Slutet för fri Mtb-cykling i Hellas?

Vikdork

Aktiv medlem
Happy försöker få tag på Nacka kommun för att reda ut den här frågan och få svar på det vi cyklister undrar över, jag hoppas få till det under början på veckan här och komma med en uppdatering.
Super! Hoppas inte ni missar dom två viktigaste frågorna från en drivande part i tråden, dvs hur vida vi kommer kunna cykla under alla militärövningar som pågår i Nackareservatet och kantarellstatus i leden lite för liten i järvsö bikepark 33 mil från Hellas.

mikaeljc

Aktiv medlem
Fy fan vad jag ångrar att jag la upp klippet i inlägget. Vad fan har den här diskussionen med cykling i Hellas att göra? Happy är verkligen inte vad det var för 10 år sedan.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag ser inte ens problemet i klippet så förstår inte heller vad man blir upprörd över. De var vid sidan av spåret och gott om plats? Visst att cyklisten kanske inte hann se att det var gott om plats och därför reagerade, men 🤷‍♂️

UprightCitizen

Aktiv medlem

Scut

Aktiv medlem
Om det nu ska byggas så hoppas att den nya byggs likt de i Sigtuna så finns det en bra dränerad led när det är träsktider på närliggade stigar.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Hoppas det inte "byggs" nåt alls eftersom det är befintliga, naturliga stigar som funkar fint som de är. Visst, man kan lägga sten i surhål och sånt, men det kan ju vem som helst göra när som helst.

Är mest fascinerad över hur nån kan tro att någon med genuint MTB-intresse kommer att bry sig om detta. En synnerligen kort slinga med bland de enklaste stigar man kan hitta i området, och sen ändå hälften grusväg. Totalt antiklimax.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Hoppas det inte "byggs" nåt alls eftersom det är befintliga, naturliga stigar som funkar fint som de är. Visst, man kan lägga sten i surhål och sånt, men det kan ju vem som helst göra när som helst.

Är mest fascinerad över hur nån kan tro att någon med genuint MTB-intresse kommer att bry sig om detta. En synnerligen kort slinga med bland de enklaste stigar man kan hitta i området, och sen ändå hälften grusväg. Totalt antiklimax.
Fast målgruppen för det här är väl knappast "någon med genuint MTB-intresse" utan det brukar väl alltid vara nybörjare, familjer med barn etc som är målgruppen när kommunen gör något.

Jag kan inte riktigt bli upprörd över det här. Alla kommer ändå att fortsätta som idag. De som det kanske blir mest synd om är de som bara cyklar typ blåa och gröna och som kan få mer attityd av fotgängarna som tycker att cyklisterna ska hålla sig på "sin" stig. Alla andra som håller till på småstigarna runt om ser ju nästan aldrig en människa.

Makten

Aktiv medlem
Fast målgruppen för det här är väl knappast "någon med genuint MTB-intresse" utan det brukar väl alltid vara nybörjare, familjer med barn etc som är målgruppen när kommunen gör något.

Jag kan inte riktigt bli upprörd över det här. Alla kommer ändå att fortsätta som idag. De som det kanske blir mest synd om är de som bara cyklar typ blåa och gröna och som kan få mer attityd av fotgängarna som tycker att cyklisterna ska hålla sig på "sin" stig. Alla andra som håller till på småstigarna runt om ser ju nästan aldrig en människa.
Jag är inte upprörd, jag tror bara att förväntningarna kommer vara att cyklister i allmänhet ska vara glada över att de fått en "egen stig". Vilket såklart inte kommer hända.

Men ja, allt kommer fortsätta som vanligt. Möjligen med ökade konflikter då, till ingen som helst nytta.

Lingon

Aktiv medlem
Jag tycker det vore bra med ett flowspår i hellas. Typ nåt liknande Hacksta som Niclas Skoog byggde åt Å-berga kommun.
Finns ju inga riktigt bra ställen där man kan ta med nybörjare. Bara bröt överallt, kul för oss som kan cykla, men svårt annars.

Men det krävs ju att nån som har koll är med och bygger, annars blir det såklart fiasko.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag tycker det vore bra med flowspår i hellas. Typ nåt liknande Hacksta som Niclas Skoog byggde åt Å-berga kommun.
Finns ju inga riktigt bra ställen där man kan ta med nybörjare. Bara bröt överallt, kul för oss som kan cykla, men svårt annars.

Men det krävs ju att nån som har koll är med och bygger, annars blir det såklart fiasko.
Ibland kan jag sakna något flowigt med lite berms eller så. Finns ju lite stigar där det är lättare att hålla lite rull bortåt sandasjön och strålsjön. Flowba är en av mina favoritsträckor, väldigt kort men naggande god.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det ska alltså vara enkelriktat... Leden går medsols dvs uppför ”Mossad” och ”Mot Gröna”. Det känns suboptimalt. Jag gillar att cykla åt andra hållet där.
Ja, att Mossad kan bli "enkelriktad" norrut är en så stor inskränkning i hellas-cyklingen att det i sig diskvalificerar hela planen, imho.
Eller för att tala ren svenska: Fuck you Nacka!

Lingon

Aktiv medlem

Glisseur

Redaktör
Nu finns den föreslagna offciella slingan/stigen i Hellas/Erstavik på Trailforks. Har länkat in Nacka kommuns skrivelse där. I mina ögon fina stiger men lite trist med sträckorna på grusväg.

https://www.trailforks.com/route/mountainbikeled-nacka-kommun/
Nu var det jag som ritade upp den rutten efter kartan i skrivelsen, inte någon i Nacka kommun. Kanske lite förhastat med tanke på att Happys forum är snabbare än Lucky Luke att dra puffran 🙂

Artikel med svar från Nacka kommun är på ingång, jag inväntar lite förtydliganden från Fredrik Sandell innan den går ut men hoppas det blir väldigt snart.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Oavsett riktning på enkelriktningen står jag för mitt domslut. Stig Malm och Vilse/Mathieu van der Poel, och även Mossad förtjänar alla att kunna cyklas åt båda hållen, även om Mossad norrut är att stryka sig själv mothårs.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Ja, att Mossad kan bli "enkelriktad" norrut är en så stor inskränkning i hellas-cyklingen att det i sig diskvalificerar hela planen, imho.
Eller för att tala ren svenska: Fuck you Nacka!
Har aldrig kör den åt det hållet, den är ju väldigt trevlig med nedlut att knyta ihop med två tornen, roswell o area 51 osv... så... ja....

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det finns avtal och avsikter med Nackareservatwt och stora delar av Erstavik: att möjliggöra och uppmuntra till Stockholmares friluftsliv.
Nacka kommun ska ge fan i att förstöra för utpekade grupper av friluftande stockholmare.
"Mtb-leden" kommer bara begränsa och öka risken för konflikter.

1 Det finns inget praktiskt som Nacka kommun kan göra för att stoppa att fotgängare, och andra cyklister, kommer att röra sig, med avsikt eller av slump, på eller åt fel håll på "leden". Det kommer leda till konflikter.
2 enkla cykelstigar är väldigt trevliga (enkla) gångstigar, vilket kommer öka numrären av fotgängare på "leden".
3 flera av de nu naturliga stigarna som "leden" är tänkt att dras på kommer garanterat att bli påverkade till att bli enklare, dvs både förstöra nuvarande stigar och göra mer åverkan på skogen, en av kritiken cyklingen i skogen får är att den gör åverkan, så det är en diskvalifikation av attackerna på cyklismen där.
4 motståndare till mtb-cykling i Hellas/Nacka kommer hävda att cykling bara ska ske på "leden", vilket kommer att öka konflikterna.

*Om det är som en del påstår att det inte finns några konflikter så finns inte heller behovet av en dedikerad "cykelled", om motsatsen gäller spär det bara på konflikterna.

Det finns iofs redan ett blått ”mountainbikespåret”, det går delvis på Våta Fötter och har en rekommenderad riktning. Osäker om det är ”enkelriktat”. Men det ger ju ett förslag på stigar åt nykomlingar och de som hyr cyklar av de lokala näringsidkarna Mountainbikeskolan och Hellasgården, vilket kanske inte är så dumt egentligen. Det är bara att plocka ut cykeln och följa markerad led, vilken då inte går på gröna/vita/blå. Har det blivit några konsekvenser för övriga cyklister av det?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag cyklade den föreslagna sträckningen idag, inte för att jag inte cyklar alla delar tidigare, men för att få lite fräsch minnesbild av den, förhållandena är förvisso besvärliga just nu pga ffa alla träd och grenar som ligger över stigarna hör och där, men en sak som slog mig är att delar av den går på väl etablerade vandringstråk (ffa vita spåret), det kommer aldrig gå att avetablera sådana stråk från vandrare av olika slag, och det kommer heller aldrig gå att ändra den faktiska prioriteringen på sådana stråk till att cyklister har företräde, därmed så blir risken att cyklister som tänker "prioriterad mtb-led" råkar i ännu större konflikter med vandrare som upplever sig bli "nästan överkörd av dåre som kom i 50 km/t från ingenstans."
Ja, ännu större konflikter.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag gillar att skogen kräver viss ödmjukhet för sina besök. Att den inte alltid är tillrättalagd för exploatering i alla lägen utan även kan bita Ifrån ibland. Hellas är Hellas på gott och ont och någon jäkla bikepark vill jag inte ha. Jag vill ha ett stycke stadsnära vildmark och kulturmark. Ska du cykla krävs viss kunskap, förmåga och ödmjukhet. Det är inte för alla och envar. Naturen kommer inte anpassa sig för oss. Drar vi en liten stigsnutt gör vi allt för att hålla den torr och lätt osynlig i ödmjukhet mot naturen. Kan det inte bara få vara så?

OrjanX

Aktiv medlem
Värt att påpeka kring artikeln (om det inte redan är gjort) och rutten som är upplagd på Trailforks. Den tänkta slingan går INTE i Nackareservatet. Den ligger i Nacka kommun men inte inom reservatets gränser. Vänligen rätta rubriken och övriga felaktiga påstående i artikeln. Se bild ifrån Trailforks på rutten med kartlagret OSM. Min brandgula pil pekar på reservatsgränsen.

Untitled.png

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ja, det är ju bra. Fast det hade varit ännu bättre om dom dragit om leden 50 meter söderut, över berget.
Spänger är ingen hållbar lösning.
Visa bilaga 598781
Har tagit några rundor över berget. Brant upp från öster, magiska hällar däruppe. Ramlar ut mot grusvägen i väster i ett vassträsk med brunstgrop. Som vandringsled är jag tveksam och med allt vilt däruppe lämnar jag det gärna till dem.

Glisseur

Redaktör
Värt att påpeka kring artikeln (om det inte redan är gjort) och rutten som är upplagd på Trailforks. Den tänkta slingan går INTE i Nackareservatet. Den ligger i Nacka kommun men inte inom reservatets gränser. Vänligen rätta rubriken och övriga felaktiga påstående i artikeln. Se bild ifrån Trailforks på rutten med kartlagret OSM. Min brandgula pil pekar på reservatsgränsen.

Visa bilaga 598735
Värt att notera är att jag ritade upp sträckningen på Trailforks efter den något luddiga kartan i Nacka kommuns skrivelse, den borde stämma bra men kan naturligtvis skilja sig från verkligheten på några sträckor. Men deras tanke är som sagt att följa redan befintliga stigar och grusvägar.

Ändrat rubriken också.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Värt att notera är att jag ritade upp sträckningen på Trailforks efter den något luddiga kartan i Nacka kommuns skrivelse, den borde stämma bra men kan naturligtvis skilja sig från verkligheten på några sträckor. Men deras tanke är som sagt att följa redan befintliga stigar och grusvägar.

Ändrat rubriken också.
Noterar att sträckningen går på flera stigar där underlaget knappast lämpar sig för kraftigt ökad trafik. Vilses vitmossor och blötfläckar kommer möjligen slitas än hårdare. Klättra baklänges uppför Mossad känns också tveksamt, därtill startar klättringen i ett legendariskt surhål.
Jag är skeptisk.

Berk

Aktiv medlem
Noterar att sträckningen går på flera stigar där underlaget knappast lämpar sig för kraftigt ökad trafik. Vilses vitmossor och blötfläckar kommer möjligen slitas än hårdare. Klättra baklänges uppför Mossad känns också tveksamt, därtill startar klättringen i ett legendariskt surhål.
Jag är skeptisk.

Jag brukar köra Mossad i den riktningen. Det går bra, förutom ett trixig step-up i mitten. Men håller med att surhålet är problematiskt. Kanske bygger man ett spång där?

Vilse är ett riktigt dåligt val i dålig väder. Genvägar blir också populära där, men kanske finns alla mögliga genvägar redan?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag brukar köra Mossad i den riktningen. Det går bra, förutom ett trixig step-up i mitten. Men håller med att surhålet är problematiskt. Kanske bygger man ett spång där?

Vilse är ett riktigt dåligt val i dålig väder. Genvägar blir också populära där, men kanske finns alla mögliga genvägar redan?
Ja jag smög runt på Vilse idag. Sakta och försiktigt. Var tvungen att hålla mig i de tre hjulspår som fanns. Med 26” SS tog det snabbt stopp i skaren. Det kändes lite exklusivt. Ska det tas KOM på ”Hellasrundan” blir det något annat.

AX3L

Aktiv medlem
Håller helt med om att Mossad i den riktningen funkar bra. Jag brukar också köra i just den riktningen när jag ska från Snöromsvägen till halaste hällen och ev vidare, ska jag åt andra hållet finns imho bättre alternativ.

Noterar också i artikeln att det pratas om enkelriktning och inte rekommendation som i ursprungliga artikeln i tråden. Kanske är det bara ord, men jag hoppas att det framgår tydligt att det är just en rekommendation på skyltarna.

Tycker vidare att det är på ren svenska jävligt fräckt att bara ta befintliga stigar som folk gjort på det här sättet. Betydligt snyggare hade varit att lägga lite extra på att röja upp nya stigar där det idag är skog istället för att bredda utbudet. Jag tycker inte att man har rätt att dra om stigar som andra byggt hur som helst, även om Vilse som det väl främst handlar om här redan är ganska hårt åtgången.

Glisseur

Redaktör
Noterar också i artikeln att det pratas om enkelriktning och inte rekommendation som i ursprungliga artikeln i tråden. Kanske är det bara ord, men jag hoppas att det framgår tydligt att det är just en rekommendation på skyltarna.
Nu är det ju bara ord som du säger men enkelriktat var det ord Fredrik på Nacka kommun använde sig av när vi pratade. Sedan har jag extremt svårt att se att man ska kunna efterleva det i någon högre utsträckning, det här är ju knappast en bike park eller ett byggt trail center à la Trysil. Min uppfattning är att det här snarare handlar om att göra det enklare för mindre vana cyklister att hitta ut i området och komma igång att cykla, och på det sättet kanalisera en viss del av trafiken till ett begränsat område.
Tycker vidare att det är på ren svenska jävligt fräckt att bara ta befintliga stigar som folk gjort på det här sättet. Betydligt snyggare hade varit att lägga lite extra på att röja upp nya stigar där det idag är skog istället för att bredda utbudet. Jag tycker inte att man har rätt att dra om stigar som andra byggt hur som helst, även om Vilse som det väl främst handlar om här redan är ganska hårt åtgången.
Även om jag fattar precis vad du menar (och kan hålla med om principen) så är det svårt att ha en direkt åsikt gentemot markägarna när stigarna mest troligt är byggda utan deras medgivande, oavsett om det handlar om privat mark eller kommunal sådan.

Ur hållbarhetssynpunkt hade ju det bästa varit att börja från scratch och bygga en led som hela tiden har rätt lutning och går på så torr mark som möjligt än att försöka anpassa redan befintliga stigar, det är ett rätt svårt uppdrag som sällan blir riktigt bra.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nu är det ju bara ord som du säger men enkelriktat var det ord Fredrik på Nacka kommun använde sig av när vi pratade. Sedan har jag extremt svårt att se att man ska kunna efterleva det i någon högre utsträckning, det här är ju knappast en bike park eller ett byggt trail center à la Trysil. Min uppfattning är att det här snarare handlar om att göra det enklare för mindre vana cyklister att hitta ut i området och komma igång att cykla, och på det sättet kanalisera en viss del av trafiken till ett begränsat område.

Även om jag fattar precis vad du menar (och kan hålla med om principen) så är det svårt att ha en direkt åsikt gentemot markägarna när stigarna mest troligt är byggda utan deras medgivande, oavsett om det handlar om privat mark eller kommunal sådan.

Ur hållbarhetssynpunkt hade ju det bästa varit att börja från scratch och bygga en led som hela tiden har rätt lutning och går på så torr mark som möjligt än att försöka anpassa redan befintliga stigar, det är ett rätt svårt uppdrag som sällan blir riktigt bra.
Nä men lite känsla för feelingen kan man väl begära? Ska de inte bygga något jäkla tivoli är ju masterna som område bland det minst nybörjarvänliga i hela skogen.

Glisseur

Redaktör
Nä men lite känsla för feelingen kan man väl begära? Ska de inte bygga något jäkla tivoli är ju masterna som område bland det minst nybörjarvänliga i hela skogen.
Ja för fasen, det är väl det minsta man kan begära i det här fallet. Jag håller inte med om allt som Nacka kommun säger, jag förmedlade bara det dom säger i artikelform utan att lägga in mitt personliga tyckande i det.

Men det är lite det jag är inne på i slutet på inlägget, det är alltid bättre att börja från noll om man vill bygga cykling för nybörjare och medelgoda cyklister, och välja rätt plats till att börja med. Sedan är det här med markägare en jäkla djungel och det är inte alltid att man får tillstånd att bygga där man vill och kanske tvingas gå på plan C i slutändan. Sedan kan man ju alltid fråga sig om det ens är värt pengarna och besväret att gå vidare i det läget.

AX3L

Aktiv medlem

Nej självklart kommer det inte handla om repressalier för folk som kör åt fel håll, men det är ju bra om inte folk räknar med att delar är enkelriktade. När folk jagar Stravasegment är det ändå bra att de är medveten om att bara för att man kör åt rätt håll gäller vanligt hyfs. Ett längdskidsspår är annorlunda och om någon kör åt fel håll där tycker jag att man kan gorma och begära att de flyttar på sig bäst man vill. Om ni förstår hur jag menar.

Nej visst är det så! Nu var ju inte herrn på kommunen någon cyklist per se heller så de skiter väl i vilket. Jag ville bara ha min åsikt sagd.

Mycket bra artikel och rapporterande för övrigt! Man kan ju hoppas att de läser här kontinuerligt och kanske, kanske tar till sig viss feedback.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Förstår jag dig rätt att du alltså är sur över att Nacka kommun, i samarbete med markägaren, märker upp en stig som nån tjomme, utan samråde med markägaren, dragit upp?

Topp