Visst är det så! Jag är lite ute på okänd mark med frågorna här och är nog lite påverkad av vad man "ska" ha mer än att jag har en egen bestämd åsikt.Åsikter är ju högst personliga, men precis som det låter på dig så är det ju synd och skam att välja en ram i smäckra rör för att sen montera några vulgära ostar som ser ut att passa bättre på Mantorp än på en rando runda. Exemplet i mitten är väl OK men det 2 andra hamnar inte högt upp i min snygglista, själv gissar jag på runt 45mm och det du vinner därifrån upp till 80mm hittar du nog lika lätt i tightare tröja eller lätt justerad ställning.
Mitt enda konkreta tips är att slänga iväg ett vänligt PM till båtbenet, enligt mig så har han en viss auktoritet när det gäller att para ihop snabba hjul med traditionellt stål, vem vet han kanske har en bra tumregel. Om du sen kommer upp hur stor eller liten vinsten är i dina normalfarter så tror jag att du kan komma fram till en bra lösning som passar.
Ja, och det ska väl sägas att inget är aerooptimerat direkt.. Plus att det för min del finns enormt mycket fart att hämta i att bara få mer tid till att cykla (vilket faktiskt går åt rätt håll).Imho så funkar 35-38 mm höjd fortfarande bra på "modernt stål". Då blir hjulen rätt lätta ändå, styva och något aero.
Sen givet de hastigheter du nämner tror jag i alla fall aerovinsten är väldigt marginell i synnerhet om inte allt annat runt omkring redan är aerooptimerat.
Lätta hjul är ju psykologiskt kul också speciellt om man kör mycket själv och står får alla igångdrag.
Så låt det estetiska styra:)
Helt klart! Din cykel är ju mycket mer estetiskt tilltalande än de jag visade längre upp! Skönt!Jag kör 34 mm, tycker det funkar bra rent estetiskt.
Visa bilaga 463414
Så får det bli!Din gamla hoj med 36or och snabba däck. Kanske blir max 40 för att det ska se vettigt ut? Jag tycker jag detta ser bra ut.Visa bilaga 463419
Hoppas du är nöjd med den och givetvis rädd om den. Nu är dom ännu svårare att få tag på. Saknar den, men samtidigt gick den till "rätt köpare".
Jag kör 34 mm, tycker det funkar bra rent estetiskt.
Visa bilaga 463414
Ah, hur jag älskar såna här frågor...
Numera finns det ju till och med vettiga aluminiumfälgar (Alforce och Kinlin 31) som ger vettig fart till rimliga pengar.
Antalet färger är också viktigt. Max 3 olika färger är en bra regel för de som tycker att det ytliga är viktigt. Tillämpad i tex inlägg #100 ovan. Tanwall ser bra ut på tex helsvarta cyklar, men det blir snabbt konfettikänsla med fler färger.Dock tycker jag att tanwall-däck tar ner det där biffiga utseendet en smula.
Det håller jag verkligen inte med om. Det beror helt på vad det är för jonne.Max 3 olika färger
Det är en generell designregel. Inte jag som hittat på den, men tycker att den fungerar bra.Det håller jag verkligen inte med om. Det beror helt på vad det är för jonne.
Dom är ju inte helt gratis, men tror att jag gillar finishen och kan klämma på dom hos LBS:en vid tillfälle..Japp, har ett T11-baknav (fälgbromsat) med matchande SON Delux fram på mina gamla randohjul (H+Son TB14 28H/32H) som även fungerat som tränings- och finpendlingsdito. De har rullat felfritt och enda åtgärden har varit att en gång justera lagrets förspänning (enkel åtgärd). Men det kostade mer än 1000 kr mindre för 7 år sen när de inhandlades.
Tyvärr har de väl rullat mindre och mindre ju bättre och lättare batteribelysningen blivit. Förra året blev det inte en enda tur med dynamolyse, inte ens på 120-milaren.
Jag är långt ifrån någon designer, men det där brukar ju handla om färger, dvs att svart och vitt (och ibland andra "neutrala färger" som silver) räknas inte med. I så fall hade #100 varit enfärgad. Sedan brukar det dessutom vara någon form av basfärg som man pratar om så nyanser av den går också bra.Det är en generell designregel. Inte jag som hittat på den, men tycker att den fungerar bra.
Jag har 42 på en av mina ståljonnar. Men då är det ju med smala tuber och då tycker jag det funkar (från längesedan i stål!-tråden):
![]()
Kinlin är en av de stora OEM-tillverkarna så det är väldigt många som använder deras fälgar, tex Hunt. När jag köpte en cykel från Rose satt det Kinlin 31-fälgar på (Rose-)hjulen på den.Jag funderar också på nya hjul till en stålram. Med tillägget att jag fortfarande använder fälgbroms.
Men när googlar lite snabbt så får jag nästan bara träffar från engelska hjulbyggare. Var handlar man nämnda fälgar lämpligast?
Är Lightbicycle en bra grej eller har ni andra tips på bra fälgar omkring 35 mm? Behöver ha bra finish, inget matt-dassigt tror jag, och inte en massa loggor/grafik.
Ska man köra 28-håls fälgar både fram och bak? Eller ännu fler? När det är skivbromsat förmodar jag framhjulet också får det slitigt vid hårda inbromsningar, så jag förmodar att det är lämpligt med samma antal bak och fram.
Vilka ekrar gäller?
Kinlin är en av de stora OEM-tillverkarna så det är väldigt många som använder deras fälgar, tex Hunt. När jag köpte en cykel från Rose satt det Kinlin 31-fälgar på (Rose-)hjulen på den.
Men jag har även köpt kinlinfälgar och byggt hjul själv, både med skiv- och fälgbroms, fälgar är köpta vid olika tillfällen och från några olika ställen, nu senast tror jag det var från BikeHubStore när det var Black Friday.
(Har du inte frågat det här tidigare?)
Synd om jag verkar framstå som att utseendet är det enda viktiga.Kinlin är en av de stora OEM-tillverkarna så det är väldigt många som använder deras fälgar, tex Hunt. När jag köpte en cykel från Rose satt det Kinlin 31-fälgar på (Rose-)hjulen på den.
Men jag har även köpt kinlinfälgar och byggt hjul själv, både med skiv- och fälgbroms, fälgar är köpta vid olika tillfällen och från några olika ställen, nu senast tror jag det var från BikeHubStore när det var Black Friday.
(Har du inte frågat det här tidigare?)
Jag har flera olika hjul med fälgar från Lightbicycle, de jag har är bra och var lättbyggda och har hållit sig raka även på gruscykeln.
Visa bilaga 463460
Men det finns förstås många alternativ
Eftersom utseendet är det viktiga för dig(det stämmer väl?) så är väl fåekrat med aeroekrar det enda för dig?
Hunt, Halo och Borg är de namn som poppar upp.Jo, jag har frågat tidigare. Jag hade beställt nav i höstas, men fick felleverans så det kom av sig lite. Ska beställa nytt nav när som helst... typ. Men det är svårt för mig att förstå vilka ombrandade Kinlin det finns. Velar mellan vilka fälgar jag ska ha. Hur mkt det får kosta. Vilket material det ska vara. Och kring estetiken.
Jag kanske skulle ha haft en smiley istf frågetecknet?Synd om jag verkar framstå som att utseendet är det enda viktiga.
För mig betyder hjul som är både snärtiga och snabba även i hastigheter under där aerodynamiken är det avgörande ffa bra däck med lågt rullmotstånd och låg vikt (för att hålla nere rotationsvikten).Denna cykeln ska vara snärtig och snabb och funka dels för snabba helgturer eller någorlunda snabba breveter. Därtill ska den gärna se lite stilig ut. Inget av dessa egenskaperna ska innebära att cykeln rullar runt med hjul som riskerar gå sönder, vilket är anledning nummer 1 till att Hunt-hjulen ska bytas ut.
Jag kräver smileys tydligen!Jag kanske skulle ha haft en smiley istf frågetecknet?
För mig betyder hjul som är både snärtiga och snabba även i hastigheter under där aerodynamiken är det avgörande ffa bra däck med lågt rullmotstånd och låg vikt (för att hålla nere rotationsvikten).
Vad gäller själva hjulen är det för mig viktigt med både den (laterala-)styvheten och den låga rotationsvikten för att jag skall uppleva hjulen som ngt som liknar snärtiga.
Gruscykelhjulet på bilden ovan är byggt med den tanken:
-Lätta och lättrullade Jan Heine/Compass/Rene Herse-däck på nominellt 35mm men som mäter 40mm på mina
-Lightbicycle RG922-fälgar (380g, i22 mm, asymmetriska, 32-hål)
-DT350-mav och
-16 1,8mm ekrar (DT Comp) + 16 1,5 mm (DT Rev)
Jag är nöjd med hjulen, men de är för gruscykling, för ffa randocykling skulle välja annorlunda.
+1Instämmer med dig. Rene Herse-däcken är personliga favoriter och jag har en drös olika från 35 till 55 mm. Vi har talat innan om ifall det är en faktisk skillnad och att de är sådär superfina som de känns, eller om det är prislappen som gör att känslan infinner sig. För mig är det känslan som är viktigast tror jag, och då är allt i sin ordning!
Jag kom ihåg fel, jag har nu kontrollmätt och de väger ~38mm. Dessutom är det på TLR-fälgar vilka ger ännu lite bredare däck.Intressant att du skriver att dina 35-däck mäter 40 mm på 22-fälgar.. Har för avsikt att köra med Rene Herse på nya hjulen som diskuteras i denna tråden, och då får jag nog mäta lite för att säkert gå fritt med den tänkta storleken.
Asymmetriska fälgar är bra, ffa i ett bakhjul men även i ett skivbromsat framhjul. Den här bilden visar fördelarna på ett överskådligt sättAssymetriska fälgar gör mig nervös. Det är svårt nog ändå ju!
Jag hade ffa valt en annan, smalare, fälg, typ ~i19-21, eftersom jag skulle ha smalare däck (uppmätt ~28-32mm). Fram skulle jag ha en navdynamo.Berätta gärna mer om vad du valt till rando-cykling i dagsläget!
Åtminstone navens flänsplacering är viktig, den har samma betydelse som asymmetrin hos ekerhålen i fälgen.Naven är förhållandevis oväsentliga då de bidrar med mer eller mindre vikt och driftsäkerhet i utbyte mot mer eller mindre pengar, vilket jag klarar av att besluta kring på egen hand.
Ekrar är det enklaste ett välja, 28-32 st och 1,8mm (DT Comp/Sapim Race) på höger bak + vänster fram med skivbroms.Fälgar och ekrar däremot..
Det silvriga har sina gränser hos mig tydligen. Eller rättare sagt, det handlar om någon form av helhet tror jag.. Silverfärgade fälgar tror jag blir lite fel på aktuell cykel. Men smaken är såklart som baken.Fram med toarulle och handkräm, @n3wton ! https://www.cyclingweekly.com/news/...lset-the-emporia-ga-pro-silver-edition-488454
Den uppenbara lösningen är väl som alltidMed det i åtanke, dvs att samma cykel både ska vara snabb på kortturerna och hållbar för långturerna, så blir det svårare att välja hjul.
Det resonemanget förstår jag inte riktigt, vilka nav, och andra delar, är det du menar i praktiken?Om man då väljer stabila och bra nav och ganska lätta men starka fälgar, varefter man sätter en riktigt bra hjulbyggare på att montera ihop dessa med kvalitetsekrar, så måste man väl vara ganska safe? Kan man inte bortse från flänsplacering, asymmetriska fälgar och två sorters ekrar då?
Man skulle ju faktiskt kunna tillämpa N+1 genom att bara köpa ett par biffiga rando-hjul då och använda befintliga, ganska lätta Hunt-hjul som "snabbhjul". Men jag tänkte nog ändå att jag skulle kunna få ihop ett par som är i samma viktklass som Hunt-hjulen men som ändå är starkare, och därmed få till ett par "do-it-all".Den uppenbara lösningen är väl som alltid
N+1 (fast denna gång för hjul)
Tex har jag tre(3) uppsättningar hjul till min gruscykel
Det resonemanget förstår jag inte riktigt, vilka nav, och andra delar, är det du menar i praktiken?
Och varför inte låta en riktigt bra hjulbyggare montera ihop hjul av stabila nav med bra flänsplacering, två sorters kvalitetsekrar och asymmetriska fälgar?
Vad skulle vinsten vara med att ignorera dessa egenskaper?
Kanske ett av de studieområdena då kan vara hjulbyggnad? Så att du fritt kan välja de delar du vill ha och bygga ihop dem.Plus att hjulbyggaren har bestämda åsikter om vad som funkar eller ej, och att han är ganska skeptisk till kolfiber rent allmänt och därmed lite svårkonverserad gällande rätt fälg osv... Men jag har ju inte bråttom och kan absolut tänka mig att studera lite mer innan slutligt beslut.
Nej.Gällande flänsplacering; är det bara så brett som möjligt eller vad är bra/dåligt?
Ska göras! Det är ju lite av en rent mytisk kunskap att kunna bygga hjul. Hade varit kul att prova lite. Det känns dock som ett rejält pilljobb och tidskrävande, samt att en stor framgångsfaktor är att skickligheten kommer med många byggda hjul, vilket man inte uppnår bara genom att bygga ett fåtal hjul till sig själv tänker jag...Kanske ett av de studieområdena då kan vara hjulbyggnad? Så att du fritt kan välja de delar du vill ha och bygga ihop dem.
Här är en bra början
Wheelbuilding (sheldonbrown.com)
Nej.
I praktiken är det viktigaste måttet baknavets högerflänsplacering, som förstås skall vara så långt till höger som möjligt.
Det är större skillnad än man kan tro, ofta (minst) lika stor som den hos asymmetriska fälgar.Gällande flänsplacering måste väl ändå de flesta tillverkare med någon som helst ambition placera flänsen så långt som möjligt till höger?
Om vi ändå grottar in oss.. Jag har ju haft noll hjul med asymmetriska fälgar och lika många nav med egengranskad flänsplacering, och de som varit välbyggda har aldrig orsakat några bekymmer. Är en jämn ekerspänning då verkligen så avgörande för livslängden och kvaliteten? Nu är jag ingen konstruktör eller vad som nu krävs för att beräkna specifika krafter osv, men att infästningen i fälgen är förskjuten mot däckets kontaktyta mot marken måste väl utgöra en viss belastning på själva fälgen? Skillnad i ekerspänning - ojämn belastning på ekrarna, asymmetrisk fälg - ojämn belastning på fälgen?Det är större skillnad än man kan tro, ofta (minst) lika stor som den hos asymmetriska fälgar.
Jmf själv olika nav i tex
Freespoke: the spoke calculator (kstoerz.com)
Där kan du även enkelt beräkna och själv se vilken skillnad i ekerspänning mellan sidorna både flänsplacering och fälg-asymmetri ger.
(Länken till FreeSpoke har jag väl postat tidigare?)