Slitage av cykling i naturen - forskningsrapport från Norge

jonte987

Aktiv medlem
Den faktiska ekonomiska skadan är väl oberoende av vem som äger det och om det var lagligt eller inte

Oskar

Aktiv medlem
Uppenbart har ni inte läst rapporten, utan precis som Norska hemsidan, Terrengcykel, bara ingressen.

Framgår klart att cykling sliter mer, framförallt när marken är blöt. Cykellederna ofta blivit dubbelt så breda som de där vandrarna går enligt rapporten.

Jamen om du nu har läst rapporten kan väl du peka ut var nånstans i den som ovanstående slutsats dras?

GoranS

Aktiv medlem
Kanske ? Vad är det du inte förstår med den meningen?
Vad betyder att "mosa ner nere[sic!]" energi respektive att göra det samma med koncentrerad massa?
Vad är det som gör massa koncentrerad?
Hur skiljer sig detta från vad som sker när man cyklar över marken?

Och du får gärna använda fysikformler för att förklara om du tycker det förenklar.

AndersJB

Aktiv medlem
Uppfödd i akademikersläkt, föräldrar och all vi barn akademiker

Skulle det på något sätt vara en merit tycker du?

Och innebär det per automatik att du skulle på något sätt vara en bättre och mer allvetande person än oss andra icke akademiker?
Du är urtypen av den typ av "akademiker" som jag genuint tycker illa om....bara för att du suttit med näsan nertryckt i en bok några år på ett universitet,anser att du är "upplyst",och därmed ha rätt att spydigt tillrättavisa den i dina ögon helt okunniga och imbecilla "allmogen".

Om någon av er som svarat här, varit en av opponenterna, hade det blvit en promenadseger för undertecknad.

Och just DÄR bevisade du mitt påstående ovan....makalöst vilka jävla ***hål det finns i världen!
Vore skoj om vi möttes i skogen....då kunde vi "disputera" lite....
Anders.

Laan84

Aktiv medlem
Skulle det på något sätt vara en merit tycker du?

Och innebär det per automatik att du skulle på något sätt vara en bättre och mer allvetande person än oss andra icke akademiker?
Du är urtypen av den typ av "akademiker" som jag genuint tycker illa om....bara för att du suttit med näsan nertryckt i en bok några år på ett universitet,anser att du är "upplyst",och därmed ha rätt att spydigt tillrättavisa den i dina ögon helt okunniga och imbecilla "allmogen".

Och just DÄR bevisade du mitt påstående ovan....makalöst vilka jävla ***hål det finns i världen!
Vore skoj om vi möttes i skogen....då kunde vi "disputera" lite....
Anders.
Det är inte akademiska meriter och släkt som är felet, finns dryga personer inom alla kategorier så klart.

AndersJB

Aktiv medlem
Det är inte akademiska meriter och släkt som är felet, finns dryga personer inom alla kategorier så klart.

Håller med till 100%!
Det jag menade är just att han poängterade med sin formulering,(där hela släkten togs som bevis),att han pga sin utbildning och genetiska ursprung troligtvis var mer påläst/kunnig/bättre i detta än alla andra på forumet,och som han i sin formulering underförstått menade var underlägsna honom i tankeverksamhet.

Och var just den typen av "högutbildade" jag hade synpunkter på,dom som anser att dom är bättre än alla andra enbart pga sin högre utbildning.

Med det sagt är dom tack och lov inte i majoritet,vill definitivt inte påstå att alla "akademiker" är som denna tomte!

hm

Aktiv medlem
Varning: Personangrepp
Vad betyder att "mosa ner nere[sic!]" energi respektive att göra det samma med koncentrerad massa?
Vad är det som gör massa koncentrerad?
Hur skiljer sig detta från vad som sker när man cyklar över marken?

Och du får gärna använda fysikformler för att förklara om du tycker det förenklar.

Om du är så ointelligent att du inte förstår meningen tror jag tyvärr inte fysikformlerna för vart energin tar vägen i stegisättningar kommer hjälpa dig .

GoranS

Aktiv medlem
Om du är så ointelligent att du inte förstår meningen tror jag tyvärr inte fysikformlerna för vart energin tar vägen i stegisättningar kommer hjälpa dig .
Jag är fortsatt intresserad av att få reda på hur grundläggande fysik visar att det ´"såklart" sliter mer att gå än att cykla. Ett bra sätt att angripa problemet när någon inte förstår vad man menar är att omformulera sig eller försöka förklara utifrån en annan angreppsvinkel. Ett dåligt sätt är att förolämpa personen i fråga.

hm

Aktiv medlem
Varning: Personangrepp
Jag är fortsatt intresserad av att få reda på hur grundläggande fysik visar att det ´"såklart" sliter mer att gå än att cykla. Ett bra sätt att angripa problemet när någon inte förstår vad man menar är att omformulera sig eller försöka förklara utifrån en annan angreppsvinkel. Ett dåligt sätt är att förolämpa personen i fråga.

Edit: ser nu efter jag postat detta att jag svarat på fel fråga.
"Mosa ner" betyder att man krossar något med kraft, fart och tyngd .
Typ som när man gör potatismos därav namnet .
Eller som när man gör vindruvor till vin . Man lägger vinbären i en stor tunna och mosar/krossar/har sönder/utlövar slitage på bären genom att gå på dom . Hade en cykel varit bättre på det hade man istl cyklat över bären.

Ok försöker en gång till men har låga förhoppningar .

Var inte så lätt att hitta något om stegisättningar på nätet eller Youtube utan kommer bara in på handboll ;)

Men här https://skadekompassen.se/undersokningsmetoder/lopanalys/
påstår dom iaf 60-100gr kroppsvikten i varje steg . Vilket jag iofs har svårt att tro på och är rejält överdrivet. Men säg iaf 2× kroppsvikten vid gång då ? Som sätts ner på hälen som är kanske är 2 cm^2 stor.
Vilket jag slarvigt menar med koncentrerad massa . Du kan säkert hitta på något bättre ord .

Var länge sen jag gick i skolan så kommer inteihåg hur man ställer upp fysikaliska formler och även då hade jag nog inte klarat av att visa hur varje steg bromsas upp, tar upp av
retardationskraften i underlaget för att sen ta emot accelerationskraften i frånskjutet.

Här pratar en lite om friktion.

Och på en cykel I gynnsamma förhållanden ( lätt utförs) finns inget annat ett ubrett tryck av 1/2 massa av ekipaget rakt ner i underlaget . Långt Ifrån 60-100×massan eller 2× lågt räknat.
Och inga acceleration eller retardationskrafter bara ett lätt rull mot fartvinden och lite lite rullmotstånd i hjullagren .

Bilagor

• Screenshot_20210228-132305_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210228-132305_Samsung Internet.jpg
    215.8 KB · Besök: 23
Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Det är ju kul att du försöker iaf, hm.

Edit: För att förtydliga så är jag helt på GoranSs sida.

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem
Och på en cykel I gynnsamma förhållanden ( lätt utförs) finns inget annat ett ubrett tryck av massa i ekipaget rakt ner i underlaget . Långt Ifrån 60-100×massan eller 2× lågt räknat.
Och inga acceleration eller retardationskrafter bara ett lätt rull mot fartvinden och lite lite rullmotstånd i hjullagren .
Du har aldrig sett en stigcyklist hoppa och landa antar jag?

hm

Aktiv medlem
Du har aldrig sett en stigcyklist hoppa och landa antar jag?

Jo
Men nu pratade tallbo om turcykling I fjällen.
Då känns det fel att ta upp ytterligheterna.

Har även sett Christian Olsson hoppa tresteg och göra en jättestor grop i landning med sina spikskor . Tänkt dig honom i fjällen uppe på en känslig sandås med sådana steg.

Kan ju tro att man hänger på ett vandringsforum när man bara får mothugg och skit när man försöker komma på konstruktiva försök till att försvara cyklandet.

Argos

Aktiv medlem
Jo
Men nu pratade tallbo om turcykling I fjällen.
Då känns det fel att ta upp ytterligheterna.

Har även sett Christian Olsson hoppa tresteg och göra en jättestor grop i landning med sina spikskor . Tänkt dig honom i fjällen uppe på en känslig sandås med sådana steg.

Kan ju tro att man hänger på ett vandringsforum när man bara får mothugg och skit när man försöker komma på konstruktiva försök till att försvara cyklandet.
Såg en vandrare hoppa jämfota en gång. Landade med kängorna RAKT PÅ en Falukorv, så innanmätet sprutade rakt åt sidan in i munnen på en förskräckt älg!

Lars.E

Aktiv medlem
Om man som jag brukar underhålla ett 1 mil långt allemansspår på snö där hundägare går eller låter hunden dra skidåkande husse, där pensionärer och flanörer går en promenad med eller utan stavar, där familjer gör fikautflykter med skidor, pulkor och snowrasers, löpare som vinterlöper, cyklister som försöker ta sig fram med MTB och massor av fatbikes lägger varv på varv, då är det ganska lätt att tro att det ligger något i det hm skriver, även om de ord han använder inte hittar riktigt rätt i fysikens språk.

Springande människor krossar spåret på ett sätt som fatbikes inte är i närheten av, och så länge det finns grepp i ytan så ger en vanlig MTB mindre spår än löparen så länge MTB:n tar sig fram, och när underlaget är för mjukt för att hålla en MTB flytande så vänder MTB:n eller börjar att leda cykeln medan löparen fortsätter sin framfart med djupa gropar runt hela slingan.
När en fatbikecyklist börjar att leda cykeln så blir det genast djupare spår än om det hade fortsatt att cyklas.

Sedan kan man se det på olika sätt, tex så lämnar en cykel ett sammanhängande spår medan fötter lämnar helt orörd mark mellan sina fotavtryck.

Det skiljer även mycket mellan olika löpare där vissa gör hårda hälisättningar som går djupt och sedan med tårnas frånskjut sprätter loss hela kakan från under hålfot. Andra löpare springer betydligt mjukare och lämnar inte alls samma avtryck (vikten är inte helt avgörande, men en delfaktor i denna iakttagelse).

Detta är ju min tolkning av vad jag ser i snö och kanske inte helt kan översättas till känslig mark i fjällen sommartid, men det ligger nog något i vad hm försöker att säga.

Tallbo

Medlem
Har du statistik på hur länge olika brukargrupper brukar vistas i naturen? Du förutsätter ju samma vistelsetid i ditt resonemang.

Vidare är 15km/h en rätt hög skattning som genomsnittsfart för allt annat än mycket slät terräng, vilket inte är typiskt för de typer av leder vi diskuterar. Jag håller oftast högre eller samma hastighet när jag springer som när jag cyklar. Dock orkar jag ju längre sträcka med cykel, men begränsande hemmavid är ofta tiden, varför sträckan inte skiljer nämnvärt åt. I fjällmiljö blir det dagsturer på några timmar med cykel, medan vandring handlar om övernattningsturer med mycket längre distanser.

Slitage måste ju dock mätas per passage för att bli rimligt jämförbart.
Ja, du har ju ett vettigt svar.
Visst måste det göras, riktiga tester om man vill veta. Nu gällde det det cykling i fjällterräng, och där var jag nog inte tydlig nog. Jag ju har en del erfarenhet om framryckningshastigheten i fjällen med cykel och tung last, även om den är gammal ;-)

Kan bara konstatera att slitaget slitaget i fjällområdet som vi vistats i sedan 83, ökade markant mellan hösten 2019 & Hösten 2020. Markägarna som upplåtit sin mark för olika leder, var helt samstämmiga. Det var cykellederna som slits ner mest. Tyvärr var det tydligen även cyklisterna som enligt markägaran, var anmärkningsvärt mycket sämre på att inte att följa lederna, cyklade igenom gårdar, rätt över ängar med kor osv.

Bra reklam för cyklister vart det i alla fall inte vår/sommar/höst 2020, helt oavsett vad som är sant. Glöm inte, sanningen bor i betraktarens ögon, och förtroendet för sörlänningars kunskap om djur och natur, ökade inte direkt.

Uppfattar att både i denna tråd och i den om Sörmlandsleden, pratar man förbi varandra en hel del, tyvärr. Förslitning på mark, kan skilja avsevärt beroende på vilka underlag det är, dvs markbärigheten.

Samma upplevda typ av mark, med mycket rötter, klarar sig bättre än en utan så mycket rötter. De ser dock lika ut på ytan. Så det är många parameter som ska med.

Breda däck, behöver inte alls innebär mindre slitage än smala däck.
Breda däck innebär bättre framkomlighet på känsligare/blötare mark. De greppar bättre i den mjukare marken. snabba accelerationer och inbromsningar kommer ge större markskador. Långsam och jämn, mindre skador.
För att ytterligare öka förmågan att ta sig fram i terräng med mjuk mark, kan man släppa ut luft ur fordonets däck. Något som idag finns inbyggt i många terrängfordon. Resultat vad som händer om man gasar istället för köra långsamt och försiktigt, har jag sett mer än en gång under fordonsutbildning. Mycket lerig och jobbig övning ta loss fordonet och mycket förstörd mark.

Tallbo

Medlem
Varför skulle man vilja att den återhämtar sig? Då försvinner ju stigen. Verkar dumt.
Ovanligt dum kommentar. Tex runt Blanksjön är risken att terrängen är förstörd för lång tid framåt överhängande, trots förbudsskyltar som förklarade varför, tar sig individer förbi avspärrningarna. Det blev väl 22 000 i böter i domstolen.

kais01

Aktiv medlem
tallbo, jag vet inte riktigt vad du håller på med, men slitage är en förutsättning för att stigar skall hållas öppna. sett över landet i intakta skogar är bristande slitage och igenväxande stigar ett betydligt större problem än slitage. jag tvekar inte att såga mångfalt större problem. en stig som inte används växer igen till oanvändbarhet på några få år. processen är lätt att studera varje gång ett trädfälle spontant ändrar en stigs dragning.

att det på sina ställen ändå finns olyckligt slitage kan absolut tarva åtgärder, och det gäller oavsett om vandrare, cyklister eller möjligen diverse terrängfordon i en legal gråzon står för skadorna. inget konstigt med det.

men största problemet vi har är den exempellösa skövling och nedskräpning som vi kommit att påverkas av vid skogsavverkning. att markägarna kravlöst låter detta kvalitetslösa vansinne fortgå är en stor tragedi för vårt landskap och indirekt för vårt friluftsliv.

du försökte i ditt inledande inlägg hävda med lite siffertrixande att cykling ger större slitage än vandrare, typ tre gånger om jag förstod dig rätt. vill inte gå i polemik om det. men förutom att du hade fel om typisk mtb-hastighet på stig som är 10 kmh bortser du glatt från den ska vi dra till med tiotusen gånger mer slitage som en skogsmaskin innebär. alltså och nu höftar jag alltså; tiotusen passerande mtb-cyklister ger mindre avtryck och skada än en dylik skogsmaskin. det här kan studeras irl på de stigavsnitt som ingår t ex i cykelvasan.

för övrigt har du en otrevlig stil främmande för detta forum, glädjande något avhjälpt i inlägg 71. och det är fler än du (?) som är disputerade här.

Senast ändrad:

Tallbo

Medlem
Välkommen till happy. Men du verkar inte allt för happy. Kommer in och svingar åt alla håll i dina första inlägg.

Det är fint att du också hugger på mig som bara länkar till ett par artiklar om ämnet. Men föralldel. Vill du vara ett arsle så är det väl upp till dig.

Edit: Det nedan bygger på ett missförstånd. Denna tråd berör en äldre rapport än den nedan länkade som Aron kommenterar.

Eftersom rapporten har avhandlats flertal gånger och andra, tex @Aron , gett betydligt bättre svar än jag kan ge väljer jag att länka till ett klokt inlägg av honom. Läs även hans svar ett par inlägg längre ner gällande att dra slutsatser från rapporten.

Efter läst trådarna, är det bara att konstatera att det talas om helt olika saker. Man blandar helt olika förutsättningar och har inte samma grundvärden.

Resultatet blir att man pratar förbi varandra ganska ofta i diskussionen. Tyvärr finns det en del som tycker att invektiv och "det väl alla" är goda argument.

Synd.
För oavsett hur det är, så bor sanningen i betraktarens ögon.
Får man markägarna emot sig, kommer markägarna till slut att vinna. I Norrland tex, är samerna stora markägare och har utsträckt beslutsrätt över renbetesmarken, där många spår och leder går på fjället och skogsterräng. Får man samerna emot sig, har man garanterat förlorat.
Finns flera anledningar till att Sverige inte skrivit på Det FN dokumnet som ger urfolken än större rättigheter. Pinsamt nog var sverige en av de drivande sterna bakom detta dokument........l

ooms

Aktiv medlem
kais01, du säger ofta att det är ett problem att stigar växer igen. Varför är det ett problem? Växer de igen fanns det ju per definition inget behov av dem längre.

Tallbo

Medlem
tallbo, jag vet inte riktigt vad du håller på med, men slitage är en förutsättning för att stigar skall hållas öppna. sett över landet i intakta skogar är bristande slitage och igenväxande stigar ett betydligt större problem än slitage. jag tvekar inte att såga mångfalt större problem. en stig som inte används växer igen till oanvändbarhet på några få år. processen är lätt att studera varje gång ett trädfälle spontant ändrar en stigs dragning.

att det på sina ställen ändå finns olyckligt slitage kan absolut tarva åtgärder, och det gäller oavsett om vandrare, cyklister eller möjligen diverse terrängfordon i en legal gråzon står för skadorna. inget konstigt med det.

men största problemet vi har är den exempellösa skövling och nedskräpning som vi kommit att påverkas av vid skogsavverkning. att markägarna kravlöst låter detta kvalitetslösa vansinne fortgå är en stor tragedi för vårt landskap och indirekt för vårt friluftsliv.

du försökte i ditt inledande inlägg hävda med lite siffertrixande att cykling ger större slitage än vandrare, typ tre gånger om jag förstod dig rätt. vill inte gå i polemik om det. men förutom att du hade fel om typisk mtb-hastighet på stig som är 10 kmh bortser du glatt från den ska vi dra till med tiotusen gånger mer slitage som en skogsmaskin innebär. alltså och nu höftar jag alltså; tiotusen passerande mtb-cyklister ger mindre avtryck och skada än en dylik skogsmaskin. det här kan studeras irl på de stigavsnitt som ingår t ex i cykelvasan.

för övrigt har du en otrevlig stil främmande för detta forum, glädjande något avhjälpt i inlägg 71. och det fler än du (?) som är disputerade här.

hm

Aktiv medlem
Nä skulle jag aldrig göra ...
Eller iofs har alla olika svårt att förstå fysik, så förstår om du tycker jag driver med dig om att det är lätt om du tycker det är svårt med fysik . Jag tycker tex det är svårt att skriva andra tycker det är lätt, så jag kan förstå din reaktion.
Men om vi säger så här och struntar i fysik ordet. Att cykla är mycket lättare än att gå , det är själva essensen av cykel och varför den finns till överhuvudtaget. Det beror på att det går åt mindre energi när man cyklar än när man går . Även fast der går åt mer energi vid cykling pga luftmotstånd går det ändå totalt sett åt mer energi när man går .
Rörelsen som människan gör är i stort sett densamma med samma "motor". Så där är det nog försvunnbar skillnad .
Vart tar då denna energi vägen ?
Jo den går ner i marken som måste ta hand om dessa tunga klampande steg.
Och börjar det luta minsta utför blir skillnaden milsvid. Där klampar du på med ännu tyngre steg medans cykel susar förbi nästa ljudlöst .

Och tvärtemot din erfarenhet om tunga militärförband är min att det nästan är omöjligt att enbart cykla fram en ny stig med en lätt mtb .

Makten

Aktiv medlem
Ovanligt dum kommentar. Tex runt Blanksjön är risken att terrängen är förstörd för lång tid framåt överhängande, trots förbudsskyltar som förklarade varför, tar sig individer förbi avspärrningarna. Det blev väl 22 000 i böter i domstolen.
Du tycker inte det är ganska dumt att ta ett exempel som applicerar på typ 0,00000001% av alla stigar som kan avses i det du skrev? Givetvis finns det områden där överdrivet slitage är oönskat, till exempel för att naturen är väldigt känslig, men på de allra flesta stigar visar det bara att många människor gillar att vara ute i naturen, och den enda skadan är estetisk.
Är man upprörd över att en stig är sliten så borde man i första hand fundera på vad man själv gör där.

kais01

Aktiv medlem
kais01, du säger ofta att det är ett problem att stigar växer igen. Varför är det ett problem? Växer de igen fanns det ju per definition inget behov av dem längre.
i en normal skog är igenväxningen starkare än behovet av stig. för människor och för djur.

att det på enstaka platser i vårt land finns undantag med slitage värt att åtgärda ändrar inte på det.

om det är bra att djur och människor kan röra sig i landskapet kan vi ju filosofiskt diskutera. men en tänkvärd funktion av tillgång till stig är att inte tvinga ut viltet på våra vägar.

Detta visar ju också på vikten av att som cyklist (och annan utöverare) faktiskt ha hänsyn till det aktuella slitaget.
Att gömma sig bakom att "en cyklist gör lika mycket skada som en fotgängare" hjälper föga när stigen ser ut som en plöjd åker efter att allt för många cyklat där. Stigen har fortfarande blivit skadad oavsett om det är 100 cyklister eller hundra fotgängare som gått där.

Edit: Bra dock att man pekar ut underhåll och dränering som en stor faktor i hur mycket stigen slits. På detta området känns det som att cyklister har stor möjlighet att påverka situationen med hur stigarna upplevs för andra användar grupper/kommunen.
Håller med 100%, lägger man ut lite grus eller mindre sten på dessa partier som är riktigt leriga så körs inte stigen sönder. Det blir både bättre för gångare och för cyklister.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Diskussionen handlar ju egentligen om allemansrätt eller ej, och om en stig är att förstöra eller inte.

Att slitaget ökat senaste året är uppenbart, det är ju kö i skogen numera. Och då är majoriteten inte cyklister, inte där jag är iaf. De är inte ens en minoritet.

Masjevel

Aktiv medlem
Att slitage på stigar är ett verkligt problem måste ju ändå vara extremt ovanligt om man ser till antalet stigar som finns i landet.
På ett fåtal ställen i Sverige är slitaget kanske ett problem, t ex vid Blanktjärn (har aldrig varit där men antar att det inte är lika slitet överallt utan det handlar om några ställen som är mer känsliga än andra) eller vid delar av Sörmlandsleden (även där är det troligt en ytterst liten del av leden som är väldigt sliten)
Förstår att de som företräder dessa leder tycker det är ett stort problem och gärna argumenterar för åtgärder för att minska slitaget (t ex förbjuda cykling) och det är väl jättebra men då måste man också försöka, tycker jag, vara tydlig med vilket område det gäller och inte komma med generella åsikter om att slitage pga cyklister är ett problem.

Det verkliga problemet är ju att det införs generella förbud mot cykling i terräng, som t ex i Stockholms stad, på oklara grunder, eller snarare inga grunder alls utan genom eget tyckande hos några tjänstemän.

Edit. ökade på sista meningen.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
@Tallbo

kan du inte specificera vilka akademiska meriter din familj har?
Tänker lärosäte, utbildning osv. Är framförallt nyfiken på dina syskons utbildningar :)
fFörsöker nämligen lista ut på vilket sätt din kommentar var relevant, men misslyckas 🥲

Der Kaiser

Aktiv medlem
@Tallbo

kan du inte specificera vilka akademiska meriter din familj har?
Tänker lärosäte, utbildning osv. Är framförallt nyfiken på dina syskons utbildningar :)
fFörsöker nämligen lista ut på vilket sätt din kommentar var relevant, men misslyckas 🥲

Talboks disputation måste gått fantastiskt:
”Vad är underlaget för din tes?”
”Det har jag sett, och sanningen ligger i betraktarens öga.”

Oskar

Aktiv medlem
Du menar att du dragit slutsatser utan att läst den? Låter precis som tonåringar som tagits med fingrarna i kakburk.
Du undviker alltså att svara på min fråga. Istället väljer du att komma med ett falskt påstående förklätt till fråga (klassiskt retoriskt knep/argumentationsfel) för att sedan göra en förminskande liknelse.

Varför så otrevlig? Vad har jag gjort dig?

freddag

Aktiv medlem
I Norrland tex, är samerna stora markägare och har utsträckt beslutsrätt över renbetesmarken, där många spår och leder går på fjället och skogsterräng
det vore otaktiskt av renskötselföretagen att driva frågan om slitage av markerna i fjällen med tanke på hur mycket de själva påverkar med sina fordon, onaturligt stora renhjordar och staket.
P_BordersMap2_0.jpg

slitage av marker är något helt accepterat i det här samhället, det är jättekonstigt att peka på just cyklister när det generella slitaget av skogsbruk och djurindustrier är på en sådan monumentalt gigantisk skala.

cykelslitaget tycker jag är ett högst välkommet slitage med tanke på folkhälsa, njutning och allmänhetens demokratiska tillgång till markerna. det industriella slitaget är mer tveksamt vad det bidrar med med tanke på alla onödiga varor som tillverkas och hur ohälsosamt det är med djurprodukter.

grondahl

Aktiv medlem
I Norrland tex, är samerna stora markägare och har utsträckt beslutsrätt över renbetesmarken, där många spår och leder går på fjället och skogsterräng. Får man samerna emot sig, har man garanterat förlorat.

Hade renskötarna varit stora markägare hade många av dagens konflikter inte existerat. Nu är det snarare så att de av hävd har nyttjanderätt för renskötsel på mark de inte äger. Men som du själv skriver senare så har Sverige inte ratificerat ILO-konventionen om rättighet för ursprungsbefolkningar så de har en betydligt svagare position än ex en markägare gällande leddragningar.

Argos

Aktiv medlem
det vore otaktiskt av renskötselföretagen att driva frågan om slitage av markerna i fjällen med tanke på hur mycket de själva påverkar med sina fordon, onaturligt stora renhjordar och staket.
Visa bilaga 472524

slitage av marker är något helt accepterat i det här samhället, det är jättekonstigt att peka på just cyklister när det generella slitaget av skogsbruk och djurindustrier är på en sådan monumentalt gigantisk skala.

cykelslitaget tycker jag är ett högst välkommet slitage med tanke på folkhälsa, njutning och allmänhetens demokratiska tillgång till markerna. det industriella slitaget är mer tveksamt vad det bidrar med med tanke på alla onödiga varor som tillverkas och hur ohälsosamt det är med djurprodukter.
Vad tycker du samerna ska livnära sig av då? Plocka lingon och hjortron?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer