ett par Bliz Vision med insatsoptik i min lokala Synsam butik. Det blir mina första glasögon med insats och jag hoppas att det blir bra.
Har många andra Bliz glasögon som jag är nöjd med både avseende kvalite, pris och passform så därför valde jag att prova en ytterligare produkt från dom.

Jag cyklar både mtb och landsväg med ett ganska kraftigt synfel och ser det som ett måste att linsen på glasögonen kan bytas beroende på årstid, cykeltyp och ljusförhållande.

Har idag ett set av Adidias Evil Eye L med en slipad rail lins som ljusmässigt fungerar bra men dom passar mitt huvud och hjälm förskräckligt dåligt (beställdes online från england).

steen

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
N00bfråga: Insatsoptik, är det samma sak som en utbytbar lins för sportglasögon, men slipad?

Nej, då har man en extra båge bakom solglaser som kan man sätta vanlig glas/plastlinser i.

Jag har tittat på solglasögon med insats, framförallt till min fru. Men vi har både kontaktlinser, som är en bättre lösning, om man inte behöver nära eller har problem med det.

kais01

Aktiv medlem
det finns olika vägar:) är man som det stora flertalet i grund och botten översynt räcker ett par billiga läsglasögon långt.

också bra att börja där, även om man räknar med att efterhand hälla mer pengar på problemet. så man får en känsla för hur mycket styrka man trivs med.

och duger det så bra som det ofta gör kör man på med denna enkla lösning åtminstone första åren. skönt att slippa vara rädd om dyra glasögon.

Makten

Aktiv medlem
Vad har du för synfel? Med åldern brukar man bli långsynt vad jag vet, alltså se dåligt på nära håll. Och ska du korrigera det och samtidigt se bra på långt håll så blir det kanske tyvärr just specialslipningar.

Jag såg i nån annan tråd att det finns små "linspluttar" som man kan klistra i nederkant på befintliga sportglasögon, så att de funkar på nära håll i den nedre delen. Frågan är om det stör när man cyklar i och för sig.

Edit: Sen kan jag inte låta bli att propagera lite för dedikerade linser gjorda för stigcykling. För egen del tycker jag skillnaden är som natt och dag just när det kommer till att "se stigen lite bättre".

Senast ändrad:

Mats65

Aktiv medlem
J
Vad har du för synfel? Med åldern brukar man bli långsynt vad jag vet, alltså se dåligt på nära håll. Och ska du korrigera det och samtidigt se bra på långt håll så blir det kanske tyvärr just specialslipningar.

Jag såg i nån annan tråd att det finns små "linspluttar" som man kan klistra i nederkant på befintliga sportglasögon, så att de funkar på nära håll i den nedre delen. Frågan är om det stör när man cyklar i och för sig.

Edit: Sen kan jag inte låta bli att propagera lite för dedikerade linser gjorda för stigcykling. För egen del tycker jag skillnaden är som natt och dag just när det kommer till att "se stigen lite bättre".
Jag använder Hydrotac i mina slipade sportglasögon. Utan dem skulle jag behöva progressiva sportglasögon och det funkar inte pga kraftig astigmatism.
Har man inget ”vanligt” synfel så är det ju bara att sätta dem i ett par oslipade glasögon.

För det mesta funkar de bra när jag cyklar. Går jag kan jag däremot bli störd av att läsdelen är suddig när man tittar ner på marken utan att böja ner huvudet.

Jag har köpt mina på Amazon för ca 200 kr.

Berk

Aktiv medlem

Ett ögonblick trodde jag att du propagerad dedikerade kontaktlinser gjörde för stigcykling (på Nederländska använder man lens för kontaktlinser och glas för linser i glasögon). Trodde ett ögonblick också att det skulle vara bra, men man vill har skydd också. Lins är dock fel ord tekniskt sett, Aron vill ha en lins, du pratar om glass utan lins egenskaper som är gjort av plast.

Men om man bli långsynt kan det vara bra att har glasögon och inte kontaktlinser, för att man kan ta av glasögon för att ser bättre på nära håll. Vet dock inte om det är vad Aron är ute efter.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Intressant tråd... Någon som kör med något som funkar bra när synfelet är sånt att progressiva glasögon är det som krävs?
Mina glas för progressiv funktion kostar typ 6200:- exkl båge och sånt och det är lite pricy om jag tappar dem och de repas..
Jag har multifokala linser för cyklingen men de suger ju åsneröv för mig, iaf jämfört med mina glasögon.

Makten

Aktiv medlem
Ett ögonblick trodde jag att du propagerad dedikerade kontaktlinser gjörde för stigcykling (på Nederländska använder man lens för kontaktlinser och glas för linser i glasögon). Trodde ett ögonblick också att det skulle vara bra, men man vill har skydd också. Lins är dock fel ord tekniskt sett, Aron vill ha en lins, du pratar om glass utan lins egenskaper som är gjort av plast.

Men om man bli långsynt kan det vara bra att har glasögon och inte kontaktlinser, för att man kan ta av glasögon för att ser bättre på nära håll. Vet dock inte om det är vad Aron är ute efter.

Jag menar "glas", men eftersom de inte är av glas utan plast så är "lins" ett vettigare ord. 😉 Egentligen måste en lins bryta ljuset för att kallas lins, men det finns inget bra ord för en genomskinlig plastbit utan brytning (annat än den som alltid sker i övergången mellan luft och glas/plast så fort vinkeln är annan än 90°).

Berk

Aktiv medlem
Jag menar "glas", men eftersom de inte är av glas utan plast så är "lins" ett vettigare ord. 😉 Egentligen måste en lins bryta ljuset för att kallas lins, men det finns inget bra ord för en genomskinlig plastbit utan brytning (annat än den som alltid sker i övergången mellan luft och glas/plast så fort vinkeln är annan än 90°).

Vindruta kanske. Tänkte häromdagen igen att det är ett konstigt ord för rutan på bilan. Måste vara från gammaldags bilar som bara hade en vindruta. Men till cykling är det, förutom solen, framförallt vind, som medför små partiklar, som man inte vill ha i ögonen.

Håkan28082

Ny medlem
Jag kör med Oakley Half Jacket med slipade glas, köpta på nätet via Sunglasses-shop.se för två år sedan. Jag använde samma recept som för mina vanliga glasögon. De är progressiva och är de bästa glasögon jag någonsin haft. De var inte billiga men jag anser att de är värda varenda krona

Berk

Aktiv medlem
Jag kör med Oakley Half Jacket med slipade glas, köpta på nätet via Sunglasses-shop.se för två år sedan. Jag använde samma recept som för mina vanliga glasögon. De är progressiva och är de bästa glasögon jag någonsin haft. De var inte billiga men jag anser att de är värda varenda krona

Det är bästa lösningen i alla aspekter, förutom kanske kostnader. Om den håller länge kan det vara värd det. Men jag skulle vara rädd för skador på linserna, framförallt vid stigcykling, att tappa den eller att siktet blir värre och man behöver andra recept.

Luzen

Aktiv medlem
Närsynt med kraftig astigmatism och gubbsyn. Jag har kontaktlinser för avståndsseende. I alla mina solglasögon och cykelglasögon har jag satt in Hydrotac-linser för närseendet. Frågar ni mig är det oslagbart, inte minst prismässigt.

oscm

Medlem
Fick helt grym service av sportbrillor.se nyligen när jag ville byta ut mina 7 år gamla cykelglasögon. Fick först hem ett par testbågar med testglas i olika färger och sen snabb leverans av färdiga bågar med glas efter beställningen. Många märken nekar slipning i mina styrkor men sportbrillor löste det. Svinnöjd!

Vippen

Aktiv medlem
Min gubbsyn börjar bli påtaglig och jag vill gärna ta del av era erfarenheter kring slipade glasögon för stigcykling. Jag behöver se stigen lite tydligare men också tex monitor vid drönarflygningar. Det sistnämnda kan dock lösas med ett par billiga läsglasögon i ryggsäcken. Jag kan tänka mig att betala för ett par slipade sportglasögon, men känner mig lite fundersam över livslängden. Mina cykelprylar används mycket och både grus och lera förekommer. Är oron befogad, eller håller de bättre än man tror? Andra alternativet är att köpa ett par billigare läsglasögon, arbetsglasögon, eller lumparbågar. Men då får man inte samma breda synfält. Vad är era erfarenheter? Vad funkar bäst i längden?

Ska tillägga att jag inte behöver några specialslipningar, det är ren ålderssyn.

Jag har kört Oakleys M-Frames med slipning länge, har inget annat än lovord, förutom att de begränsat vilka färger på linsen som går att få slipade (och dessutom helt lagt av med den fantastiska Persimon-färgen). Några saker jag gillar med M-Frames generellt är att de inte har en båge runt linsen, vilket innebär bättre sikt i trafik, och de täcker bra för minimalt stänk i ögonen.

Optiken är toppen trots väldigt välvda linser, de bästa jag haft alla kategorier. Jag tycker att de är väldigt slitstarka, även om det så klart blir en del repor med åren så tycker jag att det är över förväntan hur de klarar all misshandel. Om jag skall hitta nåt att klaga på så är det att materialet i "näsbryggan" har en tendens att bli lite oljigt efter ett tag, och lossnar från sitt fäste. Men det går att köpa nya.

Jag säger: tveka inte, köp, du kommer inte att ångra dig.

Jag köpte ett par Rudy projekt med slipade glas på synsam. Optiskt är dom något sämre än mina vardagsbågar med Zeissglas. Inga repor efter ett års användning men då är jag också rädd om mina grejor. Dock gick bågen av när jag fick ett kikarsikte i pannan.

Jensen

Aktiv medlem
Köpte ett par slipde oakley med trail torch lins från https://www.rxsport.co.uk/ för 3 år sedan. Typ 3400kr inkl bågar. Tycker ändå de hållit bra. Frågan man ställer sig, hur ofta har du upplevt problemet med repor tidigare på andra cykelglasögon utan slipning? Visst slits de. Men det gör ju alla glasögon.

Jensen

Aktiv medlem
Jag har kört Oakleys M-Frames med slipning länge, har inget annat än lovord, förutom att de begränsat vilka färger på linsen som går att få slipade (och dessutom helt lagt av med den fantastiska Persimon-färgen). Några saker jag gillar med M-Frames generellt är att de inte har en båge runt linsen, vilket innebär bättre sikt i trafik, och de täcker bra för minimalt stänk i ögonen.

Optiken är toppen trots väldigt välvda linser, de bästa jag haft alla kategorier. Jag tycker att de är väldigt slitstarka, även om det så klart blir en del repor med åren så tycker jag att det är över förväntan hur de klarar all misshandel. Om jag skall hitta nåt att klaga på så är det att materialet i "näsbryggan" har en tendens att bli lite oljigt efter ett tag, och lossnar från sitt fäste. Men det går att köpa nya.

Jag säger: tveka inte, köp, du kommer inte att ångra dig.
Önskar bara att man kunde få mer än +-2 med hel lins. För det är vad jag vet begränsningen. Dessutom blir det väll ändå utskärningar ur linsen som de sen sätter tillbaka, så inte ett enda stort ”glas” oavsett.

VKruger

Aktiv medlem
Oakley slipade efter mitt synfel, både prizm trail lins och klar lins. Sjukt nöjd och är mitt andra par, värt varenda krona. Använder dem till allt sportande!
Har diverse allergi och blir då extra krångligt med linser när ögonen rinner..

Vippen

Aktiv medlem
Önskar bara att man kunde få mer än +-2 med hel lins. För det är vad jag vet begränsningen. Dessutom blir det väll ändå utskärningar ur linsen som de sen sätter tillbaka, så inte ett enda stort ”glas” oavsett.
Jag klarar mig som tur är under +/-2-gränsen. Att det är "inserts" i den stora linsen stör mig inte speciellt mycket, det kan hända när man kastar ett öga bakåt över axeln att skarven skymmer lite, men för det normala synfältet tänker jag aldrig på det. Sen ser man ju ut som en mupp, men det är ett svagt argument för att avstå...

Laan84

Aktiv medlem
Har sedan tio år ett par slipade oakley och de har varit guld värda. Nu är det dock verkligen dags för nya, men det är värt det iaf.
Dock använder jag dem väldigt sällan när jag cyklar...

Aron

Moderator
Tack för alla svar!

Ni som har progressiva slipningar, hur lång tid tog det att vänja sig? Jag provade någon gång att springa lite stig med progressiva vardagsglas och blev sjösjuk efter 20 m.

Hur ser prisbilden ut? Är det ungefär samma lika prisbild för slipade sportglasögon som vardagsglasögon?

fhloston

Aktiv medlem
Jag har Rudy Project Rydon, Progressiva polariserande och fotokromatiska (i samma glas alltså). Jag har astigmatism, som jag tror är kraftig (det finns inga linser som passar, åtminstone mitt ena öga).

Jag har haft dessa glas i typ tre år, inga allvarliga repor, och inte heller på tidigare glas. Bågarna har jag haft ”länge”, det här är tredje eller fjärde omgången glas, och jag kan ha mina glas ganska många år innan jag behöver byta pga försämrad syn. Första omgången hade jag insatsoptik, men det funkade inte för mig. De immade igen, för ingenting.

Jag vet inte om det tog någon direkt tid för mig att vänja mig vid de progressiva sportglasögonen, det var nog bara första tiden med vanliga progressiva som det var en inkörningsperiod.
Jag är nöjd med mina Rydon, men vid nästa gång det är dags för byte, kommer jag troligen att försöka hitta några brillor som inte ser så sportiga ut, så att jag känner mig mer bekväm att ha glasögonen ”på stan”. Jag kommer nog inte heller att ha kombinationen polariserande och fotokromatiska, vill nog bara ha polariserande, kanske. Nackdelen är att polariserande är granska mörka. Förra gången hade jag två uppsättningar glas, ett par klara och ett par polariserande, det är ju lätt att byta glas på Rydon.

Aktersnurra

Ny medlem
Jag kör Synsams Lifestyle abonnemang med 3 glasögon (vanliga, solglasögon och sport). Det är kanske generellt ingen bra deal, men jag måste säga att jag haft bra nytta av mitt abonnemang när det gäller sportbrillorna. Synsam har varit väldigt hjälpsamma med utprovning och jag byter ett par varje år. Jag har kört med röda högkontrastglas i ett par Rudy Project, men nu valde jag att köra ett par lite mörkare glas i en Oakley-båge som ser lite mer "vanliga" ut än som en ren sportbåge. Vi får se hur det funkar i skogen, men annars är det bara byta - gratis byte inom 100 dagar om jag inte minns fel.

Mini_me

Aktiv medlem
Jag kör Synsams Lifestyle abonnemang med 3 glasögon (vanliga, solglasögon och sport). Det är kanske generellt ingen bra deal, men jag måste säga att jag haft bra nytta av mitt abonnemang när det gäller sportbrillorna. Synsam har varit väldigt hjälpsamma med utprovning och jag byter ett par varje år. Jag har kört med röda högkontrastglas i ett par Rudy Project, men nu valde jag att köra ett par lite mörkare glas i en Oakley-båge som ser lite mer "vanliga" ut än som en ren sportbåge. Vi får se hur det funkar i skogen, men annars är det bara byta - gratis byte inom 100 dagar om jag inte minns fel.
Samma här (abonnemang dvs från synsam). Kör Rudy båge med typ orange/röd lins. Mycket nöjd.

Jensen

Aktiv medlem
Jag klarar mig som tur är under +/-2-gränsen. Att det är "inserts" i den stora linsen stör mig inte speciellt mycket, det kan hända när man kastar ett öga bakåt över axeln att skarven skymmer lite, men för det normala synfältet tänker jag aldrig på det. Sen ser man ju ut som en mupp, men det är ett svagt argument för att avstå...
Nä önskar att även jag hade klarat mig med det. Även med den lösningen så tror jag det är lite skönare.

erik h

Aktiv medlem
Jag har kört mycket med glasögon på senare år för att jag inte orkar greja med linser. Ibland mina vanliga glasögon, som är väldigt lätta och sitter bra. Det funkar bra men har två nackdelar:
- om jag kraschar på dem har jag inget att se med (eftersom mina linser inte duger vid datorn)
- de har plastlinser och de blir lätt repiga av allt damm och lera jag får på dem och förr eller senare försöker torka av

Plastglas är verkligen mycket mycket ömtåligare mot repor än mineralglas (glaslinser). Det här är mina första i plast, har haft glas i över 30 år dessförinnan och dem repar man inte alls på samma sätt.

Men glas är tungt. Stor skillnad. Och då halkar de ner lättare vid cykling. Jag har ett par Oakley med mineralglas och de sitter stilla vid cykling. De tål skav med lera och skalmarna lossar istället för knäcks vid krasch.

