Slutet för fri Mtb-cykling i Hellas?

aben

Aktiv medlem
Anar att du aldrig varit i en bikepark? På lederna i Järvsö, som den ovan, kommer det en jämn ström cyklister farande, kanske ett par-tre per minut. Lederna är byggda för en viss fart och cyklar man långsammare ökar skaderisken. Hänsyn är ett ansvar som går åt båda håll. Här brast fotgängarna i omdöme.
Inte som cyklist tror jag(!) men funderade på om jag oförmodat kanske råkat stöta på någon bana, som "svampplockare". Men ingen av de större och mera kända i alla fall. När det gäller svamplockarna i klippet håller jag inte med, skulle snarast lägga ansvaret hos ägaren till anläggningen om det är helt öppet att gå omkring där.

Borde även kopierat in mening ovan den jag citerade från Järsvö hemsida:

Anpassa farten och visa respekt för andra cyklister/naturen
• Vandrare och andra trafikanter kan förekomma på lederna.

För mig låter det underligt att området inte är avspärrat för som det sas ovan och visas i klippet är det ju inte ens möjligt att sakta in på åtminstone delar av banan och om då det i princip är svampplockarskog tillgänglig utifrån allemansrätten låter det som upplagt för olyckor med andra.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag gissar att det finns xc leder på järvsö också?

Jämför med skidåkning. Sätter ni er och dricker kaffe i wc backen i saalbach?

Med det sagt har jag mött barnfamilj på väg upp för downhillled på isaberg. Fast enligt pappan var de på en vandringsled så de behövde inga goda råd

josofin

Aktiv medlem
Det är enormt väl skyltat i JBP, bla att det är förbjudet att gå uppför backen/lederna och varningsskyltar av olika slag. Det finns inget fysiskt staket, men går man in/förbi på öppettid måste man vara både blind, döv och helt verklighetsfrånvänd om man inte ser aktiviteten som pågår.... Utanför Bikeparkens öppettider råder cykelförbud, då är det fritt fram att plocka svamp....

aben

Aktiv medlem
Ni som kör på de här banorna, för er är det ju väldigt enkelt att känna igen en sådan men så är det inte alls för andra. Jag tycker själv att jag är hyfsat intresserad av cykel och jag är inte alls säker på att jag direkt skulle se om det är en bana enbart för cyklister och där det cyklas i hög fart. Många mtb-leder är vandringsleder där cykling är tillåten, andra är leder för främst cykling men som också får användas för vandring. Lederna i Genarp t.ex. är sådan som jag uppfattat det och där anser jag vandrarna har företräde och att cykling inte bör ske med högre fart än att man kan stanna om det är folk på leden..

N_sandstrom

Aktiv medlem
Igår var det trafikkaos i Stockholm, inte bara pga snön, utan för att någon var och promenerade på Essingeleden.

Det kan förekomma fotgängare där. Det betyder inte att det ska det.

Lite För Liten ligger extra bra till.
Man måste nämligen korsa andra leder för att ens komma dit.
Man vet garanterat vad man gör, det går inte att råka hamna där.

Antagligen får man en briljant idé om att svampen säkert är orörd där.

aben

Aktiv medlem
Jag är inte lika säker att alla vandrare upplever det lika välskyltat om de kommer in i området ute i terrängen. Militären brukar vara bra på det här med skyltar om tillträdesförbud vid skjut- och övningsfält men de är i princip de enda.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag är inte lika säker att alla vandrare upplever det lika välskyltat om de kommer in i området ute i terrängen. Militären brukar vara bra på det här med skyltar om tillträdesförbud vid skjut- och övningsfält men de är i princip de enda.
Du har aldrig läst om folk som ändå kommit och på militärt område, eller hur?

josofin

Aktiv medlem
Jag är inte lika säker att alla vandrar upplever det lika välskyltat om de kommer in i området ute i terrängen. Militären brukar vara bra på det här med skyltar om tillträdesförbud vid skjutfält och liknande anläggningar men de är i princip de enda.
Jag rekommenderar ett besök i JärvsöBikePark, det är riktigt roligt! Sen kan du återkomma med om du tror på riktigt att man hamnar på de lederna av misstag eller inte, under parkens öppettider.. Jag tror det inte!

ooms

Aktiv medlem
Det är enormt väl skyltat i JBP, bla att det är förbjudet att gå uppför backen/lederna och varningsskyltar av olika slag. Det finns inget fysiskt staket, men går man in/förbi på öppettid måste man vara både blind, döv och helt verklighetsfrånvänd om man inte ser aktiviteten som pågår.... Utanför Bikeparkens öppettider råder cykelförbud, då är det fritt fram att plocka svamp....
Ja, det är skyltat, men de har ju inget lagstöd för det. Allemansrätten gäller, även om man kan tycka det är olämpligt att andra vistas där. Det är egentligen samma diskussion som dyker upp här på happy när markägare eller jägare vill att andra håller sig borta vid skogsarbete resp. jakt. Då brukar det vara ett j-a liv här på happy, och det är denna dubbla måttstock jag reagerar på här.

Fundadores

Aktiv medlem
Ja, det är skyltat, men de har ju inget lagstöd för det. Allemansrätten gäller, även om man kan tycka det är olämpligt att andra vistas där. Det är egentligen samma diskussion som dyker upp här på happy när markägare eller jägare vill att andra håller sig borta vid skogsarbete resp. jakt. Då brukar det vara ett j-a liv här på happy, och det är denna dubbla måttstock jag reagerar på här.

Vid skidbackar räknas de markerade nedfarterna vid skidanläggningar som arbetsplats, och ingår därför inte i Allemansrätten. Skulle tro att detsamma gäller för en bikepark. Det är därför det bla är förbjuder med cykling efter stängning. Det är en arbetsplats.

aben

Aktiv medlem
Du har aldrig läst om folk som ändå kommit och på militärt område, eller hur?
Det kan inträffa, därför använder militären nästan alltid dessutom vakter när det skjuts skarpt. Tycker det väl illustrerar den poäng jag vill föra fram att för de som cyklar är det självklart och välskyltat men det är inte alls lika säkert att det uppfattas så av t.ex. vandrare som inte känner till området.

aben

Aktiv medlem
Vid skidbackar räknas de markerade nedfarterna vid skidanläggningar som arbetsplats, och ingår därför inte i Allemansrätten. Skulle tro att detsamma gäller för en bikepark. Det är därför det bla är förbjuder med cykling efter stängning. Det är en arbetsplats.
Men Järvsö skriver ju själv att vandrare kan och får(?) gå omkring där banorna finns, citerade det ovan.

Aron

Moderator
@aben
Järvsö är något helt annat än Genarp. Det går inte att jämföra de två. Det förstnämnda är en kommersiell cykelanläggning. Som jag nämnde tidigare kommer det en strid ström av cyklister på lederna. Och lederna ligger ofta nära varandra. Klippet är filmat en god bit upp i backen vilket innebär att fotgängarna hunnit möta många cyklister, och hunnit få en god uppfattning om hur det cyklas. Inte en chans att de inte har insett var de befinner sig. Hänsyn omfattar alla parter, men i detta exempel uppfyller inte fotgängarna sin del.

Lejon

Aktiv medlem
Ni som kör på de här banorna, för er är det ju väldigt enkelt att känna igen en sådan men så är det inte alls för andra. Jag tycker själv att jag är hyfsat intresserad av cykel och jag är inte alls säker på att jag direkt skulle se om det är en bana enbart för cyklister och där det cyklas i hög fart. Många mtb-leder är vandringsleder där cykling är tillåten, andra är leder för främst cykling men som också får användas för vandring. Lederna i Genarp t.ex. är sådan som jag uppfattat det och där anser jag vandrarna har företräde och att cykling inte bör ske med högre fart än att man kan stanna om det är folk på leden..
Promenerar man i Järvsö så vet man var man är och vad som pågår i skogen. Ingen som varit där eller på liknande ställen kan ha missat det.
Det förvånar mig storligen om någon människa som varit där skulle försvara ”rätten” att promenera på lederna.

aben

Aktiv medlem
Kanske bör säga att det här med att vissa jägare som tror att de kan avlysa skogen när de jagar är ett jädrans ofog och borde stävjas och då jagar själv och har många släktingar som jagar. Skogsarbete är en annan sak.

josofin

Aktiv medlem
Jag cyklar inte in i skogen om det står skyltar "pågående jakt", det kallas självbevarelsedrift... Det finns många saker/situationer här i livet som man måste förhålla sig till även om det inte är reglerat med lag. De flesta människor klarar av det.

DD88

Aktiv medlem
Är området inte inhägnat så är diverse skyltar mer eller mindre enbart uppmaningar till att hålla sig borta från spåren, sker en olycka så kollar man på omständigheterna men det är inte självklart att utövaren står utan skuld. Sitter det folk och fikar bakom ett dolt krön så är det kanske svårt att hävda oförsiktighet men kan utövaren anpassa farten vid passering så ska det ske, även om den inte har fart nog att klara nästa gap.

aben

Aktiv medlem
Jag cyklar inte in i skogen om det står skyltar "pågående jakt", det kallas självbevarelsedrift... Det finns många saker/situationer här i livet som man måste förhålla sig till även om det inte är reglerat med lag. De flesta människor klarar av det.
Jakt pågår året runt i många skogar, en del jägare/jaktlag sätter upp skyltar för att skrämma iväg andra för att de anser att dessa stör deras dyrt betalda jakt.

Lejon

Aktiv medlem
Jag minns det som att ganska många i de evigt återkommande jakt/cykling-trådarna och vandring/mtb-trådarna ändå delvis håller med dig om att man bör avstå från cykling vissa dagar under jakten och i övrigt visa hänsyn tex vid skogsarbete.
Men det finns förstås några högljudda på den andra flanken som till varje pris hävdar sin ”rätt”.

josofin

Aktiv medlem
Jakt pågår året runt i många skogar, en del jägare/jaktlag sätter upp skyltar för att skrämma iväg andra för att de anser att dessa stör deras dyrt betalda jakt.
Och det är jag tacksam för... Då kan jag välja att inte ta risken, även om jag har rätt att vara där..

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror inte någon hävdar att man ska cykla på dem om man har möjlighet att stanna.

Har ni sett en störtloppsåkare köra på en gubbe som går i banan? Inget kul.

jonte987

Aktiv medlem
Största hindret för att bygga xc leder, i alla fall i grevarnas Skåne, är att det stör viltet. Stör jakten också så får vi cykla på gamla soptippar som i stan.

aben

Aktiv medlem
Största hindret för att bygga xc leder, i alla fall i grevarnas Skåne, är att det stör viltet. Stör jakten också så får vi cykla på gamla soptippar som i stan.
Vid Genarp-Häckeberga cyklas det väl ganska mycket? Är själv där ibland och det är väldigt fina mtb-leder tycker jag, men inga banor som de i klippet förstås.

jonte987

Aktiv medlem
Vid Genarp-Häckeberga cyklas det väl ganska mycket? Är själv där ibland och det är väldigt fina mtb-leder tycker jag, men inga banor som de i klippet förstås.
Vita slingan är avtalad med markägare men på inget viss en bikepark eller avlyst. Den sammanfaller dessutom delvis med skåneleden.

På andra ställe har man dragit vita parallellt med vandringsleden för att undvika problem. Där kan man ibland möta vandrare 5m från vandringsleden. Det är bara att hälsa och se glad ut.

Utanför vita försiggår mycket skit som vi inte pratar om. Även detta gagnas av den sanktionerade leden som sväljer volymen.

ooms

Aktiv medlem
Det hävdas så ja, men för att det ska hålla juridiskt ska det vara inhägnat. Däremot kan man ju skriva in diverse villkor i avtalet folk ingår när de köper liftkort, men det gäller ju inte allmänheten.

Som jag skrev tidigare, det är precis samma situation som när en markägare vill stänga av mark för arbeten eller annat, eller när jägare vill att folk håller sig borta under jakt. Normala människor respekterar det, men det finns alltid de som ska hävda sin rätt och kan dyka upp ändå. Som markägare, jägare, och även bikepark-åkare måste man räkna med det.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Det hävdas så ja, men för att det ska hålla juridiskt ska det vara inhägnat. Däremot kan man ju skriva in diverse villkor i avtalet folk ingår när de köper liftkort, men det gäller ju inte allmänheten.

Som jag skrev tidigare, det är precis samma situation som när en markägare vill stänga av mark för arbeten eller annat, eller när jägare vill att folk håller sig borta under jakt. Normala människor respekterar det, men det finns alltid de som ska hävda sin rätt och kan dyka upp ändå. Som markägare, jägare, och även bikepark-åkare måste man räkna med det.
Och militär.
Har själv vart med om skjutövning som pausades i sista sekund för att någon hade råkat se motionärer som "råkat irra sig in"* på området.

*Hävdat sin rätt

marr

Moderator
Forumvärd

Alla markägare som vill stänga sin mark, bara för att då? Hävda sin orätt?

aben

Aktiv medlem
Man kan ju testa att försöka "hävda sin rätt" vid avlysta militärområden. Jag passerar och cyklar ofta på militära övnings- och skjutfält och i somras blev jag stoppad och fängslad när de upptäckte mig för att vakterna trodde att området var avlyst, men ett befäl gick in släppte mig fri efter ett tag för att området var faktiskt inte avlyst, det var först dagen efter som förbudet trädde ikraft och jag kollar alltid det noga innan jag passerar grindarna.

kais01

Aktiv medlem
Haha nått sånt..

Har råkat ut för liknande. Ytterst okul när man skjuter skarpt med grg och de kommer två på cykel, i målområdet.
på ett ställe på västkusten där jag cyklar återkommande går en liten skogsväg nödvändig för att ta sig vidare tvärs över en skjutbanevall.

det är sant.

bommar används. är det stängt väntar man en stund så kommer de och öppnar. men man känner sig inte så kaxig när man passerar varken då eller om bommarna redan är öppna.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det är en mycket dålig liknelse. Jag har cyklat mycket på vintern också, och inte fan skulle jag få för mig att klaga på att jag inte får cykla i skidbacken???

Topp