Smidigaste kittet att göra om cykel till en elcykel?

SocialGimp

Aktiv medlem
Har för mig att Rawbike bara är en "brandad" Kina-hoj som säljs under olika varumärken? Bara så jag har koll på läget...

Tompot

Aktiv medlem
Har för mig att Rawbike bara är en "brandad" Kina-hoj som säljs under olika varumärken? Bara så jag har koll på läget...

Ja det stämmer väl på ett ungefär. Rawbike är en kinahoj, dock har det svenska företaget Rawbike faktiskt gått hela vägen och typgodkänt sitt fordon som en moped klass II så den har CoC-papper och är fullt laglig trots högre effekt än 250 W. Så vad man egentligen betalar för med en Rawbike är ju att den är laglig och att den har ett svenskt supportnätverk.

johan44

Aktiv medlem
Ja det stämmer väl på ett ungefär. Rawbike är en kinahoj, dock har det svenska företaget Rawbike faktiskt gått hela vägen och typgodkänt sitt fordon som en moped klass II så den har CoC-papper och är fullt laglig trots högre effekt än 250 W. Så vad man egentligen betalar för med en Rawbike är ju att den är laglig och att den har ett svenskt supportnätverk.
Sen är det ju lite synd att nån stans mellan 90% och alla tar bort 25-begränsningen men fortsätter att köra (som galningar) på cykelvägar. Sist jag konfronterade nån vid rödljusstopp som nyss kört om tight i 35+ i uppförsbacke sa hen att "det är en cykel". Cykel med 750 watt...

Elhojtok

Aktiv medlem
Jag gissar att den inte alltid har sett ut så, men på rawbikes hemsida står det inte ett knysst om elcykel. Det står tydligt att det är en moped klass 2. Ingen som köper en rawbike därifrån idag kan med trovärdighet hävda att de trott sig köpa en cykel.

johan44

Aktiv medlem
Jag gissar att den inte alltid har sett ut så, men på rawbikes hemsida står det inte ett knysst om elcykel. Det står tydligt att det är en moped klass 2. Ingen som köper en rawbike därifrån idag kan med trovärdighet hävda att de trott sig köpa en cykel.
Verkligen. Men en och annan kanske faktiskt inte förstår skillnaden mellan klass2moppe och EU...

SocialGimp

Aktiv medlem
Läste på lite om moped klass 2. Det är ju förvillande likt en elcykel, får t o m användas på cykelbana. Plötsligt är det ok att ha 1000 W motor istället för 250 W.

Elhojtok

Aktiv medlem
Läste på lite om moped klass 2. Det är ju förvillande likt en elcykel, får t o m användas på cykelbana. Plötsligt är det ok att ha 1000 W motor istället för 250 W.
Japp, men man måste ha fyllt 15, ha hjälm, ha trafikförsäkring samt i vissa fall ha förarbevis. Dessutom gör man sig skyldig till rattfylleri om man kör alkoholpåverkad.
Man inte bara får använda cykelbana, man till och med ska använda den om det inte finns en "Ej moped" tilläggstavla.
En hel uppsjö regler som skiljer den från en "vanlig" elcykel.
Faktum är att moped klass I och II båda är EU-mopeder.

mzi

Aktiv medlem
@SocialGimp hur blev det zipforce-test? Är det något att ha? Jag är skeptisk men sambon såg annons på insta (vilket gör mig ännu mer skeptisk).

SocialGimp

Aktiv medlem
@SocialGimp hur blev det zipforce-test? Är det något att ha? Jag är skeptisk men sambon såg annons på insta (vilket gör mig ännu mer skeptisk).
Hehe, nä dom ångrade sig o ville inte skicka ngn i höstas och jag har inte dragit i det ngt mer. Hör dom av sig så testar jag gärna givetvis. Tänkte själv det kunde vara en kul grej att ha som lift uppför ett högt berg o sedan stoppa den i ryggsäcken (hade en batalj med ett berg i Spanien där idén föddes...).

Bodine

Ny medlem
Bumpar denna tråden för jag vill gärna veta om TS eller ngn annan har skaffat sig ngt billigt Kina-kit och kan recensera upplevelsen!
Jag elkonverterade för ett tag sedan en gammal Cyclepro Colorado med ett Bafang BBS01-kit (250 W) och ett 10 Ah batteri av "kettle" typ. Valde displayen 500C. Köpte via AliExpress och leverantören hade ett lager i Tyskland så jag behövde inte betala svensk moms eller tull. 5300 kr.

Har man viss mekarvana med cykel är det inte svårt att montera ett sådant här kit. Jag behövde dock köpa till mellanringar för att förskjuta motorn något. Kompletterade också med en växlingssensor men många tycker inte att man behöver en sådan till en 250 W motor.

Det svåraste tyckte jag var att dra kablarna snyggt. Det är ju en liten härva och skarvkontakter hamnar nära motorn där det blir smutsigt. Jag drog dem i en avklippt innerslang för att både skydda och samla dem.

Att fästa batteriet kan bli knepigt. Mitt kettlebatteri har en montageskena helt i metall som gav ett kanonstadig montage. Jag satte också en remsa av en innerslang mellan skenan ock cykelramen. Kompisen köpte ett batteri av sharktyp och dess bottenplatta är i plast med en metallförstyvning på insidan. I kombination med ett ovalt ramrör blev kontakten mellan skenan och rör mycket smal och batteriet sitter inte stadigt. Å andra sidan kan han lätt koppla loss batteriet och ta in det. Sladden från motorn går till själva hållaren och inte batteriet. Mitt batteri kopplas direkt till motorn och det är bökigt att skruva loss kabeln (trångt) när jag ska demontera batteriet.

Har bara cyklat ca 30 mil på den hittills men är mer än nöjd. Jag tycker pris/prestandaförhållandet är oslagbart och till Bafangs system finns väl alla komponenter som reservdelar.

stigfinnare

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer