Slog hål på däcket med en liten sten, ursäkt för tubeless?

Arinki

Ny medlem
Hej, var ute och körde på för första gången hårt med cykeln igår. när jag kom ut på asfalten så kändes det trögt och kollade ned och såg att luften höll på att gå ur däcket...

visade sig att en pytteliten sten hade punkterat däcket och således slangen.

Fråga nr 1. däcket som sitter på är ett WTB Trail Boss Comp 2.2" detta ska vara tubeless ready, så om jag vill gå tubeless så borde vätskan täta hålet som blev och jag kan köra med det hjulet ett tag till?

fråga nr 2. vilket däck ska man ha? vill ha bra grepp uppför på stock och sten, det är oftast blött i Göteborg så de bör klara det bra. tanken är om jag köper nytt däck så blir det enbart till bakdäcket så får jag byta det främre senare då jag tycker det är väldigt bra.

Ska jag fortsätta med 2.2" eller öka? fram är 2.3". När jag kollar på de stora mtb youtubers så kör de flesta Continental Keiser något ni rekommenderar? budgeten är max 1000/däck.

Konsensus

Aktiv medlem
Comp däck från WTB är inte tubeless ready, kolla även så fälgen kan hantera tubeless.
Jag vet inte om det går att försegla hålet från insidan med något klisteraktigt, typ Gorillatejp kanske kan fungera, eller om det blir för mycket friktion och rörelse på själva däcket så tejpen lossnar.
Compdäcken är den billigare linjen på WTBs MTB däck.
Det låter som du ska ha den typen av dubb som Trailboss har, lagomt greppigt men ändå hyfsat rull, Finns liknande däck hos ex. schwalbe och Maxxis med flera. Bredd 2,3 är det minsta du vill ha om det är trailcykling, om du ska välja ett däck till bakhjulet så är det bra om du väljer något med kraftigare casing.
Söker du så kommer du hitta bra däck för under 1000ingen.

RockyRider

Aktiv medlem
Hej, var ute och körde på för första gången hårt med cykeln igår. när jag kom ut på asfalten så kändes det trögt och kollade ned och såg att luften höll på att gå ur däcket...

Fråga nr 1. däcket som sitter på är ett WTB Trail Boss Comp 2.2" detta ska vara tubeless ready, så om jag vill gå tubeless så borde vätskan täta hålet som blev och jag kan köra med det hjulet ett tag till?

fråga nr 2. vilket däck ska man ha? vill ha bra grepp uppför på stock och sten, det är oftast blött i Göteborg så de bör klara det bra. tanken är om jag köper nytt däck så blir det enbart till bakdäcket så får jag byta det främre senare då jag tycker det är väldigt bra.

Ska jag fortsätta med 2.2" eller öka? fram är 2.3". När jag kollar på de stora mtb youtubers så kör de flesta Continental Keiser något ni rekommenderar? budgeten är max 1000/däck.
Däckplugg och tubeless så hade det mindre hålet tätats. Antingen med vätskan eller pluggen. Ska du köra tubeless bör du använda däck med förstärkta sidor typ Maxxis Exo, Conti protection eller liknande.

MagerValp

Aktiv medlem
För att svara på den gissningsvis retoriska frågan i ämnesraden: Ja, självklart är det dags att byta till slanglöst.

Guck, tejp, ventiler och däck borde väl gå att snika in under tusenlappen, över disk på Sveaplan, iaf om man slår ut kostnaden över två hjul.

Arinki

Ny medlem
Okej, såhär står det på tillverkarens hemsida om fälgen iallfall.
WTB ST i30
TCS 2.0, 27.5”, 32h. TCS tubeless tape fitted. så fälgen verkar vara tejpad.

@Konsensus Då får jag köpa nytt däck bak, ny tubeless ventil samt vätska så borde det gå?

MagerValp

Aktiv medlem
Det låter absolut som om det ska funka. Du kan ju dubbelkolla att tejpen ser kurant ut först. Vill man snåla kan man väl använda ventilen från en gammal slang också?

MTBemil

Aktiv medlem
En mer permanent lösning om inte vätskan räcker för att täta är att sätta en laglapp bara, helst lite grövre gummi än de man får för lagningskit för slangar, men för stora hål har jag haft bättre lycka med det än däckplugg eller tejp

MTBemil

Aktiv medlem
Låter som en spännande ghettolösning. Testa, vetja. Återkom om det funkar. Men det måste nog vara en ventil med löstagbar kägel. Och kontramutter...
I min erfarenhet tar det rätt mycket meck för att få det att funka, men går ja, räkna inte med att luften ska hålla längre än en vecka

Arinki

Ny medlem
jag köper gärna nytt däck ny ventil och vätska :) så vill inte göra något snålvariant, räknar ju som sagt med kostnad på 1000kr/däck så budgeten är väl inget problem.

kais01

Aktiv medlem
mitt förslag är gör existerande däck slanglöst. det är inget särskilt fel på det alls. byt ut det först när gummit börjar torka och bli mindre greppigt på t ex våta rötter. hålet du har nu saknar betydelse, tätmjölken bör tar hand om det. annars lappa insidan innan du sätter igång.

kolla sedan verkligen upp att fälgen har en avgränsad hylla för däcket att sätta sig i. saknas den kan däcket plötsligt tömmas på luft snabbare än du hinner säga vafanudå...

för att göra slanglöst behöver du ett visst mått av händighet, en bra golvpump och hellre än gärna en s k booster. tillkommer ventil, tätmjölk (behöver fyllas på ett par gånger årligen) och ev tejp.

tycker du allt detta verkar för jobbigt och är obenägen att laga punka, köp punkafri slang på biltema. kolla att det är rätt sorts ventil för hålet i din fälg. slangen har inbyggt tätmedel som räcker flera år. nackdel är att det då rullar lite trögare.

Konsensus

Aktiv medlem
Okej, såhär står det på tillverkarens hemsida om fälgen iallfall.
WTB ST i30
TCS 2.0, 27.5”, 32h. TCS tubeless tape fitted. så fälgen verkar vara tejpad.

@Konsensus Då får jag köpa nytt däck bak, ny tubeless ventil samt vätska så borde det gå?
TCS, då är det lugnt för tubeless, har själv ett par STi29 på AM-hojen. Däcket, spara det till reserv, om du ska traggla med tubeless första gången så är det nog gott att göra det med ett däck som är avsett för ändamålet. Som nämnts tidigare, kolla över tejpen på fälgen så den är hel. Sen känns 2,2 smalt för i30 fälg. Om du får plats i ramen med minst 2,4 bredd så blir mer lämpligt. Behöver du tejpa om hjulet så rengör den och åk till LBS så kan de nog tejpa den åt dig för rimlig summa om du införskaffar däck och vätska där.

kais01

Aktiv medlem
TCS, då är det lugnt för tubeless, har själv ett par STi29 på AM-hojen. Däcket, spara det till reserv, om du ska traggla med tubeless första gången så är det nog gott att göra det med ett däck som är avsett för ändamålet. Som nämnts tidigare, kolla över tejpen på fälgen så den är hel. Sen känns 2,2 smalt för i30 fälg. Om du får plats i ramen med minst 2,4 bredd så blir mer lämpligt. Behöver du tejpa om hjulet så rengör den och åk till LBS så kan de nog tejpa den åt dig för rimlig summa om du införskaffar däck och vätska där.
vad får oss att tro att inte även det existerande däcket är klart och lämpligt för slanglöst? känns konstigt att kassera det bara för det varit en punka.

2,4 tums däck på såpass smal fälg som 30i fälg kräver cirka 1,3 bar för att inte bli wobbligt. då blir det studsigt och hårt i känslan om inte ts väger över säg 85 kg.

Rholm

Aktiv medlem
vad får oss att tro att inte även det existerande däcket är klart och lämpligt för slanglöst? känns konstigt att kassera det bara för det varit en punka.

2,4 tums däck på såpass smal fälg som 30i fälg kräver cirka 1,3 bar för att inte bli wobbligt. då blir det studsigt och hårt i känslan om inte ts väger över säg 85 kg.
På WTB:s hemsida står det "Inner tube required" på Comp-däcken.

kais01

Aktiv medlem
betyder det något i praktiken, annat än att man bör tvätta bort släppmedlet på däckets insida före montering?

yonsson

Aktiv medlem
WTB Trailboss har ganska tunna väggar. Det gör sig inte så bra tubeless eftersom det blir sladdrigt och det är inte tåligt mot yttre våld.

robbanj

Ny medlem

Jag hade också WTB TB däcken på min cykel när jag köpte den, tyvärr tycker jag dem är för tunna. Jag fick flera genomslagspunkor så jag bytte däck efter bara ett par veckor.
Kör nu med lite olika varianter av Maxxis med slang och har inte fått en punka på ca två år👍

Salabaladala

Aktiv medlem
En mer permanent lösning om inte vätskan räcker för att täta är att sätta en laglapp bara, helst lite grövre gummi än de man får för lagningskit för slangar, men för stora hål har jag haft bättre lycka med det än däckplugg eller tejp
Jag brukar bara sätta vanlig laglapp för slang med vulklimmet som medföljer. Sen om det är en djup rispa på utsidan av däcket eller så så fyller jag den med gummilagningsmassa så det inte kommer in nån sten eller så i hålet. Funkat bra hittills.

Salabaladala

Aktiv medlem
I min erfarenhet tar det rätt mycket meck för att få det att funka, men går ja, räkna inte med att luften ska hålla längre än en vecka
Kör så på pendlaren och har inga problem med läckage. Tänkte bara testa tillfälligt och sen köpa "riktiga" men dom funkade så bra att dom körs permanent. Dom håller inte helt tätt av sig själv i början men med en skvätt däcksås så är det inga problem. Tappade typ 1 bar i månaden över vinterförvaringen på dom. Kör ca 3.5 bar på dom vanligtvis.

kais01

Aktiv medlem
WTB Trailboss har ganska tunna väggar. Det gör sig inte så bra tubeless eftersom det blir sladdrigt och det är inte tåligt mot yttre våld.
det kan förstås vara en faktor, särskilt efter en tid. med påfyllning av gucka någon gång årligen brukar det dock klara sig rätt ok även med tunna däck?

kais01

Aktiv medlem
den bästa vitsen med slanglöst är väl följsamt rull oavsett vilket tryck som är optimalt för de däck och den åkning man bedriver. punkafriheten är sedan en välkommen bonus.

andra kan se det på motsatt sätt:)

att köra slanglöst med tunnväggiga däck är klart vanebildande, men som du framhåller kan det bli en del pyssel att upprätthålla täthet av sidoväggarna. latexslang går åkmässigt nästan lika bra.

men punkafritt är det inte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer