andersson.n
Aktiv medlem
Snabb gravel!
Ytterligare en tråd om att skaffa en snabb gravel. Känner att det är dags att knoppa av mina tankar från @Pakethållaren's tråd. 
Vill ha en cykel att använda som kombinerad gravel- och LVG-hoj. Budget cirka 30 - 35 000 kr. Min nuvarande racer är för mycket solskenshoj för att funka med Stockholmsvardagen, jag vill ha något som funkar bättre på exempelvis grusvägar under vår och höst. Samtidigt vill jag i så stor utsträckning som möjligt behålla den rappa landsvägskänslan. Är enbart intresserad av att köpa nytt från fysisk butik omkring Stockholm. Som jag skrev i den andra tråden har jag kollat på antingen en endurance-racer som man kan få på lite bredare däck eller en mer LVG-orienterad gravel. De två mest aktuella kandidaterna just nu är:
Scott Addict SE
Så, kanske ska köra på Cannondalen? Har någon erfarenhet av hur kvick den känns på sommarasfalt (med smalare däck och kanske även roligare hjul)? Andra förslag på cyklar som befinner sig mellan Addicten och Cannondalen på LVG-gravel-skalan men ändå håller budget?

Vill ha en cykel att använda som kombinerad gravel- och LVG-hoj. Budget cirka 30 - 35 000 kr. Min nuvarande racer är för mycket solskenshoj för att funka med Stockholmsvardagen, jag vill ha något som funkar bättre på exempelvis grusvägar under vår och höst. Samtidigt vill jag i så stor utsträckning som möjligt behålla den rappa landsvägskänslan. Är enbart intresserad av att köpa nytt från fysisk butik omkring Stockholm. Som jag skrev i den andra tråden har jag kollat på antingen en endurance-racer som man kan få på lite bredare däck eller en mer LVG-orienterad gravel. De två mest aktuella kandidaterna just nu är:
Scott Addict SE
+ Bra komponenter (Ultegra Di2)
+ Helt klart en landsvägscykel, lätt (8.3 kg) och rapp känsla
- Andra sidan av myntet med den rappa känslan: Jag är orolig att hojen inte är tillräckligt kapabel på grusvägar och grusiga hala asfaltsvägar, osv
- Fortsättning på föregående punkt: Begränsad däckbredd går in, inte clutch på bakväxeln, inga fästen för skärmar
Cannondale Topstone Carbon 5+ Kapabel på grus osv
+ Fästen för skärmar, får plats med däck upp till 40mm
? Vet inte hur mycket av LVG-känslan som försvinner
? Osäker på hur jag känner kring dämpningen, känns onödigt men lovordas i recensioner
Andra kandidater är Cervelo Aspero (svårt att hitta i lager just nu och känner mig obekväm med att lita på leveranstider nära inpå sommaren pga nuvarande situationen) och Cervelo Caledonia (liknande problem som Addicten, troligtvis för mycket landsväg och för lite gravel). 3T Exploro Race är för dyr.Så, kanske ska köra på Cannondalen? Har någon erfarenhet av hur kvick den känns på sommarasfalt (med smalare däck och kanske även roligare hjul)? Andra förslag på cyklar som befinner sig mellan Addicten och Cannondalen på LVG-gravel-skalan men ändå håller budget?