Super! Hoppas inte ni missar dom två viktigaste frågorna från en drivande part i tråden, dvs hur vida vi kommer kunna cykla under alla militärövningar som pågår i Nackareservatet och kantarellstatus i leden lite för liten i järvsö bikepark 33 mil från Hellas.Happy försöker få tag på Nacka kommun för att reda ut den här frågan och få svar på det vi cyklister undrar över, jag hoppas få till det under början på veckan här och komma med en uppdatering.
Korrekt.Men man får alltså cykla i Hellas?
Ja, varför inte dra hela vilse och någon av alla stigar som finns där tillbaka sista sträckan? JajaNu finns den föreslagna offciella stigen i Hellas/Erstavik på Trailforks. Har länkat in Nacka kommuns skrivelese där. I mina ögon fina stiger men lite trist med sträckorna på grusväg.
https://www.trailforks.com/route/mountainbikeled-nacka-kommun/
Fast målgruppen för det här är väl knappast "någon med genuint MTB-intresse" utan det brukar väl alltid vara nybörjare, familjer med barn etc som är målgruppen när kommunen gör något.Hoppas det inte "byggs" nåt alls eftersom det är befintliga, naturliga stigar som funkar fint som de är. Visst, man kan lägga sten i surhål och sånt, men det kan ju vem som helst göra när som helst.
Är mest fascinerad över hur nån kan tro att någon med genuint MTB-intresse kommer att bry sig om detta. En synnerligen kort slinga med bland de enklaste stigar man kan hitta i området, och sen ändå hälften grusväg. Totalt antiklimax.
Jag är inte upprörd, jag tror bara att förväntningarna kommer vara att cyklister i allmänhet ska vara glada över att de fått en "egen stig". Vilket såklart inte kommer hända.Fast målgruppen för det här är väl knappast "någon med genuint MTB-intresse" utan det brukar väl alltid vara nybörjare, familjer med barn etc som är målgruppen när kommunen gör något.
Jag kan inte riktigt bli upprörd över det här. Alla kommer ändå att fortsätta som idag. De som det kanske blir mest synd om är de som bara cyklar typ blåa och gröna och som kan få mer attityd av fotgängarna som tycker att cyklisterna ska hålla sig på "sin" stig. Alla andra som håller till på småstigarna runt om ser ju nästan aldrig en människa.
Ibland kan jag sakna något flowigt med lite berms eller så. Finns ju lite stigar där det är lättare att hålla lite rull bortåt sandasjön och strålsjön. Flowba är en av mina favoritsträckor, väldigt kort men naggande god.Jag tycker det vore bra med flowspår i hellas. Typ nåt liknande Hacksta som Niclas Skoog byggde åt Å-berga kommun.
Finns ju inga riktigt bra ställen där man kan ta med nybörjare. Bara bröt överallt, kul för oss som kan cykla, men svårt annars.
Men det krävs ju att nån som har koll är med och bygger, annars blir det såklart fiasko.
Ja, att Mossad kan bli "enkelriktad" norrut är en så stor inskränkning i hellas-cyklingen att det i sig diskvalificerar hela planen, imho.Det ska alltså vara enkelriktat... Leden går medsols dvs uppför ”Mossad” och ”Mot Gröna”. Det känns suboptimalt. Jag gillar att cykla åt andra hållet där.
Den dragningen var ju lite märklig. Och 30% stora grusvägar!? Nån har förväxlat MTB och gravel. :DNu finns den föreslagna offciella slingan/stigen i Hellas/Erstavik på Trailforks. Har länkat in Nacka kommuns skrivelse där. I mina ögon fina stiger men lite trist med sträckorna på grusväg.
Nu var det jag som ritade upp den rutten efter kartan i skrivelsen, inte någon i Nacka kommun. Kanske lite förhastat med tanke på att Happys forum är snabbare än Lucky Luke att dra puffran 🙂Nu finns den föreslagna offciella slingan/stigen i Hellas/Erstavik på Trailforks. Har länkat in Nacka kommuns skrivelse där. I mina ögon fina stiger men lite trist med sträckorna på grusväg.
Jag kan komplettera mina frågor till Nacka kommun med den.Oavsett riktning på enkelriktningen står jag för mitt domslut. Stig Malm och Vilse/Mathieu van der Poel, och även Mossad förtjänar alla att kunna cyklas åt båda hållen, även om Mossad norrut är att stryka sig själv mothårs.
Har aldrig kör den åt det hållet, den är ju väldigt trevlig med nedlut att knyta ihop med två tornen, roswell o area 51 osv... så... ja....Ja, att Mossad kan bli "enkelriktad" norrut är en så stor inskränkning i hellas-cyklingen att det i sig diskvalificerar hela planen, imho.
Eller för att tala ren svenska: Fuck you Nacka!
Ja, det är ju bra. Fast det hade varit ännu bättre om dom dragit om leden 50 meter söderut, över berget.Noterade igår att geggastigen, gröna ute på Erstavik, var spångad. Har undrat i 20 år när det skulle ske. 😀
Har tagit några rundor över berget. Brant upp från öster, magiska hällar däruppe. Ramlar ut mot grusvägen i väster i ett vassträsk med brunstgrop. Som vandringsled är jag tveksam och med allt vilt däruppe lämnar jag det gärna till dem.Ja, det är ju bra. Fast det hade varit ännu bättre om dom dragit om leden 50 meter söderut, över berget.
Spänger är ingen hållbar lösning.
Visa bilaga 598781
Värt att notera är att jag ritade upp sträckningen på Trailforks efter den något luddiga kartan i Nacka kommuns skrivelse, den borde stämma bra men kan naturligtvis skilja sig från verkligheten på några sträckor. Men deras tanke är som sagt att följa redan befintliga stigar och grusvägar.Värt att påpeka kring artikeln (om det inte redan är gjort) och rutten som är upplagd på Trailforks. Den tänkta slingan går INTE i Nackareservatet. Den ligger i Nacka kommun men inte inom reservatets gränser. Vänligen rätta rubriken och övriga felaktiga påstående i artikeln. Se bild ifrån Trailforks på rutten med kartlagret OSM. Min brandgula pil pekar på reservatsgränsen.
Visa bilaga 598735
Noterar att sträckningen går på flera stigar där underlaget knappast lämpar sig för kraftigt ökad trafik. Vilses vitmossor och blötfläckar kommer möjligen slitas än hårdare. Klättra baklänges uppför Mossad känns också tveksamt, därtill startar klättringen i ett legendariskt surhål.Värt att notera är att jag ritade upp sträckningen på Trailforks efter den något luddiga kartan i Nacka kommuns skrivelse, den borde stämma bra men kan naturligtvis skilja sig från verkligheten på några sträckor. Men deras tanke är som sagt att följa redan befintliga stigar och grusvägar.
Ändrat rubriken också.
Noterar att sträckningen går på flera stigar där underlaget knappast lämpar sig för kraftigt ökad trafik. Vilses vitmossor och blötfläckar kommer möjligen slitas än hårdare. Klättra baklänges uppför Mossad känns också tveksamt, därtill startar klättringen i ett legendariskt surhål.
Jag är skeptisk.
Ja jag smög runt på Vilse idag. Sakta och försiktigt. Var tvungen att hålla mig i de tre hjulspår som fanns. Med 26” SS tog det snabbt stopp i skaren. Det kändes lite exklusivt. Ska det tas KOM på ”Hellasrundan” blir det något annat.Jag brukar köra Mossad i den riktningen. Det går bra, förutom ett trixig step-up i mitten. Men håller med att surhålet är problematiskt. Kanske bygger man ett spång där?
Vilse är ett riktigt dåligt val i dålig väder. Genvägar blir också populära där, men kanske finns alla mögliga genvägar redan?
Nu är det ju bara ord som du säger men enkelriktat var det ord Fredrik på Nacka kommun använde sig av när vi pratade. Sedan har jag extremt svårt att se att man ska kunna efterleva det i någon högre utsträckning, det här är ju knappast en bike park eller ett byggt trail center à la Trysil. Min uppfattning är att det här snarare handlar om att göra det enklare för mindre vana cyklister att hitta ut i området och komma igång att cykla, och på det sättet kanalisera en viss del av trafiken till ett begränsat område.Noterar också i artikeln att det pratas om enkelriktning och inte rekommendation som i ursprungliga artikeln i tråden. Kanske är det bara ord, men jag hoppas att det framgår tydligt att det är just en rekommendation på skyltarna.
Även om jag fattar precis vad du menar (och kan hålla med om principen) så är det svårt att ha en direkt åsikt gentemot markägarna när stigarna mest troligt är byggda utan deras medgivande, oavsett om det handlar om privat mark eller kommunal sådan.Tycker vidare att det är på ren svenska jävligt fräckt att bara ta befintliga stigar som folk gjort på det här sättet. Betydligt snyggare hade varit att lägga lite extra på att röja upp nya stigar där det idag är skog istället för att bredda utbudet. Jag tycker inte att man har rätt att dra om stigar som andra byggt hur som helst, även om Vilse som det väl främst handlar om här redan är ganska hårt åtgången.
Nä men lite känsla för feelingen kan man väl begära? Ska de inte bygga något jäkla tivoli är ju masterna som område bland det minst nybörjarvänliga i hela skogen.Nu är det ju bara ord som du säger men enkelriktat var det ord Fredrik på Nacka kommun använde sig av när vi pratade. Sedan har jag extremt svårt att se att man ska kunna efterleva det i någon högre utsträckning, det här är ju knappast en bike park eller ett byggt trail center à la Trysil. Min uppfattning är att det här snarare handlar om att göra det enklare för mindre vana cyklister att hitta ut i området och komma igång att cykla, och på det sättet kanalisera en viss del av trafiken till ett begränsat område.
Även om jag fattar precis vad du menar (och kan hålla med om principen) så är det svårt att ha en direkt åsikt gentemot markägarna när stigarna mest troligt är byggda utan deras medgivande, oavsett om det handlar om privat mark eller kommunal sådan.
Ur hållbarhetssynpunkt hade ju det bästa varit att börja från scratch och bygga en led som hela tiden har rätt lutning och går på så torr mark som möjligt än att försöka anpassa redan befintliga stigar, det är ett rätt svårt uppdrag som sällan blir riktigt bra.
Ja för fasen, det är väl det minsta man kan begära i det här fallet. Jag håller inte med om allt som Nacka kommun säger, jag förmedlade bara det dom säger i artikelform utan att lägga in mitt personliga tyckande i det.Nä men lite känsla för feelingen kan man väl begära? Ska de inte bygga något jäkla tivoli är ju masterna som område bland det minst nybörjarvänliga i hela skogen.
Nej självklart kommer det inte handla om repressalier för folk som kör åt fel håll, men det är ju bra om inte folk räknar med att delar är enkelriktade. När folk jagar Stravasegment är det ändå bra att de är medveten om att bara för att man kör åt rätt håll gäller vanligt hyfs. Ett längdskidsspår är annorlunda och om någon kör åt fel håll där tycker jag att man kan gorma och begära att de flyttar på sig bäst man vill. Om ni förstår hur jag menar.Nu är det ju bara ord som du säger men enkelriktat var det ord Fredrik på Nacka kommun använde sig av när vi pratade. Sedan har jag extremt svårt att se att man ska kunna efterleva det i någon högre utsträckning, det här är ju knappast en bike park eller ett byggt trail center à la Trysil. Min uppfattning är att det här snarare handlar om att göra det enklare för mindre vana cyklister att hitta ut i området och komma igång att cykla, och på det sättet kanalisera en viss del av trafiken till ett begränsat område.
Även om jag fattar precis vad du menar (och kan hålla med om principen) så är det svårt att ha en direkt åsikt gentemot markägarna när stigarna mest troligt är byggda utan deras medgivande, oavsett om det handlar om privat mark eller kommunal sådan.
Ur hållbarhetssynpunkt hade ju det bästa varit att börja från scratch och bygga en led som hela tiden har rätt lutning och går på så torr mark som möjligt än att försöka anpassa redan befintliga stigar, det är ett rätt svårt uppdrag som sällan blir riktigt bra.
Förstår jag dig rätt att du alltså är sur över att Nacka kommun, i samarbete med markägaren, märker upp en stig som nån tjomme, utan samråde med markägaren, dragit upp?Tycker vidare att det är på ren svenska jävligt fräckt att bara ta befintliga stigar som folk gjort på det här sättet. Betydligt snyggare hade varit att lägga lite extra på att röja upp nya stigar där det idag är skog istället för att bredda utbudet. Jag tycker inte att man har rätt att dra om stigar som andra byggt hur som helst, även om Vilse som det väl främst handlar om här redan är ganska hårt åtgången.