Kärleken till cykeln består! Märkte att det inte blivit några nya bilder ännu, men det kommer kanske framåt våren. Just nu får gruscykel och Monark mest tid..
Ny fråga till forumet:
Jag har krökt mitt Hunt-bakhjul en aning. Inget farligt, men ganska spurtstarka ben verkar ta livet av lågspecade grejer.. Letar nu nytt hjulpar men vet inte vilket håll jag ska gå åt.
De delar av mig som vill cykla rando säger att jag borde ha ganska lätta men rejält starka hjul. De andra delarna som vill cykla kort och snabbt, och som vill att cykeln ska se snabb ut, säger högprofilare.
Den spontana tanken har varit att köpa ett par Lightbicycle AR55, 55 mm höga, 28 breda och 480 gram/styck.
https://www.lightbicycle.com/700C-r...etric-clincher-road-disc-brake-available.html
Till det ett par Hope RS4 för att de finns i silver (ett par Chris King eller så gör ju det med, men till ett helt annat pris). Förstår att de inte är lättast eller bäst etc, men har gott förtroende för just Hopes nav sedan tidigare (dock inte just RS4..).
Ekrar har jag ingen åsikt om, mer än att de också ska vara silverfärgade. Just silverfärgen är jag ganska säker på, det kommer bli kanon mot ram osv..
Nu till bekymret. Vill man cykla runt med såpass höga fälgar på randolopp eller när man sicksackar omkring på cykelbanorna i storstaden? Är det bara för att jag ställt in mig på att cykeln kommer se grym ut med 55-fälgar som gör att jag vill ha sådana? Cyklar oftast inte så fort att de gigantiska aero-fördelarna infinner sig (plus att då finns det annat som måste filas på också). Är inte heller övertygad om att stenhårda hjul är bäst varken för farten eller komforten.
Borde jag istället sikta på ett par riktigt lätta (men ändå starka nog) klätterhjul med låg profil på fälgen? Fåfängan säger att det inte är lika lätt att motivera 8-10 000 kr på något som inte ser för jäkla fräckt ut. Är kanske inte stolt över att känna så, men har åtminstone en aning självinsikt..😛