Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Förstår jag artikeln korrekt, så kommer Kona att läggas ned, medans namnet kommer att säljas (precis som med Nukeproof bla, för inte så längesedan)
Mm, jag läste visst inte allt. Ja, då tycker de väl att de försökt färdigt med att sälja.

Svårt att förstå att det kan vara så helt värdelöst att inte ens ett nedbantad kona går att sälja. Kanske finns någon fördel för ägaren att lägga ner hellre än att sälja billigt...

Skulle gärna vilja starta en tråd som heter "Ragnarok ha desaparecido" snart men det är väl ngt år eller två kvar till dess kanske.

Konas grundare köper tillbaka bolaget:
Hurra! Jag gjorde precis en huvudräkning, och jag har haft/har sju Kona-cyklar under åren och de har varit skitbra hojar allesammans.

Här går utvecklingen åt rätt håll. Det är betalvägg så jag tog en skärmdump.

1000001357.png

Även lilla Väsby är drabbat

Eftersom produktionen av MTB ligger i Taiwan låter det ju nästan som att man avvecklar MTB-divisionen. Kanske svårt att få någon lönsamhet i MTB-segmentet när man nästan bara finns på eftermarknad. Är ju få cyklar som kommer med Öhlins som original.

Eftersom produktionen av MTB ligger i Taiwan låter det ju nästan som att man avvecklar MTB-divisionen. Kanske svårt att få någon lönsamhet i MTB-segmentet när man nästan bara finns på eftermarknad. Är ju få cyklar som kommer med Öhlins som original.
Och dom eviga skämten om att Ö har ett serviceintervall på 5 timmar som inte alltid verkar vara så mycket skämt.

Det är ju just "Racing shoch" och kanske inte det som borde sitta på en Scott som rastas varannan söndag.

Tjena!

Det var på tiden, sämre företag och produktet får man fan leta efter.

Nja ... Babboe har flera modeller lådcyklar där ram ofta gick sönder. Babboe förnekade att det fanns problem, återkallade ingenting och låt kunderna betala för nya ram, tills en nederländsk myndighet sätta stopp för försäljningen. Har inte hört något efter det.

Nja ... Babboe har flera modeller lådcyklar där ram ofta gick sönder. Babboe förnekade att det fanns problem, återkallade ingenting och låt kunderna betala för nya ram, tills en nederländsk myndighet sätta stopp för försäljningen. Har inte hört något efter det.

Tjena!

Seaside kanske inte gick av men totalt felbyggda på flera punkter och tog inte heller hand om garantifel.

Jag hade en familj som kunder, bytte ut skärmar, byggde om alla tre hjulen, byggde om från remdrift till kedja med mera. Det blev väldigt mycket pengar innan vi hade fått ihop en cykel som faktiskt höll att cykla på.
Roligaste under denna resan var när jag ville beställa extra fotsteg för att fästa skärmarna i på ovansidan (Seaside har plastskärmar som bara är fästa längst ner, dum idé när man har barn som ska klättra i och ur lådan) Då fick jag mer eller mindre en utskällning, för man fick absolut inte ha synliga skruvar i lådan på en Seaside. Beställde ett par från EcoRide istället.

Ett problem med Öhlins är också att det kan vara extremt krångligt att få tag i servicedelar och annat. Jag ägde en RXF34 tidigare och gaffeln var visserligen fantastisk. Men när jag skulle göra en vanlig justering av slaglängden var det helt kört att få tag i grejer i Sverige. Jag hittade till slut rätt del i USA, vilket är sjukt eftersom företaget är svenskt.

Ett problem med Öhlins är också att det kan vara extremt krångligt att få tag i servicedelar och annat. Jag ägde en RXF34 tidigare och gaffeln var visserligen fantastisk. Men när jag skulle göra en vanlig justering av slaglängden var det helt kört att få tag i grejer i Sverige. Jag hittade till slut rätt del i USA, vilket är sjukt eftersom företaget är svenskt.
Kontaktade du Öhlins direkt? Har lyckats få tag i reservdelar direkt från dom, visserligen massor med år sedan. Kanske striktare nu.

Sportkedjorna blöder pengar. Nog svårt att konkurrera med Stadium och XXL som är väletablerade i Sverige har välkända varumärken tillsammans med EMV.

Sportkedjorna blöder pengar. Nog svårt att konkurrera med Stadium och XXL som är väletablerade i Sverige har välkända varumärken tillsammans med EMV.
Verkar inte gå något vidare för XXL heller.

"Under 2023 lämnade XXL Österrike och nu under första kvartalet 2024 lägger man även ner i Danmark."

Decathlon stänger ner all sin verksamhet i Sverige from slutet av juli:

Trist. Jag köpte ändå grejer där ibland för diverse sporter. Bra budgetalternativ för det mesta.

Avskeda en hel avdelning?! ?

Eller menade du säga upp?
Nej, det är det jag undrar. Om 24 pers på MTB-sidan berörs så börjar man undra. I artikeln pekar de specifikt ut MTB-segmentet som problematiskt i samband med varslet, varför det går att anta att det finns en koppling. Ö har ju visserligen också produktion av MTB-grejer i Väsby och det är möjligt att det är kopplat till det också.

Men som sagt, om 24 pers inom MTB-segmentet varslats är det bra mkt radikalare än lite puts. Därav undrade jag om någon visste vad det faktiskt handlar om. Att lägga ner hela mtb utvecklingsavdelningen är troligen inte vad det handlar om, men det skulle kunma vara så.

Nej, det är det jag undrar. Om 24 pers på MTB-sidan berörs så börjar man undra. I artikeln pekar de specifikt ut MTB-segmentet som problematiskt i samband med varslet, varför det går att anta att det finns en koppling. Ö har ju visserligen också produktion av MTB-grejer i Väsby och det är möjligt att det är kopplat till det också.

Men som sagt, om 24 pers inom MTB-segmentet varslats är det bra mkt radikalare än lite puts. Därav undrade jag om någon visste vad det faktiskt handlar om. Att lägga ner hela mtb utvecklingsavdelningen är troligen inte vad det handlar om, men det skulle kunma vara så.
Jo, det är intressant var Öhlins tar detta framöver. Slut med MTB-produkter helt och hållet? Avyttring? Nedskalning?

(Men mest var jag bara ordmärkare som stör mig på felanvändande av "avskeda".

En arbetsgivare får enbart avskeda en anställd om den anställde grovt har misskött sin anställning.

Från: https://www.unionen.se/rad-och-stod/skillnaden-mellan-att-bli-avskedad-och-uppsagd )

Tillbaka
Topp