Slowbuilds egna kolfiber fälgar. Bra eller anus?

glitch

Aktiv medlem
Ser bra ut. Men till vilken typ av cykling? Har fått för mig att du cyklar Enduroish? hade nog inte vågat 355 g fälgar för sån cykling.

Swehedman

Aktiv medlem
Ser bra ut. Men till vilken typ av cykling? Har fått för mig att du cyklar Enduroish? hade nog inte vågat 355 g fälgar för sån cykling.
Tack för svar.
Dessa är till en relativt lätt trailhoj 130/130(YT Izzo) som jag har som stighoj i Stockholmsterräng. Är det hårigare cykling så har jag en Endurohoj också.

Så de behöver inte hålla för den hårdaste körningen. Men det är ju plenty med stenar och rötter på stigarna också iofs.😀

Finns ju 0 info om profil och kanttjocklek mm. Har mejlat dem utan svar.

implor

Aktiv medlem
Vet inte hur dom är just nu. Var en lång tråd tidigare med leveranser från Slowbuild. Skulle nog rekomendera att man tog en annan leverantör även om jag själv köpt från slowbuild.

Swehedman

Aktiv medlem
Vet inte hur dom är just nu. Var en lång tråd tidigare med leveranser från Slowbuild. Skulle nog rekomendera att man tog en annan leverantör även om jag själv köpt från slowbuild.
Ok, men är problemet leveranstid, eller kvalitet på produkten. Har ingen brådis. Kör vinterhjulen på hojens iaf.

bjornfot

Ny medlem
Kolla leveranstiden med Stefan på Slowbuild/Carl-z. Jag fick mina på mindre än en vecka då han hade färdiga på hyllan. Kvaliten har jag inget att anmärka på! Men visst, det är en lätt fälg, så man ska nog inte förvänta sig att de håller för vad som helst.

NickPick

Aktiv medlem
Ok, men är problemet leveranstid, eller kvalitet på produkten. Har ingen brådis. Kör vinterhjulen på hojens iaf.
Leveranstiden kan vara oviss. Enligt tyska forum är kvaliteten bra och det är ju även priserna. 30mm säljer tydligen inte så bra så det kan vara rea lite då och då...

Du får ju liksom inte ger kvalitet om du köper tex enve egentligen, men det är ju mer bling.

Swehedman

Aktiv medlem
Leveranstiden kan vara oviss. Enligt tyska forum är kvaliteten bra och det är ju även priserna. 30mm säljer tydligen inte så bra så det kan vara rea lite då och då...

Du får ju liksom inte ger kvalitet om du köper tex enve egentligen, men det är ju mer bling.
Ok, är rea nu för 890 eur. Är väl mest lite orolig om de är för klena.

Hälsingland

Aktiv medlem
Problemet som många redan nämnt är ju att leverans är ett lotteri. Men om du beställer nu och kan vänta till våren är ju det inte så stort problem.

Att fråga honom ger ju inget för du kan inte lita på svaret, han kommer att säga (om han svarar)
- jag skickar på måndag..

Men i övrigt är hjulen jag köpte bra även om det var newmen alu.

Steffeman

Aktiv medlem
Som trailhjul känns det lite för klent, jag hade nog lobbat att fälg till trail hamnar runt 400 gr, i.a.f. inte lägre på bakhjulet. Mitt resonemang är smått generaliserande, men jag tror det stämmer hyfsat, XC - 300gr, Trail - 400 gr, enduro - 500 gr

Petter.T

Aktiv medlem
Jag har cyklat med SMCi28 på min Spur i 6 månader. De håller fortfarande ihop.
Det tog 3 veckor från beställning till jag hade dom hemma.

Freddie L

Aktiv medlem
De där ser bra ut och till rätt pris. Inte superlätta som deras I28, utan en rätt genomsnittlig vikt för kolfiberfälg med 30 inner. Om man inte tittar på de stora dyra etablerade hjultillverkarnas vikter som är märkligt höga (bättre garantier).

I förra tråden var någon mycket besviken på att en I28 hade havererat, men det är en lättare konstruktion vilket i min betyder ömtåligare. Och går man på de lättaste av de lättaste måste risken för haverier öka. Lättast, billig, hållbar; välj två. Typ.

Så jag skulle absolut köpa av Slowbuild, varit nära ett par gånger.

Vill du ha alternativ kolla in EIE. Jag är påväg att beställa hem två par fälgar just nu, har beställt två hjulpar tidigare. (Jag kommer gå på lättast och billigt, hållbart får visa sig.) Där har du ett alternativ som liknar Slowbuild i vikter och priser.

HåkanC

Aktiv medlem
Vill du ha alternativ kolla in EIE. Jag är påväg att beställa hem två par fälgar just nu, har beställt två hjulpar tidigare. (Jag kommer gå på lättast och billigt, hållbart får visa sig.) Där har du ett alternativ som liknar Slowbuild i vikter och priser.
+1 på EiE
Senaste vintern byggde jag ett par XC-hjul, de EiE-fälgar jag valde fanns i tre olika varianter
SL: 340±15g
XC: 360±15g
AM: 380:±15g
För de här hjulen prioriterade jag andra egenskaper före lägsta möjliga fälg och total-vikt, därför valde jag XC-varianten av fälgen fram och AM-varianten bak.
I verkligheten vägde de 365+373g, och totala kostnaden för hjulen blev c:a 5k8SEK
Jag har skrivit om dem här några ggr tidigare. Jag är fortfarande nöjd med hjulen, och jag har inte vägt dem, bara fälgarna.

glitch

Aktiv medlem
Har också EIE och är nöjd med mina som är EIE byggda. Har för mig att det var samma som HåkanC valde.

HåkanC

Aktiv medlem
Har också EIE och är nöjd med mina som är EIE byggda. Har för mig att det var samma som HåkanC valde.
Inte riktigt, eller?

glitch

Aktiv medlem
nästan i alla fall ;-)
Dessa köpte jag:

Rim:A29C30D18S(SL:360+/-15g,UD,Matte,28/28H ,No decals

Har funkat bra i Hellasterräng.

hermannjoh

Aktiv medlem
Efter samtal med Stefan hos Slowbuild då klickade jag hem ett par SMCi28 med Dt swiss nav.
Jag läste 1000 sidor i tyska forum om dessa fälgar och det var ingen som var missnöjd, många var dock missnöjda med leveranstiden.
Jag bytte sen till Newmen kolfiber fälgar till slut pga det var bara 100 eur skillnad mot SMCi28.
Leveranstiden var väldigt lång, beställde 6e april, leverans 6e juli. Fin kvalitet på bygget och inget att klaga på med dom hjulen.

Det verkar som han levererar bra produkter men har svårt med prioritering på beställningar, det verkar som vissa ringer och ringer och ringer och hamnar först i kön, sen glömmer han dom hederliga som ringer aldrig och bara väntar.

Swehedman

Aktiv medlem
Efter samtal med Stefan hos Slowbuild då klickade jag hem ett par SMCi28 med Dt swiss nav.
Jag läste 1000 sidor i tyska forum om dessa fälgar och det var ingen som var missnöjd, många var dock missnöjda med leveranstiden.
Jag bytte sen till Newmen kolfiber fälgar till slut pga det var bara 100 eur skillnad mot SMCi28.
Leveranstiden var väldigt lång, beställde 6e april, leverans 6e juli. Fin kvalitet på bygget och inget att klaga på med dom hjulen.

Det verkar som han levererar bra produkter men har svårt med prioritering på beställningar, det verkar som vissa ringer och ringer och ringer och hamnar först i kön, sen glömmer han dom hederliga som ringer aldrig och bara väntar.
Tack. Vad kör du för typ av cykling?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer