Slowbuild - någon som fått kontakt nyligen.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Jaha ok var det enda sätter att beställa momsfritt så förstår jag ju varför. Låter bara så konstigt. Har själv köpt momsfritt (inte via denna person dock) via paypal o andra sätt oxå förstår inte hur det relaterar till cod lr inte men det är väl bara att acceptera att det var så i detta fallet .)

jolov

Aktiv medlem
Tänkte beställa ett 350+SL A30 hjulset, men dom verkar riktigt dåliga på att svara på mail just nu.

Skulle vilja ha det med HG body, så att man kan köra singespeed. Vågar man lägga en beställning med den förfrågan i kommentarerna utan att fått en bekräftelse att det är ok via mail?

Kommer dom alltid tejpade, eller måste man beställa något extra?

Tänkte beställa ett 350+SL A30 hjulset, men dom verkar riktigt dåliga på att svara på mail just nu.

Skulle vilja ha det med HG body, så att man kan köra singespeed. Vågar man lägga en beställning med den förfrågan i kommentarerna utan att fått en bekräftelse att det är ok via mail?

Kommer dom alltid tejpade, eller måste man beställa något extra?

Mina kom tejpade utan att jag behövde beställa något.

Sam

Aktiv medlem
Idag har det gått tre veckor sedan jag lade min andra beställning. Det har varit tyst sedan orderbekräftelsen.

jolov

Aktiv medlem
Jag fick svar på mailet jag skickade igårkväll angående HG-body. Det skulle inte vara några problem att lösa

Däremot svarade han inte på vad frakten till Sverige gick på.

Men 1/2 av frågorna blev ju iaf besvarade :D

Sam

Aktiv medlem
Fortsättningen på följetången: det andra (identiska) hjulparet som jag beställde den 1:a september 2020 skickades igår den 28:e. Jag tror att jag har dem till handla vid månadsskiftet. Lagom till att CX-träningen drar igång på allvar. Det tog sin tid, men givet priset och förutsättningarna är jag ändå nöjd så här långt. Som det konstaterats tidigare är ledtider inget problem så länge man är medveten om den.

VanGarg

Aktiv medlem
Ska hämta ut mina slowbuildhjul i kväll, ca 3veckor efter beställning. Betalningsbekräftelse via paypal var den enda kommunikationen innan jag för några dagar sedan fick ett mail att de skickat hjulen.
Ska bli spännande att öacka upp dem ikväll (:
(Newmen 35mm fäljar och dt350nav med cx ray ekrar)

Vad landar slutpriset på är det det som syns vid beställningen? Tillkommer Svensk moms? Fraktkostnaden kommer för min del upp som ett belopp på 10 euro, men det avser inom Tyskland (inkl. 16 %mons står det)

Kommer fälgarna med diverse dekaler påklistrade? Jag tittar på ett par XM401 med DT 350 nav till gravel.

OT. Är det lämplig fälg till gravel avseende ex. innerdiameter (22,5 mm) och djup (19,5 mm) på fälg? 1/3 grusväg, asfalt stig

Senast ändrad:

alidhojd

Medlem
Ska hämta ut mina slowbuildhjul i kväll, ca 3veckor efter beställning. Betalningsbekräftelse via paypal var den enda kommunikationen innan jag för några dagar sedan fick ett mail att de skickat hjulen.
Ska bli spännande att öacka upp dem ikväll (:
(Newmen 35mm fäljar och dt350nav med cx ray ekrar)
Vad vägde dom?

joakimwg

Medlem
Vad landar slutpriset på är det det som syns vid beställningen? Tillkommer Svensk moms? Fraktkostnaden kommer för min del upp som ett belopp på 10 euro, men det avser inom Tyskland (inkl. 16 %mons står det)

Kommer fälgarna med diverse dekaler påklistrade? Jag tittar på ett par XM401 med DT 350 nav till gravel.

OT. Är det lämplig fälg till gravel avseende ex. innerdiameter (22,5 mm) och djup (19,5 mm) på fälg? 1/3 grusväg, asfalt stig
Det tillkommer ingen svensk moms, du betalar priset som visas plus frakt.

Ragnvald

Aktiv medlem
Sålänge Slowbuild säljer för under 320 000kr ex moms till Sverige per år så behöver de inte ta ut svensk moms utan tysk (16% ?) vilket hjälper priserna. Bjässarna (wiggle, bike24 etc.) har så stora volymer (>320 000 SEK per år till Sverige) att de är skyldiga att sälja på lokala villkor (inom unionen), alltså dra av sin lokala moms och lägga på svensk moms vid leverans till Sverige.

Så beställ inte för många hjul bara så kan Slowbuild fortsätta använda sig av Tysk moms till Sverige. :-)

Ringen

Aktiv medlem
MEN så mycket billiga än r2 bike är väl inte Slowbuild för samma produkt? Och r2bike har betydligt fler alternativ och mer tilltalande hemsida där man förstår allt som står. Är själva hjulbygget extremt mycket bättre hos Slowbuild eller varför föredrar ni han/dom istället för r2 bike?

Sålänge Slowbuild säljer för under 320 000kr ex moms till Sverige per år så behöver de inte ta ut svensk moms utan tysk (16% ?) vilket hjälper priserna. Bjässarna (wiggle, bike24 etc.) har så stora volymer (>320 000 SEK per år till Sverige) att de är skyldiga att sälja på lokala villkor (inom unionen), alltså dra av sin lokala moms och lägga på svensk moms vid leverans till Sverige.

Så beställ inte för många hjul bara så kan Slowbuild fortsätta använda sig av Tysk moms till Sverige. :-)

Tack , bra att du är så insatt!

Vi på Happy får planera hjul beställningarna så att de årsvis håller sig strax under beloppen på leveranser till sverige

jolov

Aktiv medlem
MEN så mycket billiga än r2 bike är väl inte Slowbuild för samma produkt? Och r2bike har betydligt fler alternativ och mer tilltalande hemsida där man förstår allt som står. Är själva hjulbygget extremt mycket bättre hos Slowbuild eller varför föredrar ni han/dom istället för r2 bike?

vad skulle ett 350 36poe med newmen fälgar å comp race ekrar landa på hos r2?

grenhall

Aktiv medlem
Slowbuild är iaf €150 billigare än R2... Sedan att R2 är världsbäst som butik är en annan sak. I detta fallet är de inte billigast.

Swoop

Aktiv medlem
Nån som fått kontakt på sistone?

Testade mail och förväntade mig inget svar, så nu tre veckor senare tänkte jag följa upp med att ringa... men det går inte fram några signaler. Har Stefan lagt ner månne?

glitch

Aktiv medlem
Nån som fått kontakt på sistone?

Testade mail och förväntade mig inget svar, så nu tre veckor senare tänkte jag följa upp med att ringa... men det går inte fram några signaler. Har Stefan lagt ner månne?

Knappast, han har fullt bara. Läste på mtb-news.de på forat där han skriver ibland. De har jätteproblem pga. enorm orderingång trots att han anställt ett gäng nya hjulbyggare och att han just nu har problemet att han inte kan anställa fler eftersom de inte får plats i lokalen (också pga. strikta arbetsplatsregler med COVID i Tyskland).

Swoop

Aktiv medlem
OK, bra då.

Fick också svar per mail just nu faktiskt :)

Så, Slowbuild är inte nedlagt men fortfarande slow.

Hek

Aktiv medlem
Väntat ca 1,5 mån sen hjulen ska ha skickats. Han har vid ett tillfälle svarat (för 2v sen) att han ska kolla upp vad som hänt (paketet har inte lämnat Tyskland).

känns halv-stabilt

Senast ändrad:
Topp