Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)

velovin

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Håller med om att för feta fälgar mest ser vulgo ut. Dock tycker jag att tanwall-däck tar ner det där biffiga utseendet en smula. Men jag skulle nog hålla mig söder om 45 mm med dina premisser.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Åsikter är ju högst personliga, men precis som det låter på dig så är det ju synd och skam att välja en ram i smäckra rör för att sen montera några vulgära ostar som ser ut att passa bättre på Mantorp än på en rando runda. Exemplet i mitten är väl OK men det 2 andra hamnar inte högt upp i min snygglista, själv gissar jag på runt 45mm och det du vinner därifrån upp till 80mm hittar du nog lika lätt i tightare tröja eller lätt justerad ställning.

Mitt enda konkreta tips är att slänga iväg ett vänligt PM till båtbenet, enligt mig så har han en viss auktoritet när det gäller att para ihop snabba hjul med traditionellt stål, vem vet han kanske har en bra tumregel. Om du sen kommer upp hur stor eller liten vinsten är i dina normalfarter så tror jag att du kan komma fram till en bra lösning som passar.
Visst är det så! Jag är lite ute på okänd mark med frågorna här och är nog lite påverkad av vad man "ska" ha mer än att jag har en egen bestämd åsikt.

Båtbensbudet är ju en garant för att det ska bli stiligt, tack för bra tips!😊
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Imho så funkar 35-38 mm höjd fortfarande bra på "modernt stål". Då blir hjulen rätt lätta ändå, styva och något aero.
Sen givet de hastigheter du nämner tror jag i alla fall aerovinsten är väldigt marginell i synnerhet om inte allt annat runt omkring redan är aerooptimerat.
Lätta hjul är ju psykologiskt kul också speciellt om man kör mycket själv och står får alla igångdrag.

Så låt det estetiska styra:)
Ja, och det ska väl sägas att inget är aerooptimerat direkt.. Plus att det för min del finns enormt mycket fart att hämta i att bara få mer tid till att cykla (vilket faktiskt går åt rätt håll).

Hunt-hjulen som sitter på nu är ju mycket lättare än de hjul jag är van vid som antingen är byggda för jordenruntcykling eller mtb-cykling, och det finns ju uppenbarligen mycket glädje och fart att hämta där!

På min nivå är det nog mest känslan som är viktigt, och det estetiska.😊
 

NickPick

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Din gamla hoj med 36or och snabba däck. Kanske blir max 40 för att det ska se vettigt ut? Jag tycker jag detta ser bra ut.
20200603_065551.jpg


Hoppas du är nöjd med den och givetvis rädd om den. Nu är dom ännu svårare att få tag på 🤷. Saknar den, men samtidigt gick den till "rätt köpare".
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Din gamla hoj med 36or och snabba däck. Kanske blir max 40 för att det ska se vettigt ut? Jag tycker jag detta ser bra ut.Visa bilaga 463419

Hoppas du är nöjd med den och givetvis rädd om den. Nu är dom ännu svårare att få tag på 🤷. Saknar den, men samtidigt gick den till "rätt köpare".
Så får det bli!😊

Jag är kanonnöjd med den! Just nu står den inför lite säsongsvård och småpill men får vila till första randoloppet i mars, den blir garanterat väl omhändertagen! Gjorde en bikefit kort efter köpet och den är som klippt och skuren. Den känns rapp och pigg, men samtidigt har jag aldrig reflekterat över att den skulle vara obekväm på något vis vilket förmodligen tyder på att den håller det som Fairlight utlovar. Kanoncykel helt enkelt!😊
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Någon med erfarenhet av White-nav?

4AFAED8D-2452-463F-9164-2974265AEF77.jpeg
 

Singular

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Ah, hur jag älskar såna här frågor...

Det är ju tufft med höga fälgar (och tufft med låga också, på ett annat sätt) och vill man att det ska se just svulstigt ut är ju en tunn stålram perfekt, då det ju får hjulen att framstå ännu tydligare (inte minst om man inte har någon kontrast mellan hjul och däck, alltså en ljusare däcksida och/eller aluminiumbromsyta). Exempel nedan på Speedvagens ur-cross-nyutgåva;
SV18_11ANI_SSCROSS_5.jpg

Med djupa aeroprofiler på moderna snabbcyklar är det ju tvärtom, att allt under typ 60mm fälghöjd ser tanigt och obalanserat ut (jfr hur det ser ut när proffsen är ute och tränar på fräsiga hojar och blygsamma hjul;
Wout-van-Aert-Cervelo.jpg

Ska man vara rimlig och få ut både fart och stil ur ekipaget är det nånting däremellan som är vettigast - effektbesparingarna accelererar snabbt från låga och fyrkantiga fälgar upp till trettio-nånting millimeter med bra profil för att sedan ha klart lägre marginalnytta. För åket du överväger, i nystål, tror jag att max 40-45mm hade varit snyggast (förmodligen mindre än det) och du vinner inte mycket i fart över det (inte minst som resten av ekipaget kanske inte är helt optimerat för flöde och fart). Numera finns det ju till och med vettiga aluminiumfälgar (Alforce och Kinlin 31) som ger vettig fart till rimliga pengar.
 

NLC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Någon med erfarenhet av White-nav?

Visa bilaga 463420

Japp, har ett T11-baknav (fälgbromsat) med matchande SON Delux fram på mina gamla randohjul (H+Son TB14 28H/32H) som även fungerat som tränings- och finpendlingsdito. De har rullat felfritt och enda åtgärden har varit att en gång justera lagrets förspänning (enkel åtgärd). Men det kostade mer än 1000 kr mindre för 7 år sen när de inhandlades.

Tyvärr har de väl rullat mindre och mindre ju bättre och lättare batteribelysningen blivit. Förra året blev det inte en enda tur med dynamolyse, inte ens på 120-milaren.
 

Steel is Real

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Om två hjulpar inte är ett alternativ så hade jag satsat på ett par allround fälgar runt 35mm. Jag kör liknande typ av cykling som dig: Rando och 2-3h pass. Tidigare körde jag på ett par 60mm fälgar, men på Randos och solorundor har man sällan nytta av aeroeffekten då man sällan kör så fort. Jag kör nu 35mm fälgar som är mer allround. Saknar bara de höga hjulen vid gruppcykling när det går riktigt fort på platten, då är höga hjul att föredra.
 

desmo

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Ah, hur jag älskar såna här frågor...

Numera finns det ju till och med vettiga aluminiumfälgar (Alforce och Kinlin 31) som ger vettig fart till rimliga pengar.

Jag funderar också på nya hjul till en stålram. Med tillägget att jag fortfarande använder fälgbroms.
Men när googlar lite snabbt så får jag nästan bara träffar från engelska hjulbyggare. Var handlar man nämnda fälgar lämpligast?
Aforce verkar kosta kring £150/fälg medans Kinlin kostar £50/fälg så en stor prisskillnad.
Några ytterligare förslag?
 

mzi

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Jag har 42 på en av mina ståljonnar. Men då är det ju med smala tuber och då tycker jag det funkar (från längesedan i stål!-tråden):

img_20130526_114842-jpg.206064
 

ejma

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Dock tycker jag att tanwall-däck tar ner det där biffiga utseendet en smula.
Antalet färger är också viktigt. Max 3 olika färger är en bra regel för de som tycker att det ytliga är viktigt. Tillämpad i tex inlägg #100 ovan. Tanwall ser bra ut på tex helsvarta cyklar, men det blir snabbt konfettikänsla med fler färger.
 

ejma

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Det håller jag verkligen inte med om. Det beror helt på vad det är för jonne.
Det är en generell designregel. Inte jag som hittat på den, men tycker att den fungerar bra.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Japp, har ett T11-baknav (fälgbromsat) med matchande SON Delux fram på mina gamla randohjul (H+Son TB14 28H/32H) som även fungerat som tränings- och finpendlingsdito. De har rullat felfritt och enda åtgärden har varit att en gång justera lagrets förspänning (enkel åtgärd). Men det kostade mer än 1000 kr mindre för 7 år sen när de inhandlades.

Tyvärr har de väl rullat mindre och mindre ju bättre och lättare batteribelysningen blivit. Förra året blev det inte en enda tur med dynamolyse, inte ens på 120-milaren.
Dom är ju inte helt gratis, men tror att jag gillar finishen och kan klämma på dom hos LBS:en vid tillfälle..

Jag har svårt att tänka mig en vardagscykel utan navdynamo, som man bara slänger benet över och så funkar allt när man ska köpa två paket mjölk. Däremot om man ska cykla 120-milare (eller snarare 40-milare för egen del) så har man tid att förbereda laddning osv på ett helt annat sätt ju.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Kul med så många uppslag!😄 Har nog en bättre uppfattning om vad jag vill ha rent estetiskt numer när det gäller just fälgarna. Var ute och kikade på cykeln som den står och den ser ju fin ut med nuvarande Hunt-hjul som väl är ca 28 mm djupa om jag inte minns fel. Omkring 35 mm blir nog kanon!

Fler frågor:

Är Lightbicycle en bra grej eller har ni andra tips på bra fälgar omkring 35 mm? Behöver ha bra finish, inget matt-dassigt tror jag, och inte en massa loggor/grafik.

Ska man köra 28-håls fälgar både fram och bak? Eller ännu fler? När det är skivbromsat förmodar jag framhjulet också får det slitigt vid hårda inbromsningar, så jag förmodar att det är lämpligt med samma antal bak och fram.

Vilka ekrar gäller?
 

mzi

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Det är en generell designregel. Inte jag som hittat på den, men tycker att den fungerar bra.
Jag är långt ifrån någon designer, men det där brukar ju handla om färger, dvs att svart och vitt (och ibland andra "neutrala färger" som silver) räknas inte med. I så fall hade #100 varit enfärgad. Sedan brukar det dessutom vara någon form av basfärg som man pratar om så nyanser av den går också bra.
 

patten

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Jag kör på LB-fälgar. Dock kör jag lite högre bak än fram, 35 fram och 44 bak (om jag inte mins helt fel). Kör matt och tråkigt (går att välja annat om så önskas)...bortsett från att vi inte har samma preferenser kring det estetiska :) så har mina fälgar funkat riktigt bra. Loggorna får du själv välja om du vill ha eller vara utan, allt valbart på den punkten. De som byggde mitt hjulpar här i Göteborg har haft mång LB-fälgar som de byggt upp hjul på och tycker att de är bra fälgar med bra kvalitet.

Jag kör på 24 ekrar, jag är ganska liten och väger inte allt för mycket.
20210108_130603.jpg
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Kul med exempel ur verkligheten!😊 Det där är en riktigt fin cykel, och smaken är såklart som baken. Typ ingen kör ju med hjul med blanka ekrar och nav, men jag har någon form av tanke som kommer bli bra. Tror jag. Har flera cyklar och den med silverfärgade naven känns mest rätt. Tillsammans med det mörkgråa och ganska sparsmakade designen på Straelen kommer det bli en fin detalj hoppas jag.

Vem i Göteborg har byggt hjulen om man får fråga?
 

patten

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Tackar så mycket!
Tror också att det silvriga blir snyggt till din cykel, det är helheten som är viktigast.

Det var Karlssons cykel som byggde mina hjul. Var första kontakten med den butiken men var väldigt nöjd med resultatet.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Jag funderar också på nya hjul till en stålram. Med tillägget att jag fortfarande använder fälgbroms.
Men när googlar lite snabbt så får jag nästan bara träffar från engelska hjulbyggare. Var handlar man nämnda fälgar lämpligast?
Kinlin är en av de stora OEM-tillverkarna så det är väldigt många som använder deras fälgar, tex Hunt. När jag köpte en cykel från Rose satt det Kinlin 31-fälgar på (Rose-)hjulen på den.
Men jag har även köpt kinlinfälgar och byggt hjul själv, både med skiv- och fälgbroms, fälgar är köpta vid olika tillfällen och från några olika ställen, nu senast tror jag det var från BikeHubStore när det var Black Friday.
(Har du inte frågat det här tidigare?)


Är Lightbicycle en bra grej eller har ni andra tips på bra fälgar omkring 35 mm? Behöver ha bra finish, inget matt-dassigt tror jag, och inte en massa loggor/grafik.

Jag har flera olika hjul med fälgar från Lightbicycle, de jag har är bra och var lättbyggda och har hållit sig raka även på gruscykeln.
DSC_0976.jpg

Men det finns förstås många alternativ

Ska man köra 28-håls fälgar både fram och bak? Eller ännu fler? När det är skivbromsat förmodar jag framhjulet också får det slitigt vid hårda inbromsningar, så jag förmodar att det är lämpligt med samma antal bak och fram.

Vilka ekrar gäller?

Eftersom utseendet är det viktiga för dig(det stämmer väl?) så är väl fåekrat med aeroekrar det enda för dig?
 

desmo

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Kinlin är en av de stora OEM-tillverkarna så det är väldigt många som använder deras fälgar, tex Hunt. När jag köpte en cykel från Rose satt det Kinlin 31-fälgar på (Rose-)hjulen på den.
Men jag har även köpt kinlinfälgar och byggt hjul själv, både med skiv- och fälgbroms, fälgar är köpta vid olika tillfällen och från några olika ställen, nu senast tror jag det var från BikeHubStore när det var Black Friday.
(Har du inte frågat det här tidigare?)

Jo, jag har frågat tidigare. Jag hade beställt nav i höstas, men fick felleverans så det kom av sig lite. Ska beställa nytt nav när som helst... typ. Men det är svårt för mig att förstå vilka ombrandade Kinlin det finns. Velar mellan vilka fälgar jag ska ha. Hur mkt det får kosta. Vilket material det ska vara. Och kring estetiken.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Kinlin är en av de stora OEM-tillverkarna så det är väldigt många som använder deras fälgar, tex Hunt. När jag köpte en cykel från Rose satt det Kinlin 31-fälgar på (Rose-)hjulen på den.
Men jag har även köpt kinlinfälgar och byggt hjul själv, både med skiv- och fälgbroms, fälgar är köpta vid olika tillfällen och från några olika ställen, nu senast tror jag det var från BikeHubStore när det var Black Friday.
(Har du inte frågat det här tidigare?)




Jag har flera olika hjul med fälgar från Lightbicycle, de jag har är bra och var lättbyggda och har hållit sig raka även på gruscykeln.
Visa bilaga 463460
Men det finns förstås många alternativ



Eftersom utseendet är det viktiga för dig(det stämmer väl?) så är väl fåekrat med aeroekrar det enda för dig?
Synd om jag verkar framstå som att utseendet är det enda viktiga.☹️ Jag försöker visa upp de cyklar och delar jag bygger/köper/cyklar på och trodde nog att jag snarast gav intrycket av att cykla på konstiga saker eller göra udda val för att jag tycker de är bra eller beprövade (eller för att jag har någon udda idé som sen visar sig kass/bra av rena turen), snarare än att de ska se hippa ut.

För att förtydliga: Jag har cyklar med hjul som tål en jordenrunt-tur. Denna cykeln ska vara snärtig och snabb och funka dels för snabba helgturer eller någorlunda snabba breveter. Därtill ska den gärna se lite stilig ut. Inget av dessa egenskaperna ska innebära att cykeln rullar runt med hjul som riskerar gå sönder, vilket är anledning nummer 1 till att Hunt-hjulen ska bytas ut.
 

Singular

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Jo, jag har frågat tidigare. Jag hade beställt nav i höstas, men fick felleverans så det kom av sig lite. Ska beställa nytt nav när som helst... typ. Men det är svårt för mig att förstå vilka ombrandade Kinlin det finns. Velar mellan vilka fälgar jag ska ha. Hur mkt det får kosta. Vilket material det ska vara. Och kring estetiken.
Hunt, Halo och Borg är de namn som poppar upp.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Synd om jag verkar framstå som att utseendet är det enda viktiga.
Jag kanske skulle ha haft en smiley istf frågetecknet?

Denna cykeln ska vara snärtig och snabb och funka dels för snabba helgturer eller någorlunda snabba breveter. Därtill ska den gärna se lite stilig ut. Inget av dessa egenskaperna ska innebära att cykeln rullar runt med hjul som riskerar gå sönder, vilket är anledning nummer 1 till att Hunt-hjulen ska bytas ut.
För mig betyder hjul som är både snärtiga och snabba även i hastigheter under där aerodynamiken är det avgörande ffa bra däck med lågt rullmotstånd och låg vikt (för att hålla nere rotationsvikten).
Vad gäller själva hjulen är det för mig viktigt med både den (laterala-)styvheten och den låga rotationsvikten för att jag skall uppleva hjulen som ngt som liknar snärtiga.
Gruscykelhjulet på bilden ovan är byggt med den tanken:
-Lätta och lättrullade Jan Heine/Compass/Rene Herse-däck på nominellt 35mm men som mäter 40mm på mina
-Lightbicycle RG922-fälgar (380g, i22 mm, asymmetriska, 32-hål)
-DT350-mav och
-16 1,8mm ekrar (DT Comp) + 16 1,5 mm (DT Rev)
Jag är nöjd med hjulen, men de är för gruscykling, för ffa randocykling skulle välja annorlunda.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Jag kanske skulle ha haft en smiley istf frågetecknet?


För mig betyder hjul som är både snärtiga och snabba även i hastigheter under där aerodynamiken är det avgörande ffa bra däck med lågt rullmotstånd och låg vikt (för att hålla nere rotationsvikten).
Vad gäller själva hjulen är det för mig viktigt med både den (laterala-)styvheten och den låga rotationsvikten för att jag skall uppleva hjulen som ngt som liknar snärtiga.
Gruscykelhjulet på bilden ovan är byggt med den tanken:
-Lätta och lättrullade Jan Heine/Compass/Rene Herse-däck på nominellt 35mm men som mäter 40mm på mina
-Lightbicycle RG922-fälgar (380g, i22 mm, asymmetriska, 32-hål)
-DT350-mav och
-16 1,8mm ekrar (DT Comp) + 16 1,5 mm (DT Rev)
Jag är nöjd med hjulen, men de är för gruscykling, för ffa randocykling skulle välja annorlunda.
Jag kräver smileys tydligen!😘

Instämmer med dig. Rene Herse-däcken är personliga favoriter och jag har en drös olika från 35 till 55 mm. Vi har talat innan om ifall det är en faktisk skillnad och att de är sådär superfina som de känns, eller om det är prislappen som gör att känslan infinner sig. För mig är det känslan som är viktigast tror jag, och då är allt i sin ordning!

Intressant att du skriver att dina 35-däck mäter 40 mm på 22-fälgar.. Har för avsikt att köra med Rene Herse på nya hjulen som diskuteras i denna tråden, och då får jag nog mäta lite för att säkert gå fritt med den tänkta storleken..

Assymetriska fälgar gör mig nervös. Det är svårt nog ändå ju!

Berätta gärna mer om vad du valt till rando-cykling i dagsläget! Naven är förhållandevis oväsentliga då de bidrar med mer eller mindre vikt och driftsäkerhet i utbyte mot mer eller mindre pengar, vilket jag klarar av att besluta kring på egen hand. Fälgar och ekrar däremot..
 

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Skönt att någon mer än jag har hjul-ångest! Jag skulle kört på Wi-naven. Du kan ju alltid sälja dem till mig om det inte blir bra😁!
 

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Instämmer med dig. Rene Herse-däcken är personliga favoriter och jag har en drös olika från 35 till 55 mm. Vi har talat innan om ifall det är en faktisk skillnad och att de är sådär superfina som de känns, eller om det är prislappen som gör att känslan infinner sig. För mig är det känslan som är viktigast tror jag, och då är allt i sin ordning!
+1

<REDIGERAT>
Intressant att du skriver att dina 35-däck mäter 40 mm på 22-fälgar.. Har för avsikt att köra med Rene Herse på nya hjulen som diskuteras i denna tråden, och då får jag nog mäta lite för att säkert gå fritt med den tänkta storleken.
Jag kom ihåg fel, jag har nu kontrollmätt och de väger ~38mm. Dessutom är det på TLR-fälgar vilka ger ännu lite bredare däck.
</REDIGERAT>

Assymetriska fälgar gör mig nervös. Det är svårt nog ändå ju!
Asymmetriska fälgar är bra, ffa i ett bakhjul men även i ett skivbromsat framhjul. Den här bilden visar fördelarna på ett överskådligt sätt
nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.png


Berätta gärna mer om vad du valt till rando-cykling i dagsläget!
Jag hade ffa valt en annan, smalare, fälg, typ ~i19-21, eftersom jag skulle ha smalare däck (uppmätt ~28-32mm). Fram skulle jag ha en navdynamo.
Baknavet skulle bli ett pålitligt med bra flänsplacering och stål/titan "body". Jag skulle välja 28-32 ekrar både fram och bak med skivbroms, mer exakt beror på vilka fälgar det skulle bli. Exakt vilka ekerdimensioner: se nedan. Inga aeroekrar, åtminstone inte med fälghöjd under ~35mm.
Trots det jag skrev ovan skulle det troligen bli 32 ekrar, möjligen 28 åtminstone fram med riktigt (lateralt) styva fälgar (kolfiber?), och även ekerbrickor om hålen i navet är minst 2,5mm.
Jag har nämligen varit med om att en eker har gått av under ett randolopp (60 milare från Sthlm med övernattning i Grängesberg), det var i bakhjulet men jag hade tur för hjulet gick runt utan problem eftersom det var 31(35?) ekrar kvar och fälgen var en styv mavicfälg på 475g. Jag behövde inte ens stanna utan spände endast ut bromsen och fortsatte (detta var flera år sedan med fälgbromsar). Vid övernattningsstoppet fick jag en eker av en annan cyklist som hade med sig flera reservekrar, den passade så det vara bara att skruva dit den, spänna den mha hörseln och dagen efter rullade hjulet helt utan problem. Detta var ett hjul jag inte hade byggt själv, men jag bytte senare alla ekrar och hjulet rullade utan problem många mil innan jag sålde det.

Naven är förhållandevis oväsentliga då de bidrar med mer eller mindre vikt och driftsäkerhet i utbyte mot mer eller mindre pengar, vilket jag klarar av att besluta kring på egen hand.
Åtminstone navens flänsplacering är viktig, den har samma betydelse som asymmetrin hos ekerhålen i fälgen.
Men ska man grotta ned sig i detaljerna är det även flera andra detaljer som spelar roll.
Förstås!

Fälgar och ekrar däremot..
Ekrar är det enklaste ett välja, 28-32 st och 1,8mm (DT Comp/Sapim Race) på höger bak + vänster fram med skivbroms.
Andra sidans ekerdiameter utifrån ekerspänningsskillnaden mellan sidorna, det kollar man enkelt mha en bra ekerlängdskalkylator
Ett exempel:
Jag har nu precis byggt MTB-hjul, jag ville ha (lateralt) styva hjul med låg rotationsvikt och därför valde jag lätta asymmetriska fälgar, nav med bra flänsplacering och
DT Comp(1,8mm) + Sapim D-Light(1,65mm) ekrar fram och DT Comp + DT Rev (1,5mm) bak. Allt enl ekerspänningsskillnaden i FreeSpoke
Jag byggde även med ekerbrickor, men det har endast betydelse för livslängden inte styvheten, och röda nipplar, förutom två svarta på var sida om ventilhålet, av ren fåfänga!
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Om vi ska tala ekerbrott på längre randolopp så hade jag ett udda ljud på Södertäljes 100-milare 2016 (någonstans utanför Mullsjö tror jag) och upptäckte i samband med en punktering lite senare att det var pga en lös eker. 31 kvarvarande ekrar på TB14-fälg gjorde dock de återstående 60 (?) milen rätt händelselösa (materialmässigt).

Tidigare samma år hade jag på en 60-milare lyckats spela harpa med mitt framhjul på parkamrats bakre QR (efter en trängning av motorburen ungdom vid Stråvalla strand) och knäckte 2 närliggande ekrar på samma sida. Däcket gick inte längre fritt från gaffeln men 10 minuters riktande i en busskur gjorde jobbet även om de återstående 25 milen var lite "sketchy"

Det sagt så tror jag att fler ekrar är bra både för att få ett hållbart hjul men också ta sig hem vid ev ekerbrott. Men det är också rätt ovanligt att ekrar går av hipp som happ, jag har cyklat många längre rundor på (betydligt) färre ekrar (24/28, 20/24, 24/24).
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Under en blarrig 60-milare brast en eker i rotekamratens hjul. Lite fajsbookande och så satt vi på Borensbergs Värdshus med både kvällsvard och nytt hjul. Ekerbrott är inte bara dåliga.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Gällande senaste inläggen om ekrar, rando osv:

Det är lätt att gå i fällan att överbygga saker. Har oräkneliga gånger tänkt bygga något enkelt och funktionellt för att helt plötsligt stå med en in i minsta detalj genomtänkt rando-cykel när jag ju egentligen bara skulle till affären (typ).

Jag har ett par cyklar med odödliga hjul (som då väger ~2000 gr, med 32/36 ekrar, dynamo, linoljesmorda nipplar osv) där den ena är tänkt att cykla rejält brötigt med packning, och den andra som en någorlunda snabb randocykel. Nu när det väl börjats cykla rando "på riktigt" för egen del och man i princip uteslutande ser vanliga räsercyklar med batterilampor så börjar man ju onekligen tänka i lite andra banor gällande vad man faktiskt ska cykla på.

Min Fairlight har (sedan köpet) varit förstavalet för längre turer, och det är väl först när det blir tal om flera dagar på raken utan support eller vid mer touringaktig cykling som min "riktiga" randohoj blir aktuell (förutom som nu till slit-och-släng och vinterslask). Och ska det cyklas 60-milare vettefan om jag vill ta den långsamma cykeln..

Med det i åtanke, dvs att samma cykel både ska vara snabb på kortturerna och hållbar för långturerna, så blir det svårare att välja hjul. Om man då väljer stabila och bra nav och ganska lätta men starka fälgar, varefter man sätter en riktigt bra hjulbyggare på att montera ihop dessa med kvalitetsekrar, så måste man väl vara ganska safe? Kan man inte bortse från flänsplacering, asymmetriska fälgar och två sorters ekrar då?

Det ska sägas att jag hittills i cykelkarriären har brutit sönder alla fabrikshjul jag ägt på ett eller annat vis, men inte ens så mycket som behövt spänna en eker på de hjul som aktuell hjulbyggare byggt åt mig. Trots rejäl ansats till att göra så på diverse olika vis..
 
  • Gilla
Reactions: NLC

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Med det i åtanke, dvs att samma cykel både ska vara snabb på kortturerna och hållbar för långturerna, så blir det svårare att välja hjul.
Den uppenbara lösningen är väl som alltid
N+1 (fast denna gång för hjul)
Tex har jag tre(3) uppsättningar hjul till min gruscykel

Om man då väljer stabila och bra nav och ganska lätta men starka fälgar, varefter man sätter en riktigt bra hjulbyggare på att montera ihop dessa med kvalitetsekrar, så måste man väl vara ganska safe? Kan man inte bortse från flänsplacering, asymmetriska fälgar och två sorters ekrar då?
Det resonemanget förstår jag inte riktigt, vilka nav, och andra delar, är det du menar i praktiken?
Och varför inte låta en riktigt bra hjulbyggare montera ihop hjul av stabila nav med bra flänsplacering, två sorters kvalitetsekrar och asymmetriska fälgar?
Vad skulle vinsten vara med att ignorera dessa egenskaper?
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Den uppenbara lösningen är väl som alltid
N+1 (fast denna gång för hjul)
Tex har jag tre(3) uppsättningar hjul till min gruscykel


Det resonemanget förstår jag inte riktigt, vilka nav, och andra delar, är det du menar i praktiken?
Och varför inte låta en riktigt bra hjulbyggare montera ihop hjul av stabila nav med bra flänsplacering, två sorters kvalitetsekrar och asymmetriska fälgar?
Vad skulle vinsten vara med att ignorera dessa egenskaper?
Man skulle ju faktiskt kunna tillämpa N+1 genom att bara köpa ett par biffiga rando-hjul då och använda befintliga, ganska lätta Hunt-hjul som "snabbhjul". Men jag tänkte nog ändå att jag skulle kunna få ihop ett par som är i samma viktklass som Hunt-hjulen men som ändå är starkare, och därmed få till ett par "do-it-all".

Resonemanget låter väl kanske lite slappt förstår jag. Det beror nog på att det helt enkelt är för mycket att ta in med assymetri osv. Plus att hjulbyggaren har bestämda åsikter om vad som funkar eller ej, och att han är ganska skeptisk till kolfiber rent allmänt och därmed lite svårkonverserad gällande rätt fälg osv... Men jag har ju inte bråttom och kan absolut tänka mig att studera lite mer innan slutligt beslut.

Gällande flänsplacering; är det bara så brett som möjligt eller vad är bra/dåligt?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Plus att hjulbyggaren har bestämda åsikter om vad som funkar eller ej, och att han är ganska skeptisk till kolfiber rent allmänt och därmed lite svårkonverserad gällande rätt fälg osv... Men jag har ju inte bråttom och kan absolut tänka mig att studera lite mer innan slutligt beslut.
Kanske ett av de studieområdena då kan vara hjulbyggnad? Så att du fritt kan välja de delar du vill ha och bygga ihop dem.
Här är en bra början
Wheelbuilding (sheldonbrown.com)

Gällande flänsplacering; är det bara så brett som möjligt eller vad är bra/dåligt?
Nej.
I praktiken är det viktigaste måttet baknavets högerflänsplacering, som förstås skall vara så långt till höger som möjligt.
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Kanske ett av de studieområdena då kan vara hjulbyggnad? Så att du fritt kan välja de delar du vill ha och bygga ihop dem.
Här är en bra början
Wheelbuilding (sheldonbrown.com)


Nej.
I praktiken är det viktigaste måttet baknavets högerflänsplacering, som förstås skall vara så långt till höger som möjligt.
Ska göras! Det är ju lite av en rent mytisk kunskap att kunna bygga hjul. Hade varit kul att prova lite. Det känns dock som ett rejält pilljobb och tidskrävande, samt att en stor framgångsfaktor är att skickligheten kommer med många byggda hjul, vilket man inte uppnår bara genom att bygga ett fåtal hjul till sig själv tänker jag...

Gällande flänsplacering måste väl ändå de flesta tillverkare med någon som helst ambition placera flänsen så långt som möjligt till höger?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Gällande flänsplacering måste väl ändå de flesta tillverkare med någon som helst ambition placera flänsen så långt som möjligt till höger?
Det är större skillnad än man kan tro, ofta (minst) lika stor som den hos asymmetriska fälgar.
Jmf själv olika nav i tex
Freespoke: the spoke calculator (kstoerz.com)
Där kan du även enkelt beräkna och själv se vilken skillnad i ekerspänning mellan sidorna både flänsplacering och fälg-asymmetri ger.
(Länken till FreeSpoke har jag väl postat tidigare?)
 

n3wton

Aktiv medlem
Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)
Det är större skillnad än man kan tro, ofta (minst) lika stor som den hos asymmetriska fälgar.
Jmf själv olika nav i tex
Freespoke: the spoke calculator (kstoerz.com)
Där kan du även enkelt beräkna och själv se vilken skillnad i ekerspänning mellan sidorna både flänsplacering och fälg-asymmetri ger.
(Länken till FreeSpoke har jag väl postat tidigare?)
Om vi ändå grottar in oss.. Jag har ju haft noll hjul med asymmetriska fälgar och lika många nav med egengranskad flänsplacering, och de som varit välbyggda har aldrig orsakat några bekymmer. Är en jämn ekerspänning då verkligen så avgörande för livslängden och kvaliteten? Nu är jag ingen konstruktör eller vad som nu krävs för att beräkna specifika krafter osv, men att infästningen i fälgen är förskjuten mot däckets kontaktyta mot marken måste väl utgöra en viss belastning på själva fälgen? Skillnad i ekerspänning - ojämn belastning på ekrarna, asymmetrisk fälg - ojämn belastning på fälgen?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer