Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)

n3wton

Aktiv medlem
Tja!

Har planer på att skaffa en snabbare cykel, som är mer ändamålsenlig för snabba kortturer och som ger en mer sprättig känsla än nuvarande rando-/pendlar-/allt-i-allo jag använder idag.

Kravlistan:
- Stål
- Skivbromsar
- Utrymme för 35-däck
- Smala rör
- Rakt eller åtminstone ganska rakt överrör
- Rimlig budget

Tänker mig ramkit i första hand. QR-axlar är välkommet (men förmodligen inte aktuellt pga att det är en utdöd standard...). Tvådelat fram.

Har varit inne på en Genesis Volare i 853-stål, men den röda verkar vara slut överallt plus att den saknar utrymme för mer än 28-däck. Jag kommer cykla mycket grusväg och vill gärna ha mer däck än så då. Samtidigt har jag redan cykel till sådant, så ett rent racer-bygge kan också vara aktuellt.

161C4D49-BEF3-4633-A34B-502634BC2BD5.jpeg

Edit: hade ju lagt in en bild på en Volare med fälgbromsar och i rostfritt..

Senast ändrad:

Elektro_71

Aktiv medlem
Nemo Tig Disc?
Tar bara 28or, men svårt att en sprättig cykel med traktordäck
SmartSelect_20200620-004111_Chrome.jpg

glitch

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Fairlight Strael

Ribble har några

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Hör av dig till Mercian. Dom kan nog bygga vad du vill ha. Och dom bygger själva. mvh borano20

Peth

Aktiv medlem
Fairlight Strael har bara plats för 33 mm däck, men det kanske räcker?

gutehall

Aktiv medlem
Kör på en Fairlight Strael och 32mm däck och klarar grus utan problem. Vill du ha med QR och plats för breda däck så kan en Shand Stoater vara ett alternativ. Har en själv för pendling och dåligt väder (skärmar) och är väldigt nöjd med den.

n3wton

Aktiv medlem
Många bra alternativ! 35-däck kanske inte helt nödvändigt, men 28 känns för lite. Jag har inga aero-ambitioner och kör idag på 35 eller 38 och upplever de däck jag har där som fantastiskt fina och inte en begränsande faktor för rullet (sen är de ju sjukt dyra förvisso..). Risken är väl att man hamnar mer på en jorden-runt-cykel än en rapp räser när man går uppåt i däckutrymme...

n3wton

Aktiv medlem
Kör på en Fairlight Strael och 32mm däck och klarar grus utan problem. Vill du ha med QR och plats för breda däck så kan en Shand Stoater vara ett alternativ. Har en själv för pendling och dåligt väder (skärmar) och är väldigt nöjd med den.

Har tittar ganska mycket på både Straelen och även Mason Resolution tidigare och tyckt de varit väldigt intressanta.

Hur jämför sig Straelen mot den kanske lite mer biffigare Stoatern?

Elektro_71

Aktiv medlem
Många bra alternativ! 35-däck kanske inte helt nödvändigt, men 28 känns för lite. Jag har inga aero-ambitioner och kör idag på 35 eller 38 och upplever de däck jag har där som fantastiskt fina och inte en begränsande faktor för rullet (sen är de ju sjukt dyra förvisso..). Risken är väl att man hamnar mer på en jorden-runt-cykel än en rapp räser när man går uppåt i däckutrymme...

Du vet att nemo tig finns som gravel också?
Vet inte hur breda däck den tar, men säljs med 33 or. Tillverkaran påstår clearance till 40mm iofs.
NemoGravel.jpg

gutehall

Aktiv medlem
Har tittar ganska mycket på både Straelen och även Mason Resolution tidigare och tyckt de varit väldigt intressanta.

Hur jämför sig Straelen mot den kanske lite mer biffigare Stoatern?

Straelen är kvickare och roligare. Stoatern är mer som en stridsvagn som bara rullar och rullar. Har haft den i snart 4 år och är en hoj som jag aldrig kommer att sälja. Straelen är fortfarande ny (1 månad) så har bara hunnit testa den på kortare rundor.

n3wton

Aktiv medlem
Straelen ser verkligen ut som vad jag tänkt mig, och den första versionen har ju tom qr till skillnad från typ allt annat. Plus bra pris. Helt slut på lager dock, man är sen som vanligt..

Stoatern låter lite för biffig för mitt ändamål i detta fallet.

Ska kika på Cinellin! Rakt överrör gör att den ser riktigt nice ut, men den kommer förmodligen med en rejäl prislapp också kanske.

n3wton

Aktiv medlem
Uppdaterar kravspecen med att jag tänker mig en prislapp på ca 10-15k för ramset. Cinellin på 25k är inte aktuell, trots att den ser superfin ut!

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Jag är riktigt nöjd med Ritchey SwissCross. Tar 40mm däck med skivbroms och TA, 35 mm med canti och QR.
Flera som har provat min har varit förvånade över sprättigheten.

NLC

Aktiv medlem

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Trek ALR5, funkar fint och köra grus med Schwalbe G-one Tlr 30mm på originalfälgarna som jag tror är 18mm. Bör finnas plats för 32mm med en 20mm fälg.

Funkar finfint för mig att köra sportgrus med och komplett cykel kostar inte en förmögenhet. Är nöjd!
EDIT: Fan du ville ju ha stål, kolla in Veloheld. Men titta gärna på Trek ALR, i alu men grymt trevlig hoj.
side_1_5.jpg

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Trek ALR5, funkar fint och köra grus med Schwalbe G-one Tlr 30mm på originalfälgarna som jag tror är 18mm. Bör finnas plats för 32mm med en 20mm fälg.

Funkar finfint för mig att köra sportgrus med och komplett cykel kostar inte en förmögenhet. Är nöjd!
Men den är väl i aluminum? Säkert kanon och funktionell på alla vis, men inte riktigt vad som söks.

n3wton

Aktiv medlem
Sammanfattar lite.

Fairlight Strael. Verkar vara precis vad jag letar efter, men är slut. Ny version på g, men är lite tveksam till färgerna.. EDIT: Jag saknade koll på hur man beställde helt enkelt. Ramkit eller komplett cykel beställs på hemsidan och levereras ungefär likt listan över tillgänglighet på de olika storlekarna och färgerna. Var inte så svårt när man väl läste lite..
D66A6D0A-D773-46D3-A32E-37AC2856B695.jpeg

Brother Cycles Stroma. Intressant och passar specen. Lite tråkig färg, en grå cykel är grå..
98817E66-FB75-43FD-AA68-70FB5807C682.jpeg

Genesis Volare. Lite klent däckutrymme. Gillar märket pga nöjdhet med ram från dem sedan tidigare. Inte en enda bild på hela nätet med den röda varianten i 853-stål, men även den verkar vara slut ändå. Pimpad cykel på bilden nedan, men ändå.
9B8500B3-6464-4944-80F8-33161CF8BC85.jpeg

Ritchey-ramarna ser ändåmålsenliga ut och jag har förr om åren suktat efter en Road Logic, men det är ändå något som gör att jag inte blir exalterad. Färgerna?😛

Mason Resolution gillar jag verkligen på flera sätt, men det känns emellanåt som att den efterliknar en kolfiberram med superstort diagonalrör. Pris en aning i överkant därtill..

När jag läser vad jag skrev ovan så verkar färgen vara viktig. Tänker ha ramen länge och ser gärna lite detaljer och allmän finish, utan att det blir för skrikigt.

Jag är även ute för sent map lagerstatus. Har väl ingen direkt brådska förvisso, men när man väl bestämt sig vill man snabbt komma vidare med beställning. Kan bli svårt att få ihop en cykel under detta år..

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Strael är väl inte slut, många av ramstorlekarna kan levereras nu i juli.

n3wton

Aktiv medlem
Lyckas inte hitta någon färg i 56 eller 58 i lager åtminstone.. Eller gör jag något fel?:P

n3wton

Aktiv medlem
Syftade nog mest på den tidigare versionen som fortfarande går att köpa men inte i de storlekarna, pga qr. En 2.0 funkar såklart också.

Eftersom man är begåvad med 92 cm ben på 184 cm blir det väl en "tall" man ska ha, dvs med mer slopat överrör och långt styrrör. Jag vill också se raceig ut som kortbeningarna, men pallar inte sittställningen när utseendet är "rätt"..

Peth

Aktiv medlem
Syftade nog mest på den tidigare versionen som fortfarande går att köpa men inte i de storlekarna, pga qr. En 2.0 funkar såklart också.

Eftersom man är begåvad med 92 cm ben på 184 cm blir det väl en "tall" man ska ha, dvs med mer slopat överrör och långt styrrör. Jag vill också se raceig ut som kortbeningarna, men pallar inte sittställningen när utseendet är "rätt"..
Ah, den tidigare versionen har inte gått att köpa sedan 2018 när den ersattes av 2.0.

n3wton

Aktiv medlem
Själv skulle jag gärna ha en Stelbel SB/03 Disc. Vill man ha ett mer klassiskt utseende kanske en Rodano passar bättre. Tyvärr dyrare än önskvärt…
Det där var ju magiskt fina cyklar! Prisnivå låååångt över min nivå, men riktiga drömcyklar!

mhenry

Aktiv medlem
Ritchey-ramarna ser ändåmålsenliga ut och jag har förr om åren suktat efter en Road Logic, men det är ändå något som gör att jag inte blir exalterad. Färgerna?😛
Jag skulle lätt kunna köpa en Ritchey Road Logic Disc. Den klarar i och för sig bara 30 mm breda däck (enligt specifikationen i alla fall), men om det känns OK så är det en grym cykel. Geometrin är i princip densamma som för fälgbromsvarianten.

Jag har tävlat på en fälgbromsad Road Logic och det gick precis lika bra som på en Cannondale SuperSix Evo. Tror jag. Jag har också cyklat en 100-milare på Ritcheyn och det gick också utmärkt. Sålde den bara för att köpa en Open U.P. som för övrigt också blev en trevlig cykel som både går att rejsa och cykla långt med.

n3wton

Aktiv medlem
Jag skulle lätt kunna köpa en Ritchey Road Logic Disc. Den klarar i och för sig bara 30 mm breda däck (enligt specifikationen i alla fall), men om det känns OK så är det en grym cykel. Geometrin är i princip densamma som för fälgbromsvarianten.

Jag har tävlat på en fälgbromsad Road Logic och det gick precis lika bra som på en Cannondale SuperSix Evo. Tror jag. Jag har också cyklat en 100-milare på Ritcheyn och det gick också utmärkt. Sålde den bara för att köpa en Open U.P. som för övrigt också blev en trevlig cykel som både går att rejsa och cykla långt med.
Tolkar det som att man är på rätt väg med cykeltypen. Jag har inte riktigt dina ambitioner med cyklingen men cyklar gärna så fort och långt jag bara kan (längre när barnen är större är planen). Materialvalet beror till stor del på rent känslomässiga aspekter, med ett inslag av att jag tror att man är lika snabb på stål som kolfiber plus att man med en fin stålhoj inte har någon direkt bortre livslängd på ramen. Vill ha en cykel man blir glad både av att tänka på och att cykla på!

Peth

Aktiv medlem
Har haft min Strael i 1,5 år snart och tycker, med min begränsade erfarenhet, att det är en jäkligt bra cykel. Den fungerar fantastiskt både på snabba korta turer och på rando. Nu är jag då varken jättesnabb eller jätteuthållig, och definitivt inte speciellt erfaren var gäller olika cyklar, men den här cykeln är ingen begränsning i mitt cyklande.

HåkanC

Aktiv medlem
Materialvalet beror till stor del på rent känslomässiga aspekter, med ett inslag av att jag tror att man är lika snabb på stål som kolfiber plus att man med en fin stålhoj inte har någon direkt bortre livslängd på ramen. Vill ha en cykel man blir glad både av att tänka på och att cykla på!
Du skall naturligtvis köpa en ram/cykel i precis det material du vill ha
Men förvänta dig inte att olika rammaterial skall ha ngn större betydelse för ramens, eller hela cykelns, livslängd.
För som med så mycket annat beror även livslängden mer på hur än av vad
Det finns utmattningstest av ramar, ett som finns gratis tillgängligt på nätet är av tyska EFBe,
som testar ramar och andra cykeldelar http://www.efbe.de jag vet att de har testat ramar åt bla Cannondale

För flera år sedan publicerades ett omfattande ramtest
tour13bw.gif

Thousands of load cycles

Här finns det översatt till engelska 12 High-End Frames in the EFBe Fatigue Test

Men det intressantaste med testet är inte vilka ramar som håller bäst, utan den stora skillnaden mellan ramar i samma material.
Det viktigaste för den som vill ha en stark, hållbar och långlivad ram är alltså inte vilket material den är gjord av.
Det allra viktigaste är att ramen är välgjord.

n3wton

Aktiv medlem
Självklart är det så. Jag är fullt införstådd med att det finns bra och dåliga ramar i samtliga material. Viktigt för min del är att ramen är välgjord och trevlig att cykla på. Jag tror att de tillverkare jag fastnat för har en ambition att leverera de egenskaperna jag eftersöker. Däremot att veta att den ramen man faktiskt köper blir "odödlig" måste man såklart testa ut genom att försöka cykla ihjäl den (då det är osannolikt att det finns ett test på just den ramen förmodligen).

Saker som det däremot förmodligen MÅSTE till stål för är de smala rören och nätta utseendet som jag är ute efter. Att jag därtill skulle kunna laga ramen själv med svetsen är förmodligen något som aldrig kommer behöva implementeras..😛

HåkanC

Aktiv medlem
Jag tror att de tillverkare jag fastnat för har en ambition att leverera de egenskaperna jag eftersöker.
….
Saker som det däremot förmodligen MÅSTE till stål för är de smala rören och nätta utseendet som jag är ute efter.
Det låter som om du är på väg att välja en ram som kommer att vara ett bra val för dig.
Och det är ju det som det handlar om.

Elektro_71

Aktiv medlem
Självklart är det så. Jag är fullt införstådd med att det finns bra och dåliga ramar i samtliga material. Viktigt för min del är att ramen är välgjord och trevlig att cykla på. Jag tror att de tillverkare jag fastnat för har en ambition att leverera de egenskaperna jag eftersöker. Däremot att veta att den ramen man faktiskt köper blir "odödlig" måste man såklart testa ut genom att försöka cykla ihjäl den (då det är osannolikt att det finns ett test på just den ramen förmodligen).

Saker som det däremot förmodligen MÅSTE till stål för är de smala rören och nätta utseendet som jag är ute efter. Att jag därtill skulle kunna laga ramen själv med svetsen är förmodligen något som aldrig kommer behöva implementeras..😛

Det fanns ju i kolfiberns barndom muffade ramar med runda kolfiberrör. Jag vet inte tillverkaren, men jag har en bekant som har en gamnal (20 år?) Sådan ram - den är sponsorlackad så okänt märke på ramen - har vagt för mig att det var någon italieskt tillverkare, men den lever än och ser ut som en muffad stålrörsram. Hel och snygg trots väldigt många år och mil. Dessutom så väger nog cyklisten 40% mer idag än när han tävlade på den....

Mayhem

Aktiv medlem
Standert Pfadfinder Disc? Pris kanske lite i överkant…

Pfaff

Aktiv medlem
Det fanns ju i kolfiberns barndom muffade ramar med runda kolfiberrör. Jag vet inte tillverkaren, men jag har en bekant som har en gamnal (20 år?) Sådan ram - den är sponsorlackad så okänt märke på ramen - har vagt för mig att det var någon italieskt tillverkare, men den lever än och ser ut som en muffad stålrörsram. Hel och snygg trots väldigt många år och mil. Dessutom så väger nog cyklisten 40% mer idag än när han tävlade på den....

Peugeot hade ju sådana på det glada åttiotalet, Colnago tillverkar fortfarande.

Topp