Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt! Nu hjulfunderingar!)

n3wton

Aktiv medlem
Lite underhållsarbete och allmänt fix. Dags att kapa styrröret efter utprovning av sittställning. Sätta polerade skruvar i fästen som inte används (givetvis efter att ha kortat ner skruvarna så gänggången precis går full). Fettar in alla gängor osv. Storstäd av alla mekaniska delar.

2B516E7D-7BEC-46D4-80BE-6D90929B00AA.jpeg

Jag är lite besviken på lacken på ramen. Ganska mycket smårepor som jag tolkar som tvättrepor typ. Ingen större fara dock, men värre är att något dräneringshål fått en aning rost runt kanten och likaså i skrämfästen. Tror jag kan polera bort och därefter lägga på lite linolja inuti ramen för att undvika fortsatt rost, men om jag jämför med min flera år äldre och mer slit- och slängiga Genesis-stålram så är skicket ganska lika trots att den senare levt ett mycket hårdare liv. Jag är förvisso petig, och tror att ett gott underhåll och några smååtgärder gör att cykeln kan åldras med värdighet, men man är inte 100% imponerad.

D0682A8C-2284-44A3-AF89-2AD634999090.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Äh, får faktiskt ganska fin ordning på lacken med lite rubbing och polering! Tänkte vara småpilla men nu blir det totalgenomgång tydligen.

Får väl se hur det blir med lite blankpolerat mot det övrigt svarta. Börjar med lite skruvar.

8227B527-17AE-4884-8B6D-EDA75C34491B.jpeg

Före respektive efter autosol.

HåkanC

Aktiv medlem
Är en jämn ekerspänning då verkligen så avgörande för livslängden och kvaliteten?
Det är EN detalj av många, om du ändå ska grotta ned dig i detaljer så varför inte även ta hänsyn till den?

Skillnad i ekerspänning - ojämn belastning på ekrarna, asymmetrisk fälg - ojämn belastning på fälgen?
Enkelt svar: Nej, ingen nackdel bara fördelar (om det är enda skillnaden)
Än en gång: Se bilden i #123
Vad är det som gör att du bara ser problem med att även ta hänsyn till ekerdiameter och ekerspänningsskillnad mellan hjulsidorna?
Glöm inte att flera hjultillverkare har under många år framgångsrikt tillverkat och sålt hjul med både asymmetriska fälgar och olika ekrar på hjulsidorna, bland dem finns Campagnolo, Mavic, Shimano och många fler...

desmo

Aktiv medlem
Jag vill bara säga att jag känner som n3wton ibland. Om man vill veta allt innan man börjar så kommer man aldrig till skott. Det är ju tex därför jag ställer samma fråga flera gånger ibland. För man fastnar på detaljer. Inte för att de är oviktiga, eller att man ska strunta i dem. Men kommer man inte över kunskapströskeln händer inget. Och då är det kanske bättre att bara sätta igång. Kanske att några val inte blir perfekta, men det blir kanske "good enough" ändå. Och man lär sig lite.
Och det är på inget sätt kritik mot dig HåkanC. Men du är på andra sidan kunskapströskeln. Så våra nybörjarfunderingar är så självklara för dig. Och jag tror att vi är många här som är tacksamma för dina tips. Jag är det i alla fall.

Och n3wton. Fin cykel. Jag gillar Fairlight!

HåkanC

Aktiv medlem
Jag vill bara säga att jag känner som n3wton ibland. Om man vill veta allt innan man börjar så kommer man aldrig till skott. Det är ju tex därför jag ställer samma fråga flera gånger ibland. För man fastnar på detaljer. Inte för att de är oviktiga, eller att man ska strunta i dem. Men kommer man inte över kunskapströskeln händer inget. Och då är det kanske bättre att bara sätta igång. Kanske att några val inte blir perfekta, men det blir kanske "good enough" ändå.
Visst är det så
Men varför då inte "sätta ned foten" och sätta igång istf att grotta i detaljer?

desmo

Aktiv medlem
Visst är det så
Men varför då inte "sätta ned foten" och sätta igång istf att grotta i detaljer?
För att jag är en feg velpelle som helst vill ha total kontroll över detaljer men aldrig når dit. Till det ska läggas att jag är en snåljåp som gör det ännu svårare.
Det som saknas kallas väl visst "spark i arslet" ;)
Jag har iaf ett nav på väg hem. Bara fälg och ekrar kvar att vela om.

n3wton

Aktiv medlem
Förstår att det är många frågor och lite handling i tråden för tillfället. Uppskattar verkligen dina tips HåkanC, men dels så är jag ny på det här med hjulbygge (åtminstone att välja delar till "snabba" hjul) och dels har jag oförskämt o-bråttom egentligen, och då går det lite långsamt framåt.

Jag lider sällan av beslutsångest och är ganska trygg i att sätta mig in i nya saker och sen köra på. Hade det bara handlat om funktion hade det varit en enklare sak (tror jag), men i detta fallet ser jag hjulen som en investering både i prestanda, hållbarhet och utseende. Ärligt talat är 10k eller däromkring ganska mycket pengar och jag behöver få till något som blir riktigt bra för att det ska kännas värt det. Att jag därtill letar efter ett lite annorlunda utseende på hjulen med silvriga ekrar och nav osv gör att det är svårt att skaffa sig en helt glasklar bild av det färdiga hjulparet.

Tror ett stort skav är vilken finnish man ska ha på fälgen. Trodde blankt var bra men har blivit tveksam. Sen finns det ju sjuttio sorters matt i lika många toner av svart och grått. Att bara se bilder på nätet räcker ju bara en bit på vägen för att få en känsla för hur de faktiskt ser ut i verkligheten.

Har fått fint erbjudande om att provrulla ett par 35-millimetershjul av annan happymedlem som bor i närheten och det erbjudandet kommer utnyttjas strax tänkte jag. Bra för att känna på utseendet lite om inte annat!

Varje gång jag ser cykeln sedan jag startade tråden tänker jag att den faktiskt ser riktigt fin ut med Hunt-hjulen som bara är 28 mm höga (eller däromkring)...😛

HåkanC

Aktiv medlem
Hade det bara handlat om funktion hade det varit en enklare sak (tror jag), men i detta fallet ser jag hjulen som en investering både i prestanda, hållbarhet och utseende. Ärligt talat är 10k eller däromkring ganska mycket pengar och jag behöver få till något som blir riktigt bra för att det ska kännas värt det.
10k SEK ger dig mkt hjul för pengarna, jag vet att det går att bygga hjul med kolfiberfälgar (från Kina) för strax under 6k SEK

Varje gång jag ser cykeln sedan jag startade tråden tänker jag att den faktiskt ser riktigt fin ut med Hunt-hjulen som bara är 28 mm höga (eller däromkring).
Om du ändå kan tänka dig en blank alufälg så vill jag tipsa om Velocity Aileron (även om den inte är asymmetrisk!)

Velocity Wheels - Hand Made in USA (velocityusa.com)

n3wton

Aktiv medlem
Litet mekbekymmer med gamla hjulen...

Har haft isär baknavet och gjort rent och fettat om. Allt i navet såg ok ut. Inget fancy utan vanliga maskinlager osv. Samtliga lager rullar fint, men när man plockar ihop hjulet så tycker jag att det går trögt. Det rullar, men man får hålla i lite grann. Man kan se att navaxeln snurrar utan att yttre lagren snurrar emellanåt. Om alla lager känns ok men ändå går det trögt tyder det väl lite på att något är snett, eller vad tror vi?

Själva thru-axeln har tydliga spår av att navaxeln snurrat runt den emellanåt, tror jag. Kan väl såklart också bli sådana spår av ren nötning antar jag, men jag tycker att det då borde vara mer märken på ena sidan snarare än jämnt runt om.

07138ACD-4518-415F-B1F8-F412EEF3CE72.jpeg

1B371638-B475-4C78-9B5B-DB0DBF892246.jpeg

ejma

Aktiv medlem
Frihjulslagret kanske? Det blev dåligt på mitt bakhjul, troligtvis pga vatteninträngning.

n3wton

Aktiv medlem
Alla lager känns ju fina ett och ett, även de i bodyn.. Men det är väl lite så det är med maskinlagrade saker, att de håller tills de går sönder och då är de iallafall ofta lätta att byta.😊

n3wton

Aktiv medlem
Lutar åt det här nu:

Nav: White Industries CLD, i silver (bilden visar dock inte centerlockversionen CLD utan 6-bultsversionen XMR då det knappt finns några bilder på CLD i rätt färg). Massiva 32 hål.. 265 gram bak, 145 gram fram.

CF6FD05B-F965-4508-8661-4283D4393C33.jpeg

4D472957-798F-4BC2-BCC1-C7E77B92C2CF.png

Ekrar: Sapim CX-Ray rakt igenom. Kromade.
Nipplar: Vet ej. Silverfärgade mässing?

Fälgar: Lightbicycle AR28. 28 hög, 29/22 bred, asymmetrisk 2 mm, 380 gram. Blank UD-finnish.

44DD7798-77D5-4536-8CD2-459BE78229A2.jpeg

86921014-CC66-4EE4-B778-09FDEC4DA574.png

Som man förstår av ovanstående så har aero-tankarna släppts i princip helt. Vill bort från tyngd och styvhet i hög fälg eftersom jag sällan kommer utnyttja det jag vinner i minskat luftmotstånd.

32 ekrar istället för 28 ger 30-40 grams viktstraff vilket jag byter mot lite känsla av odödlighet.

Input?

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Ser grymt ut, varför Centerlock? Känns som att det lättare ett avhjälpa eventuellt haveri ute i fält med torx? Nipplar tänker jag kan vara mässingsfärgade eller svarta då fälgen är svart. Kanske två silvriga vid ventilen som Ryan på gjort på bilden?

uandt

Aktiv medlem
Här är en lite film på silvriga WI nav med centerlock. De är snygga och låter mycket:

NLC

Aktiv medlem
Ser grymt ut, varför Centerlock? Känns som att det lättare ett avhjälpa eventuellt haveri ute i fält med torx?
Vad är chansen/risken att man (på landsväg) skulle lyckas böja bromsskivan så mycket att den behöver plockas av men att resten av cykeln och cyklisten skulle vara i fortsatt farbart skick (med bara en broms dessutom). Jag var skeptisk till att IS/6-bults skiva skulle vara en fördel ur det avseendet (över CL) på MTB, än mer på LVG:

Freddie L

Aktiv medlem
Vad är chansen/risken att man (på landsväg) skulle lyckas böja bromsskivan så mycket att den behöver plockas av men att resten av cykeln och cyklisten skulle vara i fortsatt farbart skick (med bara en broms dessutom). Jag var skeptisk till att IS/6-bults skiva skulle vara en fördel ur det avseendet (över CL) på MTB, än mer på LVG:
Jag har aldrig kraschat en skiva sned på Mtb, men däremot har jag drällt omkring med cykeln. Vippat den, snubblat över den och trampat rakt i ekrarna, ”parkerat” tokigt, osv.
Jag håller med om att en liten, liten skiva på en landsvägscykel sitter rätt skyddat, men jag menar att det inte bara är vid krascher den kan påverkas. Nu har jag aldrig provat sån där flerdygns-cykling som ni håller på med, men tänker mig att ”skit händer” då ibland?
Jag skulle föredra 6-bult om jag gav mig iväg på långa äventyr.

Singular

Aktiv medlem
Aaah! Midvinterfilosoferande kring lustbetonade cykelgrejor. Älskar det!

Varför lyxekern CX-Ray om du släppt aerotanken? De är så attans dyra att jag till och med på fåekrade hjul som ska gå hyfsat fort snålar ur och väljer annat. Å andra sidan; har man lust/råd så är det ju svårt att hitta bättre.

Gällande nipplar är mässing för mig en självklarhet på hjul (inte minst kolfiber) som ska användas i något som ens liknar slask, höst, salt och liknande. De 30-35 grammen på ett par hjul är jag synnerligen villig att offra.

Och slutligen, mitt favoritämne och Stilpolisens raison d'être; utseende! Min bok har ju tre tydliga linjer; allt svart, allt silver eller allt rått. Introducerar man något som inte är i gråskala förändras dynamiken lite och samma sak gäller för hjul (där svarta fälgar har dispens). Baserat på blanka WI-nav är det i min bok självklart med blanka ekrar och nipplar (och det ligger med kolfiberfälgar i linje med "allt rått"-alternativet ovan). Huvudlinjen är att navet bestämmer eker- och nippelfärg. Helst ska fälgarna gå i samma skala, men det KAN lira rätt bra med svarta fälgar på ett i övrigt silverfärgat hjulbygge (framförallt om man planerar helsvarta däck). Gråanodiserade fälgar (mmm, Nemesis...) funkar för båda, men är förstås snyggast på silver.

Jag är mitt i ett "allt rått"-bygge just nu med min gamla titanracer som efter måååånga trogna år som tjänstevapen ska få en sober framtoning med bara diskbänkssliten titan, rutig plast och mycket naturfärgad aluminium. Det enda lackade/anodiserade är det uråldriga King-styrlagret som en gång i tiden var svart men som numera är så vackert plommonfärgat att jag inte kan släppa det.

Singular

Aktiv medlem
Ser grymt ut, varför Centerlock? Känns som att det lättare ett avhjälpa eventuellt haveri ute i fält med torx? Nipplar tänker jag kan vara mässingsfärgade eller svarta då fälgen är svart. Kanske två silvriga vid ventilen som Ryan på gjort på bilden?
Jag har aldrig kraschat en skiva sned på Mtb, men däremot har jag drällt omkring med cykeln. Vippat den, snubblat över den och trampat rakt i ekrarna, ”parkerat” tokigt, osv.
Jag håller med om att en liten, liten skiva på en landsvägscykel sitter rätt skyddat, men jag menar att det inte bara är vid krascher den kan påverkas. Nu har jag aldrig provat sån där flerdygns-cykling som ni håller på med, men tänker mig att ”skit händer” då ibland?
Jag skulle föredra 6-bult om jag gav mig iväg på långa äventyr.
Gällande skivinfästning ser jag personligen hellre IS än CL av den enkla anledningen att det är enklare att rodda med på resa och i fält - att få skivorna av/på när man stuvar eller, Gud förbjude, skickar cykeln med någon form av bagagehantering är ju avsevärt trevligare om man bara behöver en T25 från multiverktyget än kassettverktyg och ev skaft. När nån av klapphattarna i församlingen som nämnt ovan råkar välta järnet utanför glasskiosken är det ju också lite lättare att plocka av skivan. Nu är det dock högst akademisk skillnad, men det är väl det vi internetgrälar för?

(man sparar liiiiite vikt också, va?)

n3wton

Aktiv medlem
Ah, skit att jag måste stå ute i kylan och jobba några timmar till när man bara vill skriva av sig om lyxekrar och döds-centerlock och en massa annat! Återkommer senare!😛

HåkanC

Aktiv medlem
Lutar åt det här nu:
.....
Ekrar: Sapim CX-Ray rakt igenom. Kromade.
...
Input?
Varför CX-Ray? Och på båda sidor, varför då? Och varför kromade istf de vanliga polerade rostfria?

Nipplar tänker jag kan vara mässingsfärgade eller svarta då fälgen är svart.
Var hittar du mässingsfärgade nipplar och varför det istf de vanliga blanka (förzinkade)?

Varför lyxekern CX-Ray om du släppt aerotanken? De är så attans dyra att jag till och med på fåekrade hjul som ska gå hyfsat fort snålar ur och väljer annat.
+1
CN MAC 424 kostar från 1 €/eker här, men senast jag beställd kostade frakten 24 €!

Å andra sidan; har man lust/råd så är det ju svårt att hitta bättre.
På vilket sätt anser du att CX-Ray skulle vara bättre jmf med runda ekrar med samma tvärsnittsarea, typ: Sapim Laser, DT Revolution?

Gällande nipplar är mässing för mig en självklarhet på hjul (inte minst kolfiber) som ska användas i något som ens liknar slask, höst, salt och liknande. De 30-35 grammen på ett par hjul är jag synnerligen villig att offra.
+1

Crocko

Aktiv medlem
Ah, skit att jag måste stå ute i kylan och jobba några timmar till när man bara vill skriva av sig om lyxekrar och döds-centerlock och en massa annat! Återkommer senare!😛
Jag tycker att du verkar vara ett bra recept på spåret, white är snygga och dugliga prylar, så till den grad att jag köpt på mig ett av deras fyrkantslager som backup när Shimano lagret ger upp så det kommer väl få ligga i lådan många år än.

När det gäller färger så gillar jag sobert, svart-svart-svart funkar ju alltid men är så 2018, de senaste finhjulen har varit silver-silver-silver eller silver-silver-svart när det varit kolfiber fälgar, jag tycker att det känns genuint och som man vågar stå för en klassisk färgsättning när man kör blanka nav och ekrar även om fälgen är svart.

Hur man sätter fast en skiva tror jag är ren smakfråga, så ofta bombar man knappast sönder dem under cykling, men efter att ha gillar det sobra med cl har jag på senare tid fördragit IS av 2 skäl, jag behöver inte leta efter ett specifikt verktyg och möjligheten att kombinera skiva och eventuellt färgglada skruvar är oändligt större med IS.

När det gäller ekrar så är jag snål åt andra hållet, köper jag cx-ray så vet jag alltid vad jag får och det är så smidigt att kunna hålla en smal eker som är aero när jag bygger jämfört med en rund, räknar alltid på det och kommer oftast fram till att jag är värd den lyxen, men om man får någon annan att bygga kanske jag skulle tänkt annorlunda.

Singular

Aktiv medlem
CN MAC 424 kostar från 1 €/eker här, men senast jag beställd kostade frakten 24 €!

På vilket sätt anser du att CX-Ray skulle vara bättre jmf med runda ekrar med samma tvärsnittsarea, typ: Sapim Laser, DT Revolution?
Bra tips, men CN Mac 424 i silver finns i FYRA längder... ;)

CX-Ray och motsv ekrar är ju ett av få saker man kan köpa som gör ett (mätbart) snabbare hjul utan några kompromisser/nackdelar och dessutom hävdar Sapim och många med dem en avsevärt längre livslängd (3 ggr utmattning, hörde jag nånstans), tack vare den smidda konstruktionen. Dessutom är det fantastiskt bekvämt att kunna mothålla en platt eker när man bygger istället för att leka med tejpflaggor, men...

...ah, jag lägger inte tvåtusen spänn på ekrar (mina 202or fick Laser och Race när jag bytte nav). Har en idé om ett par riktiga snabbehjul om 65ish mm i röret (det ligger ju ett par Royce-nav i bokhyllan...) och där är det kanske motiverat.

n3wton

Aktiv medlem
Jobbar fortfarande. Snart klar, ska bara osv.

Begreppsförvirring från min sida. Bland silvriga, silverfärgade, kromade, polerade osv så råkade jag ta fel ord. Ekrarna ska såklart vara blankt rostfria!

HåkanC

Aktiv medlem
Bra tips, men CN Mac 424 i silver finns i FYRA längder.
OK
Jag har bara köpt svarta, och de har funnits i de längder jag har behövet

CX-Ray och motsv ekrar är ju ett av få saker man kan köpa som gör ett (mätbart) snabbare hjul utan några kompromisser/nackdelar och dessutom hävdar Sapim och många med dem en avsevärt längre livslängd (3 ggr utmattning, hörde jag nånstans), tack vare den smidda konstruktionen. Dessutom är det fantastiskt bekvämt att kunna mothålla en platt eker när man bygger istället för att leka med tejpflaggor, men.
Vilka fler än Sapims egen reklamtext är det som hävdar det? (Sapims eget utmattningstest är inte särskilt verklighetsförankrat.)
Och är det verkligen endast Sapims egen reklamtext som gör dem bättre jmf med runda ekrar med samma tvärsnittsarea?

jag lägger inte tvåtusen spänn på ekrar (mina 202or fick Laser och Race när jag bytte nav). Har en idé om ett par riktiga snabbehjul om 65ish mm i röret (det ligger ju ett par Royce-nav i bokhyllan...) och där är det kanske motiverat.
+1
Så skulle nog även jag göra, åtminstone till tempo/tri-hjul,
till mer allround linje/lvg-areohjul skulle jag troligen välja lite annorlunda (typ: prioritera styvhet o livslängd + "fail-safe" högre)

n3wton

Aktiv medlem
Centerlock eftersom jag aldrig upplevt något negativt. Fin känsla när splinsen smiter ner fint och sen några snabba drag med ett rejält verktyg som på inget vis kan slinta när man drar till 40Nm eller vad det nu ska vara. Då ska sägas att jag talar om centerlock med kassettverktygsfäste, det för vevlagerverktyget är ju skitkasst både funktionsmässigt och utseendemässigt (om man nu inte har en planfräst vevlagerverktygshylsa för 1/2-tum så den faktiskt fäster utan att slinta..).

6-bults däremot är dels ganska fippligt när man byter (även om det är extremt sällan) plus att jag ogillar att inget självstyr skivan i centrum. Har aldrig upplevt något bekymmer med det förvisso, så det är väl mest ett teoretiskt bekymmer.

Sammanfattar det med att jag gillar det slimmade och enkla utseendet med CL.

Nipplarnas silverfärg är jag 100% säker på. Eventuellt vel skulle isåfall vara alu eller mässing, men jag ogillar alu av en massa anledningar och främst för att de riskerar ärga fast och därmed göra hjulet kasst och svårt att underhålla. Äh, vet ju redan att det blir silverfärgade mässingsekrar..😛

n3wton

Aktiv medlem
Gällande ekrar: Jag har väl inte fattat ett hundraprocentigt beslut än kanske, men det lockar att köpa något verkligt top-of-the-line. Dyraste fälgarna har jag inte ens i närheten av råd med, och detsamma gäller de dyraste navet. Ett gäng fin-ekrar kan jag dock lösa för en rimlig summa, för att därefter åka runt med vetskapen att jag cyklar på riktigt riktigt fina ekrar.

Finns det något som tyder på att CX-Ray skulle ha någon form av begränsad livslängd eller dylikt? Som jag förstår det finns det i princip inga nakdelar förutom möjligtvis priset. Men om man ser till prisskillnaden mellan dessa och några andra, verkligt bra ekrar handlar det väl inte om så mycket mer än en femhundring eller så?

Singular

Aktiv medlem
Nja, CX-Ray kostar nästan fyra gånger så mycket som ex Laser (och nästan sex gånger så mycket som Race).

n3wton

Aktiv medlem
Hittar priser mellan 1600 - 2000 kr för 64 st verkar det som, men vet förvisso inte vad ekrar ska/kan kosta..

Ska träffa hjulbyggaren imorgon är planen, för att diskutera lite upplägg.

n3wton

Aktiv medlem
Har oväntat nog klämt på ett White CLD-baknav i silver och lagt undan det plus 64 CX-Ray-ekrar hos min LBS i helgen. Nästan orimligt att han hade grejerna hemma inkl rätt ekerlängder, men grymt bra! Matchande framnav är beställt och fälgarna med.

Naven gjorde inte alls ont i ögonen i verkligheten. Ögonen liksom blundade för den där prislappen som satt på lådan när man höll i navet. "Smäcker" är ett beskrivande ord för en CX-Ray-eker ska sägas också..😊

Fälgarna blev ett par LB AR28 enligt plan. Svårt beslut och kan ärligt säga att jag bara blundade och hoppade i nu. Ska bara jaga bort det där aerospöket som gnager lite. Hoppas att viktspöket är starkare.

ejma

Aktiv medlem
Finns det något som tyder på att CX-Ray skulle ha någon form av begränsad livslängd eller dylikt?
Jag har cx-ray på min stigcykel. En eker har gått av när jag råkade få en stock i hjulet. Tillräckligt starkt för mitt stigåkande, men jag är förstås bensvag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer