Slutet på cykelboomen (Ragnarók eru komnar!)

PJF

Aktiv medlem
Funderat på några andra saker angående detta.
Varför finns det fortfarande nya kopior av 25år gamla heldämpadecyklar att köpa? Allt är utdaterat på dom. Om det bara är priset, så undrar jag vem som köper dom?
I anslutning till detta. Kommer dom äntligen försvinna nu?

jolov

Aktiv medlem
Funderat på några andra saker angående detta.
Varför finns det fortfarande nya kopior av 25år gamla heldämpadecyklar att köpa? Allt är utdaterat på dom. Om det bara är priset, så undrar jag vem som köper dom?
I anslutning till detta. Kommer dom äntligen försvinna nu?

En bild eller länk till vad du tänker på hade vart toppen

kais01

Aktiv medlem
möjligen av samma skäl att 30-40 år gamla karosser till bilmodeller fortsätter att produceras i t ex brasilien och indien..?

eller nöjesfältens attraktioner filtreras ned till allt billigare ställen?

liftar återuppstår på enklare anläggningar...

listan fortsätter:)

PJF

Aktiv medlem
möjligen av samma skäl att 30-40 år gamla karosser till bilmodeller fortsätter att produceras i t ex brasilien och indien..?

eller nöjesfältens attraktioner filtreras ned till allt billigare ställen?

liftar återuppstår på enklare anläggningar...

listan fortsätter:)
Jag har länge velat köpa en iransk Paykan pickup. Men dom är svåra att hitta utanför Iran. Förmodligen för att vi är få som vill ha en. Även den inhemska marknaden har vandrat vidare till nån form av Peugeot baserad pickup nu. Och en 66 Hillman Hunter pickup, är mer lik en lågprispickup från 2022 i funktion, än en 1995års heldämpad mountainbike är en 2022års heldämpad mountainbike.
Så jag köper inte riktigt detta.
Överallt i världen så får du upp en bild av en hyggligt modern mountainbike om du googlar eller kollar i en cykeltidning.
Men om nu tillverkningsmaskinerna till ramarna nu hamnat längst ner i kedjan, så borde väl köparna köpa modernare lågpriscyklar? Speciellt som att numera så tillverkas såväl de nyaste och dyraste cyklarna, i ungefär samma områden som de som bygger på 90-talsmodeller.
Om dom fortfarande skulle säljas av typ den ende cykelhandlaren i sydvästra Somalia, så skulle jag förstå. Men att jag kan köpa skräpet här, det är underligt. Och jag vet detta för att jag får reklam på internet för dom...

kais01

Aktiv medlem
ja, det är som du säger dels billig eller gratis hårdvara för produktionen. kombinerat möjligen med att producenten och även den tilltänkta köparen inte har förstånd att inse att det finns bättre grejor till liknande pris.

sen på marknaderna de primärt är tänkta för har de kanske ett gott rykte som inte rammas så lätt? tänk hindustan ambassador. den lär inte ens varit direkt billig.

och som du också nämner egentligen tänkta för en marknad där de skall kunna säljas för ett väsentligt lägre pris utan att blir ett problem om de råkar rinna över till vår högprisade marknad. de bör helt enkelt vara så sunkiga att vi ratar dem. tänk om det började komma scott spark '2016' till oss för säg 3500 sek. den risken vågar man inte ta, så en lågprisproducent som försökte sig på det skulle snart få scotts advokater efter sig.

håller definitivt med dig i analysen att de ändå borde kunna göra det bättre än dessa monster från nittiotalet, som inte ens var hippa då.

Senast ändrad:

Höjdskräck

Aktiv medlem
Nu går fraktpriserna ner. Förhoppningsvis påverkar det priset på cyklar också. Jänkarhojar lär väl vara fortsatt dyra pg dollarn.

Hur stor kostnad av en cykel är relaterat till transport? Men alla bäckar små är väl bara bra antar jag.

kais01

Aktiv medlem
priserna till konsument har får man rimligen anta påverkats mer av bristen på tillgängliga cyklar delvis på på grund av fraktproblemen, än fabrikanternas kostnader för just frakten.

Senast ändrad:
Den första videon delades i Canyon-tråden för några dagar sen men efter det har han lagt ut några till som handlar om cykelindustrins problem. Den andra nedan handlar ju om svårigheten att sälja begagnade cyklar och hur dessa ligger ute i veckor och t.o.m. månader utan att bli sålda. Tycker mig se liknande tendenser även i Sverige.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror det kallas ”putting the cart before the horse”.

Jag trodde att det skulle vara "putting the car before the (iron) horse". Men ser nu att järnhäst inte betyder cykel på svenska (på Nederländska är "stalen ros" en annan ord för cykel).

Alla köpte cyklar under corona
Alla tyckte det var tråkigt att cykla
Alla har hög elräkning
Alla vill sälja sin cykel

Typ så?
Haha. När man läser beg annonser på blocket är det rätt mitt i prick faktiskt. Nog rätt många som upptäckte att den där cykeln för 50 papp inte automatiskt förvandlade dom (dvs en medelålders soffpotatis) till Fabio Wibmer och nu känner dom sig lite lurade. ;-)

Oskar

Aktiv medlem
Men var finns alla dessa reacyklar? Jag hittar då fanimej ingenting som har sänkts i någon större mån…

SIE

Aktiv medlem
Men var finns alla dessa reacyklar? Jag hittar då fanimej ingenting som har sänkts i någon större mån…
Canyon, Bikester m fl hade värsta rean (hittills) runt black friday. Misstänker att begmarknaden avvaktar med annonsering till det är säsong.

SIE

Aktiv medlem
20k för en cykel? Då får du ju något skräp. Runt 70000 och uppåt så börjar du få skapliga grejer…
Tyvärr.
Jag tror, utan att ha något direkt belägg, att majoriteten av de som bestämde sig för att testa på cykling under pandemin köpte cyklar som låg i 20k-klassen snarare än 70k-klassen. Så ja, typ 20k.

Oskar

Aktiv medlem
Canyon, Bikester m fl hade värsta rean (hittills) runt black friday. Misstänker att begmarknaden avvaktar med annonsering till det är säsong.
"Värsta rean"? Canyon sänkte priset med typ 2000 kr på Spectral 125 CF 7, det motsvarar väl en sänkning med ca 5%. För den sänktes väl från 38" till 36" om jag inte minns helt fel. Däremot har man under de senaste dagarna höjt priset med ca 8%, nu kostar den 41".

Men om någon kunde länka till en bra cykeldeal vore jag tacksam, för jag är nåt jävelusiskt köpsugen.

SIE

Aktiv medlem
"Värsta rean"? Canyon sänkte priset med typ 2000 kr på Spectral 125 CF 7, det motsvarar väl en sänkning med ca 5%. För den sänktes väl från 38" till 36" om jag inte minns helt fel. Däremot har man under de senaste dagarna höjt priset med ca 8%, nu kostar den 41".

Men om någon kunde länka till en bra cykeldeal vore jag tacksam, för jag är nåt jävelusiskt köpsugen.
Jag minns bara att jag kollade min egen Spectral AL6 och den låg en bit under 30k. Bikester hade en del standardhojar (Marin Nicasio bl a) på ca halva priset, och komponenter på 70% var det gott om. Men allt var ju inte i fyndlådan 🙂

Oskar

Aktiv medlem
Jag minns bara att jag kollade min egen Spectral AL6 och den låg en bit under 30k. Bikester hade en del standardhojar (Marin Nicasio bl a) på ca halva priset, och komponenter på 70% var det gott om. Men allt var ju inte i fyndlådan 🙂
Jo, jag köpte lite kompnenter på Bikester till 70% rabatt. Men var är de där fantastiska priserna på cyklar som det pratas om?

SIE

Aktiv medlem
Jo, jag köpte lite kompnenter på Bikester till 70% rabatt. Men var är de där fantastiska priserna på cyklar som det pratas om?
På lokala motsvarigheterna till blocket/marketplace/ om man skall tro youtubern i klippet en bit upp.
Förmodar att det endast gäller där det är säsong just nu, dvs inte Nordeuropa.

Fundadores

Aktiv medlem
Det här är ju en bra rea.

Men problemet är väl att det är en gammal modell som kostar lika mycket på rea som min kostade till fullpris för tre år sedan.

Men var är de där fantastiska priserna på cyklar som det pratas om?
Är nog benägen att hålla med här. Har sett rätt få cyklar på rea och när det gäller begagnatmarknaden i Sverige har folk uppenbarligen väldigt svårt att få sålt sina cyklar till dom priserna man begär. Ev kan det ändras till våren när säsongen drar igång men jag är inte så säker.

Oskar

Aktiv medlem
Det här är ju en bra rea.

Men problemet är väl att det är en gammal modell som kostar lika mycket på rea som min kostade till fullpris för tre år sedan.
Vad blir det där, -18%? Det är ju inte fantastiskt.

Intressant är att en Trek Fuel EX 8 kostade 36k ordinarie pris år 2014. Den var då utrustad med Fox Factory, full XT samt RS Reverb - dvs klart högre utrustningsnivå än nu.

Fundadores

Aktiv medlem
Vad blir det där, -18%? Det är ju inte fantastiskt.

Intressant är att en Trek Fuel EX 8 kostade 36k ordinarie pris år 2014. Den var då utrustad med Fox Factory, full XT samt RS Reverb - dvs klart högre utrustningsnivå än nu.

Precis bra. Inte fantastiskt. Har inte sett några tokreor. Än.

Eveningstar

Aktiv medlem
Den första videon delades i Canyon-tråden för några dagar sen men efter det har han lagt ut några till som handlar om cykelindustrins problem. Den andra nedan handlar ju om svårigheten att sälja begagnade cyklar och hur dessa ligger ute i veckor och t.o.m. månader utan att bli sålda. Tycker mig se liknande tendenser även i Sverige.

Det känns som att alla gör videos på exakt samma tema nu då jag har sett betydligt fler än de två ovan.
Om det är för att det är kris på riktigt, eller om alla content creators bara är så j*vla algoritmkåta och måste göra en video för att de sett att någon annans video på ämnet fått många views? Oklart. Självuppfyllande profetia?

Topp