Smidigaste kittet att göra om cykel till en elcykel?

m4x

Medlem
Hej!

Jag har varit sugen ett tag att investera i en elcykel men priset skrämmer iväg mig lite på de modeller jag gillar mest. Nu har jag suttit hela dagen och kikat lite på konvertering kits istället som verkar vara ett betydligt billigare alternativ! Jjag snubblade över är detta paket:

YUNZHILUN iMortor

Clean och enkel installation, endast byte av framhjul så är det bara ut och köra. Är det någon som har prövat på detta eller något liknande och kan dela med sig erfarenheter? Eller tipsa om andra kits som är enkla att installera!

rois

Aktiv medlem
Billigt är det. Men bara 25 Nm i vridmoment. Låg batterikapacitet, räckvidd 15-20 km. 26 tums framhjul, hur fungerar det på 28 tums cykel. Ingen cykeldator, du måste ha smartphone. Testa gärna och betygsätt.

Lykce

Medlem
Ta en titt på motorer från Bafang. Speciellt deras mittenmotorer BBS01 och BBS02. Går säkert att beställa från någon svensk sida, även om du nog kan få ner priset om du importerar själv.

SocialGimp

Aktiv medlem
Billigt är det. Men bara 25 Nm i vridmoment. Låg batterikapacitet, räckvidd 15-20 km. 26 tums framhjul, hur fungerar det på 28 tums cykel. Ingen cykeldator, du måste ha smartphone. Testa gärna och betygsätt.
Hehe, läste aldrig specen. Men om man inte har större krav så är det ju dumt att betala för grövre grejer. Tycker att när jag har tittat på lite bättre system så drar priserna iväg så mkt att det vore rimligare att köpa en hel el-hoj från t ex Decathlon för liknande pris.

rois

Aktiv medlem
Hehe, läste aldrig specen. Men om man inte har större krav så är det ju dumt att betala för grövre grejer. Tycker att när jag har tittat på lite bättre system så drar priserna iväg så mkt att det vore rimligare att köpa en hel el-hoj från t ex Decathlon för liknande pris.
Med en budget på 3-4 tkr kan det vara ett alternativ. Om man har en cykelväg på säg 20-25 km. Därutöver är det bättre att höja budgeten.

Det drar lätt iväg om man skall köpa lite bättre konverteringskit med skapliga batterier. Man hamnar lätt omkring 10.000 kronor. Ett alternativ som alltid är bra är att titta på begagnat marknaden. Begpriserna på elcyklar faller som för andra cyklar, så står man ut med begagnat så handlar det om halva nypriset.

Men som sagt, med en budget på 3-4 tkr så fungera kanske kittet. Det vore intressant om TS skaffade det (troligen har ingen på Happy kittet), och recenserar det,

m4x

Medlem
Tack för alla svar! Jag har grävt i mig lite mer i Bafangs sortiment som det tipsades om i tråden. Deras kit är lite dyrare men å andra sidan ett företag som producerat i många år och fått bra omdöme på deras produkter. Det jag föll mest för är deras "front wheel hub kit" alltså motorn inbyggd i fram fälgen. Det verkar vara enklast att montera. Dessutom sitter hela din setup kvar (Jag har Tiagra 50-34T fram och SLX 11-32 bak) om man skulle vilja pendla helt utan el då man känner de dagar att man är sugen att få lite allmän träning.

Nu är frågan till vad man ska välja för styrka på delarna...mina behov är egentligen att få assistans vid pendlandet så man slipper komma blöt till jobbet :-) Jag vill fortfarande "trampa". Men sedan att man kan njuta av kvällsturer på större delen av el. Men också kunna cykla manuellt.

Räcker en 250W fram för mina behov? Vad jag förstår är det enda lagliga alternativet?
Vad tjänar man på att ta 500W? Är det främst toppfarten?

Jag är ute mer efter assistans än att inte trampa alls. Att man ska kunna trampa hyffsat lätt och komma upp i hastigher ~30km/h på platta vägar (Nu vet jag att 250W har en gräns på 25km/h så 500W är kanske vägen att gå?) Och viktigast av allt, lång räckvidd på batteriet! Förslag och tips mottages :-)

Konvalj

Aktiv medlem
Jag har 250W på min lastcykel. Fullt tillräckligt för att hålla 25km/h även när cykeln är lastad.

johan44

Aktiv medlem
250 w hänger inte ihop med 25km/h på det sätt du tror. En chippad 250 w cykel går avsevärt snabbare än 25 km/h.

rois

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Jag har grävt i mig lite mer i Bafangs sortiment som det tipsades om i tråden. Deras kit är lite dyrare men å andra sidan ett företag som producerat i många år och fått bra omdöme på deras produkter. Det jag föll mest för är deras "front wheel hub kit" alltså motorn inbyggd i fram fälgen. Det verkar vara enklast att montera. Dessutom sitter hela din setup kvar (Jag har Tiagra 50-34T fram och SLX 11-32 bak) om man skulle vilja pendla helt utan el då man känner de dagar att man är sugen att få lite allmän träning.

Nu är frågan till vad man ska välja för styrka på delarna...mina behov är egentligen att få assistans vid pendlandet så man slipper komma blöt till jobbet :-) Jag vill fortfarande "trampa". Men sedan att man kan njuta av kvällsturer på större delen av el. Men också kunna cykla manuellt.

Räcker en 250W fram för mina behov? Vad jag förstår är det enda lagliga alternativet?

Jag är ute mer efter assistans än att inte trampa alls. Att man ska kunna trampa hyffsat lätt och komma upp i hastigher ~30km/h på platta vägar (Nu vet jag att 250W har en gräns på 25km/h så 500W är kanske vägen att gå?) Och viktigast av allt, lång räckvidd på batteriet! Förslag och tips mottages :-)

500 Watt + assistans över 25 km/h innebär att cykeln klassas som en EU moped klass 1. Är det ett kit du bygger en cykel av, så skall du få den typgodkänd, det kostar mycket. Du måste försäkra den, ha hjälm, giltigt "körkort" för klassen. Cykeln får ej framföras på cykelvägar, så du är alltid hänvisad till bilvägar. I praktiken så handlar det om att köpa färdigt, och det kostar, typ 30 tkr, kanske mer.

Vill du har lång räckvidd på batteri och cykla fort (30 km/h), och få assistans (klass 1 moped), så får du räkna med ett saftigt batteri. Fysikaliska lagar säger att luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastighet. Att öka från 25 till 30 ger en ökning i luftmotstånd med ca 45%, och minskad räckvidd.

Du får fundera på vilka vilka kriterier som är viktiga för dig. Låg budget, cykla fort med assistans, lång räckvidd går inte ihop. Kan du tydligt avgränsa dig, så tror jag det är större möjlighet att ge dig köptips.

SocialGimp

Aktiv medlem

Bafangerna som det tipsades om är säkert bra men de kostar ju dryga 5000 kr exklusive batteri som förmodligen kostar ytterligare 3000 kr. Jag gissar att allt som allt landar man nog närmare 9000 kr. Jämför det med en Rockrider eller nå't. Har man inte en fin hoj från början så tycker jag inte att konverteringskit är speciellt prisvärda.

En 250W-hoj är bara "strypt" till 25 km/h (enligt lag) men det går ju att ta bort strypningen. 500W är olagligt om man nu bryr sig om det.

SocialGimp

Aktiv medlem
Slänger in min amatörfilm där jag hojar runt på en Moustache samt en riktigt cool Rayvolt. :cool:

PS. Nästa vecka ska jag kanske få testa en el-hoj som kostar 100 000 kr. Nervöst...

Defender

Medlem
Jag köpte en Tongsheng TSDZ2 36volt 250 watt, funderade länge på bafang men TSDZ:an är billigare och "torque sensor". Hade den på en downhill hoj först men yngsta dottern har den nu på sin cykel(en mtb det också). Toppfart om man har 32T fram och 11T bak är ca 35...men mellan 25-30 går den utan att man blir speciellt svettig😀
När dottern har den går den bara i 25kmh

Defender

Medlem
Så här såg den ut
20191118_104206_59576292658__AF1C677E-53B7-42C3-A2C0-D94DFCC912CE.JPG

rois

Aktiv medlem
Priserna verkar billiga, strax över 5000 för ett komplett kit. Var hittar man dessa priser? En 250 Watts variant vore intressant.

Sen är 350 Watt och assistans över 25 km/h med automatik en klass 1 moped, med alla problem och nackdelar det innebär. Men det får väl TS själv ta ställning till.

Sorry, läste fel, tyckte det stod 350 Watt, men det är tydligen 250 Watt. Då är det intressant med de angivna priserna

Senast ändrad:

Defender

Medlem

uandt

Aktiv medlem
Alla moderna cykelmotorer kan lätt leverera effekter över 1kw . De enda begränsningarna ligger i:
  1. effekten batteriet klarar leverera
  2. styrelektroniken
  3. mekanik inne och utanför motorn

rois

Aktiv medlem
Priserna verkar OK. Man kan tydligen få sakerna skickade från Polen, då slipper man tullproblem, eventuellt även moms. Det verkar som detta alternativ är klart bättre än det förslag som TS startade med.

uandt

Aktiv medlem
Tongshengen är bra men ska du ha den på lastcykel måste du byta ut den blå kuggen till en i mässing

Defender

Medlem
Även batterier skickas från Polen eller Tyskland.
Tycker Tongsheng är ett prisvärt alternativ. Bra om man har en lite äldre cykel med gängade vevparti. Då brukar det passa vad jag har förstått.

Haha, den blå kuggen har jag redan bytt, det är väl det som är den svaga punkten på tongshengen. Är dock inte jättedyr och ganska enkel att byta😀

Senast ändrad:

rima

Ny medlem
Hej!

Jag har varit sugen ett tag att investera i en elcykel men priset skrämmer iväg mig lite på de modeller jag gillar mest. Nu har jag suttit hela dagen och kikat lite på konvertering kits istället som verkar vara ett betydligt billigare alternativ! Jjag snubblade över är detta paket:

YUNZHILUN iMortor

Clean och enkel installation, endast byte av framhjul så är det bara ut och köra. Är det någon som har prövat på detta eller något liknande och kan dela med sig erfarenheter? Eller tipsa om andra kits som är enkla att installera!
Hej, undrar om du har skaffat elcykel kitet än?.. Om inte och du fortfarande är ute efter ett bra kit så har jag en Tongsheng kit liggande men utan batteri..

SocialGimp

Aktiv medlem
Bumpar denna tråden för jag vill gärna veta om TS eller ngn annan har skaffat sig ngt billigt Kina-kit och kan recensera upplevelsen!

Defender

Medlem
Hej!
Har byggt denna Tongsheng 250w 36volt med fotbroms. Funkar bra. Nu har skärmen börjat flimra lite, har hört med de som säljer kittet. Får se vad de svarar. Har batteriet i korgen just nu men om dottern börjar använda hojen mer blir det ett på pakethållaren istället.
Men billig... nja inte om man frågar gemene man Jag tycker nog att de är prisvärda om den håller vill säga $355 plus batteri.

Defender

Medlem
Den är diskret och nästan ljudlös. Byter man det blåa drevet inne i motorn till ett i gulmetall så låter motorn mycket mer

kallt_kaffe

Medlem
Bumpar denna tråden för jag vill gärna veta om TS eller ngn annan har skaffat sig ngt billigt Kina-kit och kan recensera upplevelsen!
Jag har kört med TSDZ2-motor sedan i juni och har passerat 400 cyklade mil nu. Mycket nöjd. Köpte 48V-varianten (ska tydligen vara tystare) och batteri från pswpower.com. Motor kostar $300 och batteri kostar väl från $188 och uppåt när jag kollade sist (det brukar kunna variera lite). Skickas från Tyskland (om man ser till att beställa sånt som finns i tyska lagret) och priserna är inkl. frakt. Beställde på en söndag och fick mitt levererat hem till dörren på torsdagen.

Istället för att skriva ett långt inlägg med bilder och tips och tricks så hoppas jag att jag (som ny medlem här) inte bryter mot någon regel när jag länkar till en längre tråd i ett annat forum där jag dokumenterat ner mina erfarenheter från när jag gjorde konverteringen: https://swedroid.se/forum/threads/projekt-bygga-om-vanlig-cykel-till-elcykel.181597/

Sammanfattat kan man väl säga att det mesta skruvandet jag gjort med den cykeln var inte elkonverteringen utan andra saker jag ändrat på eftersom jag impulsköpte en cykel för konverteringsprojektet som lämnade lite att önska. Motor och batteri har fungerat kanon (trots att jag köpte billigaste varianten av batteri med noname-kina-celler). Värt att nämna är också att jag redan i ett tidigt skede flashade om motorn med en opensourcefirmware så min erfarenhet av originalfirmware:en är ganska begränsad.

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Istället för att skriva ett långt inlägg med bilder och tips och tricks så hoppas jag att jag (som ny medlem här) inte bryter mot någon regel när jag länkar till en längre tråd i ett annat forum där jag dokumenterat ner mina erfarenheter från när jag gjorde konverteringen: https://swedroid.se/forum/threads/projekt-bygga-om-vanlig-cykel-till-elcykel.181597/

Det är en olaglig elmoped, ingen cykel du länkar till. Blev det fel länk?

kallt_kaffe

Medlem
Tack för din input till tråden. Antar att du själv konverterat till elcykel eller planerar att göra det eftersom du läser och bidrar till denna tråd. Hur gör du för att konvertera en cykel till eldrift och enligt lagen få den klassad som cykel? Själv använder jag den begränsad till max 500W och med hastighetsspärr och då upplever jag den ganska likvärdig med min elcykel med Bosch Active Line Plus-motor. Möjligen ger den lite mer än bosch-motorn i uppförsbackarna men Bosch-motorn är å andra sidan är Active Line Plus den näst svagaste lagliga motorn från Bosch. Deras Performance-serie presterar säkerligen bättre än mitt hembygge. Mitt mål är att min ombyggda cykel skall prestera likvärdigt med en riktig CE-klassad elcykel då jag inte har behov för något annat. Är den laglig? Kanske inte men den har reflexer fram, bak och på sidorna samt ringklocka. Blev för övrigt i princip idiotförklarad i en cykelbutik när en bekant köpte en gravelbike i 20-tusenkronorsklassen och jag undrade varför den inte hade några reflexer och ringklocka. De kunde inte förstå varför man skulle vilja ha det på den.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ska möjligen testa den här: Zipforce

Har varit i kontakt med företaget som säger att de ska skicka en testenhet som jag kan testa till min YT-kanal.

Min bakgrund är en annan, vill inte ha permanent eldrift utan mer av en lift som jag kan stoppa i ryggan efter en 1000 m-klättring (vertikalt) för att sedan bränna ner på min MTB utan saker som är ivägen och kan gå sönder. En Zipforce funkar säkert fint till vanliga däck men det jag undrar är om det skulle kunna gå att ha den som en "lift" till en MTB med taggiga däck.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
De där 250 watten är en papperstiger på många vis eftersom det är märkeffekt, inte maxeffekt. En Bosch eller Yamaha med 80Nm max vridmoment lämnar klart mer än 250W momentant oavsett vad den är märkt med.

kallt_kaffe

Medlem
Ska möjligen testa den här: Zipforce

Har varit i kontakt med företaget som säger att de ska skicka en testenhet som jag kan testa till min YT-kanal.

Min bakgrund är en annan, vill inte ha permanent eldrift utan mer av en lift som jag kan stoppa i ryggan efter en 1000 m-klättring (vertikalt) för att sedan bränna ner på min MTB utan saker som är ivägen och kan gå sönder. En Zipforce funkar säkert fint till vanliga däck men det jag undrar är om det skulle kunna gå att ha den som en "lift" till en MTB med taggiga däck.
Spännande, du får återkomma när du testat och länka till videon.

SocialGimp

Aktiv medlem
De där 250 watten är en papperstiger på många vis eftersom det är märkeffekt, inte maxeffekt. En Bosch eller Yamaha med 80Nm max vridmoment lämnar klart mer än 250W momentant oavsett vad den är märkt med.
Japp, minst det dubbla men under begränsad tid, innan motorn blir varm och motorstyrningen stryper effekten.

D

Deleted member 43681

Guest
Är den laglig? Kanske inte men den har reflexer fram, bak och på sidorna samt ringklocka. Blev för övrigt i princip idiotförklarad i en cykelbutik när en bekant köpte en gravelbike i 20-tusenkronorsklassen och jag undrade varför den inte hade några reflexer och ringklocka. De kunde inte förstå varför man skulle vilja ha det på den.
Reflexer på cykel är i Sverige bara lagkrav på vid cykling i mörker (naturligtvis tillsammans med belysning) så kanske därför många dagsljuscyklister avstår onödiga reflexer. Ringklocka är dock krav på dygnet runt. :cool:

kallt_kaffe

Medlem
Reflexer på cykel är i Sverige bara lagkrav på vid cykling i mörker (naturligtvis tillsammans med belysning) så kanske därför många dagsljuscyklister avstår onödiga reflexer. Ringklocka är dock krav på dygnet runt. :cool:
Helt rätt. Jag som cyklar året runt och alla möjliga tider på dygnet tänkte inte ens på att det kanske finns folk som ställer undan cykeln så fort det börjar mörkna. Blir inte många timmar på dagen man kan cykla så här års som dagsljuscyklist.

Tompot

Aktiv medlem

Rimlig invändning egentligen. Strikt taget tror jag inte det finns något konverteringskit alls som kan anses vara lagligt.

Alla kit jag sett för hembyggen går att begränsa i effekt och/eller hastighet. Men, nu är det inte lagligt prövat vad jag vet, om denna begränsning är lätt att plocka bort (några tryck på displayen) så är jag övertygad om att domstol inte skulle anse att hembygget i fråga uppfyller lagens krav på elcyklar. Denna problematik lider i stort sett alla konverteringskit av, alla Bafang BBS-varianter, alla TSDZ2, alla navmotorer jag sett har alla lättillgängliga menyer där man kan plocka bort effekt- eller hastighetsbegränsningen.

Som du vet är det här ingen fråga jag brinner för :) men tycker ändå det är intressant att fundera på vad som i lagens mening är tillåtet.

Har själv en lastcykel som jag konverterat från tramphoj till elhoj med en Tongsheng TSDZ2 48V-variant, samma som i tråden. Och precis som @kallt_kaffe upptäckt så tycker jag inte att den, trots generös effekt på pappret, alls ger samma oompf som mina Bosch-motoriserade cyklar. Den är på alla sätt mindre sofistikerad och raffinerad samt känns som att den håller ganska låg kvalitet (rapplig plast, aluminiumgjutningen känns som ett skämt, halvkass passform, glapp vev m.m.). Gick på detta projekt för att det är roligt att bygga själv, inte för att jag tänkte att här har jag en chans att bryta mot lagen :)

Nu har hojen blivit lite stående då jag tänkte kapa och svetsa i den för att förlänga lastytan. Annars är den buskul på åkrarna, med tre hjul kan man bara ställa den ifrån sig utan att den välter. Tanken med den längre lastytan är att använda den till att sprida gödsel så småningom.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ta bort hastighetsbegränsningar går ju även på många av de cyklar som säljs i Sverige genom att gå in i någon servicemeny eller liknande. Jag tycker egentligen att hastigheten är viktigare att begränsa, högre effekt kan inte vara dåligt att tillåta t.ex. på lastcyklar.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ta bort hastighetsbegränsningar går ju även på många av de cyklar som säljs i Sverige genom att gå in i någon servicemeny eller liknande. Jag tycker egentligen att hastigheten är viktigare att begränsa, högre effekt kan inte vara dåligt att tillåta t.ex. på lastcyklar.
Nja, tittar man på senare versioner av Bosch o Shimano så är det väldigt svårt att komma runt manipulering av hastighet men du kanske menar Kina-motorer (hubmotorer e t c).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, kanske borde varit tydligare. Det säljs ju massor av enklare cyklar från etablerade aktörer också.

SocialGimp

Aktiv medlem
En kommentar till Zipforce som jag blev lovad att testa (några inlägg upp). När det väl kom till kritan så ville dom inte skicka en test-enhet förrän till våren då det tydligen skulle komma lite uppdateringar. Så det blir till att vänta med det testet vilket är ok för mig om det ändå är uppdateringar på gång.

Tompot

Aktiv medlem
Ta bort hastighetsbegränsningar går ju även på många av de cyklar som säljs i Sverige genom att gå in i någon servicemeny eller liknande.

Ja, vissa går att göra det på. Rawbike är en av dem, den är typgodkänd som moped klass 2 men det är mycket enkelt i menyerna att ändra till 32 km/h i högsta assistans. Är mycket förvånad över att detta tillåts av svenska myndigheter, kanske är problemet så litet och okänt så de inte har fått upp ögonen för det eller att de inte anser det vara värt att bry sig om.

VanMoof som säljer elcyklar har nyligen tvingats modifiera sin firmware för EU-marknaden. Den var tidigare gemensam för USA och EU så tyska cyklister bytte enkelt till 32 km/h-läget på sina VanMoof-hojar.

There are reports in Germany that VanMoof cyclists have been stopped and fined by police in recent weeks because their e-bikes had the capability of being set at the higher speed limit, even if they weren’t actually using it. Authorities have cited that if the VanMoof e-bike can technically travel faster than 25 km/h, from a legal point of view it is no longer a bicycle, but a moped, which would require further documentation. Having support above 25 km/h puts the e-bike in the speed pedelec category requiring a helmet, (moped) driving licence and compulsory insurance.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer