Slitage av cykling i naturen - forskningsrapport från Norge

H.

Aktiv medlem

Lillgammal

Aktiv medlem
Synd då att kommuner är subjektiva och skiter i forskningsresultat. "För det är obehagligare att möta cyklister i skogen" ?

AAverdal

Aktiv medlem
Men det är bra att ha en vettigt genomförd studie att luta sig emot om man får möjligheten att ta diskussionen med myndigheterna.
(Eller när man blir påhoppad av kompisen som har hund och gnäller över att det blir uppkört i naturreservatet där han går med sin okopplade hund trots koppeltvång)

Jag skall laminera rapporten och ta med på nästa fest. :-) (Snart fd kompis)

Eric W

Aktiv medlem
Detta visar ju också på vikten av att som cyklist (och annan utöverare) faktiskt ha hänsyn till det aktuella slitaget.
Att gömma sig bakom att "en cyklist gör lika mycket skada som en fotgängare" hjälper föga när stigen ser ut som en plöjd åker efter att allt för många cyklat där. Stigen har fortfarande blivit skadad oavsett om det är 100 cyklister eller hundra fotgängare som gått där.

Edit: Bra dock att man pekar ut underhåll och dränering som en stor faktor i hur mycket stigen slits. På detta området känns det som att cyklister har stor möjlighet att påverka situationen med hur stigarna upplevs för andra användar grupper/kommunen.

Senast ändrad:

AAverdal

Aktiv medlem
Eric W sa:
Detta visar ju också på vikten av att som cyklist (och annan utöverare) faktiskt ha hänsyn till det aktuella slitaget.
Att gömma sig bakom att "en cyklist gör lika mycket skada som en fotgängare" hjälper föga när stigen ser ut som en plöjd åker efter att allt för många cyklat där. Stigen har fortfarande blivit skadad oavsett om det är 100 cyklister eller hundra fotgängare som gått där.

Edit: Bra dock att man pekar ut underhåll och dränering som en stor faktor i hur mycket stigen slits. På detta området känns det som att cyklister har stor möjlighet att påverka situationen med hur stigarna upplevs för andra användar grupper/kommunen.

Absolut, ibland känns det som att man är en av få som väljer stig efter hur blött det är. Var med på en Happyride där man letade efter surhål. Det var tufft att bli lerig. Jag avvek efter en stund.

HiLo

Medlem
Eric W sa:

+1
+1

Tallbo

Medlem
En analys i Norge ger vid handen att det ökad slitaget på naturen, beror på den ökade turismen. En lysande slutsats.
Tas som intäkt av många som cyklar[1], att de inte åstadkommer mer skada för att de cyklar istället för att gå.
Grundläggande matematik visar att de har fel.

En fjällvandrare hinner ca 5 km/tim. En cyklist, ska vi säga 15 km[2]/tim.
Redan denna enkla analys, visar att cyklisten på samma tidsperiod, hinner förslita 2 ggr mer terräng, än vandraren[3].

[1] Sök på www, för att hitta detta.
[2] Själv framfört militär jägarpluton på fjället, som nyttjade cykel som transportmedel. 15 km/tim inga problem i normalsvår terräng. Cyklarna var kroncyklar med ballongdäck och soldaterna hade ryggsäck, vapen m m.
[3] Ett enkelt experiment skulle kunna verifiera vad som är sant. Ett antal fjällvandrare och motsv. antal cyklister avverkar samma sträcka lika många gånger. Tex en slutning upp och ner igen. Därefter jämförs slitaget mellan de två olika grupperna.

Scut

Aktiv medlem
received_974195759713797.jpeg

jonte987

Aktiv medlem
Sen kan man inte bara räkna längden utan även bredden måste tas med i kalkylen. Själv har jag små fötter så det kan gå på ett ut men de med 46or lär belasta naturen en hel del.

ooms

Aktiv medlem
Sen kan man inte bara räkna längden utan även bredden måste tas med i kalkylen. Själv har jag små fötter så det kan gå på ett ut men de med 46or lär belasta naturen en hel del.
Men skogsmullarna kör väl med så lågt tryck i sina 2.6-ballongdäck att de jäser ut bredare än ett par fötter?

Argos

Aktiv medlem
Men skogsmullarna kör väl med så lågt tryck i sina 2.6-ballongdäck att de jäser ut bredare än ett par fötter?
Och krullstyrecyklisterna med lycra som gnessar CX eller Gravel i skogen orsakar oerhörda markskador för miljardbelopp varje år, med sina smala och hårda däck som skär sönder marken! Upprörande! 🧐

Tallbo

Medlem
Uppenbart har ni inte läst rapporten, utan precis som Norska hemsidan, Terrengcykel, bara ingressen.

Framgår klart att cykling sliter mer, framförallt när marken är blöt. Cykellederna ofta blivit dubbelt så breda som de där vandrarna går enligt rapporten.

Personligen hört ett antal markägare uttala sig om hur det ser ut efter säsongen 2020. Förslitningen på cykelleder är i vissa fall så stor, att naturen riskera inte kunna återhämta sig på många år.

Länsstyrelsen i Jämtland sa om området runt Blanksjön i Vålådalen i början på juli 2020.
"Risk att området aldrig återhämtar sig".

Tallbo

Medlem
Bara att skicka in till valfritt universitet så lär du ha doktorshatten med vändande post.
Uppfödd i akademikersläkt, föräldrar och all vi barn akademiker, så kan jag säga , att chansen är stor, att min enkla kalkyl, som då givetvis skulle utvecklas lite mer, skulle klara en disputation.
Något som jag tyvärr inte kunnat deltaga i särskilt ofta nu pga #corona. Nästa blir 23/3 via digital uppkoppling.

Om någon av er som svarat här, varit en av opponenterna, hade det blvit en promenadseger för undertecknad.

Tallbo

Medlem
Läs mer här: https://www.terrengsykkel.no/Telex/Sykling-sliter-ikke-mer-paa-naturen-enn-andre-aktiviteter
och här: http://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikkel/ArticleId/4163/Okt-bruk-av-turstier-sliter-pa-vegetasjon

De kommer fram till samma sak som tidigare utländsk forskning inom området: Det är totala besökstrycket, och inte hur stigen används, som avgör slitaget på stigen.
Läs istället rapporten, så ser du att det finns fler slutsatser......

jonte987

Aktiv medlem
Hur säger man på engelska, "you made my point"?

Mvh, arbetarpojke med en enkel examen från ett av de riktiga universiteten

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Uppfödd i akademikersläkt, föräldrar och all vi barn akademiker, så kan jag säga , att chansen är stor, att min enkla kalkyl, som då givetvis skulle utvecklas lite mer, skulle klara en disputation.
Något som jag tyvärr inte kunnat deltaga i särskilt ofta nu pga #corona. Nästa blir 23/3 via digital uppkoppling.

Om någon av er som svarat här, varit en av opponenterna, hade det blvit en promenadseger för undertecknad.
Och ändå har det tagit dig sedan 2016, när @H. postade detta, för att sammanställa. 😬

”ironi”.
kanske.

Tallbo

Medlem
Och ändå har det tagit dig sedan 2016, när @H. postade detta, för att sammanställa. 😬

”ironi”.
kanske.
Nope, hittade det nu, efter att börjat kolla upp på WWW vad som skrevs om cykling, efter träffat ett antal markägare i fjäll och skogsnära fjällområde där vi sannolikt också blir markägare. De var rörande överens.

H.

Aktiv medlem
Läs istället rapporten, så ser du att det finns fler slutsatser......

Välkommen till happy. Men du verkar inte allt för happy. Kommer in och svingar åt alla håll i dina första inlägg.

Det är fint att du också hugger på mig som bara länkar till ett par artiklar om ämnet. Men föralldel. Vill du vara ett arsle så är det väl upp till dig.

Edit: Det nedan bygger på ett missförstånd. Denna tråd berör en äldre rapport än den nedan länkade som Aron kommenterar.

Eftersom rapporten har avhandlats flertal gånger och andra, tex @Aron , gett betydligt bättre svar än jag kan ge väljer jag att länka till ett klokt inlägg av honom. Läs även hans svar ett par inlägg längre ner gällande att dra slutsatser från rapporten.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
@Tallbo välkommen till www, som du kallar det.
Förklara gärna varför du går in i en 4-5år gammal tråd och försöker skapa dålig stämning. Är du cyklist? Eller varför hittade du till ett cykelforum?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Alltid en avvägning det här. Jag ser det ändå som en vinst om Svensson lägger lite mer tid att upptäcks vår fina natur och därmed inte upplever sig behöva åka till Thailand på semester varje år.

mkallstrom

Aktiv medlem
Du påstår saker som inte står i rapporten. Man jämförde två stigar. På den ena syntes ökat slitage men inte på den andra. Det är 50-50, inte på något sätt ett solklart resultat. Urvalet är dessutom så litet att det inte går att dra några vittgående slutsatser. Dit påstående "_ofta_ blivit _dubbelt_ så breda" är inte heller hämtat ur studien.

Värt att ha i åtanke är att den stig där man kunde se ökat slitage ligger i ett av Europas regnigaste områden och att man körde ett endurorace på den.
Är inte det där från en annan (nyare) rapport? Den här tråden är ju 4 år gammal.

H.

Aktiv medlem
Grundläggande matematik visar att de har fel.

Redan denna enkla analys, visar att cyklisten på samma tidsperiod, hinner förslita 2 ggr mer terräng, än vandraren[3].
Har du statistik på hur länge olika brukargrupper brukar vistas i naturen? Du förutsätter ju samma vistelsetid i ditt resonemang.

Vidare är 15km/h en rätt hög skattning som genomsnittsfart för allt annat än mycket slät terräng, vilket inte är typiskt för de typer av leder vi diskuterar. Jag håller oftast högre eller samma hastighet när jag springer som när jag cyklar. Dock orkar jag ju längre sträcka med cykel, men begränsande hemmavid är ofta tiden, varför sträckan inte skiljer nämnvärt åt. I fjällmiljö blir det dagsturer på några timmar med cykel, medan vandring handlar om övernattningsturer med mycket längre distanser.

Slitage måste ju dock mätas per passage för att bli rimligt jämförbart.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Diskuterar ni verkligen samma rapporter här? Tråden, och den rapport jag uppfattar Tallbo talar om, är 4-5 år gammal. Rapporten vars slutsatser ni försöker sänka pga ett endurorace publicerades väl i höstas.

H.

Aktiv medlem
Diskuterar ni verkligen samma rapporter här? Tråden, och den rapport jag uppfattar Tallbo talar om, är 4-5 år gammal. Rapporten vars slutsatser ni försöker sänka pga ett endurorace publicerades väl i höstas.
Det har du rätt i, jag har inte reflekterat över att det var en så gammal tråd, och att den andra rapporten var publicerad så nyligen.

hm

Aktiv medlem

[1] Sök på www, för att hitta detta.
[2] Själv framfört militär jägarpluton på fjället, som nyttjade cykel som transportmedel. 15 km/tim inga problem i normalsvår terräng. Cyklarna var kroncyklar med ballongdäck och soldaterna hade ryggsäck, vapen m m.
[3] Ett enkelt experiment skulle kunna verifiera vad som är sant. Ett antal fjällvandrare och motsv. antal cyklister avverkar samma sträcka lika många gånger. Tex en slutning upp och ner igen. Därefter jämförs slitaget mellan de två olika grupperna.

Enkel grundläggande fysik säger att en cykel rullar nära på friktionsfritt fram .
Medans en som går mosar ner nere både energi och koncentread massa i varje steg hen tar .
Såklart det sliter mer att gå .

ooms

Aktiv medlem
Dessutom lär ju samma markägare i nästa andetag ta dit skördare, skotare och sen markberedare och så kan vi se hur snabbt naturen återhämtar sig efter det tilltaget..
Också kan vi jämföra äpplen och päron, eller snarare äpplen och krukväxter. Det är skillnad på ditt och mitt. Det är skillnad på äganderätt och allemansrätt. Det är skillnad på att bruka sin egen mark, och att ta sin väg över annans mark. Det är skillnad på att måla sitt eget hus, och att klottra på nån annans hus.

Makten

Aktiv medlem
Dessutom lär ju samma markägare i nästa andetag ta dit skördare, skotare och sen markberedare och så kan vi se hur snabbt naturen återhämtar sig efter det tilltaget..
Nu är jag visserligen positivt till att markägare i största mån ska få göra lite vad de vill med sin mark, men jag tycker detta är ett bra argument när helst någon gnölar över slitna stigar. Precis allt i vårt samhälle innebär att vi jämnar naturen fullständigt med marken, så det blir rätt löjligt att tycka att en stig är ett problem. Särskilt när den troligen inte påverkar ekosystem eller värde på marken ett endaste litet jota. Jag är rätt säker på att det bara är ännu ett sätt att uttrycka sin avoghet mot cyklism och cyklister. För när hörde ni senast nån klaga på att vandrare sliter på stigar eller borde hålla sig hemma när det är lerigt?

Aron

Moderator
Också kan vi jämföra äpplen och päron, eller snarare äpplen och krukväxter. Det är skillnad på ditt och mitt. Det är skillnad på äganderätt och allemansrätt. Det är skillnad på att bruka sin egen mark, och att ta sin väg över annans mark. Det är skillnad på att måla sitt eget hus, och att klottra på nån annans hus.
Du har skrivit snart 11.000 inlägg på Happy. Merparten av dem handlar om MTB och markägande. Är ovanstående kärnan i ditt engagemang? Att du upplever stigcykling som vandalism?

Laan84

Aktiv medlem
Din jämförelse är lika haltande. Äganderätten till resurserna och möjligheter till ekonomiska intäkter påverkas sannolikt inte av om stigen är 30cm, 50cm eller 120cm bred på de bredaste stället. Leran blir 20cm istället för 5cm. Jag har aldrig sett ett slitage som påverkar trädens tillväxt och hälsa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer