"Snabblufta" SRAM bromsar?

BuTTuS

Aktiv medlem
Håller på att bygga bike och har nyss installerat nya SRAM Level T bromsar och kapat slang. Lika bra att lufta efter det antar jag och jag har ett kit för det, men måste man gå the full monty på nya bromsar efter kortare slangkap vid handtagen, eller räcker det med att bara köra en spruta utan kolv där uppe och pumpa lite på handtagen ala "shimano quick bleed style"? Förresten, kanske Shimanos tratt passar också så slipper man fippla med spruta...? (å ja jag vet man inte ska blanda DOT 5.1 med annat...)

BuTTuS

Aktiv medlem
Du kan ju testa att sätta på två sprutor och bara fylla lite från oket. Men annars tar det ju inte många minuter att köra en full bleed.
Nä kanske det, jag hade mest hoppats slippa "kladdet", är ju så mycket enklare med bara tratten. Måste man "trycka" oljan med SRAM, suger de inte i sig olja och släpper luft med bara tratt och handtagspump?

maRRtin

Aktiv medlem
Nä kanske det, jag hade mest hoppats slippa "kladdet", är ju så mycket enklare med bara tratten. Måste man "trycka" oljan med SRAM, suger de inte i sig olja och släpper luft med bara tratt och handtagspump?
Fast så mycket kladdigare är det väl inte att gänga i en spruta istället för en tratt i handtaget? Eller vad är det som är kladdigare? Jag tycker det är mindre kladd med sprutorna.

Normalt så trycker man från handtaget ner till oket, trycker tillbaka lite från oket, sen stänger oket.
Pumpar lite på handtaget, sen tryck och dra lite i sprutan uppe vid handtaget.
Avsluta med att trycka på sprutan vid handtaget för att trycksätta systemet.
Klart.

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag är väl lite lat och hade hoppats slippa ta bort hjul och belägg samt söla ner de hittils oanvända sprutorna ;-)
Men det är väl kanske lika bra att göra det "på riktigt", är väl kanske inte 100% fritt från luft från fabrik heller, kanske gömmer sig någon bubbelrackare i oket också...

maRRtin

Aktiv medlem
Jag är väl lite lat och hade hoppats slippa ta bort hjul och belägg samt söla ner de hittils oanvända sprutorna ;-)
Men det är väl kanske lika bra att göra det "på riktigt", är väl kanske inte 100% fritt från luft från fabrik heller, kanske gömmer sig någon bubbelrackare i oket också...
Är man lat får man oftast göra om det på riktigt sen ändå ;)

Guaruska

Aktiv medlem
Luft löser sig väl i dot? Så man måste nog dra i sprutan för att skapa vakuumet så luftbubblor skapas o stiger så man kan trycka ut dom. Eller va d nu e som gör att man måste fippla me den processen först.

BuTTuS

Aktiv medlem
Hmm, dom här bromsarna har tydligen ingen ”bleeding edge” men antar det är samma, tillvägagångssätt ändå?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer