Slitage på cykel när man har cykelvagn.

Ekkah

Medlem
Har en Thule cykelkärra med plats för två barn.

Då jag åker fullgung mtb så undrar jag hur mycket detta egentligen sliter på bussningar etc.. då själva ”dragkroken” sitter på vänster sida, det blir alltså bara påfrestning från en sida. (Ja ni fattar)

Någon som vet hur pass slitsamt detta är?

Tack!

Berk

Aktiv medlem
Tror inte det gör mycket. Kassetten sitter bara på en sidan, men på insidan av ramen. Skivbromsen sitter också bara på en sidan, nästan like långt ut som dragkroken. Krafterna på kassett och skivbromssok är lika eller kanske större än på dragkroken när du drar uppför branta backar eller bromsar utför branta backar.

perzzon

Aktiv medlem
Den drar också i axeln. Inte i ramen. Så det drar inte i något som inte är gjort för det.

plumse

Aktiv medlem
Det blir såklart en ökad belastning där kedjestaget (eller skall man kalla det för broms-staget på vänstersidan?) jämfört med om du inte har cykelvagnen med dig.
Men två barn + vagn = 45kg hängandes lodrätt. Men så cyklar du ju inte när ungarna är med. På slät mark ger det kanske en total belastning på 10kg när du accelererar iväg eller nåt sånt och det är inte mycket! Och kanske 20kg belastning i motsatt riktning vid tvärnit.
Du kan lugnt utgå från att cykeln utsätts för värre krafter när du är själv med cykeln och härjar i skogen än när du cyklar asfalt lugnt och stilla med ungarna i vagnen.

kais01

Aktiv medlem
det rycker ju och sliter en del från vagnen, tillräckligt för att brompton säger att ramgarantin förverkas om man drar cykelkärra kopplad till hjulaxeln. tror det är leden vid vevpartiet som i det fallet kan fara illa.

så problemet ts funderar kring verkar ändå finnas. men bromptons utförande är betydligt delikatare än på en mtb, och att vid tillfälle byta några bussningar är ju inte hela världen. dock är ett förekommande ställe för rambrott främre delen av kedjestagen.

så jag skulle värdera cykeln stabilitet vid sidoprovokation av vevpartiet. de scott jag t ex testat på detta sätt tycks mjukare än andra, och kompisars rambrott på platsen har drabbat just scott.

jag skull -tro- att det för flertalet cyklar är lugnt, och det beror också säkert på hur man kör. kanske kid1000 kan ge input, han lagar ju en del rambrott?

kais01

Aktiv medlem
perzzon; är det definitivt inte. inträffat för kompisar i betydande antal.

så undrat när jag själv skulle drabbas. i väntan på det köpte jag en reservcykel sammalika som den jag har. man vill ju inte missa roliga raijder i väntan på delar:)

Ekkah

Medlem
Tack för svar!

Har nämligen köpt en HT för att ”rasta ungarna” med.
Men det kanske är bättre med fs än ht om man tänker på ramen?
Tänker att en fs har flera bussningar som drabbas innan ramen påverkas?

kais01

Aktiv medlem
fs är väl kul oavsett?

men skulle utifrån diskussionen i tråden värdera ramens fasthet i sidled nere vid vevpartiet, och sedan titta på att det inte är klent med material vid bakgaffelns hjulinfästning.

det funkar mest troligt bra!

n3wton

Aktiv medlem
Jag har kånkat mycket cykelkärra i backigt område. Jag upplever det som slitigt för materialet, men inte för själva ramen. I mitt fall gäller det stålram oftast, vilket känns helt lugnt. Bromsar och drivlina på cykeln tar stryk (byter bromsbelägg sjukt ofta).

Min stora oro med en tidigare Thule CX1 var att jag tyckte själva dragarmen till kärran kändes vek och flexade rejält vid full last i branta backar, vilket inte känns bra när den är gjord i aluminium. På den senare Thulen är armen rejälare. Sen känns inte själva dragkulorna så rejäla heller för den delen. Jag tror att båda dessa delar smäller av innan ramen på cykeln smäller av.

Problemet med vissa aluramar på mtb verkar ju dock vara att de går sönder titt som tätt. Alu är dåligt på att flexa upprepande och åldras oundvikligen vid belastning, och där lär inte cykelkärran bidra positivt. Men det gäller nog ännu mer när du stigcyklar eller i princip bara använder cykeln, om den är det minsta underdimensionerad.

Jag hade valt bort FS:en pga för att den förmodligen inte är så rolig att transportcykla cykelkärra med, inte för att jag trodde att den skulle gå sönder!

perzzon

Aktiv medlem
+1 på bromsslitage. Och drivlina... Men det kanske mest beror på kass kadens pga ss.
Ligger nytt drev, krans, kedja, skivor och klossar och väntar på ork hemma.

Ekkah

Medlem
Klart att FS är roligast och den behåller jag oavsett, och man kan väl inte ha för många cyklar? 😉

Båda cyklar har carbonramar kanske är värt att tillägga. (Sworks och cresent)
Och med tanke på prisskillnaden på dessa så kanske det är klokt att köra ht med ungarna efter.

perzzon

Aktiv medlem
I sommar tänkte jag dra ungarna bakom min kol-räser. Är noll orolig för ramen.
Däremot är jag inte lika övertygad om förträffligheten i att dra två barn med u-bromsar på cykeln.

jolov

Aktiv medlem
I sommar tänkte jag dra ungarna bakom min kol-räser. Är noll orolig för ramen.
Däremot är jag inte lika övertygad om förträffligheten i att dra två barn med u-bromsar på cykeln.
Skönt att du inte är orolig. Baserar du din noll-orolighet på någonting, eller har du bara bestämt dig för det inte kan vara några problem?

Bromic

Medlem
Thules krok fästes olika beroende på axel. Och jag gissar att belastning/slitage skiljer sig något mellan de olika. Vad har du för axel?

Gustavl87

Ny medlem
Drar en hel del thulekärra bakom en gammal stålräser. Med packning och två ungar hamnar vikten snarare runt 60kg. Fälgbromsarna känns i klenaste laget ibland när det går utför, men största problemet för mig har varit brantare uppförslut kombinerat med diagonala dropouts. Den extra vikten gör att bakhjulet sliter sig loss och fastnar mot ramen, hur hårt jag än drar åt QRen om det är tillräckligt brant :/
Säger en del om krafterna, borde kunna räcka för att skeva till en ram tänker jag!

Bengt-re

Aktiv medlem
Drar en hel del thulekärra bakom en gammal stålräser. Med packning och två ungar hamnar vikten snarare runt 60kg. Fälgbromsarna känns i klenaste laget ibland när det går utför, men största problemet för mig har varit brantare uppförslut kombinerat med diagonala dropouts. Den extra vikten gör att bakhjulet sliter sig loss och fastnar mot ramen, hur hårt jag än drar åt QRen om det är tillräckligt brant :/
Säger en del om krafterna, borde kunna räcka för att skeva till en ram tänker jag!
Vad har du för QR? 70% av alla QR axlar är usla så det kan bero på dåliga QR också. Värt att pröva ett par bra shimano QR?

jolov

Aktiv medlem
Den som Thule skickar med fästet så borde ju vara byggt för ändamålet kan man tycka...
problemet är snarare diagonala dropouts.
de ramar jag sett som gett upp efter att dragit cykelvagn har varit stål och aluminiumramar med 135x10 spacing.
Dropoutsen har dragits isär av dragkraften från vagnen, (även om det enligt vissa absolut inte ska vara något problem att dra, enligt deras sunda förnuft)

n3wton

Aktiv medlem
Thules egna axel är kass tycker jag, låser knappt ens om man drar "för hårt". Min cykel har "vanliga dropouts" för 135-nav (vad de nu heter), inte diagonala, och även om fästet rör sig ibland ändras inte hjulets läge. Där draget sitter är metallen på ramen helt blankpolerad.

Svårt att hitta tillräckligt lång qr-axel som räcker igenom med fästet monterat, en vanlig av standardlängd fungerar inte. Jag har ett tag kört med någon axel med vanlig insexlåsning som jag hittade i en bra-att-ha låda och som räckte till, men för att inte fästet ska vrida sig måste man dra åt hårdare än normalt, och när man lossat hjulet tillräckligt många gånger ger muttern (som ofta är av alu) upp i gängorna. Att hitta en axel som fungerar i fallet ovan utan att hjulet rör sig känns svårlöst..

Sedan senaste bytet av kärra har jag kört med Thules egna axel och ibland får jag spänna upp den då draget börjar röra sig. Oftast är den så hårt spänd att det är svårt att få upp den, vilket säkert inte är bra för hjullager osv. Jag är dock inne på ca 300 mil med kärra efter samma ram, utan några missöden. Har tänkt för mig själv att nästa ram ska ha thru-axlar för att kunna dra hårdare (större axel osv), men då är barnen för stora ändå förmodligen.

KJS

Medlem
Har otroligt många mil på olika cyklar med barnvagn. Så pass att chassit är slut på vagnen nu.
Tycker aldrig det riktigt känts bra bakom FS eftersom det blir ett vaggande. På kolfiberräser och HT inga problem. Bäst är det med fatbike och dubbdäck😂

Sliter som tidigare nämnt på bromsarna om man har små skivor Och en del på bakhjulet.

perzzon

Aktiv medlem
Thules egna axel är kass tycker jag, låser knappt ens om man drar "för hårt".
+1
Den är kass.
Det är väl eg vara shimanos qrs som fungerar tillfredsställande.
Jag har vertikala sliding dropouts för att lösa kedjespänning. Men kan verkligen tänka mig att saker tar stryk om axeln rör sig mycket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer