Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)

Elektro_71

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Peugeot hade ju sådana på det glada åttiotalet, Colnago tillverkar fortfarande.
Aha. Har inte sett sånna nya på länge nu, men Colnago är ju inte något dussinmärke mht. priset. Skall kanske spana på något sådant - cykelsamlare som man blivit.....



Ja tusan en Colnago C64 ser ju ut som ett projekt till i vinter! Modernt bygge med högprofilshjul, SUPER RECORD EPS (har bara kört Di2 innan, men campa är ju alltid rätt på italiensk ram)
Häpp, vintern är räddad!
 
Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Wtf, en Specialized??

AC248725-8973-4433-A505-96DDB9A04734.jpeg
 

mzi

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Jag tror det är grått brtittiskt stål! Men i en stealth-kartong!
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Var en velpelle med att beställa cykeln och fick lida lite för det, men till slut ordnade det sig på bästa sätt ändå (tror jag!).

Inför semestern var det extremt körigt på arbetet och jag hade därför ingen ro i cykelköpartankarna. Jag hade i princip bestämt mig för att beställa en Fairlight Strael med 105-grupp, vilka fanns för leverans i augusti/september för min storlek. Första dagen på semestern satt jag framför beställningsformuläret. Leverans februari. Ridå.

En stund var jag inne på att istället köra på en orange Strael, men efter att ha gjort i princip samma grej med en orange Brompton en gång pga att det var den enda som fanns hemma med kort varsel så visste jag att det inte var en bra grej. Jag och Bromptonen har alltid haft ett litet skav i vår relation just pga färgen (även om vi idag har kommit över våra olikheter och lever i samvaro). Jag lutade även en liten stund mot en Stroma som också säkert är fin på alla vis, men den känns ändå lite som en blekare version av Straelen.

Mitt i misären hörde en happymedlem av sig efter att ha haft lite strul med sin PM-funktion. Han hade just en grå Strael i storlek 58 som han hade för avsikt att sälja, men jag hade efter ett tag gett upp tanken på att så faktiskt var fallet eftersom återkoppling uteblev. Efter en liten dialog så var vi överens, och förra veckan skickades cykeln till mig. Nu har jag precis befriat den från sin föredömliga paketering (jag har överseende med Spez-kartongen denna gången... :D), och cykeln ser kanonfin ut! Den känns lätt och finishen är fin, ungefär exakt som jag föreställt mig. Ultegrautrustad och med Hunt-hjul, vilka känns rejält lätta i jämförelse med mina övriga hjulpar med 32- eller 36-ekrat och navdynamo, alternativt biffiga mtb-hjul. Förutsättningarna för att cykla lite snabbare ser goda ut! :)

Nu ska jag skruva på pedaler och flaskställ och göra lite inställningar, sen ut på tur!

IMG_3555.JPG
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Nu har cykeln rullat ca 10 mil. Den känns fantastisk på alla sätt!

Lite orättvist att jämföra mot min cykel som tidigare gick liknande turer, då den har tyngre hjul plus skärmar och pakethållare både bak och fram.. Men jag cyklar snabbare i princip överallt utan att anstränga mig sådär väldigt (OBS! Vill inte gärna ha någon tråd likt den om byte till aerocykel och att det är så fantastiskt!😄). På några Strava-segment är jag rejält överraskad över hur pass mycket snabbare jag cyklar uppåt, men får nog mestadels skylla på hjulen som ska väga ca 1600 gr mot tidigare 2000 gr. Får se om bakhjulet pallar min lite oömma hantering emellanåt (specialitet: väga mer än man tror, 30 sekunders-max-spurt och ibland cykla lite väl oömma grusvägar).

Nu är det inte främst snabbheten som sökts utan en allmänt trevlig, ganska rapp hoj. Det önskemålet infrias verkligen! Framförallt är den väldigt kvick och alert i lite fart, och det känns som man alltid har lite mer att ge i svängar och snabba knixigheter.

Ska ta lite roligare bilder vid tillfälle och slänga upp!
 

Sam

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Så glad att jag hittade till denna tråd. Så bump!
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Kärleken till cykeln består! Märkte att det inte blivit några nya bilder ännu, men det kommer kanske framåt våren. Just nu får gruscykel och Monark mest tid..

Ny fråga till forumet:

Jag har krökt mitt Hunt-bakhjul en aning. Inget farligt, men ganska spurtstarka ben verkar ta livet av lågspecade grejer.. Letar nu nytt hjulpar men vet inte vilket håll jag ska gå åt.

De delar av mig som vill cykla rando säger att jag borde ha ganska lätta men rejält starka hjul. De andra delarna som vill cykla kort och snabbt, och som vill att cykeln ska se snabb ut, säger högprofilare.

Den spontana tanken har varit att köpa ett par Lightbicycle AR55, 55 mm höga, 28 breda och 480 gram/styck. https://www.lightbicycle.com/700C-r...etric-clincher-road-disc-brake-available.html

Till det ett par Hope RS4 för att de finns i silver (ett par Chris King eller så gör ju det med, men till ett helt annat pris). Förstår att de inte är lättast eller bäst etc, men har gott förtroende för just Hopes nav sedan tidigare (dock inte just RS4..).

Ekrar har jag ingen åsikt om, mer än att de också ska vara silverfärgade. Just silverfärgen är jag ganska säker på, det kommer bli kanon mot ram osv..

Nu till bekymret. Vill man cykla runt med såpass höga fälgar på randolopp eller när man sicksackar omkring på cykelbanorna i storstaden? Är det bara för att jag ställt in mig på att cykeln kommer se grym ut med 55-fälgar som gör att jag vill ha sådana? Cyklar oftast inte så fort att de gigantiska aero-fördelarna infinner sig (plus att då finns det annat som måste filas på också). Är inte heller övertygad om att stenhårda hjul är bäst varken för farten eller komforten.

Borde jag istället sikta på ett par riktigt lätta (men ändå starka nog) klätterhjul med låg profil på fälgen? Fåfängan säger att det inte är lika lätt att motivera 8-10 000 kr på något som inte ser för jäkla fräckt ut. Är kanske inte stolt över att känna så, men har åtminstone en aning självinsikt..😛
 

velovin

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Kärleken till cykeln består! Märkte att det inte blivit några nya bilder ännu, men det kommer kanske framåt våren. Just nu får gruscykel och Monark mest tid..

Ny fråga till forumet:

Jag har krökt mitt Hunt-bakhjul en aning. Inget farligt, men ganska spurtstarka ben verkar ta livet av lågspecade grejer.. Letar nu nytt hjulpar men vet inte vilket håll jag ska gå åt.

De delar av mig som vill cykla rando säger att jag borde ha ganska lätta men rejält starka hjul. De andra delarna som vill cykla kort och snabbt, och som vill att cykeln ska se snabb ut, säger högprofilare.

Den spontana tanken har varit att köpa ett par Lightbicycle AR55, 55 mm höga, 28 breda och 480 gram/styck. https://www.lightbicycle.com/700C-r...etric-clincher-road-disc-brake-available.html

Till det ett par Hope RS4 för att de finns i silver (ett par Chris King eller så gör ju det med, men till ett helt annat pris). Förstår att de inte är lättast eller bäst etc, men har gott förtroende för just Hopes nav sedan tidigare (dock inte just RS4..).

Ekrar har jag ingen åsikt om, mer än att de också ska vara silverfärgade. Just silverfärgen är jag ganska säker på, det kommer bli kanon mot ram osv..

Nu till bekymret. Vill man cykla runt med såpass höga fälgar på randolopp eller när man sicksackar omkring på cykelbanorna i storstaden? Är det bara för att jag ställt in mig på att cykeln kommer se grym ut med 55-fälgar som gör att jag vill ha sådana? Cyklar oftast inte så fort att de gigantiska aero-fördelarna infinner sig (plus att då finns det annat som måste filas på också). Är inte heller övertygad om att stenhårda hjul är bäst varken för farten eller komforten.

Borde jag istället sikta på ett par riktigt lätta (men ändå starka nog) klätterhjul med låg profil på fälgen? Fåfängan säger att det inte är lika lätt att motivera 8-10 000 kr på något som inte ser för jäkla fräckt ut. Är kanske inte stolt över att känna så, men har åtminstone en aning självinsikt..😛

Jag rullar på ett par 46 mm fälgar från Light Bicycle, på DT 240-nav, mycket nöjd. Djupa fälgar gör ju massor för cykelns utseende (speciellt på en snygg stålis med smala rör), så jag känner mig mycket snabbare med de hjulen.

Som med det mesta annat i cykelvärlden så spelar det nog egentligen ingen roll för en vanligt motionär. För min del hinner jag sällan ut på långa rundor med två små parvlar i huset, så kort och snabbt är min standardcykling nuförtiden. De 10 mil+ rundor jag hunnit med har inte känts plågsamma, åtminstone inte på grund av de styva hjulen. Klätterhjul är ju lite festligt att prata om i Sverige, men ska du cykla ner till riktiga backar i Europa kanske det börjar bli relevant.
 

velovin

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
En fråga förresten: Vad har du för storlek på din Fairlight? Jag håller på att rita upp en ram för custombygge och lånar mycket av geon från en Strael i storlek 61R. Är lite tveksam till den låga stacken och går nog på 610 mm (och 410 reach) istället. Hur upplever du sittställningen?
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Jag rullar på ett par 46 mm fälgar från Light Bicycle, på DT 240-nav, mycket nöjd. Djupa fälgar gör ju massor för cykelns utseende (speciellt på en snygg stålis med smala rör), så jag känner mig mycket snabbare med de hjulen.

Som med det mesta annat i cykelvärlden så spelar det nog egentligen ingen roll för en vanligt motionär. För min del hinner jag sällan ut på långa rundor med två små parvlar i huset, så kort och snabbt är min standardcykling nuförtiden. De 10 mil+ rundor jag hunnit med har inte känts plågsamma, åtminstone inte på grund av de styva hjulen. Klätterhjul är ju lite festligt att prata om i Sverige, men ska du cykla ner till riktiga backar i Europa kanske det börjar bli relevant.
Alltså, känslan är ju i princip det viktigaste för mig! Plus att hjulen inte går sönder.

Gällande komforten har jag tidigare haft stora problem med händerna vid långcykling, men har löst det helt optimalt genom att sätta på tempobågar när jag ska långt. Jag har ju dessutom en i grunden ganska komfortabel cykel. Och är (i mitt huvud) gjord av annat än mjukost..😛

Jag har samma familjesituation och får bara till enstaka långa turer, men siktar ändå på att cykla flera 20-milare i år, och några längre turer med. Räknat i antal blir de korta, sprättiga turerna många fler än de långa. Kommer vara oöm med hjulen och aldrig byta till "träningshjul" eller något i den stilen..
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
En fråga förresten: Vad har du för storlek på din Fairlight? Jag håller på att rita upp en ram för custombygge och lånar mycket av geon från en Strael i storlek 61R. Är lite tveksam till den låga stacken och går nog på 610 mm (och 410 reach) istället. Hur upplever du sittställningen?
Snabbsvarar lite här.. Påminn igen så lägger jag ut texten mer vid senare tillfälle om så behövs!

Det är en 58R.

Jag hade som sagt tidigare stora bekymmer med händerna. Gjorde en bikefit och blev framflyttad på cykeln och satt i en position som gjorde att bålstyrkan kunde användas, snarare än att som tidigare ha flytt från styret genom att flytta längre och längre bak.

Jag har 90 cm ben på 184 cm kroppslängd, och enligt Fairlight borde jag ha en 58T tror jag. Upplever dock inte cykeln som låg eller lång, men det är utifrån perspektivet att jag vill sitta så lågt som möjligt givet mina förutsättningar.

Har egentligen för dålig koll för att lämna några geotips, men jag tycker min 58R känns bra trots mina långa ben. Hur långa mina armar är i förhållande till benen lär ju ha stor betydelse också, men det har jag ingen uppfattning om. Eller ja, jag vet ju hur långa dom är men vet inte vad det säger riktigt..😛
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Betyder spurtstarka ben att du kört ner i ett hål eller bonkat hjulet mot en trottoarkant?
Många kilo och många watt. Ursäkta denna extrema otydlighet. Var det att kalla Hunthjulen "lågspec" som känns värst eller att jag råkade vara lite smygskrytig?😛
 

Pfaff

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Många kilo och många watt. Ursäkta denna extrema otydlighet. Var det att kalla Hunthjulen "lågspec" som känns värst eller att jag råkade vara lite smygskrytig?😛

Med tanke på Hunts viktspecar kan man ju tyvärr misstänka det allra första alternativet 😝
 

velovin

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Alltså, känslan är ju i princip det viktigaste för mig! Plus att hjulen inte går sönder.

Gällande komforten har jag tidigare haft stora problem med händerna vid långcykling, men har löst det helt optimalt genom att sätta på tempobågar när jag ska långt. Jag har ju dessutom en i grunden ganska komfortabel cykel. Och är (i mitt huvud) gjord av annat än mjukost..😛

Jag har samma familjesituation och får bara till enstaka långa turer, men siktar ändå på att cykla flera 20-milare i år, och några längre turer med. Räknat i antal blir de korta, sprättiga turerna många fler än de långa. Kommer vara oöm med hjulen och aldrig byta till "träningshjul" eller något i den stilen..

Tack för geo-svar. Blev lugnad, det är lätt att noja över några futtiga mm när man får bestämma allt själv.

Angående LB-fälgarnas hållbarhet har jag bara bra erfarenheter. Jag har mosat på rätt bra över sprängsten med 28 mm däck och lågt lufttryck utan att det syns på fälgarna. Funkar prima med slanglöst och gruskungar. Kör 28 ekrar bak och 24 fram, med CX-ray-ekrar. Däremot kan jag varken titulera mig tung eller stark.
 

ejma

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Många kilo och många watt. Ursäkta denna extrema otydlighet. Var det att kalla Hunthjulen "lågspec" som känns värst eller att jag råkade vara lite smygskrytig?😛
Aha, du menade du är "kraftig":sneaky:. Hunts stighjul version 1 fick kritik för att fälgarna deformerades lätt vid genomslag. Antar att flera av deras hjul med alufälg inte mår bra av bonk.
Har kört ca 1800 mil på Hunt C50 och de är fortfarande raka och runda trots genomslag och backintervaller. Kan dock inte benämna mig spurtstark.
Om du kommer köra graveldäck kanske hookless är att föredra? Bla starkare fälgkant och enklare tubelessmontage.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Aha, du menade du är "kraftig":sneaky:. Hunts stighjul version 1 fick kritik för att fälgarna deformerades lätt vid genomslag. Antar att flera av deras hjul med alufälg inte mår bra av bonk.
Har kört ca 1800 mil på Hunt C50 och de är fortfarande raka och runda trots genomslag och backintervaller. Kan dock inte benämna mig spurtstark.
Om du kommer köra graveldäck kanske hookless är att föredra? Bla starkare fälgkant och enklare tubelessmontage.
Allt är väl relativt. Jag väljer att se det som att jag har effektsiffror som tourens spurtstarkaste cyklister, men väger som en track-cyklist..😊

Men för att vara seriös tror jag 24-ekrade aluhjul inte duger åt mig.. Jag har inget att klaga på i övrigt när det gäller de Hunthjul jag cyklat på. De är lättare än jag är van vid och gnäller inte nämnvärt. Men bakhjulet är skevt, hur man än vrider och vänder på saken.

Hookless säger du. Jag har dålig koll, men det har väl varit lite snack om tubeless som smäller av fälgen osv. Lightbicycle erbjuder de AR55 som jag tittat på i båda versionerna. Kör idag tubeless och har aldrig punkat. Osäker på hur mycket misär det blir när man väl gör det, har med mig slang för den dagen (och eftersom jag inte monterat däcken vet jag inte hur mycket vätska de håller). Slang känns tryggt och "hemma"..
 

glitch

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
På temat hookless lyssna på bikeradar podcast med Zipp som pratar om detta bland annat. Finns på spotify mfl.
Jag hade inte haft några betänkligheter.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Men vad är vinsten med hookless gentemot alternativet? Förmodar att det ejma skriver gällande tåliga fälgkanter beror på en mindre känslig kant utan en klenare "hook" och att profilen lämpar sig bättre för tubeless. Något mer?

Nu nämns ju Zipp osv, vilket blir utanför budget. Har uppfattat Lightbicycle som seriösa och att de håller bra kvalitet, men att man också kan komma undan mycket billigare. Det ska sägas att jag vill ha bra fälgar och att priset inte är det viktigaste. Är väl i princip ute efter högkvalitativa grejer men utan att betala för fin logga..
 

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Den spontana tanken har varit att köpa ett par Lightbicycle AR55, 55 mm höga, 28 breda och 480 gram/styck. https://www.lightbicycle.com/700C-r...etric-clincher-road-disc-brake-available.html
....
Nu till bekymret. Vill man cykla runt med såpass höga fälgar på randolopp eller när man sicksackar omkring på cykelbanorna i storstaden?
Funkar det rent utseende mässigt för dig med olika höga fälgar bak och fram?
För i så fall finns ju 35mm höga Lightbicycle AR35
https://www.lightbicycle.com/700C-r...etric-clincher-road-disc-brake-available.html

Men om prioriteringen är hållbara hjul för rando med blanka delar så finns det väl all anledning att välja en SON navdynamo fram
Nabendynamos-fuer-Steckachsen_SON-28-15.jpg

Nabendynamos – SON Nabendynamo
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Funkar det rent utseende mässigt för dig med olika höga fälgar bak och fram?
För i så fall finns ju 35mm höga Lightbicycle AR35
https://www.lightbicycle.com/700C-r...etric-clincher-road-disc-brake-available.html

Men om prioriteringen är hållbara hjul för rando med blanka delar så finns det väl all anledning att välja en SON navdynamo fram
Nabendynamos-fuer-Steckachsen_SON-28-15.jpg

Nabendynamos – SON Nabendynamo
Njaa får jag nog svara där.. Tri-stuket går nog bort tror jag (sagt av någon som alltså tänkt ha tempopinnar på randoloppen!).

Navdynamo var tanken först, men då går jag bort från den där snabba rappa hojen för helgturerna.. Är egentligen inte bekymrad äver vikten på navet, men snart står man där med skärmar, decaleur osv. Har gjort den resan tidigare några gånger..😛

Planen för de riktigt långa loppen är att eventuellt köra på mer dedikerad hoj. Batterilamporna jag har till denna cykel funkar dessutom väldigt bra, och jag har flera powerbanks som används till annat.

Det ska vara snabba, snygga och hållbara hjul primärt denna gång!
 

NLC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Om man i huvudsak ämnar cykla 20-milabreveter ser jag ingen mening med att skaffa hjul med dynamonav.

Men om man vet med sig att kunna klämma wattz och/eller är kraftig är nog "stallion/clydesdale build" att föredra och jag blir nästan, men bara nästan, lite förvånad att @HåkanC inte hugger som en kobra fixar en dansmus till frukost på antalet ekrar ska vara minst 28 (bak).
 

glitch

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Men vad är vinsten med hookless gentemot alternativet? Förmodar att det ejma skriver gällande tåliga fälgkanter beror på en mindre känslig kant utan en klenare "hook" och att profilen lämpar sig bättre för tubeless. Något mer?

Nu nämns ju Zipp osv, vilket blir utanför budget. Har uppfattat Lightbicycle som seriösa och att de håller bra kvalitet, men att man också kan komma undan mycket billigare. Det ska sägas att jag vill ha bra fälgar och att priset inte är det viktigaste. Är väl i princip ute efter högkvalitativa grejer men utan att betala för fin logga..

Zipp 303S Disc kostar inte nämnvärt mer än light bicycle.
Fördelar med hookless är en starkare lättare fälg med mindre komplex form, mer ekonomisk tillverkning då stålformer kan användas som kan köras om och om igen istället för engångssilikon, mindre resin och materialåtgång då det kan pressas hårdare, billigare att tillverka vilket ger lägre konsumentpris i var fall för zipparna.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Om man i huvudsak ämnar cykla 20-milabreveter ser jag ingen mening med att skaffa hjul med dynamonav.

Men om man vet med sig att kunna klämma wattz och/eller är kraftig är nog "stallion/clydesdale build" att föredra och jag blir nästan, men bara nästan, lite förvånad att @HåkanC inte hugger som en kobra fixar en dansmus till frukost på antalet ekrar ska vara minst 28 (bak).
Instämmer till fullo gällande dynamon. Nu har jag ju långsiktiga ambitioner att cykla långt mycket längre, men då tar jag en annan cykel eller bygger nytt hjul..

Jag har redan fått skäll en gång från lokale hjulbyggaren att det ska vara minst 28 ekrar..😛 Tror kanske i detta fall att det är vettigt också..
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Zipp 303S Disc kostar inte nämnvärt mer än light bicycle.
Fördelar med hookless är en starkare lättare fälg med mindre komplex form, mer ekonomisk tillverkning då stålformer kan användas som kan köras om och om igen istället för engångssilikon, mindre resin och materialåtgång då det kan pressas hårdare, billigare att tillverka vilket ger lägre konsumentpris i var fall för zipparna.
Har sett att de finns. Nästan så man blir lite tveksam bara av att priset är såpass lågt..😛

Hade nog ändå tänkt komma undan en bra bit billigare dock. Fast det kanske inte blir så mycket billigare när jag väl räknar efter heller.. Dock blir det silvrigt!
 

glitch

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Rätt hjul, men lite tråkiga om man tänkt silver, plus dyra..
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Har skrapat ihop vad jag hittat i bildväg på Strael med högprofilhjul. Jag var övertygad om att den skulle bli jättefin med typ 50 mm höga fälgar, men är inte alls övertygad längre..

01FC9368-EC27-4F42-8CD4-11DDA10F3F27.jpeg


262A9AFD-2A93-4DB7-A203-6B374E22DED4.png


0F47198F-6AC9-49E6-AE04-72135CBD06FC.png


Det är något som inte riktigt blir bra.. Ramens tunna stålrör som krockar med lite bulligt, plastigt utseende på hjulen?

Vinner man någonting i verkligheten på att köra ca 50 mm fälgar eller är det bara mellanmjölk med ett litet viktstraff? Om man går på lägre profil, ska man då gå på så låg som möjligt för att vinna viktfördelen eller finns det någon magisk gräns för när hjulen faktiskt blir snabbare?

Som jag förstår det är det först när farten går upp som aerofördelar infinner sig. Jag ligger väl någonstans kring 2,5-3 watt/kg (där 3 w/kg skulle innebära fullständig all-out..) på en typisk tvåtimmars fullfartstur och det räcker ju bara en liten bit över 30 i snitt är min erfarenhet, och där är det väl begränsat vad hjulen gör förmodar jag?
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
...och ja, cykeln är tänkt att både cykla tvåtimmarturer i full fart och solsken och 60-milare i regn, med samma hjul.😊
 

Crocko

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Har skrapat ihop vad jag hittat i bildväg på Strael med högprofilhjul. Jag var övertygad om att den skulle bli jättefin med typ 50 mm höga fälgar, men är inte alls övertygad längre..

Visa bilaga 463400

Visa bilaga 463401

Visa bilaga 463402

Det är något som inte riktigt blir bra.. Ramens tunna stålrör som krockar med lite bulligt, plastigt utseende på hjulen?

Vinner man någonting i verkligheten på att köra ca 50 mm fälgar eller är det bara mellanmjölk med ett litet viktstraff? Om man går på lägre profil, ska man då gå på så låg som möjligt för att vinna viktfördelen eller finns det någon magisk gräns för när hjulen faktiskt blir snabbare?

Som jag förstår det är det först när farten går upp som aerofördelar infinner sig. Jag ligger väl någonstans kring 2,5-3 watt/kg (där 3 w/kg skulle innebära fullständig all-out..) på en typisk tvåtimmars fullfartstur och det räcker ju bara en liten bit över 30 i snitt är min erfarenhet, och där är det väl begränsat vad hjulen gör förmodar jag?

Åsikter är ju högst personliga, men precis som det låter på dig så är det ju synd och skam att välja en ram i smäckra rör för att sen montera några vulgära ostar som ser ut att passa bättre på Mantorp än på en rando runda. Exemplet i mitten är väl OK men det 2 andra hamnar inte högt upp i min snygglista, själv gissar jag på runt 45mm och det du vinner därifrån upp till 80mm hittar du nog lika lätt i tightare tröja eller lätt justerad ställning.

Mitt enda konkreta tips är att slänga iväg ett vänligt PM till båtbenet, enligt mig så har han en viss auktoritet när det gäller att para ihop snabba hjul med traditionellt stål, vem vet han kanske har en bra tumregel. Om du sen kommer upp hur stor eller liten vinsten är i dina normalfarter så tror jag att du kan komma fram till en bra lösning som passar.
 

glitch

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Imho så funkar 35-38 mm höjd fortfarande bra på "modernt stål". Då blir hjulen rätt lätta ändå, styva och något aero.
Sen givet de hastigheter du nämner tror jag i alla fall aerovinsten är väldigt marginell i synnerhet om inte allt annat runt omkring redan är aerooptimerat.
Lätta hjul är ju psykologiskt kul också speciellt om man kör mycket själv och står får alla igångdrag.

Så låt det estetiska styra:)
 
Topp