Snabbaste cykeln för blåa och gröna i Hellas?

andersson.n

Aktiv medlem
Jag hör en kör av gör det inte! för att Cannondale har hopplösa speciallösningar. Detta avskräcker mig inte så mycket som det kanske borde då jag kommer köpa nytt och troligtvis inte göra så mycket av mekandet själv (men jag förstår så klart att problemen i slutändan ändå drabbar mig om jag inte kan cykla pga att jag behöver vänta på nån reservdel i tusen år). Förstår även att knäppa standarder har implikationer för om man vill uppgradera saker i framtiden...

Min starkare oro är fortfarande att Scalpelen är för lite dämpning, för konservativ geometri osv för Hellas och söder om söder generellt. Men man kanske får göra en learning by doing och testa helt enkelt...

Skogling

Aktiv medlem
Jag hör en kör av gör det inte! för att Cannondale har hopplösa speciallösningar. Detta avskräcker mig inte så mycket som det kanske borde då jag kommer köpa nytt och troligtvis inte göra så mycket av mekandet själv (men jag förstår så klart att problemen i slutändan ändå drabbar mig om jag inte kan cykla pga att jag behöver vänta på nån reservdel i tusen år). Förstår även att knäppa standarder har implikationer för om man vill uppgradera saker i framtiden...

Min starkare oro är fortfarande att Scalpelen är för lite dämpning, för konservativ geometri osv för Hellas och söder om söder generellt. Men man kanske får göra en learning by doing och testa helt enkelt...

Jag kan bara jämföra min Scalpel med Fuelen med 130 slag jag hade innan. Den hade en Rhythm 34, som inte är den bästa. Tyckte den vara najs.

Men jag tycker endå min Lefty är bättre. Trots sitt kortare slag. Men så kör jag ju inte Hellas. Mer Järva...😄

Känner konstigt nog att jag har mer självförtroende med min Scalpel. Sjukt styv fram.
Trots att den kommer att gå sönder och har speciallösningar som tar flera år att få fram.

Skogling

Aktiv medlem
...att den är skevt dishad och har en skum gaffel, det kanske bär en bidragande orsak till att den är så bra i mina ögon? För jag tror inte det handlar om design, enkom.

andersson.n

Aktiv medlem
Jag kan bara jämföra min Scalpel med Fuelen med 130 slag jag hade innan. Den hade en Rhythm 34, som inte är den bästa. Tyckte den vara najs.

Men jag tycker endå min Lefty är bättre. Trots sitt kortare slag. Men så kör jag ju inte Hellas. Mer Järva...😄

Känner konstigt nog att jag har mer självförtroende med min Scalpel. Sjukt styv fram.
Trots att den kommer att gå sönder och har speciallösningar som tar flera år att få fram.
...att den är skevt dishad och har en skum gaffel, det kanske bär en bidragande orsak till att den är så bra i mina ögon? För jag tror inte det handlar om design, enkom.
Flera recensioner (Pinkbike osv) har varit inne på samma spår som du, att dämpningen ger väldigt bra grepp vid teknisk klättring, är väldigt mild mot kroppen och därmed bra för långa turer, och så vidare. Så som du säger, Leftyn osv kanske inte bara är snygg, utan speciallösningarna kanske faktiskt bidrar med funktion också.

skier

Aktiv medlem
De har en större offset (55mm) på gaffeln än andra märken, det gör ju att styrningen känns lite annorlunda. Förr (när Lefty var dubbelkronad) så var den vridstyvare än motsvarande fox eller rs, men numera är det ingen mätbar skillnad längre. Uppochner-konstruktionen ihop med nållager borde ändå göra att den följer underlaget lite bättre än en vanlig gaffel med bussningar.

Jag är för okänslig för att uppskatta den skillnaden, föredrar saker som är lätta att meka själv med, men om man ändå lämnar in på service kan det ju kvitta hur det är uppbyggt.

andersson.n

Aktiv medlem
Är du så ung alltså? 🤪

Jag trodde först du menade Citroën men google ledde mig på villovägar till ett stränginstrument, dess koppling till Cannondale förblev dock ett mysterium för mig 🤔😄

Tack vare ditt klipp är jag dock nu med på noterna (...!): Citroën har likt Cannondale både ett säreget formspråk med några klassiska modeller (detta har jag ett hum om sen tidigare) och en förkärlek till konstiga dämparlösningar, där ser man :)

Född tidigt 90-tal, vet således inget om nåt, lever i lyckligt ovetande 🙃

Laan84

Aktiv medlem
Alltså, jag har ju alltid haft ett gott öga till cannondale, men om det nu jämförs med sittochträngs så vet jag inte längre 😢

D

Deleted member 78355

Guest
f36628cd-rider-the-citroënist-by-martone-3-1024x683.jpg woman-rider-the-citroenist-by-martone.jpg

Oskar

Aktiv medlem
Det är ju få biltillverkare som släppt så coola modeller som Citroën DS, SM och Xantia Activa, men tyvärr var det där längesedan. Så liknelsen med Cannondale kanske är rätt bra ändå…

andersson.n

Aktiv medlem
Hej dagboken,

Dagens tanke:

Om Scalpel och Epic EVO är för XC, Stumpjumper för trail, då är det kanske nya Sparken man ska ha :unsure:

44 surt förvärvade lökar och man får ändå bara NX/SX men helheten (geo, ram, twinlock, ok dämpning tror jag?) känns ändå ganska bra i dagens cykeldjungel.

lundatok

Aktiv medlem
Det är väl om du vill ha remote lockout antar jag, Evon saknar det, har Scalpel det? Jag har en Evo Comp som jag bytt framgaffel på, sen ska det på lättare hjul, sen är jag nog ganska nöjd.

Skogling

Aktiv medlem
Det är väl om du vill ha remote lockout antar jag, Evon saknar det, har Scalpel det? Jag har en Evo Comp som jag bytt framgaffel på, sen ska det på lättare hjul, sen är jag nog ganska nöjd.

Scalpel har dubbel remote från fabrik.

Jag bad Henrikssons klippa det innan dom packade ner min hoj.

Behövs verkligen ingen låsing på den hojen. Heller. 🥳

Fattar inte hur folk ens snackar om låsning 2022.

kais01

Aktiv medlem
Alltså, jag har ju alltid haft ett gott öga till cannondale, men om det nu jämförs med sittochträngs så vet jag inte längre 😢
en av citroëns mer genomgående egenskaper är att man inte sitter trångt...

men andra egenheter har de. tack och lov.

deras största tillkortakommande är den fläckvisa kompetensen på verkstäderna.

andersson.n

Aktiv medlem
Scalpel har dubbel remote från fabrik.

Jag bad Henrikssons klippa det innan dom packade ner min hoj.

Behövs verkligen ingen låsing på den hojen. Heller. 🥳

Fattar inte hur folk ens snackar om låsning 2022.
Jag är ju lite sinnesförvirrad kring denna hojs exakta användningsområde, således är jag inte helt på det klara hur rimligt det är med remote lockout. På Twostroken jag hade förut tyckte jag det var nice att kunna låsa-öppna för att spurta uppför korta branta grusvägsbackar så att man inte tappade fart. På min Occam låser jag nere på dämparna när jag cyklar längre transportsträckor, tycker skillnaden i trampeffektivitet blir rätt stor, remote hade dock varit överflödigt på den hojen så klart.

Ser att även alu Sparken med en snällare prislapp finns i lager på Cykloteket. Misstänker även att vädret gör att alla hojar snart är borta. Kan bli en alu Spark som jag i framtiden köper lättare hjul till. Anledningen till att jag vill uppgradera är som sagt att Occamen känns för stor (speciellt för lång), för tung, och för mycket slaglängd. Spark 970 ska väga precis under 15 kg, vilket förvisso inte heller är så lätt. Jag ska väga min Occam i helgen, tror den väger ytterligare några kilo över det.

Lingon

Aktiv medlem
Jag är ju lite sinnesförvirrad kring denna hojs exakta användningsområde, således är jag inte helt på det klara hur rimligt det är med remote lockout. På Twostroken jag hade förut tyckte jag det var nice att kunna låsa-öppna för att spurta uppför korta branta grusvägsbackar så att man inte tappade fart. På min Occam låser jag nere på dämparna när jag cyklar längre transportsträckor, tycker skillnaden i trampeffektivitet blir rätt stor, remote hade dock varit överflödigt på den hojen så klart.

Ser att även alu Sparken med en snällare prislapp finns i lager på Cykloteket. Misstänker även att vädret gör att alla hojar snart är borta. Kan bli en alu Spark som jag i framtiden köper lättare hjul till. Anledningen till att jag vill uppgradera är som sagt att Occamen känns för stor (speciellt för lång), för tung, och för mycket slaglängd. Spark 970 ska väga precis under 15 kg, vilket förvisso inte heller är så lätt. Jag ska väga min Occam i helgen, tror den väger ytterligare några kilo över det.
Designfilosofi.
Antingen använder man ett väldigt "plush" länkage med låsning. Det passar tex bra på xco rejsen i världscupen där man cyklar upp för en slät grusbacke med låsta dämpare och sen öppet i stöket utför.

Eller så använder man ett trampeffektivt länkage som kan köras öppet hela tiden utan gung. Googla anti-squat.

I hellas vill man definitivt ha ett länkage som fungerar att köra öppet utan låsning. :)

LDG

Aktiv medlem
Designfilosofi.
Antingen använder man ett väldigt "plush" länkage med låsning. Det passar tex bra på xco rejsen i världscupen där man cyklar upp för en slät grusbacke med låsta dämpare och sen öppet i stöket utför.

Eller så använder man ett trampeffektivt länkage som kan köras öppet hela tiden utan gung. Googla anti-squat.

I hellas vill man definitivt ha ett länkage som fungerar att köra öppet utan låsning. :)
Har du tittat på några tävlingar? Tycker de verkar köra öppet rätt mkt för att få grepp så vet inte riktigt vad du pratar om faktiskt.

andersson.n

Aktiv medlem
Designfilosofi.

Tydligen dags att plugga maskiningenjör, och jag som bara ville cykla! 😭

HMGustavsson

Aktiv medlem
Tydligen dags att plugga maskiningenjör, och jag som bara ville cykla! 😭
Hänga här sätter ofta käppar i hjulen för att bara cykla...

Undrar var man läste att Nino fipplar på sin twin loc 160 ggr på ett XC-varv, icke happykorrekt!

Har varken XC-cykel eller locout men har sällan Nino-bråttom heller 😅

Manofmanymissions

Aktiv medlem

Sluta fundera så mycket. Köp nån av de cyklar som det tipsas om i denna tråden bara. Spark har väl varit ett säkert kort i många år nu till exempel. Vanligtvis är det ändå plånboken som säger stopp och ”One bike to rule them all” är att hoppas på för mycket.

Det är lite tröttsamt med all nervositet gällande val av cykel nu för tiden. Köpbaraköp!

andersson.n

Aktiv medlem
Sluta fundera så mycket. Köp nån av de cyklar som det tipsas om i denna tråden bara. Spark har väl varit ett säkert kort i många år nu till exempel. Vanligtvis är det ändå plånboken som säger stopp och ”One bike to rule them all” är att hoppas på för mycket.

Det är lite tröttsamt med all nervositet gällande val av cykel nu för tiden. Köpbaraköp!
Jag har gjort några köp och byten senaste åren, sånt blir lätt dyrt så jag tycker ändå det är rimligt att det velas en hel del, sen är jag villig att erkänna att jag är en av de värre velarna :)

Tror som sagt vi närmar oss ett köp om inte för annat så pga att cyklarna tar slut annars, kan ju vara bra tidspress att ha!

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis exie, den tål stök, är lätt och trampeffektiv. Säger jag utan att ha cyklat den.
jag har cyklat in som nr 7 på ett "långt" segment i hellas, 20 min, med ripmon, och endurosulor på, undrar
hur mycket fortare det gått på exie. Bara lättare hjul och däck hade nog gjort en del skillnad.

andersson.n

Aktiv medlem
KOM:et på segmenet är som sagt 41:15, snitthastighet 18.5 km/h. Jag tror inte att innehavaren behöver oroa sig särskilt mycket för att jag kommer att besvära hans rekord då jag idag cyklade segmentet på 01:20:07 (9.5 km/h).

Jag avslutar med följande två tankar: 1) Jag undrar nästan om jag kan springa segmentet snabbare än jag kan cykla det. 2) Att rekordinnehavaren cyklar två varv på samma tid som jag cyklar ett beror så klart enbart på att jag hade en HT i stål, slutsatsen är således uppenbar: Rätt cykel kan nästan dubbla ens hastighet.

Hur som helst, ett väldigt imponerande KOM! :)

N_sandstrom

Aktiv medlem
KOM:et på segmenet är som sagt 41:15, snitthastighet 18.5 km/h. Jag tror inte att innehavaren behöver oroa sig särskilt mycket för att jag kommer att besvära hans rekord då jag idag cyklade segmentet på 01:20:07 (9.5 km/h).

Jag avslutar med följande två tankar: 1) Jag undrar nästan om jag kan springa segmentet snabbare än jag kan cykla det. 2) Att rekordinnehavaren cyklar två varv på samma tid som jag cyklar ett beror så klart enbart på att jag hade en HT i stål, slutsatsen är således uppenbar: Rätt cykel kan nästan dubbla ens hastighet.

Hur som helst, ett väldigt imponerande KOM! :)
Blir nästan sugen på att testa ett varv, bara för att jag numera har en HT i stål.
"strax under 10 km/h" låter rätt likt farten jag brukar göra, om jag är fokuserad på att hålla mig i rörelse :p

18.5 håller jag nog inte ens när jag transporterar mig till skogen på asfalt, man kan bli imponerad för mindre :o

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Det är inte för inte som blå och gröna har fått flera alternativa stigar. De är slitna och bitvis osköna. Jag avstår att försöka köra fort.

Köp & Sälj

Topp