Snabb gravel!

Välj hoj!

• Cervelo Aspero - SRAM Apex 1 - 37 000 kr

Röster: 13 68.4%
  • BMC Roadmachine - Shimano 105 - 33 500 kr

Röster: 6 31.6%

• Antal röster
    19

NickPick

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Det handlar om några millimeter... Hur ska det märkas annat än på pappret? Ett blindtest skulle nog vara intressant. Däremot verkar de som kör en ren gravel tycka att det slår i lite oftare i skogen pga höjden, men vad vet jag? Köp vad du vill och vela inte. Den dör gianten tycker jag är riktigt nice. Blir dock gubbgrinig pga prishöjning...
Vitus energie Evo verkar också fin.

Mange.

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Screenshot_20210327-135430.jpg

Vet inte om gravel är så tråkigt på asfalt, min gravel går på rando och jag upplever den som riktigt rolig och snabb.
Är bara på dom riktigt sprättiga rundorna som racern kommer fram.
Sitter något lägre på racern annars skulle jag nog inte märka någon större skillnad i blindtest mellan dom.
48/35-10/28 på racern, hade nog hellre haft 52/36.
46t-11/28 på graveln

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Förstår att ni menar att CX löser alla mina problem: Kvick på asfalt men överlever ändå tuffa tag och hårt väder. Dessa finns i lager i rätt storlek just nu, bör kunna fixa 10% rabatt också:

Fin spec för pengarna, verkar vara rejält schyssta hjul också. Ramen klarar 45mm däck. Osäker på vad jag känner inför 1x på bockstyreshojen, men å andra sidan vore det skönt. Kan få ändra utväxlingen lite från original, hojarna ovan kör 40x11-34 respektive 38x10-33, men skulle kunna funka.

Fortfarande lite tveksam till att man inte skulle märka att hojen är så mycket högre jämfört med vanlig LVG, verkar dock gå att provcykla hojar på Bikester så kanske kan testa nån CX de har inne med liknande geo för att avgöra. BB height är 284mm på TCX (storlek M) jämfört med 271mm på en CAAD13 (storlek 54).
En skillnad på gravel vs cx är generellt att en "gravel" brukar ta bredare däck och ha möjlighet till 27.5" hjul. Det är viktigt för min användning av en gravel. Men om man hittar en cx som klarar bredare däck så kan man väl lika gärna gå på den om geometrin/känslan känns bättre.

En cx har inte heller alltid fästen för skärmar och pakethållare. Det är ganska viktigt för mig på den här typen av cykel som kanske används pendling, till att förlänga säsongen och ev. även till touring.

Jag har 1x (40T/11-42T) på min gravel, tycker det blir lite väl stora steg för cykling på asfalt. Funderar på att sätta tillbaka framväxeln (som den kom utrustad med från början). För grusväg funkar det dock bra med 1x. Jag ligger vanligtvis runt 22-23km/h på grusväg och kör runt 90 i kadens.

För en gravel/cx som ska användas på asfalt skulle jag definitivt vilja ha 2 drev fram. Jag vill också ha ganska låga växlar, 40/42 använder jag i branta uppförsbackar på grus (långa uppförsbackar har vi däremot inte där jag bor). På racern räcker 34/28 som lägsta utan problem.

Senast ändrad:

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Hör er som förespråkar CX, det registreras!

Två uppdateringar härifrån:
  1. På väg ut mot Södertörn igår (fredag) ramlade jag i hastighet typ 0 km/h när jag skulle ta en dum genväg, blev flygresa över styret och en lite sträckt axel. Gjorde rejält ont under resten av fredagen men verkar så här cirka 36 timmar senare utveckla sig mot det bättre, hoppas den återhämtar sig väl.
  2. Passar på att tipsa om hojar jag ändå inte kommer köpa (av whatever orimliga personliga skäl). XXL verkar ha höjt priserna en del i år, men de har även denna White RC Interceptor vilken ser väldigt prisvärd ut: Ultegra Di2 + 30mm däck + fin vajerdragning = 30 tkr. XXL verkar ha rört till storlekarna, jag är ganska säker på att M = 54 och L = 56 trots att menyn när man väljer storlek hävdar nåt annat (infon under tabben Storleksguide leder mig till min slutsats).

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Återkommer med uppdatering om läget här.

Efter att ha ramlat i våras är det ett ligament i axeln som trilskas. Det gör fortsatt lite lätt ont men man överlever!

