Småkids på förälderns MTB / Gravel

DJ_Datte

Medlem
Tjena!

Funderar på en sådan här, har läst många reviews, både personliga (facebook) och proper, som säger den är grym.

Någon på Happy som har provat på denna eller liknande lösningar? Eller helt andra lösningar för kids på cykel som funkar med Carbonram (så vanlig hamax funkar inte).

Tack för medverkan :)

DJ_Datte

Medlem
@Luthman Photography - du får väl länka dina artiklar i ämnet?

Jag har bara testat en gång. Då körde jag grön DH-led med dottern på snart 3 år. Gick kalas.
Jag har egentligen inte tänkt använda det så mycket på led / där MTB teknik behövs, utan mest lugna cykelbanor, men det är kul att höra att det går :) Va tycker kiddon? Hade du det extra styret ?

DDoughman

Ny medlem
Vår snart 3-åring älskar vår macride! Lagom stökigt så är det riktigt kul. Med kolfiberram så tänker jag att macride eller nya kids Ride shotgun PRO SEAT är de som gäller (ingen kontakt med ramen).

I sommar har vi hunnit med lite cykling i Örnsköldsvik (flowled och snällare stigar), säfsen (typ vandringsleder) och idag körde vi stigar i Mölnlycke (cykelstigar anlagda av Friluftsfrämjandet). Så mysigt och skoj, munnen går konstant på henne!

m4kk4n

Medlem
Hej
Köpte en begagnad feva stat Seat här på happy. Min dotter är just över två och både hon och jag gillar den.
extremt enkel i sin konstruktion. Snabb att montera/ plocka av från cykeln. Och utan verktyg. Har inte haft något extra styre på. Funkar kanon för oss med gröna och blå xc leder. Då märker man att hon tycker det är kul.
blir det för lätt, typ grus eller asfalt märker jag att hon blir okoncentrerad..
Hon tycker också det är kul att man kan prata med varandra samtidigt. Till skillnad ifrån när hon sitter i sin chariot.
vi kan varmt rekommendera.
C1DCC365-6F71-4C18-B494-79C25F146F4B.jpeg

Ragnvald

Aktiv medlem
Vi har kört Macride nu i tre års tid i vardagen på både landsväg, hybrid och MTB.
Det funkar kalasbra, redan från 1 år och 4 månader gillas det av dottern som precis ”ärft” den av brorsan på fyra som övergått till att cykla själv (oftast).
Vi har mestadels kört till/från förskola, runt i stan (Malmö), på Isländsk landsväg och en del MTB i Stockholmstrakten. Uppåt 2-3 mil på en dag har det blivit ibland.

Jag (och andra) har skrivit mer utförligt tidigare. Länkar mina inlägg men trådarna lär vara intressanta i övrigt också. :-)

Singular

Aktiv medlem
Jag har min treåetthalvtåring i en Feva ungefär en gång i veckan - det är kanon och en riktig höjdarlösning för att ha riktigt roligt ihop. Väl värt pengarna!

Några saker som kan vara värda att tänka på är att man får hålla sig till ganska lätta stigar, att det är mycket vikt fram och högt, att styrutslaget är lite begränsat (innan man klämmer benen) och att det kan vara svårt att komma av och på (så en sänkstolpe är nästan ett måste). Man är inte lika rörlig i längsled (det sitter nåt i vägen framtill…) så det blir bara sittande klättring, samt att man trampar lite lurigt (knäna måste gå lite utåt för de flesta), vilket gör att man förlorar en del kraft.

Jag har valt att klämma in ett par barnhandtag långt in på styret (små händer blir trötta och kalla av att hålla i aluminium en timme) och en käck tuta så att kaptenen framtill håller sig glad. Glöm inte massor av fika och mycket kläder till chefen (eftersom vederbörande bara bestämmer och styr men inte trampar och tar all fartvind).

Jag kör med kids shotgun på min kolfiber ht och det fungerar kanon, har än så länge mest kört lite enklare stig och skogsväg förutom till och från dagis.

Singular

Aktiv medlem
Ah, en grej till - jag tror inte att nämnda grejor funkar speciellt bra på cyklar med bockstyre. Man hamnar nog för långt "över" barnet (med tanke på att man har kortare ram och länge styre).

DDoughman

Ny medlem
En grej till vid val av stol är om man vill flytta mellan olika cyklar. Kids ride shotgun (vanliga) funkar till de flesta mtbs men kräver justering om man flyttar. Pro och Macride kräver en speciell spacer (följer med två) under styrstam men i gengäld tar det mindre än en halvminut att flytta mellan två cyklar.
Och att det kan vara svårt att komma av och på (så en sänkstolpe är nästan ett måste).
+1 på sänkstolpe. Enda gångerna jag varit i närheten av att trilla har varit pga missat sänka sadeln vid stopp.

DJ_Datte

Medlem
Ah, en grej till - jag tror inte att nämnda grejor funkar speciellt bra på cyklar med bockstyre. Man hamnar nog för långt "över" barnet (med tanke på att man har kortare ram och länge styre).
jag har sett en kille använda det på min bockstyrecykel utan problem, men jag tänkte använda det på min MTB först (och det är samma MTB som shotgun använder i sin marknadsföring, så jag hoppas det funkar till den :) )

mjarlson

Aktiv medlem
Kan bara instämma med samtliga föregående inlägg. Vi har en macride och min son är helt galen i den. Favoriten är Kungsbyggets blåa flowled (som är rätt grön..) Beroende på vilken cykeln man har kan det bli väldigt nära med barnet, typ cykla helt hjulbent blir rätt störigt ett par mil. Jag får skjuta sadeln längst bak och ha macriden längst fram (går att justera sadeln på den) för att ha okish körställning med benen.

20210906_160348.jpg

Senast ändrad:
Jag har egentligen inte tänkt använda det så mycket på led / där MTB teknik behövs, utan mest lugna cykelbanor, men det är kul att höra att det går :) Va tycker kiddon? Hade du det extra styret ?
Köp en Macride eller en Kids rideshotgun Pro, jag har inte testat den senare, men monteringen lär vara bättre än vanliga KRS. Vanliga KRS är ett aber att montera, så den är rätt dryg att hålla på med (tycker jag). Det extra styret från KRS är dock en hit oavsett vilket sits man använder. Typ så. Det är väl de två tester jag skrivit för happy i ett par meningar.

DJ_Datte

Medlem
Köp en Macride eller en Kids rideshotgun Pro, jag har inte testat den senare, men monteringen lär vara bättre än vanliga KRS. Vanliga KRS är ett aber att montera, så den är rätt dryg att hålla på med (tycker jag). Det extra styret från KRS är dock en hit oavsett vilket sits man använder. Typ så. Det är väl de två tester jag skrivit för happy i ett par meningar.
Har beställt KRS Pro + Handtag, kommer väl när det kommer. Ska sitta på en Levo SL ("Stumpjumper")

DJ_Datte

Medlem
Har nu fått min KRS Pro+ , och vettefan om det är dålig kinesisk QC, eller bara dålig design, men skruven som ska hålla den på plats runt styret har bara två gängor att ta i (det man skruvar in i så början gängan för långt in helt enkelt, fick tom ta bort de två spacers som var installerade för att den alls skulle nå. ) Verkar inte riktigt "as intended". Har mailat dem. Har inte fått handtagen än, men inte säker jag behöver dem just nu heller.

DJ_Datte

Medlem
Ni andra som har använt denna typen av Barnsits på MTB, är ni under intrycket att det är lagligt? Jag stötte på en arg polisman igår, som skällde ut mig, började prata böter och anmälan till socialtjänsten.

Har han rätt? Verkar som folk här i otaliga trådar verkar rätt lugna med det i så fall?

Tack för all input!

H.

Aktiv medlem
Ni andra som har använt denna typen av Barnsits på MTB, är ni under intrycket att det är lagligt? Jag stötte på en arg polisman igår, som skällde ut mig, började prata böter och anmälan till socialtjänsten.

Har han rätt? Verkar som folk här i otaliga trådar verkar rätt lugna med det i så fall?

Tack för all input!
Det finns säkert någon paragraf om hur barnstolar ska vara utformade men så länge lagen kräver fotbroms på barncyklar så tror jag att man kan ge blanka sjutton i vad lagen säger. Den är uppenbarligen inte i takt med tiden.

DJ_Datte

Medlem
Det finns säkert någon paragraf om hur barnstolar ska vara utformade men så länge lagen kräver fotbroms på barncyklar så tror jag att man kan ge blanka sjutton i vad lagen säger. Den är uppenbarligen inte i takt med tiden.
Njae "blanka sjutton" ger jag ju inte om jag riskerar att bli av med ungen, och 1500:- i böter (böterna är INTE problemet).

freddes

Aktiv medlem
Ser ju ingen skillnad egentligen på en sån här sits och andra grejer man kan spänna fast där bak, visst de sitter ju fastspända i stolen men känner att man har ju lika bra koll fram om inte bättre....mina tankar kring det men det kanske e knasigt :)

H.

Aktiv medlem
Njae "blanka sjutton" ger jag ju inte om jag riskerar att bli av med ungen, och 1500:- i böter (böterna är INTE problemet).
Jag har väldigt svårt att tro att en anmälan till socialen skulle leda till något sådant. Poliser må ha mer juridisk utbildning än medelsvensson, men det betyder inte att alla poliser är en levande lagbok.

3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.

När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.

Det där verkar vara reglerna att förhålla sig till. Så frågan är hur "lämpliga säten" och "skydd mot ekrar" tolkas. Vet inte om det finns prejudikat på det. Men eftersom sitsarna i fråga är designade för ändamålet, barnens fötter sitter fastspända och man har bra uppsikt över barnet har jag mycket svårt att tro att någon kommer processa mot en om man lägger fram sakliga motargument.

Men som sagt, risken finns ju alltid att någon polis har en egen uppfattning och vill utfärda böter på plats. Då är det väl bara att bestrida och tvinga dem till en process om de vill gå vidare.

Edit: Och som sagt, alla som låter sina barn cykla på cyklar utrustade med livsfarliga handmanövrerade bromsar, tex skivbromsar som gör att mitt 2.5-åriga barn kan ge full broms på sin springcykel, bryter alltså mot lagen. Där är det ingen tolkningsfråga utan mycket tydligt skrivet.

Berk

Aktiv medlem
Och det skulle bara vara problematiskt på väg och cykelbanan, eller? Trafiklagen gäller inte på stig, antar jag.

Berk

Aktiv medlem
Fast gäller det även säkerhetsföreskrifter? Det är väl inte mer OK att ta livet av folk genom dålig säkerhet på (inga bromsar) på icke-statligt underlag? :)

Ja, det här är troligtvis en säkerhetsföreskrift. Jag tänkte på andra saker som att transportera någon på pakkethålleren, som jag tror är reglerat av trafiklagen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer