Slutet på cykelboomen (Ragnarók eru komnar!)

SIE

Aktiv medlem
Det kan mycket väl vara så att jag genomlever padelns uppgång och fall utan att nånsin ha satt min fot på en padelbana.

kais01

Aktiv medlem

SocialGimp

Aktiv medlem
Tycker det fortfarande är kul med padel, speciellt när jag bodde i Spanien. Då var den sociala biten minst lika viktig, ofta/alltid med lite häng ihop med dricka eller lunch/middag under bar himmel. Padel är ngt som de flesta kan uppskatta oavsett nivå.

Här är det mest, som med alla idrotter, bil till hallen och sedan direkt hem vilket är lite tråkigt. Väder, prisnivå o trista miljöer gör väl sitt till.

Joem

Aktiv medlem
Jag begriper inte varför inte de hallar som stod klara för 3-4 år sedan tidigt började låsa upp medlemmar, som t ex gym gör. Man verkar ivrigt valt en pay and play modell och blundat för den övertalighet som borde vara enkel att förutse (när även mindre städer går från två stycken hallar till sex stycken på mindre än 2 år). Nu står man där och tycker det är ett tufft läge 🤷‍♂️

Marklyft

Aktiv medlem
Har provat padel, och det var kul, men de i många fall närmast absurda banhyrorna gör att jag inte haft nått intresse att fortsätta.

Pqz

Aktiv medlem
Pratade med min LBS och de preppar för en ökning av funktionscykling (”vanliga” och elcyklar) och service medan premiumträning- och tävlingcyklar förväntas dö ganska radikalt.
Tycker jag känns otroligt hoppfullt. Äntligen börjar cykeln komma tillbaka som seriöst transportmedel efter att i pricip ha varit borta sedan mitten av 1950-talet.
Entusiaster i all ära, men skall det "bli nåt" måste man nå ut till den breda allmänheten...

fiskarn

Aktiv medlem
Alltså jag vet inte. Var ute förra helgen ganska långt ut på en del relativt knepiga stigar. Tappade efter ett tag räkningen på hur många gäng vi mötte. Alla på mäktiga heldämpade downcountryendurorides. Verkar både köpas och köras friskt ännu!

Syns tyvärr även på stigarna även långt ut och inte bara de stora stråken. Alla stigar används till cykling nu och det är märkbart urfrätt och kantigt på ett sätt jag mer associerar med tidiga åren i Åre (när man fortfarande körde på stigar).
Vilken del av landet?

jonte987

Aktiv medlem
Tycker det funkar bra hemma med sanktionerade slingor som tar volymen. Tyvärr blir det en del makadam och väldigt otekniskt med moderna cyklar. Jag tycker ändå det är fint och nu blir det barncykling i 10 år så finnemang med lite makadam så man slipper gå

PJF

Aktiv medlem
Tycker det fortfarande är kul med padel, speciellt när jag bodde i Spanien. Då var den sociala biten minst lika viktig, ofta/alltid med lite häng ihop med dricka eller lunch/middag under bar himmel. Padel är ngt som de flesta kan uppskatta oavsett nivå.

Här är det mest, som med alla idrotter, bil till hallen och sedan direkt hem vilket är lite tråkigt. Väder, prisnivå o trista miljöer gör väl sitt till.
Avståndet. Vi är ett glest befolkat land. Det är naturligare att hänga om man kan gå eller cykla hem.

Jag har aldrig varit i en padelhall, brukar det finnas fik i dom?

SIE

Aktiv medlem
Avståndet. Vi är ett glest befolkat land. Det är naturligare att hänga om man kan gå eller cykla hem.

Jag har aldrig varit i en padelhall, brukar det finnas fik i dom?
I de flesta andra länder är det väl dessutom inget direkt hinder att ta bilen även om det skulle slinka ner ett par öl innan det är dags att ratta vidare.

GoranS

Aktiv medlem
Sitckspår:
Det där med glest befolkat land beror ju lite på hur man mäter. Om man jämför genomsnittligt antal invånare per ytenhet så är Sverige tämligen glest befolkat.

Att bara titta på det kan dock leda lite fel. Ett exempel:

Land A: Har x invånare per kvadratkilometer och folk bor jämnt utspritt över hela landet.
Land B: I ett hörn som är 1% av landets yta bor hela befolkningen jämnt utspridd med 100x invånare per kvadratkilometer.

Länderna har samma antal invånare per kvadratkilometer men känslan av hur tätt folk bor skulle nog vara ganska olika i de två länderna.

Såg något om ett annat mått som, om jag minns det rätt, handlade om hur många andra människor som i snitt bor inom en viss omgivning till en människa. Det måttet skulle i exemplet ovan visa på att folket i land B bor betydligt tätare.

Ett exempel i praktiken vore om Danmark räknar med Grönland (och dess befolkning) eller ej.

Sen är det förstås så att inget mått som försöker fånga befolkningens fördelning i ett enskilt värde kommer att vara "perfekt".

PJF

Aktiv medlem
Sitckspår:
Det där med glest befolkat land beror ju lite på hur man mäter. Om man jämför genomsnittligt antal invånare per ytenhet så är Sverige tämligen glest befolkat.

Att bara titta på det kan dock leda lite fel. Ett exempel:

Land A: Har x invånare per kvadratkilometer och folk bor jämnt utspritt över hela landet.
Land B: I ett hörn som är 1% av landets yta bor hela befolkningen jämnt utspridd med 100x invånare per kvadratkilometer.

Länderna har samma antal invånare per kvadratkilometer men känslan av hur tätt folk bor skulle nog vara ganska olika i de två länderna.

Såg något om ett annat mått som, om jag minns det rätt, handlade om hur många andra människor som i snitt bor inom en viss omgivning till en människa. Det måttet skulle i exemplet ovan visa på att folket i land B bor betydligt tätare.

Ett exempel i praktiken vore om Danmark räknar med Grönland (och dess befolkning) eller ej.

Sen är det förstås så att inget mått som försöker fånga befolkningens fördelning i ett enskilt värde kommer att vara "perfekt".
Ja. Men geografi påverkar kulturen. Så om det vanliga är att man "måste" transportera sig över gångavstånd efter en aktivitet, så blir det normerande.
Om man bryter ner det så har Skåne ca hälften av Storbritanniens befolkningstäthet, om jag minns rätt. Jag har tex 9km till affär, fik mm, trots att jag bor i Skåne.

GoranS

Aktiv medlem
Ja. Men geografi påverkar kulturen. Så om det vanliga är att man "måste" transportera sig över gångavstånd efter en aktivitet, så blir det normerande.
Om man bryter ner det så har Skåne ca hälften av Storbritanniens befolkningstäthet, om jag minns rätt. Jag har tex 9km till affär, fik mm, trots att jag bor i Skåne.
Min poäng var bara att Sveriges glesbefolkning tenderar att bli mer påtaglig om man tittar på invånare/km^2. än med en del andra mått. Med s.k. population-weighted density framstår vi som mer ordinära (y-axeln medvetet maskad då den inte är intressant).
1664796080381.png

mzi

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Hm, finns rätt många bilder på den sajten så jag blir inte så mkt klokare på vilken det är du menar. Det spelar dock egentligen ingen roll då min poäng var att jag tycker att ett mått som helt ignorerar hur den geografiska spridningen för befolkningen ser ut är lite tveksamt att använda för att avgöra hur tätt folk bor. Sen finns det säkerligen fall där PWD går emot "maggropskänslan" också och jag säger inte att det är det bästa måttet (vad nu det ens skulle betyda), bara att det är ett exempel på ett mått som ger lite annat resultat vad gäller Sveriges befolkningstäthet än vad invånare/km^2 ger.

erik h

Aktiv medlem
Jag sitter här och hoppas på att den eventuella cykelkrashen leder till att single speed-folket återuppstår.
Jag tror att en annan krasch kan leda till det. Den ekonomiska kollapsen. Stagflationen, kapital återfår ett värde, lån får en kostnad, allt stramas åt, livets komponenter omvärderas och "technological terror"-cyklar för 50-100k blir ett minne blott. Gamla SS-Inbred 26" dammas av och mellansnacken blir viktigare än stravatiderna.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror att en annan krasch kan leda till det. Den ekonomiska kollapsen. Stagflationen, kapital återfår ett värde, lån får en kostnad, allt stramas åt, livets komponenter omvärderas och "technological terror"-cyklar för 50-100k blir ett minne blott. Gamla SS-Inbred 26" dammas av och mellansnacken blir viktigare än stravatiderna.

Men kräver det inte att det finns ingen inflation på öl?

PJF

Aktiv medlem
Min poäng var bara att Sveriges glesbefolkning tenderar att bli mer påtaglig om man tittar på invånare/km^2. än med en del andra mått. Med s.k. population-weighted density framstår vi som mer ordinära (y-axeln medvetet maskad då den inte är intressant).
Visa bilaga 585354
Tja. Det där är väl mest ett sätt att kunna göra jämförelser och slippa de olika definitionerna av tätort som finns i världen. Och vi har ju en urbaniseringsgrad på typ 85%. Vilket inte säger så mycket, så tex jag har en tätort 5km bort, men där finns inget.
Min poäng är mer att man räknar alltid med att behöva transportera sig. Eller att andra behöver det.
Det har väl mer med att man oftast inte bor i "närheten" av sitt umgänge, trots att man bor i en tätort. När jag bott i städer, så har oftast ingen jag umgåtts med bott ens i samma stadsdel. Så det spontana hängandet blir lidande.

mzi

Aktiv medlem
Precis. På landet i Frankrike där mina svärföräldrar bor så är det bara byar. Storstan ligger en timme med bil bort, men i deras by finns det såklart ett bageri, en tabac, en supermarché och en kyrka. Det är kvartersbebyggelse.

Det tar en kvart tjugo minuter att promenera bort till nästa by som ser ut på samma sätt. Mellan byarna finns bara fält.

I Sverige så har vi inte samma täthet, utan smetar ut bebyggelsen jämnt över hela den ytan. I PWD ser det väl ut som att vi har samma densitet, men i verkligheten så har vi här en diffus spridning och de sju distinkta center.

ooms

Aktiv medlem
Precis. På landet i Frankrike där mina svärföräldrar bor så är det bara byar. Storstan ligger en timme med bil bort, men i deras by finns det såklart ett bageri, en tabac, en supermarché och en kyrka. Det är kvartersbebyggelse.

Det tar en kvart tjugo minuter att promenera bort till nästa by som ser ut på samma sätt. Mellan byarna finns bara fält.

I Sverige så har vi inte samma täthet, utan smetar ut bebyggelsen jämnt över hela den ytan. I PWD ser det väl ut som att vi har samma densitet, men i verkligheten så har vi här en diffus spridning och de sju distinkta center.
Pga det laga skiftet, dvs vi effektiviserade jordbruket på 1800-talet. Det gjorde inte dem.

jolov

Aktiv medlem
Det var det jag tänkte skulle föranleda cykelkrashen 😁

Men det blir spännande att se utvecklingen. Kanske lär sig folk att bunnyhoppa igen!

Salle123

Ny medlem
Tänker såhär, att under boomen så köpte väldigt många på sig cykel. Så nu har alla som velat testa cykling redan köpt på sig en cykel. Så om man förutsätter att formeln n+1 inte stämmer (inte på alla) Så har alla nu redan en cykel. Så vi går tillbaka på en mer "normal" försäljning.
Tycker att TS fokuserar på just försäljningsdelen. Är jag ute i skogen möter jag mer folk än någonsin. Var ute i Hellas i helgen och var på stigar långt borta där man på sin höjd mött en person tidigare. Här mötte jag säker fem olika grupper med cyklister.
Så det kanske handlar om vad man lägger i begreppet boom? Är det bara försäljning så är den nog över för denna gång. Men kollar du på faktiska utövare så håller den säkert på en tid framåt.

Köp & Sälj

Topp