Slitstark pendlarhoj, styv och stor

Hej!

196 lång, 110kg muskler

Har cyklat på en Specialized Diverge från 2016-2017 ca,
Denna börjar nu bli lite vek och dessutom i stort behov av renovering, så därför tänkte jag sälja denna och istället byta upp mig,

Har blivit tipsad om, av min handlare, att köpa en Scott Speedster Gravel 10, att denna ska vara styv nog, och en bra uppgradering av bromsar samt växlar från det jag är van vid,

Är detta ett bra tips? Vad finns det annars för bra hojar där ute, med styv ram som tål bra tryck och som också är att lita på i bokstavligt talat alla väder? Prisklass 15 000 - 25 000

Tacksam för tips!

velovin

Aktiv medlem
Jag ställer mig mest frågande till det där med styv. Det finns ju massor med vettiga cyklar för pendling, men huruvida de är gjorda för att klara 1000+ watt har jag ingen aning om.

Hur har din Diverge blivit "vek"?

En krallig stålram klarar det mesta, men de beskrivs sällan som styva. Snarare mjuka och följsamma.

bellasoda

Aktiv medlem
Köp en Allez sprint, den sägs vara bland det styvaste på marknaden. Finns både med och utan skivbroms.

jolov

Medlem
Har du något sätt att kvantifiera din styrka mer än 110kg muskler?
Hur upplever du att divergen har blivit vek?

velovin

Aktiv medlem

CW

Medlem
bellasoda sa:
Köp en Allez sprint, den sägs vara bland det styvaste på marknaden. Finns både med och utan skivbroms.
För pendling? Är du seriös? En hoj gjord för criteriums ska han... pendla... med... istället för allt annat som är skapat just för syftet som är pendlingscykling?

Det här forumet alltså. Guld.

bellasoda

Aktiv medlem
CW sa:
bellasoda sa:
För pendling? Är du seriös? En hoj gjord för criteriums ska han... pendla... med... istället för allt annat som är skapat just för syftet som är pendlingscykling?

Det här forumet alltså. Guld.
Jag är nog aldrig 100% seriös. ;)

Men helt ärligt så tycker jag det är kul att pendlingscykla med en hoj som rullar snabbt.

Vi har ungefär samma mått. För mig blev det en BMC AC01 Two....https://happyride.se/forum/read.php/1/3614515/page=1

Men du kanske vill ha bock och kedja:)

Kristoffer R

Aktiv medlem
Kona Sutra LTD! Stål + konventionellt gängat vevlager så inte spettstyv och ristig men inte heller nudlig. ökad styvhet med genomgående axlar fram och bak.

.A.

Medlem
Varför inte renovera cykeln du har och kanske köpa ett par nya hjul? Du får väldigt mycket renovering och hjul med din budget.

Att köpa ny cykel innebär att ju att jag säljer den jag har först, annars har jag ju inte den budgeten, dessutom så tycker jag det känns dumt att lägga samma pengar jag får för cykeln i reparationsutgifter när man kan få en ny cykel för lite mer pengar..

NickPick

Aktiv medlem
axel_med_hojen sa:
Att köpa ny cykel innebär att ju att jag säljer den jag har först, annars har jag ju inte den budgeten, dessutom så tycker jag det känns dumt att lägga samma pengar jag får för cykeln i reparationsutgifter när man kan få en ny cykel för lite mer pengar..
Du kommer ju inte få nå direkta pengar för en gammal diverge som är i "stort behov av renovering". Några tusenlappar kanske?
Den är ju både gammal, av förra generation och i beskriver dåligt skick.

izar

Aktiv medlem
axel_med_hojen sa:
Gör du jobbet själv så lär det kosta 1000-2000kr för klinga/vevlager/kasett/kedja/vajrar/styrlinda, tar några timmar att få dit allt. Svårt att se hur en ny cykel skulle bli i närheten så billigt.

bellasoda

Aktiv medlem
Varför rekommenderar alla cyklar i stål? Stål är det material på cyklar som är vekast och flexar mest.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer