Snabbaste cykeln för blåa och gröna i Hellas?

Berk

Aktiv medlem
Det är inte för inte som blå och gröna har fått flera alternativa stigar. De är slitna och bitvis osköna. Jag avstår att försöka köra fort.

Jag förstår inte. Är det inte bättre att köra hård där stigarna redan är slitna och man inte uppmärker mer slitage än att köra hård på smala, mindre slitna stigar där man då får nya genvägar?

Jag kör hård då och då, när stigarna är helt tomma, men jag är inte intresserad i tiden/hastighet alls. Tycker att man inte borde göra det i naturreservat för att det leder till raka genvägar som skadar naturen och gör stigarna tråkiga.

andersson.n

Aktiv medlem
Den som vill försöka behöver nog ha testat stigarna några gånger innan.
Jag tror det finns en hel del tid att kapa på att lära sig banan bättre för min del. Sällan jag kör hela varvet, speciellt gröna närmast Saltis där skyltning stundtals känns lite otydligare var en tidsbov där jag kort körde fel (som vanligt)...

Lär jag mig banan bättre, jobbar på flåset men framförallt tekniken så tror jag inte det är fullständigt omöjligt att komma under en timme iaf. Idag är dock min rygg inte så exalterad över idéen att göra ett till försök snarast...
Blir nästan sugen på att testa ett varv, bara för att jag numera har en HT i stål.
"strax under 10 km/h" låter rätt likt farten jag brukar göra, om jag är fokuserad på att hålla mig i rörelse :p

18.5 håller jag nog inte ens när jag transporterar mig till skogen på asfalt, man kan bli imponerad för mindre :o
Kör på, 10 km/h kan ju vara ett bra mål, då slår du ändå mig! :D
Jag förstår inte. Är det inte bättre att köra hård där stigarna redan är slitna och man inte uppmärker mer slitage än att köra hård på smala, mindre slitna stigar där man då får nya genvägar?

Jag kör hård då och då, när stigarna är helt tomma, men jag är inte intresserad i tiden/hastighet alls. Tycker att man inte borde göra det i naturreservat för att det leder till raka genvägar som skadar naturen och gör stigarna tråkiga.
Mestadels när jag är ute och cyklar är målet bara att vara ute i naturen, samt att upptäcka nya ställen och klara nya milstolpar ("features", längd på cykeltur, etc). Men jag tycker även det är kul att tävla mot mig själv via klockan när jag upptäcker passande sträckor, gäller som du säger dock att välja sina fighter med naturhänsyn osv.

HappyHardtail

Ny medlem
Har idag kört första säg 25% av blåa med en 29’’, modern HT med 130 mm. En av delerna med massor med stora sten, upp och ner, upp och ner.
Funkade hur bra som helst! Och jag är teknisk och konditionell förtfarade svag :D
Körde med 26’ klassisk 15 år gammal XC förra året, då föraren var i sämre skick. Det gick i princip inte att cykla, fick leda många partier.

Topp