Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Att Sportsons hyggligt stora cykelbutik i Skövde har stängt på helgerna är väl symptomatiskt för problemen i branschen…
Undrar om det är ett smart drag. Med heltidsjobb+ och barn sker all shopping på helger eller online. Fysiska butiker som bara är öppna vardagar får alltså ingen business…

Iofs bor jag inte i Skövde så oavsett öppettider hade jag inte handlat där förstås.

Undrar om det är ett smart drag. Med heltidsjobb+ och barn sker all shopping på helger eller online. Fysiska butiker som bara är öppna vardagar får alltså ingen business…

Iofs bor jag inte i Skövde så oavsett öppettider hade jag inte handlat där förstås.

Min lbs för många år sen hade kvällsöppet någon dag i veckan. Känns som en bra grej.
Men det är så klart svårt för mindre aktörer som ju också vill kunna leva ett hyfsat normalt liv i övrigt.

Tre unga herrar går mot strömmen och öppnar enligt notis i lokalblaskan butik i Helsingborg med verkstad och cyklar i prisklass 5-200.000. Vore ju kul med en vettig LBS i området, för mig veterligen finns det ingen sådan i Nordvästra Skåne.

Nordic och nördic

Tre unga herrar går mot strömmen och öppnar enligt notis i lokalblaskan butik i Helsingborg med verkstad och cyklar i prisklass 5-200.000. Vore ju kul med en vettig LBS i området, för mig veterligen finns det ingen sådan i Nordvästra Skåne.

Om det är de tre jag fått fram, så är det ITföretagare. Vilket förklarar den generiska hemsidan och att det inte står några personnamn som man enkelt hittar på hemsidan. En av dom verkar ha cykelerfarenhet.
Hoppas dom på elcyklarna?

Om det är de tre jag fått fram, så är det ITföretagare. Vilket förklarar den generiska hemsidan och att det inte står några personnamn som man enkelt hittar på hemsidan. En av dom verkar ha cykelerfarenhet.
Hoppas dom på elcyklarna?
Deras namn framgår i reportaget. Jag kan inte dela betalartikeln här pga upphovsrätt och absolut inte PM:a dig.

På en Tisdagsrajd för några veckor sedan korsades våra spår av 10-15 ungdomar som var ute på samma slags äventyr som vi. Kidsen var kittade med både riktiga pannlampor och stigcyklar. Och såvitt kunde ses var de ute i egen regi utan ”vuxna” förkläden. Riktigt kul och uppfriskande att se!

Gubbar klagar och ungdomar hittar nya vägar. Allt är som det alltid har varit.

På en Tisdagsrajd för några veckor sedan korsades våra spår av 10-15 ungdomar som var ute på samma slags äventyr som vi. Kidsen var kittade med både riktiga pannlampor och stigcyklar. Och såvitt kunde ses var de ute i egen regi utan ”vuxna” förkläden. Riktigt kul och uppfriskande att se!

Gubbar klagar och ungdomar hittar nya vägar. Allt är som det alltid har varit.

Fyra klasskompisar av min son har börjat med stigcykling för ett år sen, då var dom 11 år. Första tre gånger cyklade jag med. Nu cyklar sonen då och då med dom efter skolan.

Det svåra är ekonomin. Folk räknar på kronor och ören. Sen är det ett klart intressant dilemma då det ibland tar längre tid att köpa något i en svensk butik än att köpa från någon skojig granne söderut. Ligger prylarna på hyllan och jag har butiken nära, då är det ok att det kostar lite mer. Tjänar jag uppåt 15-20% och har det hemma på samma tid, då får man nog tufft.
Sen går väl cykelbranchen fortfarande lite segt och priserna pumpas upp rejält. Jo, vissa delar som gafflar har blivit klart bättre även på lägre nivåer. Men tittar man på nedgraderingen av komponenterna på vissa cyklar och att priset stiger, så är det nästan tragiskt.

Jag behövde ett nytt växelreglage till min gamla MTB med 9 växlar bak. Jag jämförde priser på nätet och hittade en Alivio SL-M3100 på Bike Discount för 12,50 EUR (dvs. ca. 140 kr) inkl. frakt. 1-3 dagar leveranstid. Jag tänkte att det kan vara värt lite extra om jag kan köpa motsvarande direkt i butik och reparera cykeln redan i dag.

Jag kollade med den lokala butiken i den stora svenska cykelkedjan. De hade en Acera SL-M3000 inne för 349 kr. Jag kan som sagt tänka mig att betala lite mer för att få prylen direkt och för att supporta den lokala cykelbutiken, men drygt 200 kr extra, eller ca. 150% påslag jämfört med kostnaden för att beställa på nätet, känns lite väl saftigt. Hur resonerar ni andra?

Senast ändrad:
Jag behövde ett nytt växelreglage till min gamla MTB med 9 växlar bak. Jag jämförde priser på nätet och hittade en Alivio SL-M3100 på Bike Discount för 12,50 EUR (dvs. ca. 140 kr) inkl. frakt. 1-3 dagar leveranstid. Jag tänkte att det kan vara värt lite extra om jag kan köpa motsvarande direkt i butik och reparera cykeln redan i dag.

Jag kollade med den lokala butiken i den stora svenska cykelkedjan. De hade en Acera SL-M3000 inne för 349 kr. Jag kan som sagt tänka mig att betala lite mer för att få prylen direkt och för att supporta den lokala cykelbutiken, men drygt 200 kr extra, eller ca. 150% påslag jämfört med kostnaden för att beställa på nätet, känns lite väl saftigt. Hur resonerar ni andra?
Jag resonerar som du, samtidigt tycker jag att om lokala butiken verkligen medvetet lagerhåller stenålderskomponenter så kan han gott få tjäna en hacka på det :P

Jag kan som sagt tänka mig att betala lite mer för att få prylen direkt och för att supporta den lokala cykelbutiken, men drygt 200 kr extra, eller ca. 150% påslag jämfört med kostnaden för att beställa på nätet, känns lite väl saftigt.
Det suger, men boven här om jag förstår rätt är den svenska Shimanodistributören som butikerna tvingas använda. De har högre pris in än vad de tyska webbshopparna har ut till konsument. Svårt läge.

Det suger, men boven här om jag förstår rätt är den svenska Shimanodistributören som butikerna tvingas använda. De har högre pris in än vad de tyska webbshopparna har ut till konsument. Svårt läge.

Och som tur, för oss, har Shimano inte lyckats övertyga/förbjuda flera tyskar än bike-components att sälja till Sverige.

Om det är så är ju antagligen lösningen att beställa på nätet på längre sikt det rätta även för LBSerna. För då kommer distributöten få problem, och antingen skärpa sig eller bytas ut. Sen kan LBSerna bli mer konkurrenskraftiga igen.

För jag håller med, betalar gärna extra hos LBS om de lagerhåller vettigt och har mer kompetens än jag själv har. Men inte 150% extra.

Är det inte 10 euro i fraktkostnad oavsett från BD? Det har det varit när jag har handlat... Isåfall typ 245 sek och om nötterna på det sjunkande skeppet bike discount får iväg grejerna så tar det ju max 5 arbetsdagar.

Jag behövde ett nytt växelreglage till min gamla MTB med 9 växlar bak. Jag jämförde priser på nätet och hittade en Alivio SL-M3100 på Bike Discount för 12,50 EUR (dvs. ca. 140 kr) inkl. frakt. 1-3 dagar leveranstid.
Är det inte 10 euro i fraktkostnad oavsett från BD?
Jag hittar ett Alivio SL-M3100 högerreglage hos https://www.bike-discount.de/ för 8,39 €, inkl 25% moms, men inte inkl 9,99 € frakt och med 2-5 dagar leverans (+ PostNord ovanpå det antar jag)

...nötterna på ... bike discount...
whatever.gif

Lust att utveckla detta?

Är det inte 10 euro i fraktkostnad oavsett från BD? Det har det varit när jag har handlat... Isåfall typ 245 sek och om nötterna på det sjunkande skeppet bike discount får iväg grejerna så tar det ju max 5 arbetsdagar.

Jag har handlat en del där på sistone, tycker det funkat väldigt bra?

Beställa måndag morgon, ha grejerna onsdag lunch.
Sen lär kundservicen om något går snett inte vara jättebra. Men dit har jag inte kommit ännu

Om det är så är ju antagligen lösningen att beställa på nätet på längre sikt det rätta även för LBSerna. För då kommer distributöten få problem, och antingen skärpa sig eller bytas ut. Sen kan LBSerna bli mer konkurrenskraftiga igen.
Känns osannolikt, 99% av försäljningen sker nog via reparationsverkstäder till kunder som inte ens vet om att det går att nätbeställa cykeldelar. Snittcyklisten idag lagar ju inte ens punka själv.

Billigare hos tysken och oftast gratis frakt om man handlar över 400-500 kr. Det är även snabbare leverans .

Ja nä jag kommer inte på en anledning alls varför man ska köpa i lokal butik.

Billigare hos tysken och oftast gratis frakt om man handlar över 400-500 kr. Det är även snabbare leverans .

Ja nä jag kommer inte på en anledning alls varför man ska köpa i lokal butik.
Beror väl oxå på hur nära man har sin lokala handlare förstås, jag brukar beställa från tcm och Cykelcity å hämta i butik = lika med gratis frakt med träning på köpet och ibland är de billigare än nätet👍.

Beror väl oxå på hur nära man har sin lokala handlare förstås, jag brukar beställa från tcm och Cykelcity å hämta i butik = lika med gratis frakt med träning på köpet och ibland är de billigare än nätet👍.
Jag har 500km till min så det har blivit en del gratis frakt och på köpet sträckor.

Jo så är det såklart 👍 . Mina lokala butiker har nog aldrig varit billigare än tysken tror jag samt att utbudet är betydligt sämre.

Enda gången jag handlar lokalt är om jag behöver typ några små reservdelar som växelöra mm.

YT Jeffsy har "Out of stock" på nästan alla modeller och färger. Har de gått i konkurs eller är det väldigt stor efterfrågan ? Ser inga nyheter om YT Jeffsy som är nyare än en månad. Däremot finns lite artiklar från i somras att de hade finansiella problem (rekonstruktion).

Tack men har du läst länkad tråd ? Senaste inlägget för en månad sen och känns fortfarande oklart vad som händer med YT. Söker man finns inga nyare nyheter sen i somras då de inledde rekonstruktion.
Löper inte insolvansen eller vad det kan heta på tyska vidare? Nyheter kommer när de lyckas hitta deg eller inte?

Tillbaka
Topp