Slutet på cykelboomen (Ragnarók eru komnar!)

Jag håller med. Boomen är slut. Viktigaste beviset är tyvärr att Norrländska kuststäder börjat satsa på MTB. När Norrlands kommunpolitiker vaknar då är det oftast hopplöst dött redan. De följer alltid varandra också. Startar en stad en stadsfest följer de andra startar en lite sämre stadsfest tills ingen orkar med stadsfester längre och bara lokala studiefrämjandetband går att boka på. De ska gärna heta samma sak också. "Xxxyran" eller "xxx dansar och ler". Har en stad en (numera trasig) fontän i älven ska de andra ha det. Passa på att cykla när de är nya och tomma, om något år är de ombyggda för terrängelsparkcyklar, diskgolf eller annan framtida utdöende aktivitet.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag håller med. Boomen är slut. Viktigaste beviset är tyvärr att Norrländska kuststäder börjat satsa på MTB. När Norrlands kommunpolitiker vaknar då är det oftast hopplöst dött redan. De följer alltid varandra också. Startar en stad en stadsfest följer de andra startar en lite sämre stadsfest tills ingen orkar med stadsfester längre och bara lokala studiefrämjandetband går att boka på. De ska gärna heta samma sak också. "Xxxyran" eller "xxx dansar och ler". Har en stad en (numera trasig) fontän i älven ska de andra ha det. Passa på att cykla när de är nya och tomma, om något år är de ombyggda för terrängelsparkcyklar, diskgolf eller annan framtida utdöende aktivitet.
Finns väl värre saker att satsa på än MTB-leder eller vad det kan vara i och för sig?

Men att politiker börjar vakna brukar kanske vara ett säkert tecken på att ngn trend börjar dö ut. Finns ju ett track record att falla tillbaka på. :LOL:

ooms

Aktiv medlem
Ah, iofs inte norrländsk kuststad, men det är alltså därför Uppsala kommun planerar en XCO-bana på Sunnerstaåsen :-)

mzi

Aktiv medlem
Jag tror att du är något på spåren! En skiva bröd innehåller 321kJ och enligt videon så utvecklade Robban 0,021kWh, vilket är 75,6kJ. Så för varje skiva han äter så kan han typ utveckla energi för att rosta fyra mackor.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror att du är något på spåren! En skiva bröd innehåller 321kJ och enligt videon så utvecklade Robban 0,021kWh, vilket är 75,6kJ. Så för varje skiva han äter så kan han typ utveckla energi för att rosta fyra mackor.

Nej, människor har en efficiens av 18-26%, så det är på gränsen.

(Såklart kan man också äta brödet utan att rosta det. Och man behöver också trampa för att baka brödet.)

me.I.am

Aktiv medlem
Asså, fan vad synd!

Nu blev jag lite nostalgisk, har redan uppfunnits en evighetsmaskin i Sverige. Kommer ihåg dom braskande löpsedlarna.

K

Aktiv medlem
Frågar man LBS så verkar MTB intresset varit rejält lägre under senaste året jämfört med åren innan. Det är väll ingen hemlighet och heller inte helt oväntat.

Motionsloppen lär ju klia sig i huvudet rejält då antalet deltagare i de allra flesta fall är betydligt lägre än innan boomen.

En LBS som siktar in sig på High end lär ju inte gå någon strålande framtid tillmötes med en inflation över 9%. Men en LBS som kan lösa nyttocyklar på ett bra sätt kan ju kanske få ett uppsving eller iaf inte gå på knäna. de som åker kommunalt kanske slopar kortet och cyklar samt vissa av de som slopar bilen kanske väljer cykel?

Sen tror jag elcyklar (nyttocyklarna) kan kompensera en del omsättning, dyra men billiga i jämförelse till en bil så troligen finns fortsatt efterfrågan där eller till och med ökande?

Med importprisindex på 30% och producentprisindex på 20% så har Svensson en rejäl överrraskning att vänta när detta kommer ned till plånboken under vintern.

SIE

Aktiv medlem
Nu blev jag lite nostalgisk, har redan uppfunnits en evighetsmaskin i Sverige. Kommer ihåg dom braskande löpsedlarna.
På gymnasiet trodde jag och en polare att vi hade knäckt det genom att låta tidvatten driva maskinen. Polarens något mer upplyste far förklarade för oss att maskinen isf på sikt skulle stoppa månens rotation runt jorden.
Ingen av oss har än så länge vunnit något Nobelpris.

Rock

Aktiv medlem
Det har varit några hypade år för hela cykelbranschen, cykelboomen. Jag har sett det både i tillverkar- och grossistledet där jag var när pandemin startade till att se det från återförsäljarledet.

2020 såldes allt slut, tom gamla hyllvärmare såldes till fullpris. Sedan ströps flödet av produkter nästan helt, stora delar av Asien stängde ner, båtar sladdade i kanaler, kö i hamnarna med mera.

2021 till midsommar 2022 var efterfrågan, vad det verkade, enorm. Det fanns bara inte cyklar och komponenter att sälja i tillräcklig omfattning. Jag har vid flera tillfällen frågat mig hur stor efterfrågan egentligen var? Hur många av telefonsamtalen, mailen, butiksbesöken var från folk som jagade runt och kontaktade många butiker? Ställdes samma fråga till tio butiker? Trodde vi alla tio att vi hade en kund?

Nu börjar lagren fyllas på med både cyklar och komponenter. Vi får dagligen leveranser av cyklar, några beställda för så länge sedan som hösten 2020. I vissa fall har vi fått två olika årsmodeller av samma modell med ett par veckors mellanrum.

Gissningsvis så kommer en hel del butiker att stå tjocka på cyklar i vissa modeller/kategorier. Då får den med det bästa erbjudandet sälja. Brukscyklar, komponenter och verkstadstjänster har generellt sålt bra under tidigare finanskriser. Cykling som transport kan vara extremt billigt.

Priserna har drivits uppåt, det kommer att bli produkter som konsumenterna inte tycker är det minsta prisvärda. Det kommer att bli fler reor. Det kommer att synas tydligt vilka företag som har likviditetsbrist och måste panikrea för att fylla på kontot.

Vi i Sverige blir extra utsatta, mycket pga våran svaga krona. Bara i år har kronan tappat ca 14% i värde mot dollarn. Majoriteten av alla cykelprodukter kommer från andra delar av värden än Europa och handlas således i dollar.

Berk

Aktiv medlem
Min personliga favorit är då folk som sysslar med hästar eller motorsport tycker det är helt sjukt när man lägger 20k på en cykel.

Ja, min sista, trevliga, ägare av LBSen i Nederländerna sade till män som hade problemet att frun tyckte att cykeln var dyr att säga att cykeln kostade mindre än en uppsättning aluminiumfälgar till bilen (vet dock inte om det funkade).

kais01

Aktiv medlem
z
Ja, min sista, trevliga, ägare av LBSen i Nederländerna sade till män som hade problemet att frun tyckte att cykeln var dyr att säga att cykeln kostade mindre än en uppsättning aluminiumfälgar till bilen (vet dock inte om det funkade).
kvinnor brukar dock ta upp även alufälgar som exempel på en onyttighet:)

stigmarodören

Aktiv medlem
z

kvinnor brukar dock ta upp även alufälgar som exempel på en onyttighet:)
Håller med.
Kanske är dock tanken att om frun redan har godkänt köp att alufälgar att hon också måste godkänna köp av cyklen, som klart är mycket nyttigare än alufälgar.
Frun har större nytta av aluminiumfälgar så hon lättare hör när hon kör emot trottoarkanten.

kais01

Aktiv medlem
(ot)
FA7F76E3-FC9C-45F3-B9DE-6CC926F263BA.jpeg

DD88

Aktiv medlem
Min personliga favorit är då folk som sysslar med hästar eller motorsport tycker det är helt sjukt när man lägger 20k på en cykel.

Har lagt cykling på hyllan och börjat med cross och enduro. Är inte så mycket som skiljer, klädkontot är ungefär lika stort (dvs stort), slitagedelar ligger likvärdigt i pris, den stora skillnaden är att det är svårare att köra sönder något på en motorcykel. Så för min del så är motorsport billigare då en stor kostnad för mig var att jag körde sönder fälgar och bakväxeln.

Beror givetvis på hur ofta man kör omkull.

DanielS

Aktiv medlem
Sundsvall är ju en av städerna som satsar på mtb, de har sedan ganska länge väldigt fina spår för längdåkning och en fin kultur runt det med många som åker. Kan inte se några nackdelar med att man har mtb-cykling på sommaren som komplement, säsongen är ju dessutom betydligt längre än för längdskidor. Sedan kan man ju ha invändningar till hur mycket kommunala pengar man ska lägga på det..

Men det är väl också självklart att det inte kommer att vara som under pandemins första år när det var kaos på parkeringsplatserna i naturreservaten en regnig dag i november. En cykelmarknad i balans är ju bra både för handlarna och för oss som cyklar.

jolov

Aktiv medlem
Har lagt cykling på hyllan och börjat med cross och enduro. Är inte så mycket som skiljer, klädkontot är ungefär lika stort (dvs stort), slitagedelar ligger likvärdigt i pris, den stora skillnaden är att det är svårare att köra sönder något på en motorcykel. Så för min del så är motorsport billigare då en stor kostnad för mig var att jag körde sönder fälgar och bakväxeln.

Beror givetvis på hur ofta man kör omkull.

Gött att höra att det inte skiljer sig så mkt

Mina cross-vänner verkar behöva pickup eller bil med släp, medlemsavgift för bana, ett ständigt mekande, bensin, gärna två maskiner osv

Skoterfolket byter gärna skoter inom två år, då garantin går ut. Då blire väl en 80k i tapp bara där, utöver pickupen, bränslet, försäkringar osv. Alla köper något custom dekalkit för 5-6000 det första dom gör också

Har inte summerat, men det känns ändå som att det borde landa på mer än dom 20k som
I mitt exempel :)

Marklyft

Aktiv medlem
Gött att höra att det inte skiljer sig så mkt

Mina cross-vänner verkar behöva pickup eller bil med släp, medlemsavgift för bana, ett ständigt mekande, bensin, gärna två maskiner osv

Skoterfolket byter gärna skoter inom två år, då garantin går ut. Då blire väl en 80k i tapp bara där, utöver pickupen, bränslet, försäkringar osv. Alla köper något custom dekalkit för 5-6000 det första dom gör också

Har inte summerat, men det känns ändå som att det borde landa på mer än dom 20k som
I mitt exempel :)
Har tävlat i motocross tidigare, och kan intyga att det var betydligt dyrare än att cykla , och avsevärt mer underhållsjobb 😅

DD88

Aktiv medlem
Beror ju helt klart på vad man jämför med, körde ren parkcykling de sista åren. Hade jag kört MTB i skogen här hemma så hade det varit en helt annan sak.

Servicearbetet består av att tvätta efter varje runda. Sen byta drivlina, bromsbelägg och fylla på olja efter cirka 20-30h. Tar ungefär lika lång tid som att gå igenom cykeln.

Totalkostnaden är lägre sett till att jag kan köra på fem olika banor hemmavid istället för att köra upp till fjällen, blir en hel del pengar med resa, liftkort och boende.

jolov

Aktiv medlem
Beror ju helt klart på vad man jämför med, körde ren parkcykling de sista åren. Hade jag kört MTB i skogen här hemma så hade det varit en helt annan sak.

Servicearbetet består av att tvätta efter varje runda. Sen byta drivlina, bromsbelägg och fylla på olja efter cirka 20-30h. Tar ungefär lika lång tid som att gå igenom cykeln.

Totalkostnaden är lägre sett till att jag kan köra på fem olika banor hemmavid istället för att köra upp till fjällen, blir en hel del pengar med resa, liftkort och boende.
Jag ser fortfarande inte relevansen mot mitt inlägg där jag har ett konkret exempel på summan 20000kr.

Det här är som att säga att enduro är billigare än snowblades eftersom att jag alltid måste boka en helikopter då jag vill åka snowblades. :)

DD88

Aktiv medlem
Jag ser fortfarande inte relevansen mot mitt inlägg där jag har ett konkret exempel på summan 20000kr.

