Slutet för fri Mtb-cykling i Hellas?

marr

Moderator
Forumvärd
Man kan ju testa att försöka "hävda sin rätt" vid avlysta militärområden. Jag passerar och cyklar ofta på militära övnings- och skjutfält och i somras blev jag stoppad och fängslad när de upptäckte mig för att vakterna trodde att området var avlyst, men ett befäl gick in släppte mig fri efter ett tag för att området var faktiskt inte avlyst, det var först dagen efter som förbudet trädde ikraft och jag kollar alltid det noga innan jag passerar grindarna.
Det där låter ytterst otroligt. Man har inte vakter som tror saker på fälten.

Man fängslar inte personer heller. Det får polisen sköta

aben

Aktiv medlem
på ett ställe på västkusten där jag cyklar återkommande går en liten skogsväg nödvändig för att ta sig vidare tvärs över en skjutbanevall.
Det närmsta jag varit en skjutolycka var under en militär mörkerskjutning mot figurmål. Vi hade eldtillstånd från skjutledningen för fältet, sköt upp en lysraket och målen var väl synliga mot snön 300 meter bort men något kändes inte rätt så jag/vi avstod trots kommandot eld! från befälet. Bara ett par sekunder senare bröt vakten via radion: Eld upphör! eld upphör!. De två mål vi såg var två värnpliktiga som tappat bort sig och på det avståndet hade jag inte missat!

voidolf

Aktiv medlem
OT som allt annat men de verkar ha haft problem med att fler och fler har gått upp för lederna i JBP i år. Det sitter extra skyltar nu. Folk har tydligen gått uppför Kristin. Bike parken räknas precis som skidbacken som anläggning så andra regler gäller där än i vanlig natur. Oavsett om man gillar det eller inte.
Riktigt läskig film från Lite För Liten. Klarade du hoppet? Lite extra broms där svampplockarna stod och man sitter i stenväggen... (nej jag har inte försökt hoppet sjölv men sett ett par läskiga near misses)

Texten ang. vandrare på lederna verkar komma från Järvsös hemsida, alltså inte bikeparkens, och gäller då de markerade XC-lederna. Där är det stig som vanligt och man får samsas (även om det finns stigar som är markerade som cykel-leder och stigar som är markerade som vandringsleder).

aben

Aktiv medlem
Det där låter ytterst otroligt. Man har inte vakter som tror saker på fälten.

Man fängslar inte personer heller. Det får polisen sköta
Du får väl tro vad du vill, men det låter inte som att du har egen erfarenhet från militärtjänstgöring. Det var en militärövning och de värnpliktiga vakterna kände inte till att området inte var avlyst dessutom trodde de att jag kanske ingick i övningen så de handlade helt korrekt när de tog mig i förvar, förutom då att han gick alldeles för nära utan riktig beredskap med sitt vapen. Jag testade honom lite och bad honom hålla min cykel när packningen skulle visiteras men den gick han inte på.

Min poäng var att hade området varit avlyst hade det inte varit lika roligt för min del.

marr

Moderator
Forumvärd
Du får väl tro vad du vill, men det låter inte som att du har egen erfarenhet från militärtjänstgöring. Det var en militärövning och de värnpliktiga vakterna kände inte till att området inte var avlyst dessutom trodde de att jag kanske ingick i övningen så de handlade helt korrekt när de tog mig i förvar, förutom då att han gick alldeles för nära utan riktig beredskap med sitt vapen. Jag testade honom lite och bad honom hålla min cykel när packningen skulle visiteras men den gick han inte på.

Min poäng var att hade området varit avlyst hade det inte varit lika roligt för min del.
Jag har jobbat grönt i över 10år.

Det låter fortfarande som fria fantasier...

aben

Aktiv medlem
Jag har jobbat grönt i över 10år.

Det låter fortfarande som fria fantasier...
Exakt vad påstår du är fria fantasier? Jag tycker ditt inlägg är direkt otrevligt och kommer rapportera det.

Är det något som låter som fantasi är det när du påstår att du arbetat inom militären i över 10 år och inte ens vet hur man övar.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Texten ang. vandrare på lederna verkar komma från Järvsös hemsida, alltså inte bikeparkens, och gäller då de markerade XC-lederna. Där är det stig som vanligt och man får samsas (även om det finns stigar som är markerade som cykel-leder och stigar som är markerade som vandringsleder).
Du har fel, texten finns på JBP:s sida om ”säkerhet och regler” och riktar sig till dess besökare:

Lejon

Aktiv medlem
Det är ett direkt oförskämt inlägg tycker jag. Vet man inte hur en militärövning går till eller reglerna för de här övningsfälten tycker jag man borde avstå från att skriva strunt.
Edit: ursäkta, det var onödigt otrevligt av mig. Meningslöst att argumentera kring det.

voidolf

Aktiv medlem

aben

Aktiv medlem
Jo jag förstår att du tycker det låter oförskämt, men jag hade först tänkt skriva ”lögn” vilket kändes lite väl otrevligt, sen övervägde jag ”missförstånd” men det kändes lite väl klent. Fantasi kändes mer rätt, det indikerar att jag tycker det du skrev låter helt orimligt men samtidigt lämnar jag en öppning för att det ändå kan vara så att du tror på det du skrev på riktigt.
Klarar du av att säga vad det är du inte tror på eller är det över din förmåga?

Lejon

Aktiv medlem
Klarar du av att säga vad det är du inte tror på eller är det över din förmåga?
Jag tror inte du blev fängslad av vakter. Att du blev felaktigt stoppad och avhyst kan jag ju inte veta något om, det har jag ingen anledning att betvivla.
Men om du blev felaktigt fängslad av vakter hoppas jag du tog den saken vidare rättsligt.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Du har fel, texten finns på JBP:s sida om ”säkerhet och regler” och riktar sig till dess besökare:
Inte riktat till ooms direkt, men observera att det där är utdrag ur "Slao:s lilla gröna" och gäller generellt över hela landet.
Just i Järvsö Bike Park finns det inga leder som är tänkta att delas mellan vandrare och cyklister, men det kan finnas på andra håll i landet.

marr

Moderator
Forumvärd
Exakt vad påstår du är fria fantasier? Jag tycker ditt inlägg är direkt otrevligt och kommer rapportera det.

Är det något som låter som fantasi är det när du påstår att du arbetat inom militären i över 10 år och inte ens vet hur man övar.
Det är mycket som inte stämmer.

Tex. "vakter på fältet" samt att de inte visste om fältet var avlyst eller ej. Låter ytterst märkligt.

Möjligen nån randon värnpliktig som pratade med dig, tills någon blågul sa till dem att inte prata med dig längre. Men att de fänglsade dig?
Hur gick det till? Enligt vilken lag? Hade de skyddsvakts förordnande?

aben

Aktiv medlem
Jag tror inte du blev fängslad av vakter. Att du blev felaktigt stoppad och avhyst kan jag ju inte veta något om, det har jag ingen anledning att betvivla.
Men om du blev felaktigt fängslad av vakter hoppas jag du tog den saken vidare rättsligt.
Om du tror att man bara blir avhyst om man cyklar in på ett avlyst område så är du ganska naiv, det gällde inte när jag gjorde militärtjänsten och det lär inte gälla idag heller. En person som bara dyker upp där tas i förvar och förhörs och sedan kan det säkert gå till åtal om det bedöms som avsiktligt.

Fängslad låter kanske dramatiskt, tagen i förvar är det som sker. I mitt fall var det inte så värst lång tid eftersom befälet dök upp ganska fort och bröt. Varför skulle jag anmäla det och driva någon rättshaveristisk process? Låter helt befängt, jag har absolut inget att anmärka på deras agerande.

ooms

Aktiv medlem
Inte riktat till ooms direkt, men observera att det där är utdrag ur "Slao:s lilla gröna" och gäller generellt över hela landet.
Just i Järvsö Bike Park finns det inga leder som är tänkta att delas mellan vandrare och cyklister, men det kan finnas på andra håll i landet.
Ingen har väl påstått att lederna är tänkta att delas med andra? Däremot kan andra dyka upp eftersom det inte är ett avlyst/inhägnat område. Det måste utövaren vara beredd på.
Och jo, även om det är ett utdrag ur Slaos lilla gröna så hänvisar ju JBP till den som en del av sina regler. Där står f.ö. också att den som kommer uppifrån har väjningsplikt.

Lejon

Aktiv medlem
Om du tror att man bara blir avhyst om man cyklar in på ett avlyst område så är du ganska naiv, det gällde inte när jag gjorde militärtjänsten och det lär inte gälla idag heller. En person som bara dyker upp där tas i förvar och förhörs och sedan kan det säkert gå till åtal om det bedöms som avsiktligt.

Fängslad låter kanske dramatiskt, tagen i förvar är det som sker. I mitt fall var det inte så värst lång tid eftersom befälet dök upp ganska fort och bröt. Varför skulle jag anmäla det och driva någon rättshaveristisk process? Låter helt befängt, jag har absolut inget att anmärka på deras agerande.
Du blev alltså (felaktigt) stoppad och avhyst av militär personal som de flesta skulle beskriva det.
Att säga att man blivit ”fängslad av vakter” innebär för de flesta något annat, men jag förstår din beskrivning nu.

marr

Moderator
Forumvärd

Cyklar du in på ett avlyst område så blir det en polisiär fråga direkt.

Militären kommer inte fängsla dig eller förhöra dig. Möjligen kvarhålla dig på fältet tills polis anländer och tar över.

aben

Aktiv medlem
Det är mycket som inte stämmer.

Tex. "vakter på fältet" samt att de inte visste om fältet var avlyst eller ej. Låter ytterst märkligt.

Möjligen nån randon värnpliktig som pratade med dig, tills någon blågul sa till dem att inte prata med dig längre. Men att de fänglsade dig?
Hur gick det till? Enligt vilken lag? Hade de skyddsvakts förordnande?
Jag tror faktiskt inte på dig när du skriver att du arbetat inom militären men inte vet att man har vakter, det är liksom nästan det mest grundläggande. Vad har du arbetat som?

I det här fallet är det ett övningsfält som är avlyst under nästan alla övningar som hålls där, övningsfältet var också avlyst veckan efter på grund av övningen men inte söndagen innan när jag passerade genom, så det är inte det minsta underligt att de värnpliktiga vakterna trodde det. Dessutom kom jag från "bakvägen" så jag cyklade ganska långt in innan de upptäckte mig.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag tror faktiskt inte på dig när du skriver att du arbetat inom militären men inte vet att man har vakter, det är liksom nästan det mest grundläggande. Vad har du arbetat som?

I det här fallet är det ett övningsfält som är avlyst under nästan alla övningar som hålls där, övningsfältet var också avlyst veckan efter på grund av övningen men inte söndagen innan när jag passerade genom, så det är inte det minsta underligt att de värnpliktiga vakterna trodde det. Dessutom kom jag från "bakvägen" så jag cyklade ganska långt in innan de upptäckte mig.
Ok, så du cyklade på en infartspost med värnpliktiga på övning. Eventuellt trodde de att du ingick i övningen och du fick stanna ett par minuter till blågul gjorde klart att du inte ingick i övningen?

aben

Aktiv medlem
Cyklar du in på ett avlyst område så blir det en polisiär fråga direkt.

Militären kommer inte fängsla dig eller förhöra dig. Möjligen kvarhålla dig på fältet tills polis anländer och tar över.
Och det vet du? Jag har själv gjort vakttjänstgöring och så hanterades inte de fall vi hade trots att det var betydligt känsligare område som bevakades. Innan det gick vidare till polis gjordes ett förhör där vaktchefen, eller möjligen vakthavande befäl på regementet tog beslutet att det skulle gå vidare och polis inkopplas, i de två fall jag personligen var med om gick inget vidare utan de släpptes eftersom det var missförstånd. Tror inte det skiljer sig mot hur vettiga befäl hanterar liknande idag.

marr

Moderator
Forumvärd
Och det vet du? Jag har själv gjort vakttjänstgöring och så hanterades inte de fall vi hade trots att det var betydligt känsligare område som bevakades. Innan det gick vidare till polis gjordes ett förhör där vaktchefen, eller möjligen vakthavande befäl på regementet tog beslutet att det skulle gå vidare och polis inkopplas, i de två fall jag personligen var med om gick inget vidare utan de släpptes eftersom det var missförstånd. Tror inte det skiljer sig mot hur vettiga befäl hanterar liknande idag.
Ja jag vet hur det går till....

ybs

Aktiv medlem
Jag skulle tro att gravel-cyklandet nog har rätt mycket med det här att göra. Ungefär som om en regel kom på sjön för alla båtar när det egentliga problemet var en viss typ av båt.

Hör ni det era gravel-galningar!!! He he

Som många skriver så träffar man nästan aldrig vandrare i skogen. Det kommer några sura 68:or med skepparkrans och tidningen hem & hyra under armen men i övrigt är det ju hur lugnt som helst.

Då tycker jag det är värre som igår på fiskartorpet. En tjej joggar i mtb-spåret och är antingen döv eller lyssnar på rave. Jag visslar och "skriker" och cyklar bakom henne i 500 meter innan jag cyklade om. Hon såg helt borta ut. Sen när jag äntligen får upp momentum så möter jag en äldre xc-räv som cyklar i fel riktning.

aben

Aktiv medlem
Ok, så du cyklade på en infartspost med värnpliktiga på övning. Eventuellt trodde de att du ingick i övningen och du fick stanna ett par minuter till blågul gjorde klart att du inte ingick i övningen?
Varför inte läsa det jag skriver istället och utgå från det? Jag skrev klart och tydligt att jag inte avvisades av vakten vid grinden utan kom från andra hållet "bakvägen" och inifrån övningsfältet när jag upptäcktes.

Visst det var inte så värst lång stund, en kvart kanske innan befälet kom. Men det hör inte hit, min poäng var att man testar inte att gå in på militära områden som är avlysta.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Varför inte läsa det jag skriver istället och utgå från det? Jag skrev klart och tydligt att jag inte avvisades av vakten vid grinden utan kom från andra hållet "bakvägen" och inifrån övningsfältet när jag upptäcktes.
En infartspost behöver inte vara en grind...

aben

Aktiv medlem
Tycker sådana här påhopp och i synnerhet från en moderator är riktigt trista, det gör det betydligt tråkigare att skriva här på forumet. Är det så att man inte förstår så kan fråga hövligt och få det förklarat för sig istället för att lägga in andra betydelser i det skrivna och själv komma med tvärsäkra men helt tokiga påståenden. Och ännu tråkigare blir det med personer som inte ens har vett att be om ursäkt.

Att jag råkade cykla in i en militärövning, blev stoppad och tagen i förvar av två värnpliktiga vakter som trodde övningsfältet var avlyst är inget alls konstigt men en trevlig historia att berätta. Jag tyckte själv det var kul när det hände, med vapen riktade mot mig, fick cykeln visiterad och allt. Fast jag var en liten aning skakis ändå att jag trots allt kanske läst fel på anslagstavlan så att området var avlyst.

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Märklig pseudodiskussion där begreppen blandas ihop. Jag tror inte att det är någon som har synpunkter på att man plockar bär/svamp/promenerar i skogen intill DH-lederna. Inte heller att man går en liten bit på dem så länge man är uppmärksam och kliver av i god tid när det kommer åkare. Det handlar inte om allmän tillgänglighet utan om att visa personer lägger sunt förnuft åt sidan och utsätter sig själv och andra för fara. För att använda tidigare exempel i tråden vore det som att någon cyklade ut på en skjutbana när de hör skottlossning, rakt framför en skogsskördare där sågspånet sprutar eller ut på ett hygge när man ser någon på pass i jakttornet. Blanda inte ihop oansvariga beteenden med allmänna tillgänglighetsfrågor.

aben

Aktiv medlem
Märklig pseudodiskussion där begreppen blandas ihop. Jag tror inte att det är någon som har synpunkter på att man plockar bär/svamp/promenerar i skogen intill DH-lederna. Inte heller att man går en liten bit på dem så länge man är uppmärksam och kliver av i god tid när det kommer åkare. Det handlar inte om allmän tillgänglighet utan om att visa personer lägger sunt förnuft åt sidan och utsätter sig själv och andra för fara. För att använda tidigare exempel i tråden vore det som att någon cyklade ut på en skjutbana när de hör skottlossning, rakt framför en skogsskördare där sågspånet sprutar eller ut på ett hygge när man ser någon på pass i jakttornet. Blanda inte ihop oansvariga beteenden med allmänna tillgänglighetsfrågor.
Min poäng i flera inlägg har varit att det kan tyckas självklart för de som själv cyklar där att det helt plötsligt kan komma en cyklist i mycket hög fart på dessa banor men jag tror det är många andra, vanliga cyklister och icke-cyklister, som inte alls är bredda på det för det skiljer sig så mycket från hur de flesta cyklar. I klippet som visades handlade det närmast om bråkdelen av en sekund. Jag tycker inte det handlar om bristande sunt förnuft.

Aron

Moderator
Min poäng i flera inlägg har varit att det kan tyckas självklart för de som själv cyklar där att det helt plötsligt kan komma en cyklist i mycket hög fart på dessa banor men jag tror det är många andra, vanliga cyklister och icke-cyklister, som inte alls är bredda på det för det skiljer sig så mycket från hur de flesta cyklar. Jag tycker inte det handlar om bristande sunt förnuft.
Som jag och flera andra försökt förklara flera gånger i tråden så finns det inte en chans att fotgängarna i filmen lyckats ta sig till den aktuella platsen utan att passera flera leder och se massor av åkare farande i hög fart till höger och vänster. De vet mycket väl att de är i en bikepark och att folk åker fort. Om du aldrig åkt park kan du inte luta dig mot egna erfarenheter för att tolka vad som sker. En bikepark är inte som skogsdungen hemmavid.

aben

Aktiv medlem
Som jag och flera andra försökt förklara flera gånger i tråden så finns det inte en chans att fotgängarna i filmen lyckats ta sig till den aktuella platsen utan att passera flera leder och se massor av åkare farande i hög fart till höger och vänster. De vet mycket väl att de är i en bikepark och att folk åker fort. Om du aldrig åkt park kan du inte luta dig mot egna erfarenheter för att tolka vad som sker. En bikepark är inte som skogsdungen hemmavid.
Jag kollade på klippet en gång till och det handlade om en dryg sekund de hade på sig att flytta sig, vilket de också gjorde, innan cyklisten passerade. Det går ruskigt fort.

Min uppfattning är att bikeparken som anlagt och driver de här spåren är ansvarig och att det utan andra säkerhetsåtgärder.är tveksamt att ha den här typen av höghastighetsbanor i ett område som är öppet för vandring och annat friluftsliv.

kais01

Aktiv medlem
vandrare finner alltså nöje i att toka runt i deras bikepark. men vem vet, de kanske har haft detta som sitt eget vandringsområde i decennier innan cyklisterna och hoppen kom dit.

man kan definitivt diskutera vandrarnas brist på omdöme i det här fallet, men oavsett kan jag tycka det vore lämpligt att remsa av landningszonerna?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Sista gångerna jag var uppe i höstas så fanns det en bunt nya band uppsatta.

Vet inte hur det såg ut vid just den leden, den ger jag mig inte in på, men dessa bärplockare kanske hade lite effekt..

aben

Aktiv medlem
Enligt kartan över nedfarter är det bara en led som behöver passeras och den är dessutom grön som väl betyder att det är den allra enklaste och långsammaste och för typ barn och nybörjare? Men jag lämnar det här ämnet, jag har gett min syn och det känns inte meningsfullt att fortsätta skriva.

salle

Aktiv medlem
Konsensus i tråden verkar vara att vi placerar ut skyltar i hellas om att jakt pågår, några får agera vakter och att vi sätter upp band runt hela skiten. Tycker vi även kallar det en manifestation.

grondahl

Aktiv medlem
Hoppas de som anlägger mtb-spåret vet vad de pysslar med. Tror att väldigt få som finner nöje i Hellas blir superpepp på en alltför lättcyklad slinga, speciellt om det redan ingår grusväg i sträckan. Anlägger man en rolig slinga med ex lite doserade kurvor, lite krux med b-linjer etc så kan det säkert dra en hel del trafik från övriga leder

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hälsostatus på tråden frågas?

Vi har alltså ett antal som inte verkar cykla i Hellas som stridspittar sig om hur en militärövning skall gå till på bästa sätt.
De lägger dessutom krut (höhö) på att förklara hur cykling skall gå till i Järvsö utan att, som det verkar, ha varit där heller.

Har jag fattat det rätt nu?

jonte987

Aktiv medlem
Hoppas de som anlägger mtb-spåret vet vad de pysslar med. Tror att väldigt få som finner nöje i Hellas blir superpepp på en alltför lättcyklad slinga, speciellt om det redan ingår grusväg i sträckan. Anlägger man en rolig slinga med ex lite doserade kurvor, lite krux med b-linjer etc så kan det säkert dra en hel del trafik från övriga leder
Ska inte vara några problem. Står ju längre upp att det är delegerat till en sommarjobbare.

Topp