Snålskjuts av Cykelringen?

Stisse

Ny medlem
Halloj!

Såg att Cykelringen försöker lyfta sig lite genom att ta in märken som sitter mer rotade i cykelkretsar än Pinewood och Nevada och allt vad deras egna hopplock heter. Och det kan ju vara bra, inget ont i det. Nu har man tagit in en del Cyclepro och så slår man i dagens Metro på stortrumman för Mongoose, ett märke som var tämligen stort i MTB-kretsar i början på 90-talet. Vem kan glömma deras grymma alu-ram med "Toblerone"-överrör.

Men det jag ser nu blir jag lite grinig på. Kolla priset och kolla specen i på Mongoosarna på Cykelringen. Det känns som att man på något vis tar det kända namnet och åker snålskjuts på det.
En hoj som kostar 6495 spänn får man Acera och en Mozo Vibe gaffel (elastomerkrafs vad jag vet) på, samt en massa noname komponenter. Jag tycker faktiskt att Biltemas värsting i jämförelse med dessa är rena klippet.

Har aldrig gillat Cykelringen efter det att de annonserade ut en "XT-utrustad" MTB för 6995:- och som tidigare kotsat typ 15000:-. Gick dit och kollade. Visst, den hade XT-bakväxel, men inget mer och det fanns inte en chans i världen att den någonsin kunde ha sålts för en krona över 10000:-.
Visst, den kanske var satt till 15000 i en vecka i rent strategiskt syfte, men jag tror (hoppas) att ingen köpte den för det priset. Och sedan sänkte man och påtalade att det var ett riktigt pangpris för att den tidigare hade varit så dyr.

Nästan lite Blocket-varning...?

// P

Post Ändrad (04-05-10 15:50)

Var inne i Cykelringens affär i Malmö för en tid sedan..
väldigt tomt och endast några högar med uppställda cyklar.. inte ens en försäljare fanns det ;)

nä skippa Cykelringen, är du närheten så kan du likaväl gå till Sportex 300m bort..

//Calle

Leo

Ny medlem
Kan inget annat än att hålla med föregående talare. De tar ut ruskiga priser på Mongoose cyklarna... Hoppas att folk hajar till innan de springer dit och handlar "mtb".

/Leo

C

cal

Guest
En av cheferna på cykelringen brukar handla av oss på jobbet. Jag vill inte tala illa om folk jag inte känner men han är nog en av de allra snålaste personer jag känner till. Så snål trodde jag inte att man kunde vara.

Några av mina vänner har börjat sina cykel-handlar-jobb hos cykelringen och har väl inte särskilt mycket positivt att säga om företaget/arbetsförhållanden/produkter/säljstrategi. Nåväl... det är ju trots allt en form av "lågprisbutik" med allt vad det innebär. ;-)

oxr

Aktiv medlem
Nämnda Mongoose finns med i senaste numret av What Mountainbike, i ett test av £300-cyklar. Gaffeln tål tyvärr inte vatten. Vinnare var GT Avalanche 2.0, som väl säljs av REX i Sverige som visst ägs av, hm, Cykelringen var det väl...?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har jag inte berättat om när jag var in på cykelringen i Göteborg för att nödköpa bromsbelägg av kassettyp för v-broms. Affären låg i stort sett granne med dåvarande jobbet.

Svaret från killen bakom kassan: Nä, såna har vi inte. Vi säljer mest skit.

Aktiv medlem
Man har väll ganska länge önskat att man skal få se mongoose på svenska scenen, men visste jag att det skulle vara via ringen så skulle jag nog önska att de höll sig utomlans ett par år till.:)

Stisse

Ny medlem
300£ - är väl 4200 spänn?
Cykelringen tar med 6500 ca. 2300 spänn mer än i England. Även om vi bortser från att priserna generellt är lägre i England än i Sverige på cyklar, så känns 6500 som lite för mycket. Ska vi tippa på att den kommer att annonseras som ett "klipp" för 4200 spänn om ett halvår eller så?

Senast redigerad av en moderator:

Rock

Aktiv medlem
Cyclepro ägs av nordicbike(cykelringen) sen förra året. Cp säljaren var inne i sommras och ville sälja cyclepro till butiken jag jobbar, jag avböjde med moteveringen att de där cyklarna kommer att stå i cykelringen butikerna så de vill vi inte ha. Han lovade mig att de skulle de absolut inte göra, men se vad som hände(tur att jag inte köpte in några).

cerro

Aktiv medlem
Oj, märks att ingen varit och besökt affären i Helsingborg. Riktigt stort sortiment på GT, även DHI, Ruckus, Zaskar Team och så. Alla prisklasser och verkar ha bra personal som även cyklar mtb. (:

N

Niko/Frost

Guest
Har väl av ren tristess knatat in två eller tre gånger på Cykelringen här i västerås dit jag nyligen flyttat... 1:a gången jag kliver in och sneglar lite på någon värsting-mongoose med Fox-gaffel, X.O-prylar etc och är lite förvånad att Cykelringen ändå säljer så pass fina cyklar... Då kommer genast försäljaren springandes och börjar babbla något om heldämpat och drar fram sin privata FS-cykel ur gömmorna... Någonting i sub20k-prisklassen och börjar tala sig varm om länkaget á la Kona-stil och hur det "spar vikt" och ger "optimal trampförmåga och väghållning" ...sen undrar han vad jag själv har för cykel just nu varpå jag lite frånvarande kläcker ur mig "...Brooklyn mä Fox 40rc2..." och då börjar han försöka sälja in nån heldämpad Mongoose som en "uppgradering" åt mej...

Nästa gång kom jag och polaren in, varm solig dag och helt folktomt i butiken förutom en försäljare i kassan som blänger en bra stund på oss och sen slänger ut oss för att vi hade med oss våra (båda nytvättade!) DH-cyklar in i butiken och tyckte vi kunde parkera dom i cykelstället utanför... Right!

Det är för mig ett stående mirakel att den firman ens står kvar när man är dels okunnig, dels otrevlig och utöver det ofta arrogant direkt mot kunden...? Sedan vi blev utslängda för att ta med cyklar in i en folktom cykelbutik bojkottar jag dom helt...

cerro

Aktiv medlem
Niko: haha, synd om den butiken som inte vet vad bra cyklar är. Eller att kunna rekommendera deras bästa för att tjäna så mycket pengar de kan.

N

Niko/Frost

Guest
Var dock klart imponerad av en äldre herre på konkurrenten Sportson, som var oerhört hjälpsam när min flickvän letade efter ett par lätta och luftiga SPD-skor häromdagen... Efter mkt visande och letande i garderoberna medgav han efter en stund att det finns nog väldigt lite här, men prova Intersport lr någon av de mer special-inriktade butikerna i Sthlm...

Skönt med personal som kan erkänna att dom inte har vad kunden behöver utan försöker pracka på nån annan skit istället...

Saxat ur Simpsons när Marge går lärling som mäklare "...the best house for the customer, is the house you're selling!"

Ekfeldt

Aktiv medlem
Jag jobbar inte med cyklar men jag jobbar i butik.
Jag har märkt att man som butik inte ALLS går back på att rekommendera kunden att köpa ett billigare alternativ eftersom de ändå inte använder det där extra de betalar för och blir förvånade och glade över att någon över huvud taget bryr sig om att se till dess behov.
Fan va boring snack de blev nu...
Jag menar att service ska vara service!
Kunden ska känna sig hemma i butiken och vilja komma tillbaks.
Kanske inte alltid för att handla.
Det lönar sig i längden att ha bra service.

Cykelringen kanske skulle se över lite policies.
t.ex: nöjd eller pengarna tillbaka. -Ja! självklrt !
Inte på en hoj man kört i skogen kanske men typ: -Testa gärna att gå runt med skorna hemma några dagar.
...eller liknande.

Opp å hoppa !
De e lätt.
eller som tina skulle säga. Jättelätt!

Edit: 'mitt sämsta inlägg :)'

Mr Handley

Ny medlem
Stisse skrev:
-------------------------------------------------------
> 300£ - är väl 4200 spänn?
> Cykelringen tar med 6500 ca. 2300 spänn mer än i
> England. Även om vi bortser från att priserna
> generellt är lägre i England än i Sverige på
> cyklar, så känns 6500 som lite för mycket. Ska
> vi tippa på att den kommer att annonseras som ett
> "klipp" för 4200 spänn om ett halvår eller
> så?
>

Du gör det för lätt att bara släta ut valutorna rakt av och tycka att cyklarna skall kosta lika mycket.

Mongoose är ett anrikt märke, hoppas bara att det överlever lågpristräsket.

Stisse

Ny medlem
Mattias L skrev:

> Du gör det för lätt att bara släta ut
> valutorna rakt av och tycka att cyklarna skall
> kosta lika mycket.

Vad menar du? Utveckla.

Haka inte upp dig på priser, möjligt att jag simmade in i det mentala kaklet lite där...
Jag menade bara att med Cykelringens tidigare taktik så skulle den snart troligen annonseras ut till ett mer "rimligt" pris än 6500:- (som var ett överpris enligt mig för en cykel med den specen - även om man jämför med en del andra cyklar man kunde köpt i Sverige då). Att man med den tidigare överprissättningen kunde påpeka för kunden vilket förmånligt pris cykeln fått. Men det förekommer ju även i andra branscher, elektronikkedjor exempelvis.

Men för att inte snurra in mig mer så gör jag en politiker:
Jag har inga minnesbilder av att jag verkligen skrev det där för två år sedan, eller att jag skrev det jag verkligen menade, och jag tar inget ansvar för vad jag skrev då, med den informationen jag då hade erhållit.
Jag känner inte igen mig i den beskrivningen. Jag är nu en mycket mognare och intlegentr...intelerigen...smartare och mer eftertänksam person ; )

eirisch

Aktiv medlem
Jag har ocksa haft dalig erfarenhet av Cykelringen i Göteborg.

Gick in dit, och köpte ett par ruggigt billiga mtb-slicks, och hade med mig mina hjul. Pga stulen verktygslada ur min bil, bad jag att fa lana nagra verktyg att bända pa däcken med. (slicks kan vara brakiga). Killen tvärvägrade, och sa att de behövde verktygen själva. Jag fragade vad han menade, eftersom det bara skulle ta nagra sekunder. Han svarade ännu en gang, att de behövde verktygen själva, samt att jag kunde lämna in hjulen och för 100kr kunde han kränga pa dem at mig.
Jag skrattade självklart, och sa att han inte alls förstar, och att de självklart maste ha tillräckligt med "kränga pa däck verktyg" även at mig. När han svarade med "tänk om alla skulle"-svaret höll jag pa att explodera.
Just som jag skulle ga, slet han arrogant at sig mina fälgar, och slet slet slet bände och vred pa däcken för hand, och räckte tillbaka dem med ett jävligt drygt leende, och sa att jag inte skulle braka om saker som jag inte vissta nagonting om!!

Trevliga killar det där. Mörkharig, lang kille, ingen aning om namnet.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ok, here we go again...:-)

Då det är så populärt att, säkerligen helt rättmätigt, ösa skit på CR tänkte jag bar contra med....

...mitt livs cykelaffär! Förra sommaren när CR drog igång den traditionella något tveksamma 50%-rean slog jag till. Efter avstämning här på Happy var det OK att betala 9000kr för en Mongoosehojpa (Teocali Elite) som kostar ca 17000 i England.

Killarna på Bällsta bro var kanontrevliga, tyckte det var kul att det kom in någon som faktiskt fattade vad det var för cykel han köpte.

Å bättre Hellas-rigg än denna får jag svårt att hitta för mina behov:-)

Vet att jag drar upp detta när CR är på tapeten. Bara en anomali i den vedertagna sanningen...
Jag hoppas att någon av de seriösa svenska importörerna kan ta över Mongoose i Sverige. De nya FS-riggarna ser hur fina ut som helst. Skulle nog inte våga lämna i Pansargåsen på service till CR direkt

Stisse

Ny medlem
Jag var själv sugen på en Teocali då de sålde dem för ett mycket bra pris förrasommaren. Den hade fått bra recesnsioner i MTBR bl.a. Men jag anade att det bara skulle finnas ett fåtal ex i butik och att det skulle vara fullt av folk (som mig) som visste att det var ett bra pris så jag orkade aldrig ge mig in och stånga.....
CR är ingen bra kedja enligt mina egna erfarenheter, men man ska inte förkasta CR för det. Jag poppar in då och då för att "kolla läget" liksom. Och enskilda butikssäljare kan ju vara jätterbra på CR, precis på samma sätt som de kan vara värdelösa på "finare butiker"
Nog tjafsat om CR, här ska snart ut och cyklas! Over and out.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer