Snabb stål-lvg med bra utrymme för däck (cykeln är köpt!)

Elektro_71

Aktiv medlem
Peugeot hade ju sådana på det glada åttiotalet, Colnago tillverkar fortfarande.
Aha. Har inte sett sånna nya på länge nu, men Colnago är ju inte något dussinmärke mht. priset. Skall kanske spana på något sådant - cykelsamlare som man blivit.....

Ja tusan en Colnago C64 ser ju ut som ett projekt till i vinter! Modernt bygge med högprofilshjul, SUPER RECORD EPS (har bara kört Di2 innan, men campa är ju alltid rätt på italiensk ram)
Häpp, vintern är räddad!

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Nya cykeln står enligt uppgift och väntar på mig på en fraktcentral i närheten, som öppnar på måndag 08.00. Jag rapporterar förmodligen in med bild ca 08.30 på måndag morgon!😛

mzi

Aktiv medlem
Jag tror det är grått brtittiskt stål! Men i en stealth-kartong!

Peth

Aktiv medlem
Fort ut med den ur kartongen innan den får blåsor i lacken!

n3wton

Aktiv medlem
Var en velpelle med att beställa cykeln och fick lida lite för det, men till slut ordnade det sig på bästa sätt ändå (tror jag!).

Inför semestern var det extremt körigt på arbetet och jag hade därför ingen ro i cykelköpartankarna. Jag hade i princip bestämt mig för att beställa en Fairlight Strael med 105-grupp, vilka fanns för leverans i augusti/september för min storlek. Första dagen på semestern satt jag framför beställningsformuläret. Leverans februari. Ridå.

En stund var jag inne på att istället köra på en orange Strael, men efter att ha gjort i princip samma grej med en orange Brompton en gång pga att det var den enda som fanns hemma med kort varsel så visste jag att det inte var en bra grej. Jag och Bromptonen har alltid haft ett litet skav i vår relation just pga färgen (även om vi idag har kommit över våra olikheter och lever i samvaro). Jag lutade även en liten stund mot en Stroma som också säkert är fin på alla vis, men den känns ändå lite som en blekare version av Straelen.

Mitt i misären hörde en happymedlem av sig efter att ha haft lite strul med sin PM-funktion. Han hade just en grå Strael i storlek 58 som han hade för avsikt att sälja, men jag hade efter ett tag gett upp tanken på att så faktiskt var fallet eftersom återkoppling uteblev. Efter en liten dialog så var vi överens, och förra veckan skickades cykeln till mig. Nu har jag precis befriat den från sin föredömliga paketering (jag har överseende med Spez-kartongen denna gången... :D), och cykeln ser kanonfin ut! Den känns lätt och finishen är fin, ungefär exakt som jag föreställt mig. Ultegrautrustad och med Hunt-hjul, vilka känns rejält lätta i jämförelse med mina övriga hjulpar med 32- eller 36-ekrat och navdynamo, alternativt biffiga mtb-hjul. Förutsättningarna för att cykla lite snabbare ser goda ut! :)

Nu ska jag skruva på pedaler och flaskställ och göra lite inställningar, sen ut på tur!

IMG_3555.JPG

n3wton

Aktiv medlem
Nu har cykeln rullat ca 10 mil. Den känns fantastisk på alla sätt!

Lite orättvist att jämföra mot min cykel som tidigare gick liknande turer, då den har tyngre hjul plus skärmar och pakethållare både bak och fram.. Men jag cyklar snabbare i princip överallt utan att anstränga mig sådär väldigt (OBS! Vill inte gärna ha någon tråd likt den om byte till aerocykel och att det är så fantastiskt!😄). På några Strava-segment är jag rejält överraskad över hur pass mycket snabbare jag cyklar uppåt, men får nog mestadels skylla på hjulen som ska väga ca 1600 gr mot tidigare 2000 gr. Får se om bakhjulet pallar min lite oömma hantering emellanåt (specialitet: väga mer än man tror, 30 sekunders-max-spurt och ibland cykla lite väl oömma grusvägar).

Nu är det inte främst snabbheten som sökts utan en allmänt trevlig, ganska rapp hoj. Det önskemålet infrias verkligen! Framförallt är den väldigt kvick och alert i lite fart, och det känns som man alltid har lite mer att ge i svängar och snabba knixigheter.

Ska ta lite roligare bilder vid tillfälle och slänga upp!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer