Snikna tyskar snålar in på kabelhölje?

Halloj!

Jag fick hem en radon Cragger för en vecka sedan (köpt ny). Växlarna fungerade mycket dåligt ut ur boxen - jag är hjälpligt van att ställa in växlar men tycker det var omöjligt att få till.

Jag misstänkte att det kunde vara något brott eller liknande i vajern så jag åkte och inhandlade en ny.

Glad i hågen drog jag ut den gamla vajern, men när jag skulle trä i den nya så insåg jag snart att höljet är i två delar! En del fram till styret och en annan del från BB bak till växeln, och inuti ramen löper den fritt. Antar att den där går emot något eftersom det är omöjligt att få till växlarna bra.

Är detta ett erkänt sätt att dra växelvajer? Jag tycker det verkar väldigt märkligt och kan inte komma på någon anledning mer än att de ska spara in på hölje... :/

Ok. Känns in min värld som dumt ställe att spara några kronor. Eller finns det någon rimlig anledning som jag missar att göra på det viset?

ooms

Aktiv medlem
Det funkar ju att ha dem helt nakna utanför ramen (på äldre cyklar), så varför skulle det inte funka att ha dem så inuti?

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Det funkar ju att ha dem helt nakna utanför ramen (på äldre cyklar), så varför skulle det inte funka att ha dem så inuti?
På tal om äldre cyklar har min Klein Adroit från 90-talet också intern kabeldragning med stopp för höljena där vajrarna går in och ut ur ramen. Det fungerar perfekt och minskar vikt och friktion, så varför inte?

EW200

Medlem
Alla tillverkare snålar ju in på höljen. Köper man en scott med full grx810 grupp tex får man ändå jävla jagwire höljen.

Konsensus

Aktiv medlem
Jag tror även att det handlar om tiden att dra ett ytterhölje i ramen på produktionslinjen, montera två delar hölje 30 sek, tråckla ett komplett hölje 3 minuter. Att kunden senare får lägga 30 minuter istället för 15 sek att dra ny vajer, det bryr de sig nog inte om.

Ok, tack för alla synpunkter och inspel. Verkar onekligen vara så att det är en vedertagen metod. Jag investerar i ett nytt hölje och gör ett försök.

AddeKvark

Aktiv medlem
Jag brukar borra ur vajerstoppen och dra höljet hela vägen. Det ger som sagt mer friktion men känns "säkrare". Går också att motverka skrammel i ramen lättare genom att trä på skumgummi över höljet (ex.vis Capgo Noise Protection)

kais01

Aktiv medlem
en trolig felkälla till friktionen är ändarna av de höljen som levererats. kolla gärna att det inte finns någon grad där, som bromsar vajerns lrörelser.

chansen att vajern bromsas där den går fritt inne i ramen torde vara närmast noll.

om du hade planer köra med hölje hela vägen; det blir troligen svårigheter att få in höljen genom vajerstoppen om de inte skulle vara löstagbara, och lyckas du kommer det att bromsa vajern mer än förut. men det kan underlätta kommande byten.

Jacke89

Aktiv medlem
Hur vet du att det ställer till det? Du säger att det antagligen går emot. Börja med att släpp vajern från växeln och växla igenom när du har den i handen så känner du om den löper fritt.

Mayhem

Aktiv medlem
Om inte ramen är feltillverkad är det enda jag skulle kunna tänka mig att ta emot om bromsslangen ligger helt lös inne i samma rör. Vajern ska ju vara spänd och gå raka spåret. Kolla även höljets ändar och så det inte är några grader kvar i ramens inlopp.

Freddie L

Aktiv medlem
Du behöver ta ett litet omtag.
- Att dra vajer och hölje på det viset är helt normalt och att föredra ur friktionssynpunkt.
- Att dra ett helt hölje genom ramen lär bli besvärligt om något är i vägen (fast det gick bra med nya vajern?) och du kommer behöva borra i din nya ram.

Felsök innan du handlar mer prylar eller sätter borrmaskinen i ramen.
- Titta efter. Lys med ficklampa genom hålen (är det ”portar” på ramen?). Ta loss vevlagret om du behöver. Skaka på ramen, skramlar något? Peta med ståltråd och hitta ett ev motstånd. Är det verkligen något där?

Differentialdiagnostik. Skulle underlätta om du beskrev på vilket sätt det inte växlar bra, men ett par exempel.
- Kolla en video på hur du justerar växlar.
- Kolla hur höljena är kapade och att de bottnar.
- Sitter vajern fäst på rätt sätt (ja, det finns oftast helt rimliga sätt som är fel) i bakväxeln?
- Har växelörat fått sig en smäll i transporten?
Osv!

Lycka till!

etnica

Aktiv medlem
Enklare byta vajer och hölje om man har hölje genom hela ramen imho.

Skulle dock inte borrat upp ram för att få till det.

Du behöver ta ett litet omtag.
- Att dra vajer och hölje på det viset är helt normalt och att föredra ur friktionssynpunkt.
- Att dra ett helt hölje genom ramen lär bli besvärligt om något är i vägen (fast det gick bra med nya vajern?) och du kommer behöva borra i din nya ram.

Felsök innan du handlar mer prylar eller sätter borrmaskinen i ramen.
- Titta efter. Lys med ficklampa genom hålen (är det ”portar” på ramen?). Ta loss vevlagret om du behöver. Skaka på ramen, skramlar något? Peta med ståltråd och hitta ett ev motstånd. Är det verkligen något där?

Differentialdiagnostik. Skulle underlätta om du beskrev på vilket sätt det inte växlar bra, men ett par exempel.
- Kolla en video på hur du justerar växlar.
- Kolla hur höljena är kapade och att de bottnar.
- Sitter vajern fäst på rätt sätt (ja, det finns oftast helt rimliga sätt som är fel) i bakväxeln?
- Har växelörat fått sig en smäll i transporten?
Osv!

Lycka till!
Tack för din tid och ett utförligt svar!

Jag har inga planer på att borra :) men tror det är fullt möjligt att göra utan ingrepp.

När jag trädde igenom vajern så fick jag trixa en ganska lång stund innan jag fick den genom mitten av röret, därav mitt ev. felaktiga antaganden att något går emot vajern inuti ramen.

Jag har kollat på flera videos och ju fått det att fungera superbra på en annan cykel med samma drivlina.
På denna har jag efter mycket om och men fått tillräcklig spänning för att komma upp på största kuggen, men när jag var ute och cyklade så slappade den till dig och kom bara upp på näst största. Spänningen ändrades på något sätt under färden. Övriga växlar fungerar också ganska dåligt att växla mellan.

Vad menas med att höljerna "bottnar"? Iom att jag har en likadan växel på andra cykel så är jag ganska säker på att vajern sitter rätt. Örat vet jag inte, har faktiskt ett ör-rakarverktyg så det kanske jag ska testa.

Tack!

Freddie L

Aktiv medlem
Om du kikar lite på konstruktionen av vajerdragningen så ser du att vajerstoppen (borde heta höljestoppen) har ett så litet hål att du inte kan trä in höljet igenom. Detta för att du ska kunna få en spänning i den nakna vajern mellan stoppen. När du monterar kapar du höljet snyggt, trär på en lämplig hylsa (ferrule) som låter höljet gå hårt i botten på stoppet. Om detta inte blir rätt kan hölje-hylsa-stop ”komprimeras” vid växling och spänningen i systemet försvinner. Detta sker normalt under den första tidens användning, det är därför man måste spänna vajern några varv efter ett tag.
Att det är svårt att trä naken vajer genom ram är också helt normalt (när innerhöljen saknas) är min erfarenhet. Den kan haka upp sig på alla möjliga vis. Så bara detta är inte ett tecken på att nåt är fel.
Jag tycker att det låter som just att höljena ”satte sig” under din första tur och att det borde räcka att bara spänna systemet korrekt igen.

Stumpy

Aktiv medlem

Har för mig att det fanns/finns en video på Happy där det visas hur resultatet blir vid olika kapningar, men kan inte hitta den.

HåkanB

Medlem
Så länge inte vajerhöljena är styvare än ramen så skulle jag föredra att använda ramen som "mothåll" istället för ett hölje på 1,5m. Om höljet däremot är styvare än ramen så kanske det finns andra bekymmer än dåliga växlingar.

ooms

Aktiv medlem
Enklare att reklamera hos LBS...
Det är inte säkert. Var det inte en tråd för ett par veckor sedan där nån reklamerat sin Santa Cruz (el om det var garanti) hos sin LBS och sen hände inte ett skit på flera veckor. TS mailade då Santa Cruz direkt och fick svar på en dag att det där tar vi på garanti. Så det beror helt på om man råkar ha en bra LBS eller inte, ett lotteri helt enkelt.

HåkanC

Aktiv medlem
Alla tillverkare snålar ju in på höljen. Köper man en scott med full grx810 grupp tex får man ändå jävla jagwire höljen.
Jagwire behöver inte vara sämre än Shimano, det kan tom vara tvärtom

När jag installerade 11-delade Dura Ace på en av mina cyklar valde jag medvetet Jagwire istf Shimano
Men jag valde helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen; Jagwire Road Elite Sealed

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit

EW200

Medlem
Jagwire behöver inte vara sämre än Shimano, det kan tom vara tvärtom

När jag installerade 11-delade Dura Ace på en av mina cyklar valde jag medvetet Jagwire istf Shimano
Men jag valde helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen; Jagwire Road Elite Sealed

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
Klary det kan vara så. Men då valde du också själv en värre variant i jagwires sortiment. Går inte att jämföra med skiten som sitter på hojarna jag hanterat. Bytes direkt till shimano här. Även om dom varit bra så är det muppigt att köra jagwire på en full shimano hoj i mina ögon.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer