Slutet på cykelboomen (Ragnarók eru komnar!)

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag har noterat några händelser den senaste tiden som får mig att tro att cykelboomen är över för den här gången. Vad det innebär i tillgänglighet o priser vet jag inte men listar man upp händelserna kan man ju lätt tro att en förändring är på gång.

1. Det har dykt upp reor lite överallt, både i Sverige o Tyskland. Det har det inte gjort de senaste åren. I varje fall inte i samma omfattning.
  2. När jag var i Trysil i augusti var det ganska tomt. Personal på hotellet sa att folk åker utomlands i år (slut på pandemin).
  3. Thule vinstvarnade i veckan och menade på att butiker världen över har slutat köpa in cykelrelaterade produkter.
  4. Likaså vinstvarnade MIPS och menade att framför allt var inbromsningen i Nordamerika "extrem".
  5. Om en elräkning kan hamna på 10-20' på en månad lär det förmodligen dras in på svindyra cyklar.

Trailflow

Aktiv medlem
Tror jag med. Vissa butiker fick in cyklar nyligen som skulle ha levererats till våren. Ganska kraftig försening som också lär ställa till det. Kan bli fyndläge 😀

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nu är det visserligen höst men jag har samma känsla som du. Tror framför allt att det är rädsla för extrema elpriser och stundande lågkonjunktur som ligger bakom.

Fundadores

Aktiv medlem
Tror det kommer plana ut. En faktor är väl också att utvecklingskurvan på cyklar planat ut. Har man en cykel från 2-3 år tillbaka så håller ju den. Då kanske man inte prioriterar ny cykel nu när vi är på väg mot stagflation. Ökade priser på cyklar pg av råvarubrist etc kombinerat med höga räntor, högre mat och elpriser. Tror det kommer bli tufft. Svårbedömt för handlarna som ska köpa in cyklar. Risk att de får tokrea ut cyklar nästa höst. Undrar också hur det kommer gå för alla bikeparks som ploppat upp. Finns marknaden för dem?

hm

Aktiv medlem
Och jag säger att min generation som sprang när vi var unga , blev mellanchefer och spela golf i början av seklet. Köpte cykel och börja trampa som dårar i 40årskris , nu har blivit 50+ och känt att vi inte kommer längre i cykelkarriären trappar ner och börjar med annat eller tar upp golfen igen .. 😱
Nästkommande generationer tror jag sportar och rör på sig mindre och mindre ..

ttfh

Aktiv medlem
Inte nog med att, som redan påpekats, cyklingen kan öka samtidigt som cykelförsäljningen minskar. Cyklingen kan dessutom öka samtidigt som cykelrelaterat innehåll på social media osv minskar, särskilt om ökningen sker inom 'tråk-cykling'.

NickPick

Aktiv medlem
Nyttocyklingen sker på billigare cyklar. Tror nohlin pratade om det i något pod (cykelwebben?). Billig cykel är något för några tusenlappar 👀.

Reor: de flesta svenska butiker (de utländska också) har rea på cyklar. Vissa säljer lagerhojar för inköpspris plus moms = självkostnadspris för butiken dvs butiken tjänar ”inget”. Störst rea på de med sjukast ”utpris” tex scott, specialized och Cannondale. Marknaden driver dom sönder själv med nya sensationer, höjningar och nya ramar lanserade efter 2 år, instegskomponenter på cyklar för 60 000.

Priserna: känner många som slutat byta cykel när priset på en modell kan ha gått upp 50% på 2-3 år. Det köpa mer begagnat och samma cykel använda fler år…

En cykelprofil på cykelföretag skrev på happy: ”vi säljer allt vi tillverkar ” jo men det blir ju ett lagg på 1-2 år från att märket X säljer sina cyklar till en åf. Åf har ett år på sig att sälja lagret innan nytt beställs…är lagret välfyllt behöver man inte beställa mer och då får tillverkarna inte sälja lika mycket. Rabatten på nya cyklar ges av butiken för tillverkarna får alltid ”fullpris”. Har jag fel?

Ska bli kul att se om äntligen priserna kommer sänkas lite. Företagen är giriga så troligen inte. Hoppas ladorna är fulla från pandemihayday… Med lite tur kanske cyklingen reformeras lite men troligen inte.

Både trek och specialized verkar ha haft peak revenue år 2021! 900 respektive 500 miljoner usd. Men kollar man lite på bicycleretailer så går det bra för många företag fortfarande.

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Nyttocyklingen sker på billigare cyklar. Tror nohlin pratade om det i något pod (cykelwebben?). Billig cykel är något för några tusenlappar 👀.

Reor: de flesta svenska butiker (de utländska också) har rea på cyklar. Vissa säljer lagerhojar för inköpspris plus moms = självkostnadspris för butiken dvs butiken tjänar ”inget”. Störst rea på de med sjukast ”utpris” tex scott, specialized och Cannondale. Marknaden driver dom sönder själv med nya sensationer, höjningar och nya ramar lanserade efter 2 år, instegskomponenter på cyklar för 60 000.

Priserna: känner många som slutat byta cykel när priset på en modell kan ha gått upp 50% på 2-3 år. Det köpa mer begagnat och samma cykel använda fler år…

En cykelprofil på cykelföretag skrev på happy: ”vi säljer allt vi tillverkar ” jo men det blir ju ett lagg på 1-2 år från att märket X säljer sina cyklar till en åf. Åf har ett år på sig att sälja lagret innan nytt beställs…är lagret välfyllt behöver man inte beställa mer och då får tillverkarna inte sälja lika mycket. Rabatten på nya cyklar ges av butiken för tillverkarna får alltid ”fullpris”. Har jag fel?

Ska bli kul att se om äntligen priserna kommer sänkas lite. Företagen är giriga så troligen inte. Hoppas ladorna är fulla från pandemihayday… Med lite tur kanske cyklingen reformeras lite men troligen inte.

Både trek och specialized verkar ha haft peak revenue år 2021! 900 respektive 500 miljoner usd. Men kollar man lite på bicycleretailer så går det bra för många företag fortfarande.

Tror inte fabrikörerna kommer sänka. Titta bara på nya Fuel EX. Snarare blir det nog handlarna som får ta smällen och rea ut grejor.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tror inte fabrikörerna kommer sänka. Titta bara på nya Fuel EX. Snarare blir det nog handlarna som får ta smällen och rea ut grejor.
Fast kommer det inte att bli ngn form av bakslag för de "orimligt" dyra hojarna. Jag menar toppmodellen av Fuel EXe kostar ju 170 000 kr. Kommer sådana hojar verkligen finnas kvar om nu förutsättningarna ändras?

Min gissning är att en del cykeltillverkare bara kör på och tror att det går att höja priserna som man har gjort tidigare tills det inte går längre. Och det håller ju inte att butikerna ska stå för smällen när/om den väl kommer.

Edit. Vad jag försöker säga är att det känns feltajmat att släppa en ny Fuel EX till ett sådant högt pris under rådande förutsättningar. Säkert en skitfin hoj men kommer den verkligen säljas till det priset? Det är dock möjligt att jag har fel o att cykeln kommer att säljas som aldrig förr... :unsure:

kais01

Aktiv medlem
tror socialgimps spaning är mitt i prick.

när det gäller prissänkningar av nuvarande fullständigt orimliga nivå när det gäller toppcyklar, talar historien för att det inte kommer att hända. inte med existerande märken och modeller. fabrikanterna kramar ur sista droppen av sina döende dinosaurier. det finns också en prestige att försvara.

det kommer istället andra aktörer som fyller på sas underifrån. det brukar tyvärr dröja ett tag, så vi får räkna med ett vacuum på marknaden något år.

om vi pratar om en boom som snart är över kan vi nämna padelhallar. vilken krasch det kommer bli.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Fast kommer det inte att bli ngn form av bakslag för de "orimligt" dyra hojarna. Jag menar toppmodellen av Fuel EXe kostar ju 170 000 kr. Kommer sådana hojar verkligen finnas kvar om nu förutsättningarna ändras?

Min gissning är att en del cykeltillverkare bara kör på och tror att det går att höja priserna som man har gjort tidigare tills det inte går längre. Och det håller ju inte att butikerna ska stå för smällen när/om den väl kommer.

Edit. Vad jag försöker säga är att det känns feltajmat att släppa en ny Fuel EX till ett sådant högt pris under rådande förutsättningar. Säkert en skitfin hoj men kommer den verkligen säljas till det priset? Det är dock möjligt att jag har fel o att cykeln kommer att säljas som aldrig förr... :unsure:
Troligtvis lär väl butikerna börja dra åt först. Skapa volym och marginal på billigare cyklar. Provex på fincyklarna som bara tas hem på beställning till kund.

SocialGimp

Aktiv medlem
när det gäller prissänkningar av nuvarande fullständigt orimliga nivå när det gäller toppcyklar, talar historien för att det inte kommer att hända. inte med existerande märken och modeller. fabrikanterna kramar ur sista droppen av sina döende dinosaurier. det finns också en prestige att försvara.

det kommer istället andra aktörer som fyller på sas underifrån. det brukar tyvärr dröja ett tag, så vi får räkna med ett vacuum på marknaden något år.
Intressant och det låter fullt rimligt det du säger!

Fundadores

Aktiv medlem
Hur många fincyklar säljs det? Var med på Fuel EX gruppen på FB, mest 5, 7 och 8. Någon enstaka som nämnde att de cyklade 9.7. Den lilla gruppen som köper de allra dyraste cyklarna har pengar oavsett hur konjunkturen går. Det är väl i de lägre prissegmenten det tightas åt. Då tror jag som kais01 att de kommer nya märken eller alt modeller.

Berk

Aktiv medlem
Går inte det hand i hand?

Det berör. Jag har ingen koll på antal cyklar som såldes. Under pandemin gick efterfrågan på nyttocyklar, lv
gcyklar och MTB upp mycket. Alla butikerna var tomma. Jag vet inte om flera cykla såldes än vanligt eller mindre pga produktions och transportproblem. Jag får inte intrycket att det finns fler cyklar på rea än innan pandemin. Jag vet också inte om tillverka har höjd produktionen. Men om fler har köpt cykel under pandemin är logiska följden att efterfrågan går ner nu. Det behöver inte betyda att cykling blir mindre populär.

SocialGimp

Aktiv medlem
Hur många fincyklar säljs det? Var med på Fuel EX gruppen på FB, mest 5, 7 och 8. Någon enstaka som nämnde att de cyklade 9.7. Den lilla gruppen som köper de allra dyraste cyklarna har pengar oavsett hur konjunkturen går. Det är väl i de lägre prissegmenten det tightas åt. Då tror jag som kais01 att de kommer nya märken eller alt modeller.
Stämmer säkert det du säger att det alltid finns en klick som har pengar o alltid ska ha det bästa. Men av vad jag har förstått gick försäljningen av toppmodeller upp kraftigt under pandemin av olika skäl, förmodligen p g a brist på cyklar öht.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det behöver inte betyda att cykling blir mindre populär.
Min spaning gick ut på att det var betydligt färre besökare i Trysil. Det är även rapporterat färre cyklister i skogarna runt Gbg. Min slutsats är då att cykling (MTB i varje fall) är mindre populärt än förr, kan ju vara en tillfällig dipp i o för sig.

Nypåmtb

Aktiv medlem

Håller helt med dig om Fuel EXe. Förstår verkligen inte grejen: 170 000 för en elcykel med en klen elmotor är ett absurt koncept. Jag ger generellt inte mkt för el-mtb men ska man verkligen ha el så vill man ju ha max kräm tänker jag. En köttig enduro som man kan använda att köra upp med när liften är stängd. Det konceptet kan jag förstå. Men en lite klen elmotor som lägger till lite extra och istället fokusera på att försöka göra en weight weenie med massa bling som AXS, XX1 i ett mellanmjölkssegment är som sagt absurt. Hoppas inte det finns en marknad för detta.

Berk

Aktiv medlem
Min spaning gick ut på att det var betydligt färre besökare i Trysil. Det är även rapporterat färre cyklister i skogarna runt Gbg. Min slutsats är då att cykling (MTB i varje fall) är mindre populärt än förr, kan ju vara en tillfällig dipp i o för sig.

Färre cyklister i skogen också jämfört med innan pandemin?

Jag minns inte hur många cyklister det fanns i skogerna kring Stockholm innan pandemin, men kanske också fler än nu.

SocialGimp

Aktiv medlem

Jag minns inte hur många cyklister det fanns i skogerna kring Stockholm innan pandemin, men kanske också fler än nu.
Vet ej, jag bodde inte i Sverige innan pandemin. Jag jämför med intresset under pandemin, d v s då det var cykelboom. Kanske är det en återgång till det normala helt enkelt.

kais01

Aktiv medlem
Det berör. Jag har ingen koll på antal cyklar som såldes. Under pandemin gick efterfrågan på nyttocyklar, lv
gcyklar och MTB upp mycket. Alla butikerna var tomma. Jag vet inte om flera cykla såldes än vanligt eller mindre pga produktions och transportproblem. Jag får inte intrycket att det finns fler cyklar på rea än innan pandemin. Jag vet också inte om tillverka har höjd produktionen. Men om fler har köpt cykel under pandemin är logiska följden att efterfrågan går ner nu. Det behöver inte betyda att cykling blir mindre populär.
tror detta också är sant. överskottet på antalet producerade cyklar har ännu inte skett. socialgimps spaning visar på tecken redan nu; att det är på g.

cykelhistorien är full av dylika efterfrågekrascher. den första på 1890-talet.

Berk

Aktiv medlem
Vet ej, jag bodde inte i Sverige innan pandemin. Jag jämför med intresset under pandemin, d v s då det var cykelboom. Kanske är det en återgång till det normala helt enkelt.

Det är dock inte en bra jämförelse. I några naturreservat kring Stockholm gick antal besökare upp med en faktor 5 (!) i pandemin. Antal stigcyklister gick också upp, men inte så mycket som vandrare.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ska kanske lägga till att vinstvarningarna från både Thule o MIPS grundar sig i överfyllda lager hos återförsäljare. Det kommunicerades av båda bolagen. Detta innebär ju kanske inte att det finns för många cyklar eller cykelkomponenter på lager men en försiktig gissning är väl att intresset för takräcken o hjälmar följer intresset för cykling överlag.

kais01

Aktiv medlem

skulle säga att där jag rör mig i mälardalen inkl tokholm är antalet lvg-cyklister på klubbrundor påtagligt minskande, och samlingar för mtb-turer mer stabilt, mer livaktigt, men ändå på viss nedgång. cykelpendlingen är klart livaktig, och har nog ökat igen efter pandemin, precis som bil- och tågpendlingen. den är kraftigt ökad.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det är dock inte en bra jämförelse. I några naturreservat kring Stockholm gick antal besökare upp med en faktor 5 (!) i pandemin. Antal stigcyklister gick också upp, men inte så mycket som vandrare.
Förstår inte riktigt vart du vill komma. Även om antalet vandrare ökade under pandemin samtidigt med cyklister så var det väl ändå att betrakta som en boom?

SocialGimp

Aktiv medlem
Ja, klart är det slut på boom.
Jag tänkte mer om cyklister är fler, samma eller mindre än innan pandemin.
Om man får gissa (igen) så kan det nog ändå finnas fler cyklister efter pandemin. Det är ju inte så att ALLA som köpt cyklar plötsligt slutar cykla.

Men detta är en väldigt tidig trendspaning, vi får väl se vad som händer med cykelvärlden först om ett par år.

Senast ändrad:

DD88

Aktiv medlem
Ironiskt nog så var det boomen under pandemin som blev sista spiken i kistan för min del. Blev svårt att få tag i det man ville ha, dessutom till ett högre pris, samtidigt som det blev mer köer och folk under parkcyklingen.

Berk

Aktiv medlem
Om man får gissa (igen) så kan det nog ändå finnas fler cyklister efter pandemin. Det är ju inte så att ALLA som köpt cyklar plötsligt slutar cykla.

Men detta är en väldigt tidig trendspaning, vi får väl först se vad som händer med cykelvärlden om ett par år.

Det finns klart inte färre som cykelpendlar. Men vädret har också varit väldigt bra i år. Vi far ser vad som händer när riktiga hösten börjar.

Som sagt tror jag att det finns lite mindre folk på stigarna kring Stockholm.

NickPick

Aktiv medlem
Blir väl som vanligt: de i butiken får ha värsta modellen som ”democykel” sen sälja den till inköpspriset inklusive moms.
Det finns rätt få av de dyraste cyklarna, men personerna som har dom berättar gärna om det.

fhloston

Aktiv medlem
Under pandemin fanns det ju även en brist på saker att lägga pengar på, tex utlandsresor. Detta ledde nog till att folk både köpte fler och dyrare cyklar.

Läget nu är väl lite tvärt om? Jag hade tänkt mig att åka till GC och cykla i vinter, men med tanke på elpriser så bör jag nog spara de pengarna till elräkningen. Samma sak med inköp av dyra cyklar, det finns nog en avvaktan att köpa saker som inte är nödvändiga tillsvidare.

Å andra sidan så kan det ju, som nämnt ovan, det ökade prisläget leda till att den befintliga cykelparken används mer. Kan man inte åka på solsemester få man cykla på sin befintliga cykel istället. Eller cykelpendla för att spara pengar till elräkningen och maten.

johan44

Aktiv medlem
skulle säga att där jag rör mig i mälardalen inkl tokholm är antalet lvg-cyklister på klubbrundor påtagligt minskande, och samlingar för mtb-turer mer stabilt, mer livaktigt, men ändå på viss nedgång. cykelpendlingen är klart livaktig, och har nog ökat igen efter pandemin, precis som bil- och tågpendlingen. den är kraftigt ökad.
Bra grundspaning. Om det minskar en aning i Stockholmsskogarna så kanske det inte bara är dåligt, under många år har det boomat ordentligt med många nybörjare på grova hojar som bromsar sig ner för backarna. Det blir inte alltid så snygga spår.

fhloston

Aktiv medlem
tror socialgimps spaning är mitt i prick.

om vi pratar om en boom som snart är över kan vi nämna padelhallar. vilken krasch det kommer bli.

Padelhallarna har ju elräkningar att betala också. Till cyklingen så är det bara duschen efter som drar energi. Om man inte zwiftar så klart.

Emil777

Aktiv medlem

Men detta är en väldigt tidig trendspaning, vi får väl se vad som händer med cykelvärlden först om ett par år.
Jag spår en bra begagnatmarknad med stort utbud under vintern.
Får nog in en cykel till i garaget…

Men seriöst så hoppas jag att cykelparkerna överlever detta, utan konkurser.
Jag tycker det tex varit tunnare med folk i Järvsö i år.
Men endurot i Falun i helgen var välbesökt.

jolov

Aktiv medlem
Jag spår en bra begagnatmarknad med stort utbud under vintern.
Får nog in en cykel till i garaget…

Men seriöst så hoppas jag att cykelparkerna överlever detta, utan konkurser.
Jag tycker det tex varit tunnare med folk i Järvsö i år.
Men endurot i Falun i helgen var välbesökt.

Priserna för liftkort osv lär väl bara fortsätta öka. Såg att åres säsongskort för vintern bumpades upp till 9000kr och 536kr/dag nu.

Känns som att smärtgränsen närmar sig rätt fort.

mtbkr

Aktiv medlem
Priserna för liftkort osv lär väl bara fortsätta öka. Såg att åres säsongskort för vintern bumpades upp till 9000kr och 536kr/dag nu.

Känns som att smärtgränsen närmar sig rätt fort.
Skidanläggningarna som har möjlighet borde kanske börja producera egen el som fler och fler orter gör. Inte samma förutsättningar såklart men vind finns ju även i fjällen.
https://www.skisolutions.com/sustainable-resorts

me.I.am

Aktiv medlem
Och jag säger att min generation som sprang när vi var unga , blev mellanchefer och spela golf i början av seklet. Köpte cykel och börja trampa som dårar i 40årskris , nu har blivit 50+ och känt att vi inte kommer längre i cykelkarriären trappar ner och börjar med annat eller tar upp golfen igen .. 😱
Nästkommande generationer tror jag sportar och rör på sig mindre och mindre ..

E-sport räknas som sport!

Topp