Följande sammanfattar kronologiskt vilka cyklar jag har skaffat senaste två åren och leder till vart jag är idag:
  • Crescent Marathon 2013 (XC HT). Min allt-i-allo, kan användas till allt men kommer framöver vara vintercykel och träningshoj för blandade turer (stig + grus + asfalt kombinerat).
  • S-Works Venge 2015 (racer), såld! Min första racer, köptes förra sommaren och såldes i början av denna. Det var en lite för renodlad racer för att passa min användning, fälgbromsar och för smala däck gjorde säsongen för kort och underlagen för begränsade. Jag gick iaf cirka +/- 0 kr på denna hoj.
  • GT Grade (gravel), stulen! Köptes för mitt nöje, blev till slut flickvännens hoj för pendling. Blev tyvärr stulen häromveckan.
  • Decathlon, enväxlad damcykel. Kostade mindre än tre SL-kort och har nu använts ett år som vardagscykel. I behov av viss service men en bra trotjänare!
  • Orbea Gain (elcykel), såld! Köptes för att öka räckvidden på äventyr med flickvännen, såldes pga för mycket moped och för lite cykel. Köpt för 35 tkr, såld för 20 tkr ett halvår senare, det sved!
  • Decathlon, racer. Använd som hoj under våren, nu placerad relativt permanent på trainer.
  • BMC Twostroke (XC HT), såld! Planen var att sälja Crescent HTn och sedan köpa denna att ha som hoj till allt. Det hade väl gått men den var ju så klart inte i närheten av lika rolig på asfalt som en racer, och inte jättekapabel i Hellas heller... Köpt för 33.5 tkr, såld för 19.5 tkr drygt två månader senare, aj aj aj!
  • Orbea Occam (trail FS). Hellas-traktor, så nöjd att jag skaffade denna!
Cykelstallet består just nu alltså av:

4 cyklar =
damcykel till vardags + enkel racer på trainer + Crescent trotjänar-HT + traktor till Hellas =
1*damcykel + 1*racer på trainer + 2*MTB
Denna process har lärt mig allt möjligt: Man kan ha tur när man köper begagnat, man kan ha mindre tur. Köpa nytt kan vara dyrt om man inte träffar rätt. Affären är viktig vid nyköp. Det är viktigt att hojen gör det lätt att cykla på det sättet man vill, dvs även om 6.7 kg racer med kolfiberhjul är roligt i teorin så funkar det inte nödvändigtvis perfekt för lugn utflykt i svensk november.

Cirkeln är sluten och vad som saknas i stallet är någon form av bockstyrescykel som inte bor på en trainer. Under ovanstående process har jag varit i kontakt med många olika cykelaffärer i Stockholmsområdet, inklusive de större butikskedjorna. Dessa erfarenheter gör att jag kommer köpa racer från CykelCity (andra butiker som förtjänar att nämnas som bra ställen är Cycling vid Norrtull, Cykelhuset i Upplands Väsby, och JB Cykelsport i Haninge).

Pga lagerhållning blir det nog någon av dessa hojar (Cannondale CAAD13 hade också funnits på listan om den fanns i lager) med tillhörande siffror för reach/stack i mm (storlek 54):
  1. BMC Teammachine ALR Disc Two 105 2022, aluminumracer, 559/383. Tar 28mm däck.​
  2. BMC Roadmachine Seven 105 2022, kolfiber endurance-racer, 562/386. Tar 33mm däck och har fästen för stänkskärmar.​
  3. BMC Teammachine SLR Seven 105 2022, kolfiberracer, 550/386. Tar 30mm däck.​
Min oro är att Teammachine i kolfiber är för raceorienterad (som jag upplevde med Vengen). Roadmachinen är jag rädd är för mycket mellanmjölk, och att jag ändå inte kommer köra bredare däck än 28mm. Jag är rädd att om jag köper Teammachine i alu kommer jag vilja uppgradera till kol inom några år.

Det lutar just nu iaf åt att köpa Teammachine i kolfiber, slänga på 28mm däck samt några spacers för att få upp stacken lite, och sedan vara nöjd med livet!

Senast ändrad:

tonimakaroni

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Vill du kunna köra med skärmar och ändå 28mm så är Fairlight strael 3.0 en tips om du även vill köra stål och lite mer komfortabel geo.

Såklart en lång väntan och brexit men en tanke bara.

NLC

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Nu svarade jag även i PM men RoadMachinen (iaf gamla 01an) tycker jag är mycket mer än en komfortracer, den är mer av en allätare och går att få tillräckligt låg och lång för de flesta. Trivs mycket bra i farter runt 40 kph (även på grus) och är härligt stabil för att ligga och mata i fartposition mil efter mil.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Folk är väl trötta på den här tråden sedan länge, @NotReallyGunde var tidigt på bollen att se hopplösheten i detta projekt!

Är hur som helst idel öra om någon har åsikter om vilken av följande hojar jag ska välja (rösta också gärna i omröstningen!):

Jag vet inte längre vad jag vill, men i veckan blir det förhoppningsvis att svänga förbi och bara välja det som känns bäst, kände dock att det var läge att återuppliva denna tråd en sista (!?) gång!

NickPick

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Folk är väl trötta på den här tråden sedan länge, @NotReallyGunde var tidigt på bollen att se hopplösheten i detta projekt!

Är hur som helst idel öra om någon har åsikter om vilken av följande hojar jag ska välja (rösta också gärna i omröstningen!):

Jag vet inte längre vad jag vill, men i veckan blir det förhoppningsvis att svänga förbi och bara välja det som känns bäst, kände dock att det var läge att återuppliva denna tråd en sista (!?) gång!
Lär ändå inte köpa något snart så slå sönder spargrisen och köp en ny CruX!

donc1000

Medlem
Snabb gravel!
Hejsan
Har ältat de flesta av tidigare alternativ. Har behov av ny racer enligt mig och har ingen gravel. Resan startade nog med Cervelo Caledonia och har sedan snurrat runt mellan racig gravel och ”allroad” ( t ex Aspero vs Caledonia)

Testar ett nytt alternativ med Er: vad tros om Argon 18 Dark Matter i grx 2 delat och med två hjulpar?

Skall jag gå på träningdagbokens historik skall jag välja typ Caledonia/domane/liknande men då har jag heller ingen gravel idag…

Dock har racern fått smaka lite mer grusväg på sistone.

Mvh
C

DanielS

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Såg väl trevlig ut på papperet, är lite inne på om något liknande skulle funka för mig.

Dock kan man inte välja 2x fram om man kör grx? Blir rätt dyrt att uppgradera det på egen hand..

BB86, hur är det att jobba med? Ser ut som vanlig styrstam vilket jag tycker vore trevligt, dock svårt att få tag på deras egna spacers om man vill ändra styrhöjd?

donc1000

Medlem
Snabb gravel!
Om det sistnämnda med styrhöjd så kan du spana in deras 3d system. Väldigt flexibelt så länge man tycker lägsta höjd är låg nog.
2 delat grx fram skall funka som uppgrade utan förmögenhet extra spenderas som jag tolkar det.
Mvh
C

Bobbysynth

Aktiv medlem
Snabb gravel!
1x med en klinga större än 40t och två hjulpar med olika kassett är ju också ett rätt bra alternativ till 2x. Kör själv 42t och 700c med 11-32 samt 650b med 11-42. Hade jag kört mer landsväg/varit bättre tränad hade 44t eller kanske 46t fram till och med kunnat funka.

DanielS

Aktiv medlem
Snabb gravel!
1x med en klinga större än 40t och två hjulpar med olika kassett är ju också ett rätt bra alternativ till 2x. Kör själv 42t och 700c med 11-32 samt 650b med 11-42. Hade jag kört mer landsväg/varit bättre tränad hade 44t eller kanske 46t fram till och med kunnat funka.
Med så stor skillnad på kassetten, blir det inte problem med kedjelängden? Eller byter du kedja också? Då skulle det blir för jobbigt för mig att skifta hjulen..

Vad man behöver beror ju mycket på vilken nivå man är på och hur man jobbar med kadens. Jag kör relativt hög kadens (sällan under 85) och snittar 22-24km/h på grus och 28-30km/h på lvg.

Jag har haft en gravel med 1x (40/11-42) och det funkade hyggligt för mig på grus, men på asfalt hade jag velat ha några fler höga växlar. Kanske hade kunnat ha 42 eller 44 fram men hade velat ha kvar min lägsta växel i branta backar.

På min lvg med 34/28 som lägsta växel hade jag gärna haft ett par lättare växlar om jag cyklar på något ställe med längre backar än sthlm.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Med så stor skillnad på kassetten, blir det inte problem med kedjelängden? Eller byter du kedja också? Då skulle det blir för jobbigt för mig att skifta hjulen..

Vad man behöver beror ju mycket på vilken nivå man är på och hur man jobbar med kadens. Jag kör relativt hög kadens (sällan under 85) och snittar 22-24km/h på grus och 28-30km/h på lvg.

Jag har haft en gravel med 1x (40/11-42) och det funkade hyggligt för mig på grus, men på asfalt hade jag velat ha några fler höga växlar. Kanske hade kunnat ha 42 eller 44 fram men hade velat ha kvar min lägsta växel i branta backar.

På min lvg med 34/28 som lägsta växel hade jag gärna haft ett par lättare växlar om jag cyklar på något ställe med längre backar än sthlm.
Inga problem med kedjelängden och 11-32 ger så tighta steg som möjligt mellan de tyngre växlarna.

