andersson.n
Aktiv medlem
Snabbaste cykeln för blåa och gröna i Hellas?
För att vara så tydlig som möjligt definierar vi banan: Börja vid träskyltarna där stigen viker av efter backen ovanför Sandasjön (dvs samma startpunkt som här), åk blåa spåret hela vägen ut till Erstavik, cykla den korta biten grusväg för att komma till Dammsjöns spets och påbörja där gröna spåret, kör sedan gröna till refugen vid Östervägen borta vid Nackamasterna.
Vilken är den snabbaste cykeln för denna sträcka?
Frågan får tolkas fritt, och svaret får variera beroende på om åkaren är nybörjare / expert osv. Anmärkningar om att specifika komponenter är viktigare än andra välkomnas också (exempelvis lätta hjul eller en bra framgaffel, etc).
Jag frågar inte för att jag personligen nödvändigtvis ska skaffa nytt ekipage, jag är mest intresserad av folks åsikter! Mina erfarenheter är begränsade till en gammal XC hardtail som var utmanande att komma runt med, och en Orbea Occam som jag ibland känner är lite tung och svampig om man vill köra snabbt (men skit bakom styret är ju så klart den större begränsningen).
Gamla inlägg som exempelvis följande av @Aron och @Fjärdebrunn ger vägledning:
Aron, 2011
Fjärdebrunn, 2017
Aron, 2019
Med ovanstående i åtanke och senaste tidens hype av downcountry tror jag på någon av dessa cyklar, från mer XC till mer trail (alla i storlek L vilken rekommenderas för längd 180-190cm):
Namn, fram- / bakdämpning, HTA / STA
Är svaret för 2022 som snart stundar annorlunda från den gamla visdomen? Hur krallig cykel är egentligen snabbast? Vilken är din favoritkandidat?
Låt spekulationerna börja!
Vilken är den snabbaste cykeln för denna sträcka?
Frågan får tolkas fritt, och svaret får variera beroende på om åkaren är nybörjare / expert osv. Anmärkningar om att specifika komponenter är viktigare än andra välkomnas också (exempelvis lätta hjul eller en bra framgaffel, etc).
Jag frågar inte för att jag personligen nödvändigtvis ska skaffa nytt ekipage, jag är mest intresserad av folks åsikter! Mina erfarenheter är begränsade till en gammal XC hardtail som var utmanande att komma runt med, och en Orbea Occam som jag ibland känner är lite tung och svampig om man vill köra snabbt (men skit bakom styret är ju så klart den större begränsningen).
Gamla inlägg som exempelvis följande av @Aron och @Fjärdebrunn ger vägledning:
Aron, 2011
[...]
För att återknyta till ursprungsfrågan; Jag tror att en kortslagig, lätt och heldämpad 29:a med rymliga däck är det ultimata Hellasvapnet. Därmed inte sagt att den är roligast att cykla på.
Fjärdebrunn, 2017
Personligen skulle jag satsa på en kortslagigare FS för den typen av cykling om jag verkligen vill kunna smiska stig.
Dock verkar det saknas lite slackare 29-alternativ med kring 110-120 mm slag. Ska man trampa bröt snabbt är IMHO vinklar, drop och längder bra mycket viktigare än halvsvampiga slaglängder.
Aron, 2019
På en Tisdagsrajd är ca 95 % av cyklarna heldämpade med slaglängder mellan 120-150 mm. Det kan kanske ge lite vägledning till vad som funkar "bäst" i Hellas.
Med ovanstående i åtanke och senaste tidens hype av downcountry tror jag på någon av dessa cyklar, från mer XC till mer trail (alla i storlek L vilken rekommenderas för längd 180-190cm):
Namn, fram- / bakdämpning, HTA / STA
- BMC Fourstroke, 100 / 100 - 67.5 / 75.6
- BMC Fourstroke LT, 120 / 120 - 66.5 / 74.8
- Transition Spur, 120 / 120 - 66 / 75.9
Är svaret för 2022 som snart stundar annorlunda från den gamla visdomen? Hur krallig cykel är egentligen snabbast? Vilken är din favoritkandidat?
Låt spekulationerna börja!