Det här är som att säga att enduro är billigare än snowblades eftersom att jag alltid måste boka en helikopter då jag vill åka snowblades. :)

Blir ju så billigt/dyrt som man gör det, men efter en gräns blir det ju löjligt. Man kan köra cross riktigt billigt, på samma sätt som man kan köra MTB riktigt billigt, då får man strunta i de senaste trenderna och fokusera på begagnat. Egentligen rätt sunt om du frågar mig.

De jag känner som kommer undan billigt med ridning har ju oftast egen mark och rätt förutsättningar för att utöva sin hobby. En vän brukar säga att en häst kostar lika mycket som ett barn, och det spannet beror ju en hel del på föräldern. Dock så är det nog den hobby som kräver mest tid.

Pqz

Aktiv medlem
Håll i hästarna, jag är ganska övertygad om att det kommer restriktioner snart igen, jobba hemma. Det är covidgalopp i huvudstaden nu.
Inte troligt med generella restriktioner så länge inte folk hamnar på IVA en masse. Alla infektioner har en topp i början av terminen.

Marklyft

Aktiv medlem

Glöm inte det eviga luftfiltertvättandet och kladdandet 😅. Och oljebyten, ventiljusteringar, dämparservice, sen bytte jag (bak)däck betydligt oftare på crossen än cykeln 🙈.
Men du har rätt, allt beror på hur man använder det. Cyklar bara stigcykling nu, aldrig park, vill jag ta den till en annan stig, lastar jag bara in den i bagaget, behöver ingen pickup eller släp, åker HT så behöver inte ta hänsyn till någon bakdämpare eller länkage heller. Utrustningen var klart dyrare för mig på crossen, då det enda specifika jag har när jag cyklar är skor och hjälm.

n_andersson

Aktiv medlem
Glöm inte det eviga luftfiltertvättandet och kladdandet 😅. Och oljebyten, ventiljusteringar, dämparservice, sen bytte jag (bak)däck betydligt oftare på crossen än cykeln 🙈.
Men du har rätt, allt beror på hur man använder det. Cyklar bara stigcykling nu, aldrig park, vill jag ta den till en annan stig, lastar jag bara in den i bagaget, behöver ingen pickup eller släp, åker HT så behöver inte ta hänsyn till någon bakdämpare eller länkage heller. Utrustningen var klart dyrare för mig på crossen, då det enda specifika jag har när jag cyklar är skor och hjälm.
Och sen måste man vara medlem i nån förening. Betala medlemskap där. Och till svemo. Plus träningsavgifter och alla jävla arbetsdagar man måste vara med på eller som funtionär o träningsansvarig... Nej tacka vet jag cx cykling. Bara ta på sig hjälmen o trampa ut i skogen när man vill👍

DD88

Aktiv medlem
300kr för medlemskap och 450kr för licens som ger möjlighet att träna på alla Svemo-anslutna klubbar under ett år. Träningsavgift brukar ligga runt 150kr. Som sagt, jämför man med att rulla runt i skogen hemma så är den en sak, men jämfört med liftcykling så är det ett kap.

simson

Aktiv medlem
Blir ju så billigt/dyrt som man gör det, men efter en gräns blir det ju löjligt. Man kan köra cross riktigt billigt, på samma sätt som man kan köra MTB riktigt billigt, då får man strunta i de senaste trenderna och fokusera på begagnat. Egentligen rätt sunt om du frågar mig.

De jag känner som kommer undan billigt med ridning har ju oftast egen mark och rätt förutsättningar för att utöva sin hobby. En vän brukar säga att en häst kostar lika mycket som ett barn, och det spannet beror ju en hel del på föräldern. Dock så är det nog den hobby som kräver mest tid.
Kan ridning eller nästan vilken annan fritidsaktivitet bli billigt , en arbetskamrat till mig , bor på landet har egen gård ,de tar över hästar som ingen vill annan ha men ändå kostar det , foder, veterinärkontroller( obligatoriska) , hans dotter åker på tävlingar, de har fått ett gammalt hästsläp, men det ska fortfarande besiktas men han tycker det är roligt meka å laga så fast man får allt så kostar det , viktigast är att man har kul å då får det kosta😃

Topp