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb gravel!
1x med en klinga större än 40t och två hjulpar med olika kassett är ju också ett rätt bra alternativ till 2x. Kör själv 42t och 700c med 11-32 samt 650b med 11-42.
Nja, då har vi väldigt olika definitioner av bra alternativ.
2x med klassiska 46/30 är överlägset både med grushjul och lvg-hjul. Åtminstone om man vill ha täta steg mellan växlarna
Framgår tydligt i denna jmf
Utvx_jmf_46_30x12-32__42__11-42_584.JPG

Jmf själv här

Men även med lvg/622-hjul är det tydligt
Utvx_jmf_46_30x12-28__42_11-32.JPG

Liksom här

Bobbysynth

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Nja, då har vi väldigt olika definitioner av bra alternativ.
2x med klassiska 46/30 är överlägset både med grushjul och lvg-hjul. Åtminstone om man vill ha täta steg mellan växlarna
Framgår tydligt i denna jmf
Visa bilaga 523592
Jmf själv här

Men även med lvg/622-hjul är det tydligt
Visa bilaga 523593
Liksom här
Klart det är, men jag som vill slippa framväxel upplever att min setup är en väldigt bra kompromiss för blandad terräng. Småhjulen för stök där det blir en hel del branta backar och 700c för allt annat har funkat suveränt för mig till allt från bikepacking, grus, pendling och ren asfalt. Har kört 2x 46/30 också tidigare, men för den som vill slippa framväxeln upplever jag min setup som riktigt bra.

NickPick

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Utväxling lämplig för cykelcross på en gräsmatta kanske inte är optimalt på landsväg, men nog fungerar det. Jobbigt om man ska cykla snabbt med andra bara.

donc1000

Medlem
Snabb gravel!
I lägsta setting (finns tre grundnivåer som jag tolkar det) är stack i linje med t ex Grail AL eller trek Domane så man luras lite av bild och geometri enligt diverse siter.

Är själv kluven till färgschemat på tal om utseende.

C

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
2022-03-02 Corona läget är stabilt säger FHM, vi hoppas vaccinera resterande 7 miljoner svenskar innan midsommar något år. Andersson funderar fortfarande på vilken Gravel han ska skaffa eller om han ska ha en do it all.
Vi närmar oss med stormsteg, både jag och Fohm levererar (dvs jag köper inget och restriktionerna lever vidare), känns bra!!

MrSthlm

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Domane säger jag, verkar vara allt man behöver. Snabb och bekväm på vägen och möjlighet att ta 38 mm däck för grusäventyren.

Diggar min Domane AL5, en mycket bra allroundcykel (allt i ett cykel) även om den väger en hel del vilket dock ger en mycket stabil/skön känsla för pendlingen. Jag har kört grus med den en del också, inga problem även om däcken helt klart skulle behövas byta ut för en optimal upplevelse. Lite klurigt med däcken dock om man också vill ha bra skärmar samtidigt. 32 mm går bra (även dubb) med bra sks skärmar men hur mycket mer vet jag inte. Sedan finns så klart vassare/lättare Domane varianter helt i kolfiber men då får man punga ut mer. Eftersom jag också pendlar med den en del vill jag dock inte ha något dyrare. Det enda jag bytt hittills är sadelstolpen.
En ovanligt bra review här av AL4, det enda som skiljer mot AL5 är växelgruppen, egentligen är nog AL4 ett lite smartare budgetval men ingen stor grej.

Senast ändrad:
Snabb gravel!
Diggar min Domane AL5, en mycket bra allroundcykel (allt i ett cykel) även om den väger en hel del vilket dock ger en mycket stabil/skön känsla för pendlingen. Jag har kört grus med den en del också, inga problem även om däcken helt klart skulle behövas byta ut för en optimal upplevelse. Lite klurigt med däcken dock om man också vill ha bra skärmar samtidigt. 32 mm går bra (även dubb) med bra sks skärmar men hur mycket mer vet jag inte. Sedan finns så klart vassare/lättare Domane varianter helt i kolfiber men då får man punga ut mer. Eftersom jag också pendlar med den en del vill jag dock inte ha något dyrare. Det enda jag bytt hittills är sadelstolpen.
En ovanligt bra review här av AL4, det enda som skiljer mot AL5 är växelgruppen, egentligen är nog AL4 ett lite smartare budgetval men ingen stor grej.
Verkar vara en otroligt kapabel cykel. Speciellt eftersom den enl. videon rymmer bredare däck än 35 mm, så klarar man största delen av alla grusvägar.

Topp