Små "drops" på äldre cyklar?

Besv

Aktiv medlem
Har fått ärva min fars Bianchi och tycker styret har väldigt små "drops"? Har bara kört mtb så har dålig koll.

Har styren utvecklats så "dropsen" har blivit längre eller sitter reglagen fel på styret så man ska vrida på det och flytta upp reglagen?

Tror cykeln är från 07 el ngt sådant.
IMG20221201193715.jpg

Besv

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle har mer problem med stora dropet från ovanpå styret till hoodsen. Jag har stora händer och dom blir ihoptryckad av styret när jag har dom på hoodsen. Jag har mycket hellre nästan delen av styret till hoodsen nästan horisontellt, som på bilden ovan (och mindre distanser för att får hoodsen på samma höjd).

Besv

Aktiv medlem
Jag skulle har mer problem med stora dropet från ovanpå styret till hoodsen. Jag har stora händer och dom blir ihoptryckad av styret när jag har dom på hoodsen. Jag har mycket hellre nästan delen av styret till hoodsen nästan horisontellt, som på bilden ovan (och mindre distanser för att får hoodsen på samma höjd).
På mitt nuvarande styre? El rent generellt?

Jag tycker hoodsen blir lite väl utsträckt, och att jag knappt kan hålla i dropsen utan att få känslan av händerna åker av.

Men det förslagna styret verkar lösa båda dom problemen, reglagen kommer lite närmre och dropsen längre

Berk

Aktiv medlem
På mitt nuvarande styre? El rent generellt?

På din nuvarande styre, eller nästan alla styre från den tiden.

Jag tycker hoodsen blir lite väl utsträckt, och att jag knappt kan hålla i dropsen utan att få känslan av händerna åker av.

Men det förslagna styret verkar lösa båda dom problemen, reglagen kommer lite närmre och dropsen längre

Håller med!

Singular

Aktiv medlem
Tvärtom har äldre styren ofta djupare och större form på bocken än nya. Nu är bilden lite skev (så jag kan missta mig), men problemet med det som sitter på @Besv cykel tror jag är att det är fel-/uppåtvinklat. Lossa styrklämman och rotera styret neråt så att styränden är vertikal och flytta därefter ev reglagen till rätt position så kommer det sannolikt att kännas bättre.

Stumpy

Aktiv medlem
Tvärtom har äldre styren ofta djupare och större form på bocken än nya. Nu är bilden lite skev (så jag kan missta mig), men problemet med det som sitter på @Besv cykel tror jag är att det är fel-/uppåtvinklat. Lossa styrklämman och rotera styret neråt så att styränden är vertikal och flytta därefter ev reglagen till rätt position så kommer det sannolikt att kännas bättre.
Håller inte med. Jag vill ha delen fram till reglagen i princip horisontell och sedan överdelen på reglagen i linje med den. Jag skulle alltså istället vinkla upp styret, men då blir bocken lite keff på det styret.

Byt till ett modernt kompaktstyre och känn dig för med olika vinklar och reglageplaceringar innan du lindar det. Allra bäst om du kan låna/prova någon annans styre innan du köper. Det finns nog många som har avlagda styren i sina bra-att-ha-lådor.

Edit: Har du förresten samma kroppsdimensioner som din far?

Besv

Aktiv medlem
Min far är lite kortare än mig, men tycker fortfarande att jag är lite för utsträckt men kanske inte van att sitta så pass lågt.

När jag tog över cykeln så va styret lite mer roterat/vinklat medsols i min bild, men tyckte då hoodsen blev för låga. Och han har inte gjort ngt med styret sedan cykeln köptes så blev inte klar på hur det ska vara...

Men kanske helt enkelt behövs ett nytt styre....😅

Det styret som föreslagits ser ju betydligt mer ut som jag tänkt mig.

Topp