Snabbaste cykeln för blåa och gröna i Hellas?

andersson.n

Aktiv medlem
För att vara så tydlig som möjligt definierar vi banan: Börja vid träskyltarna där stigen viker av efter backen ovanför Sandasjön (dvs samma startpunkt som här), åk blåa spåret hela vägen ut till Erstavik, cykla den korta biten grusväg för att komma till Dammsjöns spets och påbörja där gröna spåret, kör sedan gröna till refugen vid Östervägen borta vid Nackamasterna.

Vilken är den snabbaste cykeln för denna sträcka?

Frågan får tolkas fritt, och svaret får variera beroende på om åkaren är nybörjare / expert osv. Anmärkningar om att specifika komponenter är viktigare än andra välkomnas också (exempelvis lätta hjul eller en bra framgaffel, etc).

Jag frågar inte för att jag personligen nödvändigtvis ska skaffa nytt ekipage, jag är mest intresserad av folks åsikter! Mina erfarenheter är begränsade till en gammal XC hardtail som var utmanande att komma runt med, och en Orbea Occam som jag ibland känner är lite tung och svampig om man vill köra snabbt (men skit bakom styret är ju så klart den större begränsningen).

Gamla inlägg som exempelvis följande av @Aron och @Fjärdebrunn ger vägledning:

Aron, 2011
[...]

För att återknyta till ursprungsfrågan; Jag tror att en kortslagig, lätt och heldämpad 29:a med rymliga däck är det ultimata Hellasvapnet. Därmed inte sagt att den är roligast att cykla på.

Fjärdebrunn, 2017
Personligen skulle jag satsa på en kortslagigare FS för den typen av cykling om jag verkligen vill kunna smiska stig.
Dock verkar det saknas lite slackare 29-alternativ med kring 110-120 mm slag. Ska man trampa bröt snabbt är IMHO vinklar, drop och längder bra mycket viktigare än halvsvampiga slaglängder.

Aron, 2019
På en Tisdagsrajd är ca 95 % av cyklarna heldämpade med slaglängder mellan 120-150 mm. Det kan kanske ge lite vägledning till vad som funkar "bäst" i Hellas.

Med ovanstående i åtanke och senaste tidens hype av downcountry tror jag på någon av dessa cyklar, från mer XC till mer trail (alla i storlek L vilken rekommenderas för längd 180-190cm):

Namn, fram- / bakdämpning, HTA / STA
  • BMC Fourstroke, 100 / 100 - 67.5 / 75.6
  • BMC Fourstroke LT, 120 / 120 - 66.5 / 74.8
  • Transition Spur, 120 / 120 - 66 / 75.9
Här finns mer detaljerad jämförelse av ovanstående hojar.

Är svaret för 2022 som snart stundar annorlunda från den gamla visdomen? Hur krallig cykel är egentligen snabbast? Vilken är din favoritkandidat?

Låt spekulationerna börja!

Rompa

Aktiv medlem
Jag har kört rätt okej fort med Strava tider på gröna o blå och tycker en FS med 120mm fram, jag gillar ju min Epic med 120 fram och Brain bak då det är en del korta backar med mkt effekt som behöver läggas ned.
Epic med Brain bak o 120mm
Epic Evo
Transition Spur

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har du bra flås och teknik kan du dundra fram med lätt och korta slag. Har du sämre flås och teknik kan du nog vinna på att gå upp ett snäpp då du orkar mer även om du tappar toppfart. De stigarna är mest rötter och sten.

erik h

Aktiv medlem
Numera är det väl batteridrivna 29ers med 140+ slaglängd som är snabbast varvet runt och tillbaka hem till duschen. Motorer och radikal utökning av hjulbas har på senare år gjort underverk för hastighetshöjningen inom det mekaniserade friluftslivet.

hm

Aktiv medlem
Vad har de som äger alla KOM på dessa leder för cyklar? Borde väl säga nåt avseende ursprungsfrågan.
Dom lär ha 100mm xc hojar ,men beror KOMen på cykeln eller åratal av dedikerad träning ?

Är bättre och fråga dig som erfarenhet av cyklar i ett stort spann , vi andra har fastnat i våra kategorier ..

Stumpy

Aktiv medlem
Jag har kört rätt okej fort med Strava tider på gröna o blå och tycker en FS med 120mm fram, jag gillar ju min Epic med 120 fram och Brain bak då det är en del korta backar med mkt effekt som behöver läggas ned.
Per kör något som är 13 minuter snabbare än en Epic iallafall och 5 minuter snabbare än det som sopan på andraplats körde på.

MagerValp

Aktiv medlem
Bilderna på Strava ser ut som en KTM Scarp Exonic med 90/100 i slaglängd. Att en kolfiber-xc är snabbast på en grön-blå slinga är väl ingen högoddsare.

Rompa

Aktiv medlem
Bilderna på Strava ser ut som en KTM Scarp Exonic med 90/100 i slaglängd. Att en kolfiber-xc är snabbast på en grön-blå slinga är väl ingen högoddsare.
Nu är det ju ingen gradering så som du förstår det. Utan den här har bara fått färgen på måfå typ innan en mtb ens siktats i Hellas.

MagerValp

Aktiv medlem
Nu är det ju ingen gradering så som du förstår det. Utan den här har bara fått färgen på måfå typ innan en mtb ens siktats i Hellas.
Ah, blå/röd på Trailforks. Men ändå. Med en duktig cyklist bakom styret måste det väl vara rejält jäkla stökigt innan något annat än en kortslagig xc är snabbare.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, nu känner jag inte till stigen men rätt stökigt ska det nog bli innan ett proffs väljer nåt annat än xc.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag som lätt överviktig motionär skulle nog köra fortare på en mer trailorienterad cykel med mer slag. Har kört mycket på de stigarna och de suger snabbt musten ur mig om jag drar på. Då får jag hålla på i 90 min sannolikt. Snabbast var jag på min gamla Mongoose Teocali med 140 mm slag. Förvisso en 26a.

pero02

Aktiv medlem
Jag kommer ihåg första gången jag körde blå/grön. Kunde inte fatta hur man kunde cykla så fort att man blev trött. Efter några års nötande är det inga problem att bli trött…

Däremot är det ansträngande att köra fort hela blå ut och grön tillbaka. Huvudet måste vara med hela tiden. Har blivit ett antal saftiga vurpor när man gjort ett litet litet misstag, helt plötsligt är man som en projektil över styret.

Brukar också fundera på vad som är snabbast cykel. För mig tror jag det är en lätt hedämpad XC med lite större däck. Har börjat köra 2.35 bredd.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag som lätt överviktig motionär skulle nog köra fortare på en mer trailorienterad cykel med mer slag. Har kört mycket på de stigarna och de suger snabbt musten ur mig om jag drar på. Då får jag hålla på i 90 min sannolikt. Snabbast var jag på min gamla Mongoose Teocali med 140 mm slag. Förvisso en 26a.

Det kanske känns så men tveksamt att klockan hade hållt med faktiskt.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Svår stig att gradera. Nu har jag inte kört mycket dom senaste åren, men har för mig att det finns massa roliga "A-linjer" som nog är mer omväg än genväg.

Väljer man roligaste vägen eller snabbaste ginaste vägen?

Jag antar att en brant kortslagig sak skulle få mig att hoppa över en del ställen, och då sparar jag ju plötsligt tid.
Men å andra sidan, OTB's äter ju sekunder det med :)

Maglia Nera

Aktiv medlem
Bara jag som upplevde att Hellas blev mer teknisk under Covid? Den lilla jord som fanns slets bort med friluftsinvasionen och det blev verkligen bara sten och rötter kvar. Skulle gissa på att 140-160 mm är snabbast då vikt och kurvtagning närmast är icke-faktorer.

pero02

Aktiv medlem
Försök att köra fort stora blå slutade med OTB. Kändes betydligt mer än det såg ut på filmen.

Var snabb till det att jag vurpade och fick hasa mig hem.
https://strava.app.link/Mw6foM44nmb
1640797281373.png

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bara jag som upplevde att Hellas blev mer teknisk under Covid? Den lilla jord som fanns slets bort med friluftsinvasionen och det blev verkligen bara sten och rötter kvar. Skulle gissa på att 140-160 mm är snabbast då vikt och kurvtagning närmast är icke-faktorer.

Jag tror du har väldigt fel.
Slaglängd hjälper att höja kurvhastigheten vilken du skrev var en icke-faktor?

Mer slaglängd ger hundradelar på de få metrarna med tillräckligt svår terräng medans en lätt snabbrullad xc-hoj ger sekunder på resten av banan.
Om man inte enbart mäter nerförsbacke är en Xc-hoj snabbast.
Av Hellas har jag inte kört allt men väl blå spåret och det är bitvis stökigt helt klart, men ska man mäta hela sträckan med en klocka är även där en XC-hoj snabbast.

Av filmen att döma ovan som såklart inte representerar hela behövs då verkligen inte mer än en xc-hoj.

pero02

Aktiv medlem
Jag tror du har väldigt fel.
Slaglängd hjälper att höja kurvhastigheten vilken du skrev var en icke-faktor?

Mer slaglängd ger hundradelar på de få metrarna med tillräckligt svår terräng medans en lätt snabbrullad xc-hoj ger sekunder på resten av banan.
Om man inte enbart mäter nerförsbacke är en Xc-hoj snabbast.
Av Hellas har jag inte kört allt men väl blå spåret och det är bitvis stökigt helt klart, men ska man mäta hela sträckan med en klocka är även där en XC-hoj snabbast.

Av filmen att döma ovan som såklart inte representerar hela behövs då verkligen inte mer än en xc-hoj.
Delen på filmen är inte representativ. Just där är det ett snabbt och endast små rötter. Men någon lite större som slog undan hjulet……

glitch

Aktiv medlem
Jag tror helt klart på XC / DC hoj och monsterlår. Det finns inget som är så svårt att det inte går med 100 mm slaglängd och en duktig cyklist ser de snabbaste linjerna genom bröstet respektive plockar tid på uppförssektionerna.

andersson.n

Aktiv medlem
S.C.A.L.P.E.L.

Tog något helt random. 😁
Vilken slump att du valde den! 😄

Vad har de som äger alla KOM på dessa leder för cyklar? Borde väl säga nåt avseende ursprungsfrågan.
Det är inte alla som skriver vilka cyklar de använder på Strava, men @MagerValp var en bättre detektiv än jag och hittade nåt iaf..!

Det kanske känns så men tveksamt att klockan hade hållt med faktiskt.
Som förväntat verkar det råda lite delade meningar om var på skalan mellan XC och trail man ska vara. Hade kanske varit roligt att i vår/sommar hyra en av varje på Mountainbikeskolan och jämföra tider... 🤔

Jag kommer ihåg första gången jag körde blå/grön. Kunde inte fatta hur man kunde cykla så fort att man blev trött. Efter några års nötande är det inga problem att bli trött…

Däremot är det ansträngande att köra fort hela blå ut och grön tillbaka. Huvudet måste vara med hela tiden. Har blivit ett antal saftiga vurpor när man gjort ett litet litet misstag, helt plötsligt är man som en projektil över styret.

Brukar också fundera på vad som är snabbast cykel. För mig tror jag det är en lätt hedämpad XC med lite större däck. Har börjat köra 2.35 bredd.
Ja, just det mentala gör det ju också svårt!

Å enda sidan vill man ha en så lätt och smidig hoj som möjligt pga mycket acceleration/retardation på denna sträcka (för mig iaf). Å andra sidan är det så pass stökigt, långt, och knixig stig så att man konstant måste vara fokuserad, annars kan man flyga över styret även i de snabbare partierna som @pero02 illustrerade. En mer trail-inriktad hoj skulle ju kunna öka marginalen för fel hos åkaren lite, och det skulle ju kunna minska risken för en OTB när man börjar bli helt slut.

Svår stig att gradera. Nu har jag inte kört mycket dom senaste åren, men har för mig att det finns massa roliga "A-linjer" som nog är mer omväg än genväg.

Väljer man roligaste vägen eller snabbaste ginaste vägen?

Jag antar att en brant kortslagig sak skulle få mig att hoppa över en del ställen, och då sparar jag ju plötsligt tid.
Men å andra sidan, OTB's äter ju sekunder det med :)
Snabbaste i detta fall! Det finns en del ställen där man kan välja mellan ett litet drop eller inget drop, tror inte dessa olika vägval skulle leda till olika val av cykel för snabbhet dock, droppen är så pass oskyldiga. Det finns även en sektion i slutet av blåa som jag själv tycker är ganska brant och teknisk utför (höger-vänster-sväng i en "ravin") men med tanke på att det bara är en kort passage är det svårt att anpassa cykelval efter den, och för nån som är duktig är nog den passagen inget problem även på ren XC-hoj.

Jag tror helt klart på XC / DC hoj och monsterlår. Det finns inget som är så svårt att det inte går med 100 mm slaglängd och en duktig cyklist ser de snabbaste linjerna genom bröstet respektive plockar tid på uppförssektionerna.
Vilken hoj betyder det att du skulle välja? :)

glitch

Aktiv medlem
Vilken slump att du valde den! 😄

Det är inte alla som skriver vilka cyklar de använder på Strava, men @MagerValp var en bättre detektiv än jag och hittade nåt iaf..!

Som förväntat verkar det råda lite delade meningar om var på skalan mellan XC och trail man ska vara. Hade kanske varit roligt att i vår/sommar hyra en av varje på Mountainbikeskolan och jämföra tider... 🤔

Ja, just det mentala gör det ju också svårt!

Å enda sidan vill man ha en så lätt och smidig hoj som möjligt pga mycket acceleration/retardation på denna sträcka (för mig iaf). Å andra sidan är det så pass stökigt, långt, och knixig stig så att man konstant måste vara fokuserad, annars kan man flyga över styret även i de snabbare partierna som @pero02 illustrerade. En mer trail-inriktad hoj skulle ju kunna öka marginalen för fel hos åkaren lite, och det skulle ju kunna minska risken för en OTB när man börjar bli helt slut.

Snabbaste i detta fall! Det finns en del ställen där man kan välja mellan ett litet drop eller inget drop, tror inte dessa olika vägval skulle leda till olika val av cykel för snabbhet dock, droppen är så pass oskyldiga. Det finns även en sektion i slutet av blåa som jag själv tycker är ganska brant och teknisk utför (höger-vänster-sväng i en "ravin") men med tanke på att det bara är en kort passage är det svårt att anpassa cykelval efter den, och för nån som är duktig är nog den passagen inget problem även på ren XC-hoj.

Vilken hoj betyder det att du skulle välja? :)

Jag har inga monsterlår så det spelar ingen roll :) Men jag har cyklat spåret på en herrans massa cyklar sen 2005. Allt från helstelt och SS till Enduromoppe. Skulle jag ha fysiken från back in the days och den Epic Evo jag har idag är jag rätt säker på att jag skulle persa. :)
Så jag hade valt typ Epic Evo, Scott Spark, SC Blir TR eller liknande DC hojar med XC gener.
En stark och tekniskt duktig åkare håller tempot upp genom sektioner som en annan tenderar att tappa fart i och när det blir ett evigt igångdrag tär det snabbt på krafterna. På den typen av stig är lokal kännedom också guld värd då rätt spår kan göra enorm skillnad.

Aron

Moderator
Jag står fast vid mitt påstående från tio år sedan. Med tillägget att dagens XC/DC cyklar är mycket bättre än jag då kunde föreställa mig. Givet att det inte övervägande lutar tekniskt utför har det raciga trailsegmentet tidstrumf på hand nästan överallt. Den tid som förloras på någon enstaka stygg bumling tas igen överallt annars.

Med det sagt krävs det också en pilot som kan hantera ekipaget. För en ”mindre” erfaren cyklist kan det löna sig med en mer förlåtande cykel, både vad gäller kulmaximering och tidtagning.

Imho

Skogling

Aktiv medlem
Numera är det väl batteridrivna 29ers med 140+ slaglängd som är snabbast varvet runt och tillbaka hem till duschen. Motorer och radikal utökning av hjulbas har på senare år gjort underverk för hastighetshöjningen inom det mekaniserade friluftslivet.
...elektrifierade friluftslivet.

LDG

Aktiv medlem
Det varierar väl men desto längre man cyklar i Hellas desto fler sträckor där man sparar mkt tid på XC-hoj med XC-däck. Oliver har väl dock kört stumpy på väldigt mkt av de KOMs han har men betyder inte att det alltid varit så långa segment.
Nuvarande "downcountry"/trailhojar med flack gaffelvinkel gör ju att en 120-slagshoj kan nog både räcka och vara snabbast i Hellas men beroende på hur man cyklar kanske man har roligare med 150-slag.

Senast ändrad:

Skogling

Aktiv medlem
Vad är det för spår vi snackar om? Längd?

Man kanske skulle testa med Scalpelen i vår. Bara för att få skämmas lite. 😊

andersson.n

Aktiv medlem
Det varierar väl men desto längre man cyklar i Hellas desto fler sträckor där man sparar mkt tid på XC-hoj med XC-däck. Oliver har väl dock kört stumpy på väldigt mkt av de KOMs han har men betyder inte att det alltid varit så långa segment.
Nuvarande "downcountry"/trailhojar med flack gaffelvinkel gör ju att en 120-slagshoj kan nog både räcka och vara snabbast i Hellas men beroende på hur man cyklar kanske man har roligare med 150-slag.
Kul att höra vad han kör på, han verkar ha en stående bokning på KOM i Hellas! :)

Vad är det för spår vi snackar om? Längd?

Man kanske skulle testa med Scalpelen i vår. Bara för att få skämmas lite. 😊
Definierat i första inlägget! 🤓
För att vara så tydlig som möjligt definierar vi banan: Börja vid träskyltarna där stigen viker av efter backen ovanför Sandasjön (dvs samma startpunkt som här), åk blåa spåret hela vägen ut till Erstavik, cykla den korta biten grusväg för att komma till Dammsjöns spets och påbörja där gröna spåret, kör sedan gröna till refugen vid Östervägen borta vid Nackamasterna.
Det motsvarar ungefär denna som länkades tidigare i tråden, fast min sträckning utvidgar start- och slutpunkterna lite, så säg i storleksordningen 14 km relativt stökig stig alltså.

erik h

Aktiv medlem
140 fram och 120 bra mm bak som jag har på ibisen är väl i överkant, inte minst i fram, men det är sjukt bekvämt och när nu allt är rätt väl i trimmat och jag har så negativ stam att stacken ändå är väldigt låg, tror jag det är svårt att hitta något väsentligt snabbare för mig personligen. Kanske också för att den är så gammal att vinklarna är branta och hjulbasen kort.

Lite sugen ändå på att testa aningen kortslagigare och lägre nästa gång. Om det nu finns nån defacto-standard runt 120 fram ungefär som 140 och 160 verkar vara populära steg?

Makten

Aktiv medlem
Eftersom det inte är en superlång sträcka så tror jag man är snabbare på en lite köttigare cykel än ren XC. Det går ju inte att sitta ner och nöta några längre stunder ändå, så ståtrampa och braka på med däck som håller för det (men inte är onödigt tunga såklart) och en tillräckligt lång cykel som inte är anpassad för sittcykling borde vara effektivast. Slaglängden behöver däremot inte vara lång alls, 100-120 mm är rimligt. Eller HT om man orkar stå upp hela tiden och inte har problem med att det blir väldigt obekvämt i längden.

Meeeen, det går att cykla rätt snabbt på en singlespeed HT på den sträckan också. Skulle säga att det inte har särskilt mycket med cykeln att göra när det är såpass blandat uppför, nedför och småstökigt hela tiden. 😋

Köp & Sälj

Topp