Slutet på cykelboomen (Ragnarók eru komnar!)

me.I.am

Aktiv medlem
Undrar om frisbee nånsin kommer att få en ny boom :) Var inte frisbee-boomen ganska samtida med någon av skejtvågorna, någon gång på 70-talet. Då menar jag när dom coola grabbarna, och tjejerna, kastade frisbee, inte när nördarna började med frisbeegolf och allt vad det var.

Och nej, tror inte det kommer att bli coolt att kasta frisbee igen, svårt att se att padelgrabbarna börjar med frisbee när dom inser att padel är ute.

För dom flesta olika boomar inom olika områden så kan man väl snacka om the boom, när "alla" skall hålla på med det, att det är coolt. Andra vågor efter det brukar komma utan coolhetsfaktorn, även om det kan bli stort ändå.

Freddie L

Aktiv medlem
Intressant. Är själv ungdomsledare för mtb inom Friluftsfrämjandet och där har vi visserligen många aktiva men hos oss har vi ändå kunnat se ett lite minskat intresse det senaste året. Numera finns oftast lediga platser i nästan alla grupper och så var inte fallet under pandemin (tidigare vet jag inte, var inte engagerad inom FF då). Kan ju vara att intresset för mtb bland ungdomar steg ordentligt i och med pandemin (på samma sätt som för vuxna) och nu när man kan gå tillbaka till sina "gamla" idrotter gör man det. Svårt att säga.

Vore intressant att höra hur det ser ut i mera renodlade cykelklubbar (som sysslar med tävling och liknande). Är intresset bland ungdomar fortfarande stort eller kan ni också se en nedgång? Någon som har koll på om det skiljer mellan (stor)städer och landsbygd?
Här på landet ökade intresset för typ 4-5 år sedan och kulminerade kanske första året av pandemin. Höll nog i sig förra året. Får se hur det blir i år. Det stora intresset är förstås roligt men har verkligen satt press på ledartillgången.

DanielS

Aktiv medlem
Undrar om frisbee nånsin kommer att få en ny boom :) Var inte frisbee-boomen ganska samtida med någon av skejtvågorna, någon gång på 70-talet. Då menar jag när dom coola grabbarna, och tjejerna, kastade frisbee, inte när nördarna började med frisbeegolf och allt vad det var.

Och nej, tror inte det kommer att bli coolt att kasta frisbee igen, svårt att se att padelgrabbarna börjar med frisbee när dom inser att padel är ute.

För dom flesta olika boomar inom olika områden så kan man väl snacka om the boom, när "alla" skall hålla på med det, att det är coolt. Andra vågor efter det brukar komma utan coolhetsfaktorn, även om det kan bli stort ändå.
Under pandemin var det proppfullt på frisbeegolf-banorna, tror att den sporten hade en ännu större boom än cykling...

Kneecap

Aktiv medlem
Under pandemin var det proppfullt på frisbeegolf-banorna, tror att den sporten hade en ännu större boom än cykling...

Tjena!

Discgolf har exploderat rejält. Byggs nya banor precis överallt. Sverige ligger trea i världen på flest nya banor just nu. USA och Finland är dom enda som bygger fler.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Tjena!

Discgolf har exploderat rejält. Byggs nya banor precis överallt. Sverige ligger trea i världen på flest nya banor just nu. USA och Finland är dom enda som bygger fler.
Det där mönstret känner man igen från… padel!
Nu krävs det ju inte mycket resurser för att några nördar ska gå runt i en park såklart…

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Riktig golf gick inte så bra heller. Rätt mycket nedlagt häromkring. Assartorp och Sturup i alla fall. Hyby kom inte igång tack och lov. Kvarnby är väl också på falltepet om nu inte pandemin räddade dem.
Dykning var stort som fan ett kort tag också.

Snuten

Aktiv medlem
Kanske folk i allmänhet mår lite bra också av "back to basic" när det gäller fritidsintressen och träning. På med skorna och ut i spåret liksom. Eller grensla stålhästen och kör en runda.

Vet inte. Vill inte raljera, men det är något som känns fel ibland med alla dess prylar och arrangemang. Känns som att man fokuserar fel ibland.

Men men, det är ju valfritt, det vet jag.

Oskar

Aktiv medlem
Kanske folk i allmänhet mår lite bra också av "back to basic" när det gäller fritidsintressen och träning. På med skorna och ut i spåret liksom. Eller grensla stålhästen och kör en runda.

Vet inte. Vill inte raljera, men det är något som känns fel ibland med alla dess prylar och arrangemang. Känns som att man fokuserar fel ibland.

Hahaha, glöm det. Man tar elsparkcykeln till gymmet och där går man en halvtimme på ett löpband.

me.I.am

Aktiv medlem
Så, vad blir nästa "boom"? Något helt nytt eller någon någon gammal trend som får en ny våg? Tävla i maratondans?

Tror att nya trender har mycket snabbare förlopp idag. Förr dröjde det ett tag innan det nådde mindre orter, idag når det alla på några sekunder.
Var väl någon fördröjning på ett halvår/år förr, sedan kom "ungdoms-TV" och snabbade på det, och nu har vi alla influencers och bloggare och TikTok etc.

Även vägen "ner" för en trend är snabbare idag. Folk uppfattar mycket snabbare att något inte är häftigt längre.

Jag är uppväxt i en liten bruksort. Under gymnasietiden var jag en del i bl.a. Lund och Stockholm, kände en del där. Kommer ihåg när uttrycket "släng dig i väggen" kom. Tillbaka i min lilla bruksort sa jag "släng dig i väggen" några gånger innan jag gav upp, alla bara tittade konstigt på mig. Ett halvår/år senare började folk plötsligt säga "släng dig i väggen" även i den lilla bruksorten. Och då hade vi ändå ett orienteringsgymnasium som borde ökat på influenser utifrån den stora vida världen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Eller bättre frågan är kanske: hur långt jobbat man i stan? Man måste ju hämta barn vid (för)skolan senast 15:30.

De få ggr jag besöker huvudkontoret i Sthlm är jag både nästan först och sist på plats. Tar jag tåget är jag där före 09 och då har inte många hunnit lämna ungarna och masat sig dit än, sen åker jag hem efter 15 och då är det också tomt...

När man arbetar är oklart :LOL:

Nästa trend blir något billigt för nu är det sluut på kontot!

aben

Aktiv medlem
Riktig golf gick inte så bra heller. Rätt mycket nedlagt häromkring. Assartorp och Sturup i alla fall. Hyby kom inte igång tack och lov. Kvarnby är väl också på falltepet om nu inte pandemin räddade dem.
Även golfbanan utanför Svalöv.är nedlagd, ägarna försökte sälja som åkermark, nu är det tal om solcellspark.

me.I.am

Aktiv medlem
De få ggr jag besöker huvudkontoret i Sthlm är jag både nästan först och sist på plats. Tar jag tåget är jag där före 09 och då har inte många hunnit lämna ungarna och masat sig dit än, sen åker jag hem efter 15 och då är det också tomt...

När man arbetar är oklart :LOL:

Nästa trend blir något billigt för nu är det sluut på kontot!

Och är dom på kontoret så hänger dom förmodligen på något forum.

SIE

Aktiv medlem
Ligger inte klättring i hall och lurar i vassen? Problemet är väl att tjocka gubbar inte kan klättra....
Min ringa erfarenhet av hallklättring säger mig att det mest går ut på två moment

- Att klättra, som är väldigt svårt och kräver mycket styrka, smidighet och koordination förutom på de allra enklaste väggarna/problemen.

- Att stå och flexa med klättrarmusklerna under samtal med motsatta könet och göra sitt bästa för att visa att man är en cool, laid-back person.

Känns generellt oförenligt med padel-crowdens demografi.

jonte987

Aktiv medlem
Min ringa erfarenhet av hallklättring säger mig att det mest går ut på två moment

- Att klättra, som är väldigt svårt och kräver mycket styrka, smidighet och koordination förutom på de allra enklaste väggarna/problemen.

- Att stå och flexa med klättrarmusklerna under samtal med motsatta könet och göra sitt bästa för att visa att man är en cool, laid-back person.

Känns generellt oförenligt med padel-crowdens generella demografi.
Jo, jag har testat att klättra två ggr sen jag vägde 63kg. Inge bra.

Kanske blir nåt med våtdräkt då. De töjer sig rätt bra.

aben

Aktiv medlem

Ja, det är helt tokigt om man frågar mig.

aben

Aktiv medlem
Fiske är något som är i ökande, men även där har det blivit konstigt för det verkar för många inte handla om att fiska för mat utan fisken släpps ofta tillbaka igen.

jonte987

Aktiv medlem
Även golfbanan utanför Svalöv.är nedlagd, ägarna försökte sälja som åkermark, nu är det tal om solcellspark.

Ja, det var ju en riktig jävla boom här. Sturup hade väl 18+9 på tillväxt och andelar sålda. Sen byggde PGA 36 hål 5 minuter från bokskogens 36. Nu är det åker. 30 000 skulle de ha. Assartorp ser ut att vara 9 hål åker och 9 pay n play.

Berk

Aktiv medlem
Fiske är något som är i ökande, men även där har det blivit konstigt för det verkar för många inte handla om att fiska för mat utan fisken släpps ofta tillbaka igen.

När jag var ung (som var länge sen) släppte de flesta som fiskade redan fisken tillbaka. Min slutsats var att de flesta män fiskar för att slippa att vara med familjen.

Köp & Sälj

Topp