Sen oavsett glasögon så blir det alltid svettigt vid 10 plus eller mer, och det blir alltid immigt runt nollan. Särskilt efter en halvtimme eller så. Funkar bra på korta turer men värdelöst i många väder på långa intensiva turer. Linser är överlägset. Dagslinser.

erik h

Aktiv medlem
Köp förresten så transparenta bågar du kan. Trivs inte alls med att se den där stora svarta kanten på Oakleybrillorna och ångrar alltid att jag inte tog den transparenta varianten. De civila Vasuma-bågarna är transparenta och det blir så mycket vilsammare och känns som en mjuk övergång i synfältet istället.

Berk

Aktiv medlem
Jag har kört mycket med glasögon på senare år för att jag inte orkar greja med linser. Ibland mina vanliga glasögon, som är väldigt lätta och sitter bra. Det funkar bra men har två nackdelar:
- om jag kraschar på dem har jag inget att se med (eftersom mina linser inte duger vid datorn)
- de har plastlinser och de blir lätt repiga av allt damm och lera jag får på dem och förr eller senare försöker torka av

Plastglas är verkligen mycket mycket ömtåligare mot repor än mineralglas (glaslinser). Det här är mina första i plast, har haft glas i över 30 år dessförinnan och dem repar man inte alls på samma sätt.

Men glas är tungt. Stor skillnad. Och då halkar de ner lättare vid cykling. Jag har ett par Oakley med mineralglas och de sitter stilla vid cykling. De tål skav med lera och skalmarna lossar istället för knäcks vid krasch.

Sen oavsett glasögon så blir det alltid svettigt vid 10 plus eller mer, och det blir alltid immigt runt nollan. Särskilt efter en halvtimme eller så. Funkar bra på korta turer men värdelöst i många väder på långa intensiva turer. Linser är överlägset. Dagslinser.

Jag förstår inte. Kör du linser utan glasögon? Det blir problematisk när man får gegga eller sand i ögonen, eller?

Jag kör mtb och åker skidor hela vintern och har anti-fog coating på all mina cykelglasögon och därför aldrig problem med immiga glasar. Utan coating är det klart problematisk.

Och plastlinser är mycket mer ömtåliga en glas, men jag har aldrig haft repor på mina glasögon, förutom på dumma modeller där änden av ben går mot glasen, som är jättedumt!

erik h

Aktiv medlem
O ja, måste vara över tio år sen jag försökte seriöst med cykelglasögon utanpå linser. Poängen med linser är ju att slippa glasögon. :)

Men visst är det bra med skydd. Vilket också är ett skäl att jag kör med slipade glasögon istället för linser när vädret funkar.

Jag har ju mina plastglas all vaken tid så de har blivit mycket använda och repiga av slarvigt putsande i ca tre år. Att byta till de dubbelt så gamla Oakley med helt orepiga glas-glas känns som om någon just tände lyset. Ska man ha dedikerade sportglasögon kanske det ändå är bättre med plast pga den mycket lägre vikten och sen tar man smällen med lite repiga glas, man har dem ju inte så mycket.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag har alla upptänkliga synfel, rätt ordentligt översynt och inte riktigt sugen på att lägga pengarna för slipade solglasögon. Löste det genom att modda Clas ohlsons clip on. 75 kr. Så länge man inte kör i klunga utan, som jag, oftast kör själv, ser det ok ut. Först på nära håll man ser hur vansinnigt det ser ut.

Bilagor

• C3D3546F-E634-48D8-84E6-1E32E5F24991.jpeg
    C3D3546F-E634-48D8-84E6-1E32E5F24991.jpeg
    639.1 KB · Besök: 26
  • CAAB4B06-E3EC-4BAB-BC6C-C6D18F313958.jpeg
    CAAB4B06-E3EC-4BAB-BC6C-C6D18F313958.jpeg
    410.5 KB · Besök: 28

Berk

Aktiv medlem
Jag har alla upptänkliga synfel, rätt ordentligt översynt och inte riktigt sugen på att lägga pengarna för slipade solglasögon. Löste det genom att modda Clas ohlsons clip on. 75 kr. Så länge man inte kör i klunga utan, som jag, oftast kör själv, ser det ok ut. Först på nära håll man ser hur vansinnigt det ser ut.

Vad är problemet med dom? 90% av alla glasögon lvg och MTB cyklister har på är (mycket) fulare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer